Hoe warm mag een videokaart worden

Pagina: 1
Acties:
  • 340 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Laryx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-01 16:08
Sinds een paar weken heb ik vrij snel vastlopers. Ik heb vanavond wat zitten testen en ik zie de temperatuur van mijn videokaart vrij snel stijgen als ik ga gamen tot over de 70 graden.
Ik heb een 1950 pro? Is dat normaal of moet ik mijn koeler vervangen? Ik heb helaas geen tweede pci express kaart om te testen, maar misschien kan iemand me aangeven of deze tempraturen kloppen?

Vaak bij de vastlopers valt het beeld helemaal weg (no signal) of wordt het beeld corrupt, het geluid gaat dan gewoon door. Daarom vermoed ik dat de videokaart het probleem is,

*****Laryx runs aroound the room pretending to be a plane.<BR>VROOOM!!!!<BR>

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
70 graden is aan de hoge kant, maar zou moeten kunnen.
Wat zeggen de andere sensors? (Check via ATITool.)

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Pas als de temperatuur van de GPU richting 100°C gaat kun je je druk gaan maken. Daaronder is het prima te doen. Een GPU kan namelijk hogere temperaturen aan dan de gemiddelde CPU.

De vastlopers kunnen heel goed ergens anders door worden veroorzaakt, mits je zeker weet dat de GPU echt niet warmer wordt dan 70°C. Sinds wanneer doet het probleem zich voor?

[ Voor 34% gewijzigd door Rone op 18-08-2007 23:19 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Laryx
sinds een paar weken.
Ik hbe net terwijl ik civ speelde zitten alt tabben naar de ati tray tools en de laattste temperatuur die ik daar zag was 69 graden. 2 minuten spelen later liep ie vast.
ik zou eigenlijk een windowed tool moeten hebben die mijn GPU vol belast zodat ik de tray tools ernaast open kan hebben. dan kan ik het echt in de gaten houden.
Kennen jullie een geschikt iets?

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-07 23:02
klinkt als vrm problemen.
Wat voor koeler heb je op de videokaart zitten.

Over het algemeen gaat het met de stock cooler nog wel goed, maar met een 3rd party niet.

Omdat die de vrm's niet mee coolen.

Probeer je vid kaart eens ligt te down clocken en kijk eens hoe lang hij het dan volhoud.

70graden is inder niet te warm.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• Laryx
Vrm?
Ik heb de Club3D VGA Radeon X1950 Pro,
Zit dacht ik standaard een arctic cooler op.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
VRM staat voor Voltage Regulator Module. Deze reguleren het voltage dat naar verschillende onderdelen op de videokaart wordt doorgevoerd. Deze kunnen ook te warm worden.
Controleer tevens of er niet te veel stof wordt opgehoopt wat zodoende wellicht de airflow belemmert.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Laryx
r00n schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 23:36:
[...]

VRM staat voor Voltage Regulator Module. Deze reguleren het voltage dat naar verschillende onderdelen op de videokaart wordt doorgevoerd. Deze kunnen ook te warm worden.
Controleer tevens of er niet te veel stof wordt opgehoopt wat zodoende wellicht de airflow belemmert.
dat heb ik al gedaan.
kast was niet erg stoffig heb het stoif wat er was zoveel mogelijk weggezogen,
Geen van de fans was belemmerd.
ben de gratis versie van 3dmark aan het downen die kan ik geloof ik in een window draaien. dan kan ik de temp in de gaten houden

edit: hmmph niet in windowed mode dus, iig niet de gratis versie. Weet iemand aan gratis programma dat je windowed kan draaien dat de GPU flinks stressed?

[ Voor 19% gewijzigd door Laryx op 18-08-2007 23:51 ]

• Laryx
ok ben nu wat wijzer:
heb aan video card benchmark tooltje gedownload en gedraaid.
zag de temperatuur van 45 graden op idle oplopen tot 65 graden en toen boem weer beeld weg.
Verder deed mijn pc het nog gewoon.
reset knop gebruikt. PC start op, windows logo en op het moment dat ik mijn welkomst scherm zou zien gaf de monitor weer aan dat ie geen signal had.
Even paar minuten helemaal uitgezet en bij de eerste keer aanzetten gaf ie alleen maar aan:
RV570 DDR3 512mb 148c-64b02NAB HFE-91 (mijn videokaart dus) en syarte verder niet door.
nog een reset en hij starte normaal op (voldoende afgekoeld lijkt me)
Maar mijn GPU wordt dus niet te warm misschien idd die vrms.

[ Voor 4% gewijzigd door Laryx op 19-08-2007 00:17 ]

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:22

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Ja er zijn volgens mij wel leuke koelblokjes voor te koop.
Het is ook wel een bekend probleem idd.

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• ZTeeVeR
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-07 17:25
Ik heb zelf ook een X1950Pro maar dan van Sapphire.

Koeling van deze kaarten is onderdaad niet om over naar huis te schrijven, maar wat ik heb gedaan is.

1. andere voeding gehaald (ik had zoeizo een brakke voeding), zodat de VRM's het iets minder zwaar hebben met pieken e.d.

2. extra casean die recht tegenover mijn videokaart staat, zodat de koeling iets betere gaat.

Mijn videokaart wordt nu max 78 graden (na een uurtje of 2/3 Medieval total war battle-tje spelen).

Wat ik ook zou doen is even kijken of je koeler wel op 100% kan draaien. Met de Sapphire kaarten was het zo ingesteld dat de maximum snelheid 30% was. Met ATI tool kun je dat zien en veranderen. Mijn kaart draaid tot 55 graden op 55%, dan hoor je hem nog net niet. Daarna gaat deze flink blazen om een en ander koel te houden

Groeten
ZTeeVeR

Dell XPS L702X, Ci72620M, 6GB, Geforce GT 550M

Verwijderd

Videokaart lijkt toch niet te warm te worden, hoe zit het met cpu-temp?

Verwijderd

Ik heb ook dat probleem met m'n x1950 pro ultimate. ik krijg alleen nooit zwart beeld maar lijnen door het beeld heen, bij ongeveer 70 graden. Maar als het idd de vrm is wat te heet word, wat kan je daar dan aan doen?

• Laryx
terugsturen
ik heb nog garantie
de eerste 6 maanden deed ie het prima.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Check eerst eens je voeding voordat je het gaat hebben over terugsturen. Wat voor voeding heb je, merk, type, aantal watts? Mijn GeForceFX5700 ging toen ook plat tijdens Tactical Ops omdat de voeding het niet hield :)

Edit: hmm... geluid gaat door, dan heeft het weinig met de voeding te maken. Beter lezen Jejking ;(

[ Voor 19% gewijzigd door Jejking op 20-08-2007 15:46 ]

• Laryx
precies voeding is prima

Pagina: 1