Zelfbouw peltier voeding 22 ampere

Pagina: 1
Acties:
  • 669 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• thenapster
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-06-2025
Hallo,

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Dirk van Dooren en ik ben 15 jaar en zeer geintreseerd in computers en alles wat daar mee te maken heeft. Ik heb al vele computers gebouwd en gerepareerd. En ik ben begonnen met het maken van een peltier voeding. Nadat ik een artikel gelezen had over het koppelen van Psu's aan elkaar ben ik begonnen met 2 oude voedingen aan elkaar te gaan knopen. Ik heb er een mooi kistje omheen gebouwd.

Hier wat foto's.(zeg maar wat je er van vindt en eventuele veranderingen die ik kan doen)
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-46WSFZ7N.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-RKS8LFDD.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-UCMEX6FH.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-MF644XDK.jpg

p.s. Bovenop zit een plexiglas plaatje, niet goed te zien op de foto's

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-01 17:48
Waar heb je dat artikel vandaan, als ik vragen mag.. :) Ben zelf ook wel geinteresseerd daarin.

offtopic:
Je nickname, is die geinspireerd op de film 'The Italian Job'?? :P

_@/'

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

ℓℓ👌

Wat doet dat kroonsteentje daar ? Je wilt toch niet zeggen dat je daar 22A door heen gaan blazen ?

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Verwijderd

Mooi kastje alleen misschien een aanraden hem te spuiten? En misschien de fans tegen de wand aan, zo gaan ze tegen het hout aan blazen, je kent hout in de vorm van een bak = acoustiek.
Maar 22 ampere? Ik dacht altijd dat je rond de 30 28 26 moest zitten.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2007 21:42 ]

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-01 14:44
Ik zie sowieso geen draden waar ik persoonlijk 22A doorheen zou willen jagen :x

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Ziet er idd leuk uit en ook leuk om zo'n enthousiasme en kennis te zien bij zo'n jong iemand. Ik wil je idd ook aanraden om het doosje te spuiten. Het is misschien het minste werk maar het ziet er dan wel gelijk 10x beter uit.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

• thenapster
Steephh schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 21:30:
Waar heb je dat artikel vandaan, als ik vragen mag.. :) Ben zelf ook wel geinteresseerd daarin.

offtopic:
Je nickname, is die geinspireerd op de film 'The Italian Job'?? :P
http://procooling.com/index.php?func=articles&disp=52, dit is de link

offtopic:
ja van de itilian job inderdaad
k8skaaay schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 21:31:
Wat doet dat kroonsteentje daar ? Je wilt toch niet zeggen dat je daar 22A door heen gaan blazen ?
Dat was ik wel van plan ja, het is een kroonsteentje voor grote spanningen dus dat zit wel goed denk ik
Verwijderd schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 21:40:
Mooi kastje alleen misschien een aanraden hem te spuiten? En misschien de fans tegen de wand aan, zo gaan ze tegen het hout aan blazen, je kent hout in de vorm van een bak = acoustiek.
Maar 22 ampere? Ik dacht altijd dat je rond de 30 28 26 moest zitten.
Ik heb 2 voedingen gebruikt. Op de ene staat +12 volt= 15 ampere en op de ander staat +12 volt 7 ampere. Dus parralel geschakeld zou dat toch ongeveer 22 ampere moeten zijn. Het peltier wat ik ga kopen is volgens mij 26 Ampere.
temp00 schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 21:44:
Ziet er idd leuk uit en ook leuk om zo'n enthousiasme en kennis te zien bij zo'n jong iemand. Ik wil je idd ook aanraden om het doosje te spuiten. Het is misschien het minste werk maar het ziet er dan wel gelijk 10x beter uit.
Dit was ik al van plan :P

• Gniels
  • Laatst online: 26-01 22:49
Ziet er grappig uit! :P Echter zou ik wel goed letten op die ventilators, en misschien ook nog een air-duct bouwen aangezien je peltier de voedingen volledig gaan gebruiken en deze dus erg warm zullen worden ;). Zet ze dus in ieder geval supergoed vast en zorg voor een goede aansluiting.

