Toon posts:

Extra Lucht koeling

Pagina: 1
Acties:
  • 178 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil m'n Thermaltake Mambo voorzien van wat extra koeling. Nu zit ik te twijfelen tussen de volgende twee opties:

1) Onderaan het side panel 2 fans intake en bovenop 2 fans outtake.
2) 4 fans intake of outtake op het sidepanel, allen gericht op het mobo in één vierkant.

Ik denk dat optie 1 een betere balans heeft qua intake/outtake, maar dat optie twee alles rond het mobo beter koelt. Wat kan ik het beste doen? Maakt het uberhaupt veel uit?

De overige koeling:

Cpu: Blue Orb 2
Vga: Stock koeling
NB: P35-DS3 Heatpipe, maar wordt wellicht vervangen door HR-05
Achter 1 12CM outtake fan.

• Gniels
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-01 22:49
Ik zou boven 1 intake doen, en onder 1 intake. Doe je het via optie 1, dan is je airflow echt slecht, aangezien je dan een wirwar krijgt met verschillende luchtstromen. Probeer het maar eens en houd er een sigaret bij ofzoiets. :) Teveel intake is ook niet goed, omdat er dan teveel lucht in je kast zit en dan bouwt de warmte zich op. Balanceer het uit en creëer 1 richting flow. Op deze manier krijg je optimale airflow. :)

PHILIPS Motional Feedback 544

Verwijderd

Topicstarter
Je redenatie klinkt logisch, maar ik vraag me af waarom een Stacker 830 dan zo goed koelt, terwijl die 4 fans op de zijkant heeft?

• Adw
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-01 15:16

Adw

Mijn theorie is...

het is of het één, of het ander, of intake, of outtake. Die luchtstromen gaan elkaar hoe dan ook verstoren, maakt niet uit in wat voor positie je de fans plaatst. Ik persoonlijk zou gaan voor alle 4 de fans outtake, hoe meer warmte je afvoert..des te beter.

Verwijderd

Je hebt voor(onder) en achter(boven) 120mm fans, die van Thermaltake zijn niet echt super, ik weet dat omdat ik een Tsunami heb, die kan je vervangen voor bijvoorbeeld deze: Sharkoon Silent Eagle LED 1000.
Je kan natuurlijk ook met fans werken die meer airflow produceren, maar dat gaat ten koste van je geluidsproductie: Sharkoon Silent Eagle 2000

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik enermax 12CM fans (80 CFM) die maar 25db produceren max, dus dat zit goed.

• Gniels
Adw schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 21:02:
Mijn theorie is...

het is of het één, of het ander, of intake, of outtake. Die luchtstromen gaan elkaar hoe dan ook verstoren, maakt niet uit in wat voor positie je de fans plaatst. Ik persoonlijk zou gaan voor alle 4 de fans outtake, hoe meer warmte je afvoert..des te beter.
Heb jij misschien ook vergelijkingen van intake of outtake? Want ik zit er ook aan te denken :*) . Is misschien voor de TS ook handig.

Verwijderd

Dan kan je het beste aan de bovenkant een fan maken, beetje zoals de Armor.
Je kan dan meer warmte afvoeren.
Ik heb een sidepanel fan maar dat werkt eigenlijk niet, je moet zoveel mogelijk trek in je kast creeren en sidefans helpen dan alleen als ze onderaan zitten en niet zoals bij mij ter hoogte van de processor of als op de tekening bij de Armor.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 21:34:
Dan kan je het beste aan de bovenkant een fan maken, beetje zoals de Armor.
Je kan dan meer warmte afvoeren.
Ik heb een sidepanel fan maar dat werkt eigenlijk niet, je moet zoveel mogelijk trek in je kast creeren en sidefans helpen dan alleen als ze onderaan zitten en niet zoals bij mij ter hoogte van de processor of als op de tekening bij de Armor.
Je zegt nu dus precies optie 1. Fan aan de bovenkant (dus niet side panel) en fan aan de onderkant van het sidepanel.

Verwijderd

Ja, dat is voor dit soort kasten een betere oplossing, ik weet wel dat ik geen midi tower meer neem, ik heb liever een bigtower zonder sidefans, dan kan je die aanpassing namelijk maken ;)

• Tiberium
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-04-2025

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Ik heb redelijk wat ge-experimenteerd met luchtkoeling en wat mij het beste bevalt is de intake onderaan de kast (letterlijk in de bodem, kast staat op 10 cm blokken nu) en een outflow aan de bovenzijde. Denk er aan dat warme lucht uitzet, je moet dus meer volume naar buiten pompen dan naar binnen (al is de massa gelijk maar dat zul je snappen). Dit is iets wat heel veel mensen vergeten. Ik gebruik een 80mm intake en 120mm exhaust.

