Lastip Probleem: Pentium M vast op 599 Mhz

Pagina: 1
Acties:

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01-2025

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Topicstarter
Ik heb hier een Dell Latitude D505 nog vanuit mijn studententijd. Ik gebruik hem alleen af en toe als ik in het weekend ben (heb hem verkocht aan mijn ouders). Maar de laatste tijd kreeg mijn zus problemen met het afspelen van DVD's. Wat blijkt nu, de laptop zit vast op 599 Mhz. Ik heb verschillend topics uit tweakers doorgenomen met dezelfde problemen en ook op internet gezocht en geen van de oplossingen werken.

Wat heb ik allemaal geprobeert? Alle bios opties: Speedstep uit en terug aan. Bios update van A06 naar A011. Het programma SpeedswitchXP stond al standaard ingesteld op de pc. Ik heb het verwijderd en opnieuw geinstalleert. Als max speed geeft hij dus maar 599Mhz aan ipv 1500 Mhz.

Op internet vond ik een boot cd die de cpu table opnieuw schrijft. Alleen dat tooltje was bedoelt voor Toshiba laptops en het werkt niet hij zegt: Unsupported CPU.

Ook heb ik het programma Notebook Hardware controle geinstalleerd maar dat loopt vast bij het opstarten. Hij zegt:"Object reference not set to an instance of an object"
Nu, dat is een typische .NET fout. Ik het het programma gedeinstalleerd. Net framework 2.0 verwijderd. Opnieuw geboot. Net terug geinstalleerd en het programma geinstalleerd maar nog steeds dezelfde fout. Ik heb ook een paar oplossingen op internet geprobeert voor dit soort fouten maar het programma weigert op te starten.

Ik heb alle stroom instellingen in het configuratie scherm af geprobeert. Maar het is dus niet speedstep die gewoon terugschakelt. Nee, de pc zit echt vast op 599 Mhz.

Als ik de bios in ga dan komt er wel te staat Boot Speed 1,5 Ghz maar van boven bij CPU type staat 1,5 Ghz/600Mhz. Die vermelding 600Mhz stond er vroeger niet.

DVD's spelen niet goed meer af en ook streaming video schokt. Dit moet op te lossen zijn.
Het is mischien mogelijk dat er een fan intern kapot is want ook op 599 Mhz word de laptop redelijk warm. Maar ik kan de main fan goed horen draaien bij het booten, dus dat lijkt met niet het probleem.

De volgende stap die ik ga doen is de laptop eens open halen en al het stof proberen te verwijderen. Kan het een hitte probleem zijn waardoor hij bij het booten op een soort safe instelling springt.
Ik ben nu 3 dagen met het probleem bezig en ik vind dus geen oplossing die werkt.
Wie helpt er mij en heeft een gouden tip. Het kan dus waarschijnlijk opgelost worden door een programma dat de CPU tabel opnieuw schrijft. Maar ik heb maar één zo'n programma gevonden en dat werkt dus niet.

Alvast bedankt. :)

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Probeer eens de snelheid met CPU-Z uit te lezen, wel eens verhalen gehoord dat het windows dingetje niet altijd gelijk heeft.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

In je bios staat een optie: altijd low of dynamisch.

Kijk daar eens naar

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
Boot is knoppix?
Dan weet je meteen of het je Windows is of je hardware :)

• BlackRageNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Dell levert van die leuke software die zelf de energiebeheer gaat regelen. loop die dell meuk dus is na.

• Kain_niaK

Kain_niaK

Topicstarter
GremliN-Online schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 18:02:
Probeer eens de snelheid met CPU-Z uit te lezen, wel eens verhalen gehoord dat het windows dingetje niet altijd gelijk heeft.
Ook CPU-Z geeft 600 weer namelijk 100 als bus snelheid en 6 als multiplier.
In je bios staat een optie: altijd low of dynamisch.
Kijk daar eens naar
Ik heb alle twee de standen geprobeert maar het blijft hetzelfde. Ik heb trouwens alle mogelijke relevante instellingen van de bios al geprobeert maar niks heeft effect. Het ligt dus niet aan een bios instelling.
Boot is knoppix?
Dan weet je meteen of het je Windows is of je hardware :)
Zal ik eens proberen maar zoals ik al zei: Ook de bios geeft een vermelding van 600Mhz terwijl hij dat eerst niet deed
Dell levert van die leuke software die zelf de energiebeheer gaat regelen. loop die dell meuk dus is na.
Het eerste wat ik gedaan heb toen ik de laptop kreeg was hem formateren. Van dell meuk heb ik geen last meer. Wel heeft de bios nog een aantal diagnostische boot mogelijkheden. Die geven ook fouten weer maar ik kan er niks meer mee instellen. Het programma Speedstep XP regelt al een jaar en een dag mijn energie instellingen. Maar mijn batterij is al te oud en de laptop draait nu praktisch alleen nog maar op AC power. Op de batterij doet ie het nog 20 minuten of zo.

• Kain_niaK

Kain_niaK

Topicstarter
schopje

• Kain_niaK

Kain_niaK

Topicstarter
Iemand nog een idee? Ik wil hem echt graag terug krijgen op 1,5 Ghz. Zou het aan de batterij kunnen liggen? Die is ondertussen al 3 jaar oud of zo en levert nog maar een half uur stroom.

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:50

Flappiewappie

Hier nog meer

Kain_niaK schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 18:17:
Iemand nog een idee? Ik wil hem echt graag terug krijgen op 1,5 Ghz. Zou het aan de batterij kunnen liggen? Die is ondertussen al 3 jaar oud of zo en levert nog maar een half uur stroom.
als die aan het net zit zou het niet uit moeten maken.

Boot inderdaad eens een OS vanaf CD oid, geeft die dan ook nog steeds 600mhz, ga dan nogmaals eens naar temperaturen kijken, of niet werkende ventilatoren (geeft ie ergens een error in de bios dat er een fan niet werkt, miss dat hij daarom throttled?)

Kan ook gewoon zo zijn dat je in windows je energie opties gewoon zo hebt gezet dat ie standaard altijd terug clockt.

iig je hebt 2 factoren; je OS, en je hardware. De eerste kun je makkelijk testen, de 2e is gewoon bios grondig doornemen en hem een keer helemaal openschroeven en daar wat te zoeken...

Hier staat wat

Pagina: 1