Felheid van laptopscherm

Pagina: 1
Acties:
  • 571 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FRidh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-02 14:53
Sinds een paar dagen heb ik een ASUS Laptop, Z53E met een F3E moederbord. Standaard zat er Windows Vista op maar ik wil gewoon net als bij m'n andere pc's Debian GNU/Linux draaien. Ik heb dus Debian Testing/Unstable geinstalleerd en na een paar uurtjes het vaste en draadloze netwerk aan de praat gekregen. Er zijn nog een aantal probleempjes, maar de meest hinderlijke is wel de felheid van het scherm.

Fn + F5/F6 zijn bedoeld om dit te regelen. Onder Linux hebben ze echter weinig effect. Het beeld uitschakelen met Fn+F7 werkt echter wel goed. Nu heb ik wat over deze mogelijkheden opgezocht, en nu zag ik dat het op BIOS niveau geregeld kan zijn, of op OS niveau. Als het op BIOS niveau is zou het ten alle tijden moeten werken. Het lijkt dus dat het door het OS komt. Klopt het dat dit met ACPI te maken heeft? Ik heb de Debian pakketten die hiermee te maken hebben geinstalleerd. Ook heb ik verder gezocht naar manieren om anders de felheid terug te zetten, bijvoorbeeld in de xorg.conf. Ik kon echter weinig vinden. Ik heb wel vaak gelezen dat de Fn toetsen voor het instellen van de helderheid juist wel vaak werkt bij de ASUS laptops.

BIOS versie was eerst 204, deze heb ik geupdate naar de allernieuwste, 207. Ik had gelezen dat bij 206 de felheid instellen niet werkte.

Nog wat mogelijk nodige specificaties:

Merk: ASUS
Model: Z53E - AP069C
Moederbord: ASUS F3E
Processor: C2D T5250 1,5 GHz
Chipset: Intel GM965
Grafische Kaart: Intel GMA X3100

Distributie: Debian GNU/Linux Testing/Unstable
Kernel: 2.6.22-1-amd64
acpi: 0.09-3
Xserver: Xorg 7.2
Videodriver: xserver-xorg-video-intel

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

• microsofty710
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-10-2025
Ik heb met mijn laptop (packerd bell) dat de brightness toetsen maar gedeeltelijk werken. brightness down wel maar up niet. Heb dit nooit in windows getest dus het zou een defect kunnen zijn. Wat ik begrepen heb is dergelijke knoppen van acpi gebruik maken. Ik kan je niet echt helpen maar kijk eens naar:

$ tail -f /var/log/acpid

Kijk of hier uberhaupt een event gegenereerd word, zo ja dan gaat het via de bios denk ik. (bij mij alleen een even voor brightness down)

gebeurd er niks kijk dan eens of het een gewone keyboard code geeft (bij mij zowel up als down niet)

$ xev

Geen oplossing maar misschien een stapje dichterbij de oorzaak van je probleem.

gnome heeft btw een handig appletje voor in de balk om de brightness aan te passen, die gebruik ik dus maar. (software matig aanpassen is dus mogelijk, weet iemand een manier om brightness up aan een gewone sneltoets te koppelen?)

[ Voor 7% gewijzigd door microsofty710 op 19-08-2007 20:14 ]

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
Heb je de acpi-deamon al draaien? (/etc/init.d/acpid start)
Zo ja, en doet het nog niks, dan moet je uit zien te vinden welk acpi-event die knopjes genereren. Dat kan met acpi_listen.
Vervolgens staan er in /etc/acpi/events bestanden die de acpi-events afhandelen. Zorg dat daar ergens iets in staat die jouw events afhandelen.
Dan heb je natuurlijk nog iets nodig waarmee je de helderheid kunt regelen. Dit kan bijv. dmv ddccontrol of xbacklight. Welke werkt ligt aan de laptop.
Wellicht helpt een "apt-cache search asus" ook nog wel.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• FRidh
Ik heb geprobeerd met gnome-power-control en gnome-brightness-applet de felheid te verlagen, echter dit werkte niet. Gnome geeft de melding dat wanneer de hardware niet herkend wordt, de schuifbalk niet zichtbaar wordt.

Met tail -f /var/log/acpid , acpi_listen en xev heb ik gekeken wat er gebeurde maar de meeste knoppen worden niet herkend. Alleen de knoppen voor 'sleep' en lcd uit. De acpid draait gewoon. Ik had overigens al eens gekeken in de map /etc/events en er staat inderdaad niets bij over ASUS en brightness up/down. Nu had ik eerst het idee om dan gewoon een event toe te voegen, en dan de code van bijvoorbeeld de toshiba uit te laten voeren. Wanneer de knop echter niet herkend wordt, deze geeft geen signaal volgens acpi_listen, dan zou het dus ook geen zin hebben?

ddccontrol geeft aan dat de hardware niet herkend wordt. En xbacklight voert niets uit wanneer ik bijvoorbeeld xbacklight -dec 40 invoer.

Ik kwam erachter dat er nog een kernelmodule is voor de ASUS laptop, asus_laptop. Deze heb ik geladen en nu worden eigenlijk alle toetsen herkend, op helaas de felheid toetsen na :-(

[ Voor 17% gewijzigd door FRidh op 19-08-2007 22:30 . Reden: toevoeging ]

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
Je hebt toevallig ook niks staan in "/proc/acpi/video"(module video moet geladen zijn)?

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• FRidh
laurencevde schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 22:45:
Je hebt toevallig ook niks staan in "/proc/acpi/video"(module video moet geladen zijn)?
bedankt!
Ik heb de module toegevoegd en nu werkt het.

Ik denk dat ik binnenkort eens ga opschrijven hoe ik de meeste dingen op deze laptop nu aan de praat heb gekregen.

Pagina: 1