KEF Q7 hoe aan te sluiten?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.635 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• senslight
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-11 14:52
even mijn specs op een rijtje:

versterker Sony TA-FA 1200
SONY

Speakers Kef Q7 twee maal

opstelling is stereo.

Nu zit ik met de vraag dat er in het boekje van de sony versterker staat dat je de A-B mogelijkheid kan gebruiken als A-hoog en B-laag.

Dit zou dan alleen kunnen als je speakers deze ondersteuning geven. De Kef q7 speaker heeft dat want ze hebben alle twee 4 aansluitingen aan de achterkant met hf en lf er op (die met elkaarverbonden zijn met een staalplaatje)

kan ik dit gewoon proberen zonder de speakers te beschadigen?

en zo ja zou het daad werkelijk effect hebben op het geluid?

ik vind namelijk dat er bijna tot geen BASS uit de speakers komt ook als ik de zware tonen bij stuur.

wel als ik de knop omzet richting de +1 / +5 dan gaan ze wel los maar das veel en veel te hard voor een beetje zwaar geluid te krijgen.

iemand ervaring met deze vraag?

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:45

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

senslight schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 12:04:

ik vind namelijk dat er bijna tot geen BASS uit de speakers komt ook als ik de zware tonen bij stuur.
Heb je de speakers geluisterd voor ze aan te schaffen? Het zijn wel brits klinkende speakers he, geen Amerikaanse (overpowered bas) klinkende speakers.

Mijn ervaring is dat losse hoog / laag aansluiting geen tot weinig effect heeft met dit soort apparatuur. Je zult er in ieder geval geen ontzettende bas boost van krijgen.

Hoe zijn de speakers geplaatst? Is er veel demping in de kamer aanwezig? Hoe groot is de ruimte?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:29
Als je versterker de A en B speakers ook daadwerkelijk apart zou versterken zou het best nut kunnen hebben (bi-amping). Maar het lijkt erop dat de A en B speakeruitgangen gewoon parralel staan, dan heb je in feite niet meer dan bi-wiring en daar zou ik niet al te veel van verwachten...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• senslight
de woon kamer is 36m2 in het vierkant en de speakers staan zoals beschreven in het boekje 22,5cm van de muur.

ideale klank kast al zeg ik het zelf.

voorals nog als ik de versterker goed open draai dan is de bas echt super! maar ook veel te hard (Wel zuiver).

ik moet wel bekennen dat de versterker momenteel is aangesloten via een laptop (jack aansluiting).

ik ben momenteel een htpc aan het bouwen die dan optisch aangesloten word op de sony versterker.
Ik mag aannemen dat er geen betere aansluiting is dan een optische aansluiting en dat ik het daar dan ook niet meer hoef te zoeken.

die dubbelen aansluiting is voor mij meer proberen, maar of het kwaad kan en of het effect heeft dat vraag ik hier maar even voor de zekerheid.

[ Voor 5% gewijzigd door senslight op 19-08-2007 12:20 ]

• Xander
  • Laatst online: 13:29
Kwaad kan het iig niet... Wel het ijzeren bruggetje weghalen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Bor

Bor

Toen ik mijn iQ7's ging kopen heb ik de Q7 ook geluisterd en miste daarbij ook een hoeveelheid bas die ik bij de iQ7 wel kreeg (of de toenmalige Q5). Ik zelf vind het geluidsbeeld van de Q7 dan ook niet mooi. De persoon in de audio winkel gaf aan dat veel mensen een groot verschil (niet ten voordele van de Q7) opmerkten.

Brengt ons terug naar de vraag of je de speakers wel hebt geluisterd voor ze aan te schaffen en of je toen de afwezigheid van de bas ook of juist niet hebt ervaren.

• senslight
ze hebben het in het boekje over een twee draads verbinding.

en idd ook over het weghalen van het bruggetje.

is het nog van belang om het impedance aan te passen bij deze manier van aansluiten?
hij staat nu op 8

ik heb de speaker eerst gehoord voor ik hem kocht. (bij correct in rotterdam)
daar was de bass er iig duidelijk te horen.

[ Voor 22% gewijzigd door senslight op 19-08-2007 12:38 ]

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:03
senslight schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 12:36:
ik heb de speaker eerst gehoord voor ik hem kocht. (bij correct in rotterdam)
daar was de bass er iig duidelijk te horen.
Op welke versterker? Je weet toch dat elke versterker anders klinkt op een speaker?

