[Auto] Versterker aansluiten, welke kabels gebruiken?

Pagina: 1
Acties:
  • 8.760 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Night89
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-04 15:22

Night89

Als je alles op een rijtje heb

Topicstarter
ik heb in de auto een 260w Caliber versterkertje zitten, en deze moet aangesloten worden

nu zit ik een beetje met het probleem dat ik geen idee heb hoe dik de stroomdraden van/naar accu moeten zijn?

en dan neem ik aan alle 3 de draden dik, of de - niet nodig?

en voor de +12v heb ik er 2 nodig, kan ik die ook gewoon splitten bij de versterker?

niet helemaal jullie specialiteit, maar er zal vast wel iemand zijn die er wat vanaf weet ? :)

thnx!

Met Vriendelijke Groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:19

GaMeOvEr

Is een hork.

Je hebt 3 kabels, waarvan er 2 dik moeten zijn, namelijk de + en de -. Het andere draadje is de remote, die hoeft niet dik te zijn, daar gaat alleen maar een schakelsignaaltje overheen, om je versterker in te laten schakelen als je de radio aanzet. ("antenna" kabeltje aan je radio, meestal blauw, geeft dat signaal af)

In principe moet je ongeveer rekenen (grofweg) op 5mm2 per 100 watt. In jouw geval kom je dan dus ergens op 15mm2 uit. De rode (voor de + ) komt rechtstreeks op je accu, waar hij ook afgezekerd wordt, zo dicht mogelijk bij de accu. De zwarte (van dezelfde dikte) komt ergens aan een massapunt, die hoeft dus niet op de accu, maar gewoon een massapunt dicht bij je versterker. Meestal heb je daarvan dus maar een meter ofzo nodig.

Als je de boel gaat aansluiten overigens wel de signaalkabels in de andere dorpel leggen dan de voedingskabels, anders heb je kans op dynamozoemen over je versterker!

Waarom moet je hem splitsen? Komt er nog een versterker bij? (Van belang voor de kabeldikte) In principe kun je hem gewoon splitsen bij waar je versterker(s) zijn, als de leiding ernaartoe maar dik genoeg is.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Night89

Night89

Topicstarter
Rem, staat er bij een aansluiting op de versterker, dat is dus de remote?

die had ik eerst ook als een +12v, dat was gewoon met een mp3 speler en versterker dan, geen radio...

remote gaat dus op de radio, die zet de versterker vanzelf aan als de radio aangaat?

en de zekering hoe zwaar moet die zijn?

Met Vriendelijke Groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-04 22:25

MikeVM

- Baloo -

Night89 schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 06:02:
je moet het zo bekijken, hoe zwaar mag die zijn

als hij te zwaar is zullen de kabels doorbranden en niet de zekering.

hoe zwaar hij moet zijn, kan ik je niet bij helpen

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Night89 schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 06:02:
Rem, staat er bij een aansluiting op de versterker, dat is dus de remote?

die had ik eerst ook als een +12v, dat was gewoon met een mp3 speler en versterker dan, geen radio...

remote gaat dus op de radio, die zet de versterker vanzelf aan als de radio aangaat?

Ja, klopt. Rem staat voor remote, daar moet spanning opkomen om de versterker in te laten schakelen. :) Dus met een mp3 speler moet je daar idd zelf spanning opzetten.

Zekering moet ongeveer 10A per 100 watt vermogen zijn.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:58
ik vind dat GaMeOvEr aan de veilige kant zit wat betreft de kabeldiameter. Het zal zeker goed werken maar kost wat meer.

Simpel gerekend, een versterker van 260W gebruikt (P/U=I) 260/12=22A. Stel een rendement van 75%, kom je op een stroom van 30A uit. De zekering in je booster zal dus een waarde hebben van rond de 30A (of 2x 15A). Neem dan dus voor de zekering bij je accu 1 trapje hoger (=40A).
De kabel moet dan deze 40A kunnen verwerken. Een 6mm2 is dan al voldoende (kijk ik bij farnell dan heeft een 6mm2 een rating van 41A) en een 10mm2 is al ruim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Klopt wel, ik heb liever een wat te dikke dan een net te dunne kabel. ;)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Night89

Night89

Topicstarter
nou het is gelukt :)

uiteindelijk zag ik zo een caliber kabelsetje hangen wel 40 euro voor een paar kabels 8)7 maar dan zat wel alles erbij

10mm2 draad (5m)
speakerdraad (8m)
tulp draad incl remote
ground (1m)

zekering + zekeringhouder van te voren al op de kabel gemaakt, ook niks meer aan te doen dus

alles aangesloten en het werkt toppie!

bedankt voor de info!

Met Vriendelijke Groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Veel luisterplezier dan maar. :)

Aannames zijn fataal.