Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Maak/breek verbinding op afstand besturen

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb thuis een garage motor waarvan de handzender kapot is. Het gaat hier om een chamberlain motor 720e. Deze handzenders zijn nog wel te krijgen , maar zijn me eigenlijk te duur. Dus wou ik zelf wat proberen om het op te lossen. Nu zat ik te denken aan een klik aan klik uit systeem, alleen zit ik met het probleem dat de motor een puls (maak/breek) nodig heeft voordat deze gaat werken ( open/dicht). Mijn vraag is nu dus ook kan ik deze maak/breek verbinding op afstand besturen, door misschien zo'n klik aan klik uit systeem te modificeren? Zo ja, hoe doe ik dit? Of bestaat er een nog eenvoudiger oplossing misschien?

Iemand suggesties? B.v.D

Met vriendelijke groet,

Dennis

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 15:07
Met een monostabiele multivibrator (kan je maken met een NE555) kan je gemakkelijk uit een binnenkomend hoog signaal een puls maken die zo lang duurt als je zelf wil.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
In hoeverre is die handzender kapot? Want misschien valt er nog wel wat te repareren als je er nieuwe onderdelen in soldeert.

Verwijderd

Topicstarter
de zender ligt helemaal aan diggelen. Het was een oude handzender die op 75 Mhz werkt(e). Er is wel een 433 Mhz upgrade set voor maar durf ik niet aan te beginnen, aangezien ik niet zo'n held ben in het elektronica gebeuren ;).

Kan ik het maak/breek contact niet zo maken dat deze constant een puls geeft? Zodat ik alleen het stroom er op en eraf hoef te zetten door middel van het klik aan en uit systeem?

Gr Dennis

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier trouwens ook nog een andere ontvanger liggen, kan ik deze niet op de handbediende schakelaar zetten ? De ontvanger is toch zelf ook een maak/breek schakelaar of zie ik dit verkeerd?

Gr Dennis

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
Heh, mijn vader heeft hetzelfde probleem. Ik was ook aan het denken om een systeem met een 433MHz ontvanger, en dan ook zelf een zendertje bouwen.

Sowieso zou ik het bouwen mbv microcontrollers. Waarom? Dat is (voor mij) makkelijker en bekender, maar vooral vanwege de beveiliging; je wilt niet hebben dat iemand het signaal simpelweg kan oppikken en dupliceren, om vervolgens na een vakantie een lege garage aan te treffen...

De beveiliging is echter wel een beetje tricky. 2-weg-communicatie zou het beste zijn, maar dat wordt weer te omslachtig. Ik heb wel andere ideeën, maar wellicht heeft iemand hier al een kant-en-klaar plan voor dat goed werkt?

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Hmm, ik zou een nieuwe gaan halen in de winkel, meestal zit in zo'n signaal een code zodat niet zomaar iedereen die poort open kan maken. Zo'n klik aan klik uit systeem is veel minder veilig.

Zelf maken met µC'ers zou ik ook niet aan beginnen, hoe ga je de beveiliging doen? Volgens mij als je zelf iets van beveiliging gaat inbrengen is het systeem in no time gekraakt.
Ik weet niet zo uit het hoofd of er lib's zijn voor versleuteling in C die niet te zwaar zijn voor op een µC, als er zijn, zou ik zeker daar eens naar kijken.

[ Voor 17% gewijzigd door kluyze op 19-08-2007 13:40 ]

Verwijderd

Ik denk inderdaad dat die poorten wel beveiligd zijn, maar volgens mij moet je daar echt niet al te veel bij voorstellen hoor. Meer dan ervoor zorgen dat je poort niet per ongeluk open gaan als je met een andere zender in de buurt komt denk ik eigenlijk niet dat de fabrikanten inbouwen.

• Fuzzillogic
De oudere systemen lijken idd nauwelijks beveiligd te zijn. De code is dan misschien nog wel uniek, maar als je in staat bent om die op te vangen en te reproduceren kun je waarschijnlijk zonder verdere problemen de poort bedienen..

