Sinds een paar dagen heb ik een ASUS Laptop, Z53E met een F3E moederbord. Standaard zat er Windows Vista op maar ik wil gewoon net als bij m'n andere pc's Debian GNU/Linux draaien. Ik heb dus Debian Testing/Unstable geinstalleerd en na een paar uurtjes het vaste en draadloze netwerk aan de praat gekregen. Er zijn nog een aantal probleempjes, maar de meest hinderlijke is wel de felheid van het scherm.
Fn + F5/F6 zijn bedoeld om dit te regelen. Onder Linux hebben ze echter weinig effect. Het beeld uitschakelen met Fn+F7 werkt echter wel goed. Nu heb ik wat over deze mogelijkheden opgezocht, en nu zag ik dat het op BIOS niveau geregeld kan zijn, of op OS niveau. Als het op BIOS niveau is zou het ten alle tijden moeten werken. Het lijkt dus dat het door het OS komt. Klopt het dat dit met ACPI te maken heeft? Ik heb de Debian pakketten die hiermee te maken hebben geinstalleerd. Ook heb ik verder gezocht naar manieren om anders de felheid terug te zetten, bijvoorbeeld in de xorg.conf. Ik kon echter weinig vinden. Ik heb wel vaak gelezen dat de Fn toetsen voor het instellen van de helderheid juist wel vaak werkt bij de ASUS laptops.
BIOS versie was eerst 204, deze heb ik geupdate naar de allernieuwste, 207. Ik had gelezen dat bij 206 de felheid instellen niet werkte.
Nog wat mogelijk nodige specificaties:
Merk: ASUS
Model: Z53E - AP069C
Moederbord: ASUS F3E
Processor: C2D T5250 1,5 GHz
Chipset: Intel GM965
Grafische Kaart: Intel GMA X3100
Distributie: Debian GNU/Linux Testing/Unstable
Kernel: 2.6.22-1-amd64
acpi: 0.09-3
Xserver: Xorg 7.2
Videodriver: xserver-xorg-video-intel
Fn + F5/F6 zijn bedoeld om dit te regelen. Onder Linux hebben ze echter weinig effect. Het beeld uitschakelen met Fn+F7 werkt echter wel goed. Nu heb ik wat over deze mogelijkheden opgezocht, en nu zag ik dat het op BIOS niveau geregeld kan zijn, of op OS niveau. Als het op BIOS niveau is zou het ten alle tijden moeten werken. Het lijkt dus dat het door het OS komt. Klopt het dat dit met ACPI te maken heeft? Ik heb de Debian pakketten die hiermee te maken hebben geinstalleerd. Ook heb ik verder gezocht naar manieren om anders de felheid terug te zetten, bijvoorbeeld in de xorg.conf. Ik kon echter weinig vinden. Ik heb wel vaak gelezen dat de Fn toetsen voor het instellen van de helderheid juist wel vaak werkt bij de ASUS laptops.
BIOS versie was eerst 204, deze heb ik geupdate naar de allernieuwste, 207. Ik had gelezen dat bij 206 de felheid instellen niet werkte.
Nog wat mogelijk nodige specificaties:
Merk: ASUS
Model: Z53E - AP069C
Moederbord: ASUS F3E
Processor: C2D T5250 1,5 GHz
Chipset: Intel GM965
Grafische Kaart: Intel GMA X3100
Distributie: Debian GNU/Linux Testing/Unstable
Kernel: 2.6.22-1-amd64
acpi: 0.09-3
Xserver: Xorg 7.2
Videodriver: xserver-xorg-video-intel
Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi