Waarom geruchten publiceren?

Pagina: 1
Acties:
  • 222 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-02 13:31
Waarom publiceert Tweakers.net geruchten over nieuwe producten als een fabrikant dat product nog niet aangekondigd heeft? Ik heb het nu over nieuws: Specificaties Canon EOS 40D uitgelekt.

De betreffende pagina op amazon is inmiddels alweer verwijderd overigens.

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Azrael schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 17:36:
Waarom publiceert Tweakers.net geruchten over nieuwe producten als een fabrikant dat product nog niet aangekondigd heeft? Ik heb het nu over nieuws: Specificaties Canon EOS 40D uitgelekt.
Omdat mensen dat soort dingen graag lezen.
De betreffende pagina op amazon is inmiddels alweer verwijderd overigens.
Nee hoor :).

Professioneel Hyves-weigeraar

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Is het een gerucht?

Die camera komt er, en de info komt van een gerespecteerd bedrijf, natuurlijk kan er nog steeds iets veranderen aan de spekjes, maar uiteindelijk zal er niet ZOVEEL veranderen.

Daarom is dit ook niet echt een gerucht, maar gewoon gelekt nieuws.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Wouter Tinus schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 17:48:
[...]

Omdat sommige mensen dat soort dingen graag lezen.
Fixed ;)
Nee hoor :).
De link uit het artikel geeft bij mij anders "Looking for something?" terug :)

Persoonlijk vind ik geruchten best nuttig mits ze van een betrouwbare bron zijn, bij sommige sites zijn de geruchten meestal erg accuraat terwijl andere sites alleen maar bezoekers willen trekken en dus gewoon maar iets publiceren.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Nogal overbodige 'fix', want geen enkel bericht dat we publiceren wordt door alle bezoekers gelezen / leuk gevonden.
link uit het artikel geeft bij mij anders "Looking for something?" terug :)
Hier nu ook, net deed hij het nog wel. Was misschien nog gecached ofzo.
Persoonlijk vind ik geruchten best nuttig mits ze van een betrouwbare bron zijn, bij sommige sites zijn de geruchten meestal erg accuraat terwijl andere sites alleen maar bezoekers willen trekken en dus gewoon maar iets publiceren.
Dat is ook iets wat de redactie per geval beoordeeld. In dit geval werd zowel de bron als de informatie zelf betrouwbaar genoeg geacht voor een nieuwspost :).

Professioneel Hyves-weigeraar

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Vreemd, de link werkt hier nog prima (en niet uit de cache)

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-02 13:31
Juist omdat de informatie van de site van amazon komt zou ik het niet vertrouwen. Het lijkt me niet dat een gerenommeerd bedrijf als amazon zoiets zou publiceren als Canon zelf nog niets heeft aangekondigd. Dan denk ik eerder aan webmaster die zich verveelde (en het leuk vind om geruchten te verspreiden) en enthousiast een leuke uitziende pagina in elkaar heeft geklust, of abusievelijk ingestuurde informatie van een faker heeft overgenomen. En hij leest blijkbaar de fotografie-forums, want als daar op fouten wordt gewezen (in de 1Ds Mk III tekst stond eerst de sensormaat van de 1D Mark III) werden die prompt verbeterd.

Bovendien heeft amazon een commercieel belang bij al die aandacht en hits. Het zou niet de eerste keer zijn dat een winkel verzonnen informatie publiceert om maar aandacht te trekken. Amazon heeft er zelf overigens ook een handje van om bv. enorm lage prijzen te publiceren, die dan later weer gecorrigeerd worden.

Kijk als het nou "per ongeluk" op bv. een Canon Maleisië of Australië site (zoals bij de 5D en 24-105) gelekt zou worden zou ik het wel vertrouwen, maar dit is toch echt wat anders.

Ik zie Tweakers.net liever als een objectieve nieuwsbron dan als een tech-versie van de Prive :)

Finally, als je dit publiceert zou je zeker ook de 1Ds Mk III moeten publiceren ;)

@Snake: ja dat er een 40D en 1Ds Mk III komen ligt vrij voor de hand, maar wat de specs worden moet je nog maar helemaal afwachten. Misschien wordt de 40D gewoon een kleine upgrade van de 30D, net als de 30D een kleine upgrade van de 20D was.. Op deze manier kan je net zo goed zelf je nieuws gaan verzinnen.

[ Voor 18% gewijzigd door Azrael op 19-08-2007 23:35 ]

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
P_de_B schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 17:57:
Vreemd, de link werkt hier nog prima (en niet uit de cache)
Doet het hier niet meer, maar alsnog bevestigd de url het verhaal. :)

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Als een gerenommeerde site als Amzon.com enkele dagen voor de officiële publicatie van een nieuw product al een productpagina online heeft lijkt het me dat je wel kunt spreken van 'uitgelekte specificaties'. Je moet natuurlijk per 'gerucht' of bron van geruchten de betrouwbaarheid afwegen, in dit geval heeft de dienstdoende redacteur in mijn ogen terecht het bericht op de FP geplaatst.

Uiteraard heb je met dit soort nieuws nooit 100% zekerheid, vandaar dat duidelijk de bron van de specificaties genoemd wordt.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

En het doel van een gerucht zelf is ook aanwezig: het waarschuwt de gemeenschap dat er blijkbaar iets aanstaande is; dus iedereen die nu een 30D zou willen kopen kan met dat gerucht in het achterhoofd wel verzinnen dat er binnen een maand/korte termijn iets gaat veranderen. Dan is er een beter model of een goedkopere 30D. Zodoende hebben geruchten ook een soort waarschuwingsfunctie.

Uiteindelijk zou iedere dag een nieuw model kunnen verschijnen, nu evengoed als in 2011 maar met een gerucht als deze (uitgelekte specs) verschuift de datum naar een waarschijnlijke nabije toekomst.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:55
Het staat op dpreview.com, het is dus geen gerucht meer

|>

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Wouter Tinus schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 17:56:
[...]

Nogal overbodige 'fix', want geen enkel bericht dat we publiceren wordt door alle bezoekers gelezen / leuk gevonden.
Uiteraard, maar ik vermoed dat geruchten toch wel een stuk minder geliefd zijn dan persberichten en reviews ;)
Mijn insziens dus een belangrijk verschil.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:05
Ik denk dat je daar de spreekwoordelijke plank flink misslaat. Als je bijvoorbeeld zoekt op nvidia en gerucht (we publiceren regelmatig videokaart/chip-geruchten) krijg je een flinke lijst. Zonder het echt na te rekenen lijken die berichten een bovengemiddeld aantal pageviews en een bovengemiddeld aantal reacties te genereren.

Afgezien van de populariteit: er is ook een goede reden om geruchten te publiceren. Bij veel dingen lekt informatie soms al maanden van te voren uit richting het publiek. Je kan het als nieuwssite niet maken om nieuws pas maanden nadat de rest van de wereld het hoorde te publiceren.

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Point taken, dat had ik niet verwacht nee :)
Hoe dan ook, zoals ik al eerder zei ben ik zeker van mening dat geruchten (mits ze van betrouwbare bron komen) gewoon gepubliceerd moeten worden. Kortom, ga zo door.

Pagina: 1