[ Voor 1% gewijzigd door Gniels op 19-08-2007 22:12 . Reden: typo ]

PHILIPS Motional Feedback 544

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

thenapster schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 22:05
Dat was ik wel van plan ja, het is een kroonsteentje voor grote spanningen dus dat zit wel goed denk ik
Hou er wel rekening mee dat spanning (V) wat anders is dan stroom (A) :). Er kan met een klein amperage misschien wel 100.000 volt (als het niet meer is) door zo'n kroonsteentje maar probeer dat niet met hoge amperages.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:26
De spanning is niet het probleem bij je kroonsteentje, het gaat om de stroom. Die zorgt bij slecht contact voor opwarming en/of smelten van de omgeving van het slechte contact.

Een stopcontact kan 16A aan, met dat in het achterhoofd moet een kroonsteentje die stroom wel aankunnen als het goed vastgeschroefd is, en er aan de draden niet kan gewrikkeld worden...misschien toch beter iets bedenken met bananepluggen ofzo, die geven wellicht beter contact na enkele malen lossen en opnieuw verbinden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• thenapster
Bedankt voor alle leuke reacties, maar ik wil ff weten. Heb ik nou dus 22 ampere of kan dat minder zijn. Het kroonsteentje is niet het normale kroonsteentje maar een paar maten groter. Voor hele hoge spanningen. En wat zijn bananepluggen groetjes Dirk

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-01 16:13
Spanningen zegt niet alles dat is het voltage.. dit kan hoog zijn zonder dat er veel energie (Ampere's) doorheen gaat. Schrikdraad ga je niet dood aan maar is ook zo 10.000 volt. Weinig ampere er achter dus je merkt er weinig van. Maar je kunt bijvoorbeeld met 12 volt gaan lassen als de stroom hoog genoeg is. Je moet dus weten hoeveel ampere dat kroonsteentje kan hebben en niet de spanning.

De wijzen komen uit het Oosten!

• evilBunny
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-01 19:30

evilBunny

*thump*

dat kroonsteentje zal het probleem niet zijn :)
thenapster schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 22:05:

Ik heb 2 voedingen gebruikt. Op de ene staat +12 volt= 15 ampere en op de ander staat +12 volt 7 ampere. Dus parralel geschakeld zou dat toch ongeveer 22 ampere moeten zijn. Het peltier wat ik ga kopen is volgens mij 26 Ampere.
die 26 Ampere uit een combinatie trekken die maar 22 kan leveren als het daadwerkelijk klopt wat er op de verpakking staat ^^ .
als het een beetje ok voedingen zijn klapt de voeding dicht door kortsluiting/overbelasting en als de ene het wel doet en de andere niet zie ik een rook machine :) of de gehele spanning zakt in en een wordt er warm en geeft de geest. ik ben er niet echt voor om met dat soort belastingen je voeding 4 A te krap te bemeten. die 4 Ampere is meer als 15% deviatie van die peltier :) maargoed ik wil graag weten hoe het afloopt. :)

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-01 17:48
Een bananenplug:

Afbeeldingslocatie: http://www.lurebuilding.nl/gallery/jack10.jpg

Maar die hier bedoeld wordt is:

Afbeeldingslocatie: http://www.norstone-cable.com/EN/products/images_prod/Banane.jpg

Al zijn deze waarschijnljk voor luidsprekers bedoeld.

_@/'

Verwijderd

Ehm... Aan het aan elkaar knopen van geschakelde voedingen is toch absoluut verboden oid :?

wat een linke soep hey. Vergeet niet dat je van zo'n PSU ook de 5V belasten moet, omdat je alleen de 12V gedeelte mogelijk aan het belasten bent, en er niet voor niets van die 5V transformators inzitten.

• 430xlkod
  • Laatst online: 05-07-2025
Idd, een onbelaste voeding blaas je op binnen de min als het niet minder is ;) .

