Toon posts:

FTP performance laag

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hee all,

Sinds kort heb ik een glasvezel lijn liggen van 48Mbit up en down.
En toen ben ik gaan kijken of ik die snelheden ook haal, helaas niet.
Mijn interne netwerk is snel zat, via Windows verkenner bijvoorbeeld kan ik gewoon over het netwerk kopieren met 11MegaByte per seconde. Echter als ik over dat zelfde netwerk vis FTP een test uitvoer, blijf ik in het beste geval hangen op 2.3MegaByte per seconde.

Alle systemen - incl de server - draaien op Windows Vista Ultimate. Waarom Vista? Omdat de machines naast 'serveren', ook dienst doen als gewone huis tuin en keuken pc's.

De machine waar de server op draait heeft een DualCore AMD64 CPU (4600+), 4GB DDR2-800 RAM, en de schrijven staan in RAID 5. De FTPD die ik gebruik is Gene6 FTP (ook bekend als G6).

De router die het middelpunt van het netwerk vormt is een Draytek 2910VG, ook snel zat verder..

Maar het probleem is dus dat ik de snelheid niet haal bij FTP transmissies, en ik snap niet waar het probbleem ligt. Ik zal hieronder uitleggen welke tests ik heb gedaan:

lokaal via windows verkenner data versturen/ontvangen: 11MB/s.
speedtest.bbned.nl 100MB download (http): 2.8MB/s.

Download en upload test met mij als client (Total Commander als client)
FTP download (host: xs4all ftp): 1.5MB/s.
FTP upload (host: xs4all ftp): 1.4MB/s.
FTP download (host: maat van me met 100mbit lijn): 1.5MB/s.
FTP upload (host: maat van me met 100mbit lijn): 1.4MB/s.

Download en upload test met mij als server (Gene6 FTPD als server):
FTP download (client: maat van me met 100mbit lijn): 1.6MB/s.
FTP upload (client: maat van me met 100mbit lijn): 1.2MB/s.
FTP download (client: andere pc in mijn interne netwerk): 2.3MB/s.
FTP upload (client: andere pc in mijn interne netwerk): 2.2MB/s.

Firewall en AVAS staan goed ingesteld, ter controle deze services uitgezet en de snelheid werd niet beter.

Weet iemand waarom het versturen van data via FTP zo tergend langzaam gaat in vegelijking met de rest?

Alvast bedankt voor de hulp!
Greetz Richard

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-03 08:49

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT

Tijd voor een nieuwe sig..

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Wat is je latency naar die server toe? Als je parallel twee van die downloads opstart kom je dan samen wel boven die 2,3 MByte uit? Eventueel vanaf een andere server zon testfile downloaden er zijn zat hostingboeren die je de mogelijkheid bieden om een 100 MB file te downloaden.

Lees onderstaande link maar vast even door ik gok dat je probleem hierdoor veroorzaakt wordt. http://dast.nlanr.net/Gui...rted/TCP_window_size.html

[ Voor 22% gewijzigd door TrailBlazer op 20-08-2007 08:50 ]

• Massiefje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-03 01:15
Wat ik nog mis in je verhaal: wat gebeurt er als je 100MB via HTTP download ?

• bazkar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-02 17:01
Ik denk toch echt dat je de vigor in deze niet mag uitvlakken.

Wat is de performance over de WAN poort van de Vigor?
Ik weet dat je met speedtest wel een (iets) hogere bandbreedte haalt, maar ik denk toch echt niet dat die vigor in de buurt komt van 48Mbit performance over zijn WAN port.

Dit geldt voor veel SOHO routers. Ook een 800 router van Cisco gaat over zijn WAN port (die 100Mbit is) maar een max van 10-15Mbit ofzo routeren. Wil je echt 100Mbit kunnen routeren dan zul je een 1600 van cisco moeten kopen.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

een 1600 en 100 mbit routeren. 1600's waren toch die oude wekkerradios die volgens mij al jaren EOL zijn. Je hebt best een stevige router nodig om 100 mbit te routeren. Mocht het de bottleneck echt zijn dan kan je beter een low power servertje neerzetten denk ik.

• bazkar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-02 17:01
8)7 Ik bedoelde uiteraard een 1800...

Een 1800 van cisco kan in principe (als je niet teveel overhead als encryption aanzet) bij gemiddelde packetsize 100 Mbit routeren. Wij gebruiken hem hier achter een 80Mbit MAN verbinding en dat werkt prima.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Yep dat ding lijkt het zowaar te kunnen inderdaad. Bij ons op het werk mogen we enkel een 1800 inzetten voor max 2mb volgens mij.

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-03 23:10
De lage performance voor alle externe zaken (dus door de WAN - Vigor) is zo goed als zeker de limitatie van dat SOHO doosje. Een klassiek probleem waar men tegen loopt indien de WAN kant een beetje "struiser" is....

Het probleem dat wel boeiend is zijn de performanties op z'n lokale LAN :

FTP download (client: andere pc in mijn interne netwerk): 2.3MB/s.
FTP upload (client: andere pc in mijn interne netwerk): 2.2MB/s.

Dat is helaas belachelijk traag ... tenzij mischien dat je NIC's (of 1 ervan) op 10Mbit blijft steken ??
Kan je eens forceren dat zowel client als server op 100Mbit/fullduplex staan ???
Pagina: 1