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-12 20:26
De Q7 heeft bass zat, maar je versterker moet wel een beetje power hebben omdat het rendement niet echt super is.

Ik had eerst een panasonic versterker van 120 watt het kanaal.
Het klonk werkelijk nergens naar.

Toen ben ik naar de pioneer ax5 gegaan die levert 170 watt per kanaal en je weet niet wat er gebeurd de luidspreker klinkt voller en veel strakker.

Moraal van het verhaal, waarschijnlijk heeft je sony niet genoeg vermogen om de luidsprekers deftig aan te sturen.

• senslight
geen idee, maar een verschil tussen bijna geen bas en een beetje bas mag per versterker niet uitmaken.

was iig wel een lichter uitvoering 2 x 80 watt

• Bor

Bor

TRAXION schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 12:56:
De Q7 heeft bass zat, maar je versterker moet wel een beetje power hebben omdat het rendement niet echt super is.

Ik had eerst een panasonic versterker van 120 watt het kanaal.
Het klonk werkelijk nergens naar.

Toen ben ik naar de pioneer ax5 gegaan die levert 170 watt per kanaal en je weet niet wat er gebeurd de luidspreker klinkt voller en veel strakker.

Moraal van het verhaal, waarschijnlijk heeft je sony niet genoeg vermogen om de luidsprekers deftig aan te sturen.
Dat kan natuurlijk ook door het klankbeeld van de versterker komen ;)

• TRAXION
Bor de Wollef schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 12:57:
[...]

Dat kan natuurlijk ook door het klankbeeld van de versterker komen ;)
Of te weinig amps :)
Omdat de panasonic op hoge rendement speakers prachtig klonken.

En ik heb het persoonlijk niet op sony maar daar gaan we het maar niet over hebben O-)

• TRAXION
Volgens mij heb ik de oplossing.

In je versterker zit een calibratie systeem met een microfoon heb je die al opnieuw uitgevoerd met de Q7 luidsprekers?

Zie de gebruiks aanwijzing op de site van sony bij je specs ;)

http://pdf.crse.com/manuals/2688078212.pdf

En dan nl en configuratie.

[ Voor 14% gewijzigd door TRAXION op 19-08-2007 13:06 ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

TRAXION schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 12:56:

[...]

De kans dat het met de kamer-acoustiek te maken heeft (m.n. kamerafmetingen en de materialen die voor de inrichting gebruikt zijn, een stenen vloer klinkt anders dan dik tapijt) is veel groter dan de kans dat de versterker er invloed op heeft. De invloed van een versterker mag niet het verschil uitmaken tussen een goede bas en helemaal geen bas.

• senslight
goed ik heb Hi low aansluiting gebruikt van de versterker en de speakers. al een behoorlijk verschil als het gaat om bass.

hoge tonen en lagen tonen komen er nog zuiverder (schoner) uit.

geluid sprankeld veel meer er is dus meer detail in het geluid.
ook als ik hem knoepert hard zet blijft het geluid erg strak (niet vervormen ofzo).

voorals nog is het geluid wel hol.
kan dit te maken hebben dat ik hem via een jack heb aangesloten vanaf een 5 jaar oude laptop?
ik heb momenteel even geen andere oplossing aangezien mijn htpc met toslink nog niet af is.

[ Voor 4% gewijzigd door senslight op 19-08-2007 22:51 ]

• bartvl
  • Laatst online: 11:34

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Dat kan natuurlijk. Heb je niet toevallig een cd of dvd-speler met een fatsoenlijke output?
En zoals hierboven: kamerakoestiek is nog de grootste factor in geluidsverschillen. Heb jij een kaal aangekleedde kamer?

Life is not about specs, it is about joy!

Verwijderd

senslight schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 22:48:
goed ik heb Hi low aansluiting gebruikt van de versterker en de speakers. al een behoorlijk verschil als het gaat om bass.

hoge tonen en lagen tonen komen er nog zuiverder (schoner) uit.

geluid sprankeld veel meer er is dus meer detail in het geluid.
ook als ik hem knoepert hard zet blijft het geluid erg strak (niet vervormen ofzo).

voorals nog is het geluid wel hol.
kan dit te maken hebben dat ik hem via een jack heb aangesloten vanaf een 5 jaar oude laptop?
ik heb momenteel even geen andere oplossing aangezien mijn htpc met toslink nog niet af is.
Humm zal niet zo veel moeten uitmaken.
De laptop audio uitgang is namelijk alleen voor versterkt.
Je kan wel even kijken of je geen extra audio functies aan heb staan van die geluidskaart of de media player.
zoals surround effecten.

