Edmin schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 01:23:
Begrijpelijk, maar de gemiddelde prijs van een huis is voor de non-speculatieve eigenaar (mensen die een huis kopen om in te wonen) niet echt interessant. Immers, als ik mijn huis verkoop moet ik toch ook echt een ander huis terugkopen, en de prijs van dat huis is ook gestegen/gedaald.
Tegelijkertijd is het niet echt belangrijk of je huis net zoveel waard is als je hypotheek. Je hypotheek is immers ingericht om elke maand betaalbaar te zijn met JOUW inkomen. Ook als de huizenprijzen instorten kun je hem blijven betalen en blijven wonen.
Is dat niet een beetje kort door de bocht? Na de looptijd van je hypotheek moet je toch echt het geleende bedrag ophoesten. Dat kan door aflossingen, dan woon je daarna "gratis". Of door de woning te verkopen waarna je toch hopelijk minstens het geleende bedrag als opbrengst overhoud. Anders heb je nog steeds een schuld aan de bank. "Normaal" gesproken stijgen de prijzen en houd je een overwaarde over. Je zult dan weer een (inmiddels duurdere) woning moeten kopen die je op één of andere manier weer zult moeten financieren of gaan huren.
Aflossingsvrijehypotheken zijn leuk als je een woning koopt die je over een paar jaar weer wilt verkopen en er dan vanuit gaat dat de prijzen gestegen zijn zodat je wat overwaarde overhoud. Eigenlijk is het een verkapte huur constructie, je betaalt echter de huur niet meer aan de woningbouw maar aan de bank. Na afloop is er nog steeds niks van jou (enkel de overwaarde of onderwaarde(?)). Fiscaal is er voordeel door de HRA.
Ik houd niet van schulden, hypotheek is iets waar je niet makkelijk onderuitkomt, dus heb ik gekozen voor een spaarhypotheek, rente van 4.4% staat ook vast voor 15 jaar. Langer kon niet, dus tzt kijken hoe dat uitpakt. Minder risico, dus minder klappen in zowel negatieve als positieve zin.
Negatieve effecten uit buitenland druppelen langzaam door naar NL. Je ziet nu bevoorbeeld al dat bedrijfsresultaten gaan tegenvallen door de lage dollarstand. Internationale handel gebeurt vaak nog in dollars, dus krijgen de NL-firma's nu minder euro's voor hun dollars. Alles zit zo in elkaar verweven dat het hoe dan ook invloed heeft. Mijn aandelenspaarrekening is ook al in waarde gedaald, die belegd in fondsen, dus is het risico al gespreid. Net als bij hypotheken, die waardes zullen dus de afgelopen weken dus vrijwel zeker ook in waarde gedaald zijn. Zoals al gezegd ga je bij een hypotheek uit van een looptijd van 30 jaar en moet je eigenlijk niet teveel kijken wat er van moment tot moment gebeurt, enkel aan het einde van de looptijd kan het handig zijn om te zien of je al een deel van opbrengst kunt veiligstellen. Theoretisch kan op de laatste dag je hele aandelenpakket nog zijn waarde verliezen (of verdubbelen).
Woningprijzen zullen blijven stijgen als er genoeg mensen zijn die die gestegen prijzen kunnen betalen. Dan blijft de boel doorstromen.
(Ook ik ben geen econoom, moet je maar niet op een ICTer forum posten)