• thenapster
dus als ik een ventilator op mijn 5 volt lijn zet
is het goed
En wat bedoel je met: die 26 Ampere uit een combinatie trekken die maar 22 kan leveren als het daadwerkelijk klopt wat er op de verpakking staat ^^

Groetjes Dirk

• thenapster
evilBunny schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 00:17:
dat kroonsteentje zal het probleem niet zijn :)

[...]

die 26 Ampere uit een combinatie trekken die maar 22 kan leveren als het daadwerkelijk klopt wat er op de verpakking staat ^^ .
als het een beetje ok voedingen zijn klapt de voeding dicht door kortsluiting/overbelasting en als de ene het wel doet en de andere niet zie ik een rook machine :) of de gehele spanning zakt in en een wordt er warm en geeft de geest. ik ben er niet echt voor om met dat soort belastingen je voeding 4 A te krap te bemeten. die 4 Ampere is meer als 15% deviatie van die peltier :) maargoed ik wil graag weten hoe het afloopt. :)
Het is een peltier van 0 tot 26 ampere:D

Verwijderd

thenapster schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 09:45:
[...]

Het is een peltier van 0 tot 26 ampere:D
De vraag is bij welke spanning?
Als het 26A is bij 12V ga je een probleem hebben, want dan gaan de voedingen overbelast worden.
26A bij 15V is al een andere zaak, maar nog nipt.

• thenapster

• thenapster
maar wat kan ik er aan doen. Mischien nog een voeding erbij bouwen ofzo.

• thenapster
430xlkod schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 00:29:
Idd, een onbelaste voeding blaas je op binnen de min als het niet minder is ;) .
Ik heb mijn voeding al 10 minuten laten draaien met alleen 12 volt belast:D

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Mischien moet je eens zoeken naar een tweedehands Meanwell voeding. Dat zijn dedicated PSU's die bijvoorbeeld 25A bij 12v leveren. Ze kosten wel wat meer als een gewone PSU, maar tweedehands moet goed te doen zijn kwa prijs.

Afbeeldingslocatie: http://www.coolercases.co.uk/acatalog/meanwell.jpg

http://www.coolercases.co.uk/acatalog/Pelt_Tec_Supplies.html

De PSU staat onderaan de pagina

[ Voor 4% gewijzigd door Demon_Eyez op 20-08-2007 14:02 ]

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

Verwijderd

thenapster schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 09:56:
maar wat kan ik er aan doen. Mischien nog een voeding erbij bouwen ofzo.
Bijvoorbeeld, maar je moet vooral kijken hoeveel de amp hij kan verstouwen je kan beter 30 amp hebben dan 4 te weinig, dus gewoon ff dat oude pctje uit de kast trekken, voeding eruit jassen en klaar is kees.
Demon_Eyez schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 14:02:
Mischien moet je eens zoeken naar een tweedehands Meanwell voeding. Dat zijn dedicated PSU's die bijvoorbeeld 25A bij 12v leveren. Ze kosten wel wat meer als een gewone PSU, maar tweedehands moet goed te doen zijn kwa prijs.

[afbeelding]

http://www.coolercases.co.uk/acatalog/Pelt_Tec_Supplies.html

De PSU staat onderaan de pagina
Je moest eens weten hoe lang ik heb gezocht voor dat merk, wist altijd wel dat het M...nogwat was maar nu heb ik hem!

Ik heb net gekeken naar de Mean Well PSP-500 specs en dan moet je de Mean Well PSP-500-15 hebben want die heeft een 15 volt lijn en kan van 0 tot 33 amps leveren.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2007 15:20 ]

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
@ De Topic starter,

waar ga je die TEC eigenlijk mee koelen?

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:53

rapture

Zelfs daar netwerken?

22A is zelfs nog meer dan wat je maximaal uit een huishoudelijk stroomkring met bv 8 stopcontacten in totaal mag trekken. Dan zou ik 4 mm² draad willen zien, stevige verbindingen (bv lasdoppen),...

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-01 12:05

DaOverclocker

Overclocker for life...

