Sinds kort valt het me op dat de achtergrond van sommige foto's niet helder overkomt. Er lijkt een soort grijzige folie overheen te liggen, bovendien is er rood gekleurde ruis aanwezig. Wanneer het optreedt is me niet duidelijk, ik kan in ieder geval geen logica vinden m.b.t. bepaalde sluitertijden/diafragma's. De foto's zijn gewoon op ISO 200 gemaakt en er staan geen verbetering/contrast/verscherp programma's aan. Met zowel de kitlens van mijn Nikon D50 als een 50 mm 1.8 lens heb ik er last van, met én zonder UV filter.
Toen ik precies het zelfde effect ook zag bij foto's van een klasgenoot met een Canon 350D + kitlens ben ik op zoek gegaan naar de oorzaak. Helaas heb ik geen relevante informatie gevonden, behalve dat de oorzaak hoge temperatuur kan zijn. Het is nu 22 graden, en het probleem treedt op. Een paar uur terug in de tuin, waar ik onderstaande foto nam, was het ook nog best warm, ook geen grote temperatuurschommelingen dus.
Voorbeeld (100% crop)

Vreemd genoeg is op bovenstaande 100% crops het probleem niet te zien in IE/FF! In PS CS3 of de Vista viewer echter wel! Ook in Office Picture manager ziet de foto er een stuk beter uit
Origineel staat hier: http://www.marijnhummelink.nl/ruis.jpg
Sla deze afbeelding op en open 'm eens met je favoriete viewer. Zien jullie vreemde ruis optreden of ziet de foto er gewoon goed uit bij jullie?
Toen ik precies het zelfde effect ook zag bij foto's van een klasgenoot met een Canon 350D + kitlens ben ik op zoek gegaan naar de oorzaak. Helaas heb ik geen relevante informatie gevonden, behalve dat de oorzaak hoge temperatuur kan zijn. Het is nu 22 graden, en het probleem treedt op. Een paar uur terug in de tuin, waar ik onderstaande foto nam, was het ook nog best warm, ook geen grote temperatuurschommelingen dus.
Voorbeeld (100% crop)

Vreemd genoeg is op bovenstaande 100% crops het probleem niet te zien in IE/FF! In PS CS3 of de Vista viewer echter wel! Ook in Office Picture manager ziet de foto er een stuk beter uit
Origineel staat hier: http://www.marijnhummelink.nl/ruis.jpg
Sla deze afbeelding op en open 'm eens met je favoriete viewer. Zien jullie vreemde ruis optreden of ziet de foto er gewoon goed uit bij jullie?
[ Voor 15% gewijzigd door Elektronicanet op 19-08-2007 01:35 ]
Nederlander in België