Voor een betere beveiliging mbv een µC zou je bijv. aan soort van TIN-codes kunnen denken, dus codes die maar eenmaal werken. Afhankelijk van het geheugen zou je de µC's kunnen voorzien van tientallen/honderden codes. Een gebruikte code wordt geschrapt uit de lijst, deze te retransmitten nadat de poort eenmaal is geopend heeft dus geen zin. Voor het sluiten van de poort kun je voldoen met een standaardcode, zodat je minder snel door je TIN-codes gaat. Mwuh, dan moet je je transmitter uitrusten met 2 knoppen. De transmitter weet immers niet (zeker) of de poort open of dicht is. Niet handig dus.
Als deze allemaal verbruikt zijn na verloop van tijd, dien je de zender aan de ontvanger te koppelen waarbij er nieuwe codes worden uitgewisseld.

[ Voor 9% gewijzigd door Fuzzillogic op 19-08-2007 14:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dat deze handzenders niet meer worden verkocht in nederland omdat het een overjarig model betreft en als ik zo'n handzender bestel kan ik net zo goed een nieuwe motor kopen.
:)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 15:07
Ik bedenk me net dat velleman wat kitjes heeft die RF-communicatie doen. K8057 is een ontvanger die een puls kan uitsturen, kost 25€. Daar heb je dan een of meerdere zenders bij nodig (ontvanger kan tot 31 zenders aan), dat wordt dan de K8059 aan 17€.
Velleman kits zijn ideaal voor mensen die niet echt helden zijn in elektronica, maar toch in staat zijn om te solderen ;)

Veiligheid is uiteraard ook niet perfect, daarvoor dient een echt slot (en dat breek je ook zo open), zo'n garagepoort opener is er gewoon voor luie mensen die direct de garage binnen willen rijden.

@Fuzzilogic: velleman gebruikt PIC's, je kan em dus idd aanpassen.

[ Voor 4% gewijzigd door naftebakje op 19-08-2007 17:20 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Fuzzillogic
Dat ziet er vrij ideaal uit, en goedkoper dan zelf de onderdelen bij elkaar sprokkelen. Het zou me niets verbazen als die IC's die je ziet zitten gewone PICjes of AVR's zijn, het is dus goed mogelijk dat je ze vervangt door zelf-geprogrammeerde varianten, mocht je dat willen :)

Verwijderd

Topicstarter
aansluitingen garage motor:
___ ___ ___
|___| |___| |___|
Command (12volt) voeding (12volt) AUX(zit ook 12 volt op ?)

De command en de voeding zijn op de lokale bediening met elkaar verbonden. ik bedoel hier dus mee: als ik op de schakelaar druk in de garage, wordt command met de voeding verbonden en zend een puls uit. hierop reageert natuurlijk de motor. (1ste keer drukken= open 2e keer drukken = stop 3e keer drukken = sluiten)

Nu dacht ik dat als de draden "command" en "voeding" op de ontvanger (MFZ RCI01-330 ) zet en deze twee draden contact laat maken zodra ik op de handzender druk ik het zelfde effect naboots als wanneer ik de schakelaar gebruik. Ik neem aan dat de ontvanger ook gebruik maakt van pulsen of in elk geval als aan /uit schakelaar gebruikt kan worden?

Nu heb ik verschillende mogelijkheden geprobeerd, maar heb nog steeds geen succes geboekt.
Toch ben ik ervan overtuigd dat dit op deze manier moet lukken (Ik ben echt een leek op dit gebied, dus kan het ook fout hebben)

Aansluitingen ontvanger:
___ ___ ____ ___ ___
|___| |___| |___| |___| |___|
NC1 NO1 COM1 IN1 IN2

Dit staat er in de handleiding
IN1,IN2 = spanning
NC1 - COM1 =Sluiten
NO1- COM1= Open

Door een jumper te verplaatsen is er de mogelijkheid om de zender op aan uit of op een 1 sec puls te laten werken.

Kan de puls of zo te zwak zijn?
Heeft iemand enig idee, hoe ik dit geheel in bedrijf krijg? Of is het onmogelijk?

alvast bedankt voor de reacties

Groet,

Dennis
Pagina: 1