Ik zou gewoon een andere at(x) voeding zoeken die ook iets van 15+Amps doet. Dan zit je wel safe.
En trouwens, die peltier is 390W! Das echt gruwelijk veel, die stoot echt wel veel hitte af, wat je goed moet kunnen afvoeren. Anders blaas je hem op. (heb mijn 80w peltier ook kapot gemaakt door hem per ongeluk aan te zetten zonder koeling....)
rapture schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 15:28:
22A is zelfs nog meer dan wat je maximaal uit een huishoudelijk stroomkring met bv 8 stopcontacten in totaal mag trekken. Dan zou ik 4 mm² draad willen zien, stevige verbindingen (bv lasdoppen),...
Die draden van de peltier zelf zijn ook niet zo dik. Daar komt bij dat een moderne psu ook wel 30A op de 12v kan leveren, daar zitten ook geen 4mm aderen in. Ok, wel gesplitst, maar op de print komen ze toch samen.

[ Voor 43% gewijzigd door DaOverclocker op 20-08-2007 15:32 ]

systeem specs

Verwijderd

De koeling die je gebruikt voor een TEC is over het algemeen standaard, sommige pelts zijn nog te koelen met lucht zoals de 80w versie, maar de 390 watt is bij lange na niet weg te voeren door lucht. Hij zal waterkoeling gebruiken, ik weet dat ik phase change uitsluit, maar dat lijkt mee vrij voor de hand te liggen aangezien je geen TEC gaat gebruiken als je al op -50 zit.

En moderne voedingen die 30 amps leveren op de 12 volt lijn?? Link graag want dit is een beetje moeilijk te geloven. Plus dat hij aan 12 volt niet genoeg heeft, hij moet minstens 15 volt klaar hebben liggen en minstens 26 amps, anders molt hij zijn home made voeding en zijn pelt.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2007 15:37 ]

• thenapster
hallo,

ik heb een waterkoelingsset. en ik was niet van plan een peltier voeding te kopen. Ik denk dat ik gewoon nog een voeding van 15 ampere erbij prik. Maar maakt het uit dat de voeding meer ampere heeft dan 26 ampere? en was is TEC??

Groetjes DIrk

• thenapster
Ik was van plan nog 2 ventilators bij te bouwen in mijn voeding voor extra cooling;d

• thenapster
Ik ga denk al mijn draden vervangen door extra dikke, want zo te horen is 26 ampere nog al veel:)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 15:34:
En moderne voedingen die 30 amps leveren op de 12 volt lijn?? Link graag want dit is een beetje moeilijk te geloven.
Alsjeblieft
33A voor de 450W versie en 41A voor de 550W versie, daarbij ook nog relatief goedkoop.
De HX reeks ook overigens maar die zullen iets duurder zijn
Plus dat hij aan 12 volt niet genoeg heeft, hij moet minstens 15 volt klaar hebben liggen en minstens 26 amps, anders molt hij zijn home made voeding en zijn pelt.
Dacht dat als je een TEC gebruikt met een paar volt lager als zijn maximale spanning, het rendement beter is? De laatste paar volts zullen de stroom vooral doen toenemen met wartmeproductie in het element als gevolg maar in verhouding relatief weinig stijging in koelvermogen.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-01 12:15

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Verwijderd schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 00:22:
Ehm... Aan het aan elkaar knopen van geschakelde voedingen is toch absoluut verboden oid :?
Klopt. Er staat 1 jaar gevangenisstraf op of een geldboete van 30.000 eu......

@TS: Ik krijg niet echt de indruk dat je zeker weet waar je precies mee bezig bent. Heb je ervaring met eltro, of is dit je eerste project?
+ de 'edit' button doet wonderen.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

TEC = Thermo Electric Cooler ofwel, een andere naam voor een Peltier :) 26 ampere is best veel, ik vraag me serieus af of je dit wel uit je stopcontact kan gaan trekken :)

Ik heb ook altijd begrepen dat het een no-go is om twee geschakelde voedingen te koppelen in verband met het eventueel verschuiven van de golf waardoor je effectief dus een veel hoger voltage zou kunnen krijgen...

Overigens wil ik je aanraden om het stuk over Peltiers in de FAQ van DOC te lezen :)

[ Voor 10% gewijzigd door Apen-nootjes op 20-08-2007 16:26 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
@TS; Het spijt me dat ik het zeg maar het komt allemaal niet echt over alsof je er verstand van hebt. Aangezien je hier wel met schadelijke hoeveelheden werkt zou ik er voorlopig even vanaf blijven en je eerst een goed inlezen. Niet lezen en proberen tegelijk.

