Ruis en waas over achtergrond met D50

Pagina: 1
Acties:

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-01 20:03
Sinds kort valt het me op dat de achtergrond van sommige foto's niet helder overkomt. Er lijkt een soort grijzige folie overheen te liggen, bovendien is er rood gekleurde ruis aanwezig. Wanneer het optreedt is me niet duidelijk, ik kan in ieder geval geen logica vinden m.b.t. bepaalde sluitertijden/diafragma's. De foto's zijn gewoon op ISO 200 gemaakt en er staan geen verbetering/contrast/verscherp programma's aan. Met zowel de kitlens van mijn Nikon D50 als een 50 mm 1.8 lens heb ik er last van, met én zonder UV filter.

Toen ik precies het zelfde effect ook zag bij foto's van een klasgenoot met een Canon 350D + kitlens ben ik op zoek gegaan naar de oorzaak. Helaas heb ik geen relevante informatie gevonden, behalve dat de oorzaak hoge temperatuur kan zijn. Het is nu 22 graden, en het probleem treedt op. Een paar uur terug in de tuin, waar ik onderstaande foto nam, was het ook nog best warm, ook geen grote temperatuurschommelingen dus.

Voorbeeld (100% crop)
Afbeeldingslocatie: http://www.marijnhummelink.nl/ruis%20crop.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.marijnhummelink.nl/ruis%20crop2.jpg

Vreemd genoeg is op bovenstaande 100% crops het probleem niet te zien in IE/FF! In PS CS3 of de Vista viewer echter wel! Ook in Office Picture manager ziet de foto er een stuk beter uit 8)7

Origineel staat hier: http://www.marijnhummelink.nl/ruis.jpg
Sla deze afbeelding op en open 'm eens met je favoriete viewer. Zien jullie vreemde ruis optreden of ziet de foto er gewoon goed uit bij jullie?

[ Voor 15% gewijzigd door Elektronicanet op 19-08-2007 01:35 ]

Nederlander in België

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 21:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Ik heb je orgineel in IE bekeken en in CS3 en ik zie het probleem niet. Nu ben ik half blind, maar toch :)
Kun je niet een Print-Screen maken van jouw IE naast jouw CS3 en dat dan weer plakken en opslaan? Misschien is het dan wel zichtbaar te maken voor ons.

In eerste instantie dacht ik dat het aan je kleurprofiel zou liggen (aRGB ipv sRGB), maar dat lijkt goed te staan (sRGB).

This footer is intentionally left blank

• YellowCube
  • Laatst online: 20:21

YellowCube

Wait...what?

ik zie het in CS2 ook, maar imo is het niet iets waar je jezelf druk om moet gaan maken.
Het is ruis in de donkere partijen van je foto en je moet echt volledig inzoomen en goed kijken om het vervolgens te zien. Ik kan je nu al zeggen dat dit met bijv. printen niet terug zal zien.

En de oorzaak?
Wellicht dat het ligt aan de manier waarop PS de foto verwerkt. Preciezer misschien waardoor dit soort imperfecties van de sensor en verwerking door de camera naar voren komen.
(die dan overigens bij elk exemplaar van een D50 aanwezig zullen zijn).

Nogmaals, ik zou mezelf er niet al te druk over maken.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Elektronicanet
Het is inderdaad altijd in de donkere gedeeltes en enkel op 100% zichtbaar :) Ik zal er in het vervolg wat meer op letten wanneer het precies optreedt. Er zijn foto's waar het veel erger is, maar die had ik al weggedaan. Als ik er binnenkort weer één heb zal ik hem ook posten, dan ben ik benieuwd of de verschillen in verschillende viewers er nog steeds zijn. Ik kan dezelfde foto natuurlijk ook eerst in RAW maken en dan omzetten.

Kortom ik ga nog wat proberen, bedankt alvast :)

Nederlander in België

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-01 22:13
Ik heb het zelfde met mijn 350D. Die staat ook in Adobe RGB ipv sRGB. Kijk een wat er gebeurt als dat aanpast.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

• Elektronicanet
Mijn D50 staat op Normaal, dit houdt in dat hij al sRGB pakt. En dat zou juist goed moeten zijn :) Ik kan nog wel eens proberen wat Adobe RGB doet maar ik verwacht juist dan problemen.

Update:
Wanneer ik in PS CS3 via Edit | Assign profile mijn persoonlijk profiel toewijs, dat ik ook in Windows heb ingesteld, verdwijnt de ruis en ziet de foto er uitstekend uit. Maar nu vraag ik me af; heeft dit alleen invloed op het bekijken, of wordt dit bij de JPG opgeslagen? Hoe zorg ik ervoor, dat PS en de Vista viewer mijn foto's laten zien met het Windows kleurenprofiel dat ik heb ingesteld? Want het lijkt er op dat dit niet gebeurt.

Het probleem zit dus niet in de camera, maar in de kleurprofielen...

[ Voor 58% gewijzigd door Elektronicanet op 19-08-2007 17:30 ]

Nederlander in België

Pagina: 1