Maar goed ik heb de zelfde speakers geluistert en vind het persoonlijk niet mijn smaak.
Het zijn zeker goeie speakers maar je mist iets en ben net bang dat jij dat nu pas hoort.
Ook een versterker is zeer belangrijk en sony is helaas niet alles meer.
Zelf heb ik ze gehoort op NAD versterker .
Luister eens de speakers op een anderen versterker.
De japaners zijn een beetje schel (ook persoonlijk)

Humm zag net welke versterker je had.
Die heb ik ook geluister en vind het vermogen zeer tegen vallen.
Maar dat kan ook zijn omdat er enegie speakers op zaten.

Veel succes

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2007 23:26 ]

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 13:37
Holle, schelle klanken zijn vaak te herleiden tot de ruimte. Mijn set klonk ook bagger in mijn nieuwe woning tot ik de boel wat had aangekleed; in mijn geval wat (grote) planten, salontafel, Pers van 2x3 meter, gordijnen. Speel wat met je inrichting, voor zover dat gaat, en luister of dat verschil maakt.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• senslight
we hebben idd een nieuw huis en de woonkamer is een betonnen bak in het vierkant.

wel staan er al een 3,5 zits bank en een salon tafel en hangen er paneel gordijnen.

alleen zijn de plafonds 3 meter hoog! en hebben we een trappen gat die ook 3 hoog doorloopt.

alles bij elkaar op sommmen kom je al snel uit op 1 grote klankkast.

ik heb momenteel geen andere apparaten die ik er op aan kan sluiten op digitale tv na (ook via een jackpulg)

ik hoop met een toslink en de meer instelling dan alleen de media player instellingen een stuk verder te komen. zo niet dan kan ik wel janken.

ik heb zelf in m'n kantoor een z5500 setje staan en die geeft zoveel bass das niet normaal (en strak ook).

misschien de woofer van logitech maar aansluiten via een toslink splitter ;)

Verwijderd

hoi, ik zat jullie discussie even te lezen, en wil even hierop reageren met mijn ervaring, allereerst ligt het probleem niet aan de q7, ik heb er zelf 4 staan in een surround opstelling, maar het probleem zit in de sony, ik ben zelf nl een paar weken bezig geweest om een nieuwe receiver uit te zoeken, en bij een luistersessie bij staffhorst in utrecht werd direct al duidelijk dat de sony str 1200 totaal niet klinkt er zit inderdaad geen bas in bij welke klasse luidspreker dan ook , sterker nog bij het specifiek luisteren tussen de sony en een pioneer vsx 1017 werd de sony compleet weggespeeld, een enorm gemis aan warmte en lage tonen, dit gesterkt door het commentaar van een aanwezige verkoper die nog vermelde dat sony eigenlijk geen verstand heeft van geluid!!!!!! maar goed dat is natuurlijk verkooppraat, maar mijn keuze is op pioneer gevallen met de grote kefs en de achterste poorten heb ik afgeplugd want anders dreun je weg, alles valt of staat met de combinatie versterker |luidsprekers!!!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 22:46:
hoi, ik zat jullie discussie even te lezen, en wil even hierop reageren met mijn ervaring, allereerst ligt het probleem niet aan de q7, ik heb er zelf 4 staan in een surround opstelling, maar het probleem zit in de sony, ik ben zelf nl een paar weken bezig geweest om een nieuwe receiver uit te zoeken, en bij een luistersessie bij staffhorst in utrecht werd direct al duidelijk dat de sony str 1200 totaal niet klinkt er zit inderdaad geen bas in bij welke klasse luidspreker dan ook , sterker nog bij het specifiek luisteren tussen de sony en een pioneer vsx 1017 werd de sony compleet weggespeeld, een enorm gemis aan warmte en lage tonen, dit gesterkt door het commentaar van een aanwezige verkoper die nog vermelde dat sony eigenlijk geen verstand heeft van geluid!!!!!! maar goed dat is natuurlijk verkooppraat, maar mijn keuze is op pioneer gevallen met de grote kefs en de achterste poorten heb ik afgeplugd want anders dreun je weg, alles valt of staat met de combinatie versterker |luidsprekers!!!
Heb je het over de STR-DA1200ES of de TA-FA1200ES? De eerste is de surround variant, de tweede de stereo variant.