Een 390 watt peltier is idd. ook niet niks. Wss zal je waterkoeling nodig hebben om de warme kant te koelen en dan heb je alsnog een flinke radiator nodig met fans die flink wat lucht verplaatsten. Daarbij komt nog: Wat is het nut van je element? Wil je de CPU koelen?

Het is natuurlijk wel een leuk projectje om even wat mee te klooien maar veiligheid gaat wel voor.

• thenapster
@TS: Ik krijg niet echt de indruk dat je zeker weet waar je precies mee bezig bent. Heb je ervaring met eltro, of is dit je eerste project?

waar slaat dit op? is dit naar mij bedoeldt

offtopic:
mijn msn is dirkvandooren@gmail.com. wil je me aub ff toevoegen als je er wat meer vanaf weet dat praat makkelijker.

• Edmin
  • Laatst online: 29-01 12:15

Edmin

Crew Council

get on my horse!

ja

• DaOverclocker

DaOverclocker

Overclocker for life...

Die peltier werkt ook prima op 12v ipv op 15v. Hij heeft dan alleen minder koelvermogen, maar verbruikt ook minder dan de 26A. De meeste TEC's zijn gemaakt voor 15v, maar draaien (bij veel users) vaak op 12v.

systeem specs

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

DaOverclocker schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 16:28:
Die peltier werkt ook prima op 12v ipv op 15v. Hij heeft dan alleen minder koelvermogen, maar verbruikt ook minder dan de 26A. De meeste TEC's zijn gemaakt voor 15v, maar draaien (bij veel users) vaak op 12v.
Dit heeft nog een reden, en dat is dat de peltier zelf ook warmte produceert en dat dit een heel stuk minder is op 12V in plaats van 15V. Effectief werkt je peltier dus beter op 12V dan op 15V. met 15V zou je waterkoeling waarschijnlijk niet voldoende vermogen hebben om de warmte af te voeren :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P

• thenapster
TEAMIKKE schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 16:25:
@TS; Het spijt me dat ik het zeg maar het komt allemaal niet echt over alsof je er verstand van hebt. Aangezien je hier wel met schadelijke hoeveelheden werkt zou ik er voorlopig even vanaf blijven en je eerst een goed inlezen. Niet lezen en proberen tegelijk.

Een 390 watt peltier is idd. ook niet niks. Wss zal je waterkoeling nodig hebben om de warme kant te koelen en dan heb je alsnog een flinke radiator nodig met fans die flink wat lucht verplaatsten. Daarbij komt nog: Wat is het nut van je element? Wil je de CPU koelen?

Het is natuurlijk wel een leuk projectje om even wat mee te klooien maar veiligheid gaat wel voor.
Hallo, ik heb waterkoeling zoals ik al eerder gezegd heb. Ja, ik wil mijn cpu hiermee koelen. En waarom over veiligheid, jy gaat daar toch niet dood aan of wel. Die waterkoeling is allemaal het probleem niet. Het gaat er mij om. Wat moet ik doen. Om een goede peltier voeding te maken. OF als dat niet gaat mischien een andere peltier waarbij het wel lukt. En welk peltier en waar kan ik die kopen. Sorry hoor. Ik ben net 15 jaar en ik probeer ook informatie te krijgen en te zoeken maar somigge dingen weet ik nog niet. Ik ben net 2 maanden bezig met peltiers en phase change en al die rest. Daarvoor ben ik een hele tijd met wifi bezig geweest. Maar dat wist ik na een tijd ook allemaal dus nu maar iets anders wat ik leuk vind om te verkennen.

Groetjes DIrk

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

thenapster schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 16:30:
[...]

