universal creations schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 19:27:
Ik heb al heel mijn leven huisdieren. Vroeger altijd honden en nu een kat en 2 fretten.
Dat met die meerkoeten is in mijn ogen ook gewoon trial & error in combinatie met aanmoediging van de baas natuurlijk.
Dat van die aap bij waku waku (heb ik toen ook gezien trouwens) klopt inderdaad, dat is wel een vorm van intelligentie. Maar ik blijf erbij dat de meeste vaardigheden die in dit topic genoemd worden geen vorm van intelligentie zijn.
Dat er in dit topic verkeerde voorbeelden gegeven worden, is toch geen bewijs van het tegendeel? Dat het niveau van intelligentie lager ligt dan die van een mens mag evident zijn, maar dieren zijn wel degelijk in staat zaken te herkennen, te wegen en toe te passen in verschillende situaties.
Zo heb ik twee nogal identiek ogende katten qua grootte, kleur, tekening en bouw. Maar niet qua karakter. De een heeft wat je zou kunnen omschrijven als een echt katteninstinct, de andere is een echte doos.
Een van de merels, die regelmatig in mijn tuin fourageert, kan feilloos herkennen welke kat in de tuin ligt (of loopt of zit), kan inschatten welk risico daar aan kleeft en neemt op basis daarvan de beslissing om tot op 50 cm van de kat (de doos) rustig in de aarde te wroeten.
En laat ik je verzekeren dat hier geen sprake is van trial en error, want een error zou gegarandeerd fataal aflopen.
Of misschien wat meer overtuigend:
Washington Post artikel - What Were They Thinking? More Than We Knew.
BBC Science & Nature - Dumb animals - we don't think so!
ScienceWeek - Animal behavior: On advanced ape technology
Animal cognition - Wikipedia
Brains, Behaviour and Intelligence in Cetaceansuniversal creations schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 16:16:
Veel posts in dit topic gaan over vaardigheden (sneller) aanleren, maar intelligentie is in mijn ogen niet gelijk aan leren. Er zijn mensen maar ook dieren die veel dingen kunnen onthouden en toepassen, maar dat maakt hen niet intelligenter.
Intelligentie is het toepassen van kennis in een nieuwe situatie en dan heb ik het niet over trial & error (de kat die na lang proberen een hordeur open krijgt).
Eerlijk gezegd denk ik dat dieren per definitie niet intelligent zijn. Er zijn miljoenen voorbeelden van dieren die pavlovreacties vertonen (geconditioneerd gedrag dus), maar niet in staat zijn in een nieuwe situatie soortgelijk verdrag te tonen.
...
Het probleem met het herkennen van een mate van intelligentie in het gedrag van dieren is dat we dat proberen te doen vanuit menselijke perspectief. We houden geen rekening met de leefwereld en het perspectief van het dier. Intelligentie is een man-made begrip en wij zijn niet eens in staat daar voor fatsoenlijke definitie vast te stellen. Er bestaat geen consensus over een goede IQ test voor mensen, laat staan voor dieren.
De meeste intelligentietesten met dieren behelzen 'menselijke' proeven onder weinig natuurlijke condities (kan het dier het luikje openmaken, op het knopje drukken, het plaatje met rode kruisje kiezen, zichzelf in een spiegel herkennen), terwijl real-life waarnemingen van de capaciteiten van het dier om 'intelligent' om te gaan met situaties in zijn eigen leefwereld vaak anekdotisch zullen zijn.
Vanuit een niet-menselijk perspectief vertoont het dagelijks doen en laten van mensen ook een bijzonder weinig intelligent en veel aangeleerd gedrag met een hoog Pavlov-gehalte.
Voorbeeld:
Als een mens voor een rivier komt te staan en naar de overkant wil dan zal hij hoogstwaarschijnlijk naar de brug een eind verderop lopen i.p.v. een nieuwe ingenieuze manier te bedenken en uitvoeren om aan de overzijde te komen.
Is hier sprake dan van intelligentie of aangeleerd gedrag?
Of als de kortste weg tussen a en b via de tuin van de buurman loopt, neemt een intelligent mens, om burenruzie te voorkomen, een langere route over de openbare weg. Zonder kennis over eigendomsrecht en sociale omgangsvormen (onze leefwereld) lijkt omlopen niet een echt intelligente beslissing.
Is het afremmen tot de maximum snelheid bij het naderen van een flitspaal een intelligente daad of een Pavlov-reactie?
Kortom… het (h)erkennnen van intelligentie vergt inzicht in de leefwereld, fysieke mogelijkheden en beperkingen, sociale omgeving en het perspektief van waar uit het dier zijn eigen omgeving waarneemt.
Anoniem: 67691 schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 08:00:
[...]
Zouden er ook hoogbegaafde en gewoon extreem domme paarden, apen en ezels zijn?
Ik vroeg me dit een morgen af en kon niets maar dan ook niets vinden op wikipedia, google, etc. Nu wil ik het wel weten eigenlijk. Iemand links? Informatie?
Hier?