En wat betreft de surround receiver, ik persoonlijk vind hem juist erg goed klinken, maar dat is natuurlijk geheel subjectief.

• Bor

Bor

Verwijderd schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 22:46:
hoi, ik zat jullie discussie even te lezen, en wil even hierop reageren met mijn ervaring, allereerst ligt het probleem niet aan de q7, ik heb er zelf 4 staan in een surround opstelling, maar het probleem zit in de sony, ik ben zelf nl een paar weken bezig geweest om een nieuwe receiver uit te zoeken, en bij een luistersessie bij staffhorst in utrecht werd direct al duidelijk dat de sony str 1200 totaal niet klinkt er zit inderdaad geen bas in bij welke klasse luidspreker dan ook
Is dat niet een kwestie van smaak (zeg ik als geen liefhebber van Sony) maar ook indeling van de ruimte zoals genoemd?
dit gesterkt door het commentaar van een aanwezige verkoper die nog vermelde dat sony eigenlijk geen verstand heeft van geluid!!!!!! maar goed dat is natuurlijk verkooppraat
Je zegt het zelf al.
, maar mijn keuze is op pioneer gevallen met de grote kefs en de achterste poorten heb ik afgeplugd want anders dreun je weg, alles valt of staat met de combinatie versterker |luidsprekers!!!
Die ervaring deel ik echt totaal niet met betrekking tot de Q7. Ook ik miste bij het luisteren laag. Let wel, ik heb geluisterd met een Onkyo, Denon en een behoorlijk zwaardere NAD er aan. Het klankbeeld van de Q9 is gewoon anders dan de andere series speakers vind ik.
TRAXION schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 13:03:
Volgens mij heb ik de oplossing.

In je versterker zit een calibratie systeem met een microfoon heb je die al opnieuw uitgevoerd met de Q7 luidsprekers?
Persoonlijk zie ik mic calibratie niet meer als "gimmick" en voer ik de calibratie eigenlijk altijd met de hand uit zoals vrijwel alle andere audio enthousiastelingen die ik ken doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Bor op 23-08-2007 23:02 ]

Verwijderd

ik heb zowel de surround versterker geluisterd als de stereo versterker omdat ik het zo vreemd vond dat er geen power inzat , wat blijkt ze geven allebei weinig power zelfs de hogere serie beluisterd tot aan de 5200 toe en wwerkelijk het klinkt gewoon niet, en waarschijnlijk ligt dat aan het feit dat ze als ik me goed herrinner een kleine 120 watt opgeven bij 4 ohm, terwijl pioneer meer vermogen levert bij 6 ohm, maar hoe dan ook het muzikale gebeuren van pioneer is werkelijk veel beter , alhoewel mijn wens natuurlijk bij denon in de 3800 serie blijft liggen maar wie weet volgend jaar......maar om terug te komen op jouw probleem het vermogen van de sony schiet echt tekort voor dit soort luidsprekers , wat je kan doen is of je receiver verkopen en voor een ander type gaan of je luidsprekers verkopen en voor een ander type gaan die gevoeliger is maar waarschijnlijk met minder klasse .......het is jammer dat je voor de sony bent gegaan , .........
Verwijderd schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 22:53:
[...]

Heb je het over de STR-DA1200ES of de TA-FA1200ES? De eerste is de surround variant, de tweede de stereo variant.

En wat betreft de surround receiver, ik persoonlijk vind hem juist erg goed klinken, maar dat is natuurlijk geheel subjectief.

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:01

DJ Vincento

1422055

Ik dacht dat Sony bekend stond om boom-boom-boom bass? Of hebben ze nu naar echte merken gekeken zoals Onkyo. Volgens mij de eerste goede Sony versterker. Houden dus, en lekker van de hoge tonen genieten.

• TRAXION
Bor de Wollef schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 22:58:

Persoonlijk zie ik mic calibratie niet meer als "gimmick" en voer ik de calibratie eigenlijk altijd met de hand uit zoals vrijwel alle andere audio enthousiastelingen die ik ken doen.
Mijn pioneer stelt anders behoorlijk precies in op airstudio's beter dan dat ik het kan in combinatie met mijn pc eraan gekoppeld, en yamahe hetzelfde verhaal was laatst bij goede vriend met infinity's
klonk zo hol als het maar kon daarna mic adjust en perfect :)

Maar ieder zo zijn mening :>

• Bor

Bor

TRAXION schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 09:11:
[...]