Hallo, ik heb waterkoeling zoals ik al eerder gezegd heb. Ja, ik wil mijn cpu hiermee koelen. En waarom over veiligheid, jy gaat daar toch niet dood aan of wel. Die waterkoeling is allemaal het probleem niet. Het gaat er mij om. Wat moet ik doen. Om een goede peltier voeding te maken. OF als dat niet gaat mischien een andere peltier waarbij het wel lukt. En welk peltier en waar kan ik die kopen. Sorry hoor. Ik ben net 15 jaar en ik probeer ook informatie te krijgen en te zoeken maar somigge dingen weet ik nog niet. Ik ben net 2 maanden bezig met peltiers en phase change en al die rest. Daarvoor ben ik een hele tijd met wifi bezig geweest. Maar dat wist ik na een tijd ook allemaal dus nu maar iets anders wat ik leuk vind om te verkennen.

Groetjes DIrk
Wow :) Rustig :) Houdt er rekening mee dat niet alle waterkoeling setups geschikt zijn om de vele warmte van een peltier setup op te vangen. Je moet namelijk niet alleen de warmte van de CPU afvoeren maar ook nog eens een keer de gegenereerde warmte van de peltier. Alles bij elkaar moet je ongeveer 2x het vermogen van de peltier rekenen wat je af moet voeren. Als je dus een 300Watt peltier hebt moet je 600Watt minimaal af kunnen voeren met je waterkoeling :)

Wat ik al eerder zei, lees de peltier FAQ eens door, dan zal je begrijpen wat erbij komt kijken en zal je ook zelf het een en ander kunnen berekenen aan wat je nodig hebt aan voeding enzo :)

Verwijderd

Apen-nootjes schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 16:33:
[...]

Wow :) Rustig :) Houdt er rekening mee dat niet alle waterkoeling setups geschikt zijn om de vele warmte van een peltier setup op te vangen. Je moet namelijk niet alleen de warmte van de CPU afvoeren maar ook nog eens een keer de gegenereerde warmte van de peltier. Alles bij elkaar moet je ongeveer 2x het vermogen van de peltier rekenen wat je af moet voeren. Als je dus een 300Watt peltier hebt moet je 600Watt minimaal af kunnen voeren met je waterkoeling :)

Wat ik al eerder zei, lees de peltier FAQ eens door, dan zal je begrijpen wat erbij komt kijken en zal je ook zelf het een en ander kunnen berekenen aan wat je nodig hebt aan voeding enzo :)
Dus in het geval van de TS:

(26A * 15V) + Pcpu = totaal vermogen dat de waterkoeling moet afvoeren

of bij 12V gebruik (wat me overigens beter lijkt):

(xxA * 12V) + Pcpu = totaal vermogen dat de waterkoeling moet afvoeren

• thenapster

ja ik heb al met electro gewerkt. sorry van die edit;)

• thenapster
hallo, ik heb de bigwater SE met een ehiem pomp 400l/uur zonder recevoir. Gaat dit lukken en anders welk peltier zou ik kunnen gebruiken welk wel lukt op mijn waterkoelingsset en waar kun je die kopen

groetjes Dirk

[ Voor 43% gewijzigd door thenapster op 20-08-2007 16:47 ]

• TEAMIKKE
  • Niet online
thenapster schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 16:30:
[...]

Groetjes DIrk
Dude, we willen toch niet dat jij iets eraan overhoudt door overhaast te werk gaan? We willen je echt wel helpen maar dit zijn gewoon geen dingen waar je fouten mee kan maken.

Ik zou aanraden om eerst eens een wat kleinere peltier te maken. Dan kun je 1 voeding gebruiken, kun je de warmte goed afvoeren en het kost niet zoveel als je fouten maakt. Dan weet je waar je tegenaan loopt, wat je kan verwachten en heb je vast wat ervaring. Daarna kun je dan een grotere bouwen.

Dat je nieuwe dingen wilt leren moedig ik alleen maar aan d:)b Ik wil zelf ook altijd weten hoe alles werkt ed. Maar doe wel rustig aan en maak geen domme fouten.

Edit:
thenapster schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 16:46:
hallo, ik heb de bigwater SE met een ehiem pomp 400l/uur zonder recevoir. Gaat dit lukken en anders welk peltier zou ik kunnen gebruiken welk wel lukt op mijn waterkoelingsset en waar kun je die kopen

groetjes Dirk
Daarmee ga je dat dus niet redden ;) Bij samenkopen.net heb je nog wel eens acties waarbij je peltiers kunt kopen.