Als je hier geen rekening mee houdt zal de luchtstroom de draaisnelheid van je fans gaan beinvloeden (in plaats van andersom!), omdat je een over/onderdruk aan het creeeren bent. Dit zorgt behalve voor turbulentie in je kast ook voor extra slijtage aan je fans. Het verhaal dat eruit pompen voor een lagere druk dus temp zorgt is naar mijn (aerodynamisch geschoold :*) ) inzicht onzinnig, omdat je dan lucht gaat aanzuigen via de kieren in je kast (de lucht moet ergens vandaan komen!) en je krijgt dan een waar turbulentiefeest (zie ook hieronder).

Specifiek op jouw situatie toegepast, ik zou twee fans naast elkaar per definitie mijden, dat creeert zoveel extra turbulentie dat het de extra doorstroom mogelijkheid volgens mij volledig teniet doet.

[ Voor 18% gewijzigd door Tiberium op 19-08-2007 00:09 . Reden: hoelang is een chinees ]

"Watch this.... when this baby hits 88 Mph.... we're gonna see some serious shit"

• Gniels
Tiberium schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 00:04:
Ik heb redelijk wat ge-experimenteerd met luchtkoeling en wat mij het beste bevalt is de intake onderaan de kast (letterlijk in de bodem, kast staat op 10 cm blokken nu) en een outflow aan de bovenzijde. Denk er aan dat warme lucht uitzet, je moet dus meer volume naar buiten pompen dan naar binnen (al is de massa gelijk maar dat zul je snappen). Dit is iets wat heel veel mensen vergeten. Ik gebruik een 80mm intake en 120mm exhaust.
Ik heb twee 92mm fans aan de zijkant van mijn kast en één 120mm fan als outtake (+voeding)
Nu heb ik de bovenste van de twee 92mm fans omgedraaid zodat hij lucht naar buiten verplaats ipv naar binnen. Ik moet zeggen, dit scheelt toch wel een aantal graadjes.
GPU @ idle: 64 ---> 58 graden.
CPU @ idle: 28 ---> 24 graden.
Dit heb ik met gisteren vergeleken, toen de 92mm fan nog naar binnen blies.. Het is nu ongeveer hetzelfde weer buiten en in mijn kamer even warm. >:)

• Tiberium
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-04-2025

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Gniels schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 12:21:
[...]

Ik heb twee 92mm fans aan de zijkant van mijn kast en één 120mm fan als outtake (+voeding)
Nu heb ik de bovenste van de twee 92mm fans omgedraaid zodat hij lucht naar buiten verplaats ipv naar binnen. Ik moet zeggen, dit scheelt toch wel een aantal graadjes.
GPU @ idle: 64 ---> 58 graden.
CPU @ idle: 28 ---> 24 graden.
Dit heb ik met gisteren vergeleken, toen de 92mm fan nog naar binnen blies.. Het is nu ongeveer hetzelfde weer buiten en in mijn kamer even warm. >:)
Good thinking, dat verschil zal dus komen omdat er gewoon te weinig lucht naar buiten kon worden gepompt, bevestigt maar weer eens het belang van een grotere outflow!

Ik ben wel benieuwd wat TS nu met deze info gaat doen, al tijdje nietsvan gehoord. O-)

"Watch this.... when this baby hits 88 Mph.... we're gonna see some serious shit"

Verwijderd

Topicstarter
Haha, ik volg het nog steeds hoor. Ben diep aan het nadenken wat ik nou zal gaan doen. Ik zit echter ook nog met het 'design' aspect in mijn hoofd. Hier zie je rechtsonderaan de side panel. Als ik de fans ergens ga plaatsen moet het er ook wel mooi uitzien. Het liefst zou ik de bestaande airducts weg halen en daar fans plaatsen O-)

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2007 16:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik zit met een volgend dilemma. 1x120mm vs 3x80mm en we laten de geluidsproductie even buiten beschouwing. 120mm fan - 85 CFM voor 10,- . 3x80mm fans voor 9,- (3,- p/s) - 3x40 CFM = 120CFM? Wat is een betere optie?

• thenapster
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-06-2025
1 fan naast je geheugen, 1 voor in de kast, 1 achter in de kast en een paar van boven. En een koeler op je chipset.

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:39

Bravo

Second Best

Ik denk dat je met twee keer 120mm fans wel genoeg airflow kan genereren. Zelf heb ik een Antec Sonata (eerste versie) en deze wordt met twee fans goed koud gehouden.
Situatie:
1 fan net achter de HD's, waardoor de frisse lucht hier goed langs wordt getrokken en de lucht wordt doorgepushed naar de videokaart.
De andere fan zit gewoon aan de achterzijde en zorgt ervoor de de cpu een goede airflow langs zijn koeler krijgt en dat de lucht in de kast goed ververst wordt.
Daarnaast heb ik ervoor gezorgd dat er geen false lucht wordt aangezogen via de letters in de sidepanels of andere roosters, zodat je de aiflow in een baan forceert.

just my 2 cents

Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Pagina: 1