Mijn pioneer stelt anders behoorlijk precies in op airstudio's beter dan dat ik het kan in combinatie met mijn pc eraan gekoppeld, en yamahe hetzelfde verhaal was laatst bij goede vriend met infinity's
klonk zo hol als het maar kon daarna mic adjust en perfect :)

Maar ieder zo zijn mening :>
Ofwel: je had uberhaubt geen goede setting voor je met de mic begon :>

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10 16:24
Draai de plus en de min eens om, van 1 van de twee speakers?

En anders is het eigenlijk sowieso een goed idee een goede subwoofer erbij te plaatsen, maar da's mijn mening dan.

Verwijderd

tja het word een hele discussie haha wel leuk natuurlijk maar objectief gezien gaat het om het feit dat er een geluidsprobleempje is met een combinatie receiver/luidsprekers en is het niet belangrijk wat nu wel of niet een goed merk is , kijk in feite is het zo dat er in principe in dit segment geen slechte merken zijn of zoals jij stelt ; echte merken; het is allemaal een kwestie van smaak en psychologische voorkeur, alhoewel denon natuurlijk nu eenmaal bekend staat om zijn enorme zware interne voeding waardoor het nu eenmaal geweldig klinkt maja daar hangt een behoorlijk prijskaartje aan en wat betreft onkyo tja dat was idd vroeger hoogwaardige audio maar ik denk dat tegenwoordig het mekaar niet zoveel ontloopt in de klasse tussen de 600 en 1000 euro alleen als er te weinig vermogen inzit in combinatie met luidsprekers met een gevoeligheid van 91 db zoals de kefs krijg je dus een geluidsbeeld wat misschien niet voldoet aan je verwachting , en [laten we objectief blijven} zoiets los je alleen maar op door de combinatie te wijzigen, of door gevoeligere luidsprekers of een zwaardere versterker, kijk de sony zal bijv redelijk klinken met een stel amerikaanse jbl`s waar naturlijk een behoorlijke overkill aan bass in zit , alleen het staat dan weer behoorlijk ver van het oorspronkelijk bedoelde geluidsbeeld , anderzijds zullen de kefs fenomenaal klinken op een versterker van laten we zeggen 120 watt per kannaal bij 8 ohm zoals een pioneer of idd onkyo of nog mooier een denon, maar nogmaals alles is een persoonlijke beleving niemand kan een ander vertellen wat mooi klinkt, het blijft een persoonlijke beleving!!!!!!! en uiteindelijk gaat het om luisteren naar muziek en de emotionele beleving daarvan!!!! en de 1 vind veel bass geweldig en de ander vind minder bass het mooiste, en ik las een stukje terug dat iemand het over de ruimte had waar alles staat, dat is natuurlijk een hele belangrijke factor, kortom experimenteren met apparatur en luisteren, het is nl een geweldige hobby, want laten we eerlijk zijn daar is muziek voor bedoeld om mensen een geluksgevoel te bezorgen en te laten genieten en of dat nu gebeurt door een wekkerradio of een installatie van 10.ooo euro is subjectief, want ik ken mensen die vinden dat muziek pas goed klinkt op apparatuur............... nou dat ga ik allemaal niet eens opschrijven want daar koop je een half huis voor, daar wil ik maar mee zeggen het blijft altijd een discussie als het gaat om persoonlijke voorkeuren, kies een set luidsprekers uit , en pas daar je versterker op aan en je zult gegarandeert van muziek genieten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
DJ Vincento schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 08:45:
Ik dacht dat Sony bekend stond om boom-boom-boom bass? Of hebben ze nu naar echte merken gekeken zoals Onkyo. Volgens mij de eerste goede Sony versterker. Houden dus, en lekker van de hoge tonen genieten.

• senslight
probleem is opgelost.

de kwaliteit van de laptop geluidskaart was zo dramatisch :'(

nu m'n media center aangesloten en genieten maar! veel bass. soms to much.

hoog laag midden om van te smullen.

verder voelde ik me in het begin best matig over m'n aankoop maar nu is dat 101% omgedraait!

iig bedankt voor de reacties. ;)
Pagina: 1