Edit2:
offtopic:
Als je je mail even verandert in: dirkvandooren[apenstaartje]gmail[puntje]com kan ie niet worden opgepikt door SPAM-bots ;)

[ Voor 16% gewijzigd door TEAMIKKE op 20-08-2007 16:55 ]

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

thenapster> Vergeet niet dat de persoon die het over veiligheid heeft, jou alleen wil waarschuwen ;). Je kan onder bepaalde omstandigheden wel degelijk doodgaan met zulke amperages.

• thenapster
oke bedankt voor alles ik ga zoeken naar een licht peltiertje;)

• TEAMIKKE
  • Niet online
thenapster schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 16:54:
oke bedankt voor alles ik ga zoeken naar een licht peltiertje;)
Aangezien ik niet de slechte ben ;)

klik voor goedkope peltiers!

Verwijderd

Als je nu ook het schema post van je zelfgebouwde peltier voeding, dan hebben anderen er misschien ook nog wat aan?
En heb je hem al getest met een multi-meter, of hij wel degelijk 22 ampere afgeeft?
Ik zou zo'n ding nooit aan durven zetten :X
Mijn Zalman voeding kan ook 21 Ampere geven, dus zo'n probleem zou het niet moeten zijn toch?
Maar iid 390 watt afvoeren aan warmte gaat je nooit lukken.

• DaOverclocker

DaOverclocker

Overclocker for life...

Dat Ding moet je ook NIET aanzetten zonder hem te koelen! binnen 10sec verbrandt ie....

offtopic:
Die peltiers kosten ook niks daarzo..echt super goedkoop! daar moet toch een leuk projectje voor te maken zijn :)

systeem specs

• thenapster
kan je die draaitjes niet aanraken dan. ik heb het niet geprobeerd gelukkig. en mijn multimeter loopt maar tot 10 A

Verwijderd

Dus je weet gewoon nog niet of het ding werkt of niet?...
Waar heb je dat schema vandaan dan?
Want als ik mij niet vergis...Dan kun je in principe geen 2 voedingen aan elkaar knuppen, omdat ze nooit gelijke voltages hebben...ook al scheelt het maar 0.05 volt ofzo.
Dus dat geeft dan problemen lijkt mij

• thenapster
hallo, ik heb een engelse site gebruikt waarop stond hoe het moest om 2 PSU aan elkaar te koppelen die heb ik aan elkaar gekoppeld en ik kan er een ventilator op laten draaien. Ik kan met mijn multimeter voltage meten en die geeft 11 volt aan fzoeits
iig val in die richtig
:D

[ Voor 21% gewijzigd door thenapster op 20-08-2007 17:44 ]

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Verwijderd schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 17:15:
En heb je hem al getest met een multi-meter, of hij wel degelijk 22 ampere afgeeft?
Ik zou zo'n ding nooit aan durven zetten :X
Hmmm? Hoe wil je dat simpel testen dan?
Die stroom gaat alleen lopen op het moment dat je ook echt iets aansluit wat die stroom ook gaat gebruiken (dus een peltier, of een hele lompe vermogensweerstand o.i.d.).
Op dat moment kun je je multimeter in serie zetten en de stroom aflezen. Eerder niet.

Verwijderd

Apen-nootjes schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 16:23:

Ik heb ook altijd begrepen dat het een no-go is om twee geschakelde voedingen te koppelen in verband met het eventueel verschuiven van de golf waardoor je effectief dus een veel hoger voltage zou kunnen krijgen...
Dat zou zo best maar eens kunnen. Ik heb dat artikel niet gelezen hoe je 2 voedingen aan elkaar knoopt, maar ik weet niet zeker of ze daar wel rekening mee gehouden hebben.

Je kan beter een hobbyvoeding bij conrad die dedicated 22A leveren, knutselen met 2geschakelde voedingen vraagt om problemen heb ik het idee :X

• TEAMIKKE
  • Niet online
Het kan wel maar het is niet aan te raden. Bij kasten waar 2 PSU's in kunnen krijg je ook een splitter waarmee je beide PSU's tegelijk kunt opstarten. Je gebruikt ze dan natuurlijk nog wel onafhankelijk.

• _AuToMaTiC_
  • Niet online
(overleden)
Ik zou in ieder gaval erg oppassen met zo'n opstelling. Vraagt gewoon om problemen. En wat doe je met de 5V lijnen. Jij spreekt van een fan eraan. Maar dat is lang niet genoeg load om je 5v raild genoeg te belasten. Zoals al heel vaak is gezegt zijn pc voedingen niet echt geschikt als Peltvoeding op labvoeding.

[ Voor 18% gewijzigd door _AuToMaTiC_ op 20-08-2007 19:58 ]

• thenapster
oke bedantk voor alle reacties ik weet denk ik genoeg;D

• Vaporized
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-02-2025
TheNapster,

Ik zag op een site een leuke voeding voor je staan..

http://www.combai.nl/netvoedingen.htm daar staan allerlei voedingen op, misschien zit er iets voor je tussen en deze zijn niet veel duurder dan een pc voeding, laat staan 3 :D

[ Voor 3% gewijzigd door Vaporized op 20-08-2007 23:11 ]

Lian Li PC70 - i7 860 @ 3.8Ghz- P7P55D-E - Xonar D2X 7.1 - 1600Mhz C7D Dominators - Mugen2 - Sapphire HD6950 2Gb - Intel Postville 80Gb & Samsungs 500Gb Raid 0 - Samsung 24'' 2443BW - Logitech Z5500 5.1

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:53

rapture

Zelfs daar netwerken?

DaOverclocker schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 15:30:
Die draden van de peltier zelf zijn ook niet zo dik. Daar komt bij dat een moderne psu ook wel 30A op de 12v kan leveren, daar zitten ook geen 4mm aderen in. Ok, wel gesplitst, maar op de print komen ze toch samen.
2,5mm² draden wordt op 16A afgezekerd en valt met automaten naar 20A op te drijven. 4mm² wordt op 20A afgezekerd en valt met automaten naar 25A op te drijven. (AREI art.117) Het is vrij duidelijk dat 4mm² nodig is. De spanning is voornamelijk voor de isolatie van geleiders boeiend en de stroom bepaalt de draadoppervlakte. Dus ja, er zijn dikkere draden dan voor een wasmachine nodig, tenzij als je graag een bundel draden wilt gebruiken die in totaal aan 4mm² gelijkgesteld kan worden.

Niet voor niets hebben wij 230V in Europa tov 110V in de VS, wij kunnen met 10A eventjes 2300W erdoor raggen, terwijl ze in de VS slechts 1100W erdoor krijgen en ze moeten dikkere draden gebruiken om 2300W erdoor te kunnen krijgen. Motoren kunnen op 400V draaien zodat ze meer vermogen bij dezelfde stroom/draadoppervlakte erdoor kunnen raggen. Versterkers in de wagen hebben enorm dikke draden nodig omdat 10A bij 12V, slechts 120W is en een beetje versterker zal dus veel stroom trekken.

Tegenwoordig worden geen ATX-voedingen met 30A op een single 12V lijn gemaakt. Sinds ATX 2.xx moeten er 2 gescheiden 12V lijnen zijn, als je meer dan 18A nodig hebt. Dan wordt het moeilijk zoeken naar een voeding, waar men bv 22A op een single 12V lijn levert.

Verwijderd

rapture schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 05:51:
Tegenwoordig worden geen ATX-voedingen met 30A op een single 12V lijn gemaakt. Sinds ATX 2.xx moeten er 2 gescheiden 12V lijnen zijn, als je meer dan 18A nodig hebt. Dan wordt het moeilijk zoeken naar een voeding, waar men bv 22A op een single 12V lijn levert.
Die beperking van ATX 2.xx is ondertussen wederom vervallen. Voor voedingen voor grote stromen op een single 12V lijn moet je o.a. bij Corsair zijn. Bv 41A op single 12V bij de VX550W.

Overigens wel akkoord met de stelling van voor dikkere draden te gaan -> risico uitsluiten, je verliest er sowieso niets mee en het is netter.
Pagina: 1