Ik sta op het punt het volgende systeem te bestellen bij Empc:
Behuizing:
Antec NSK6500 (ATX, 430W, Zilver/Zwart) € 84,73
Mooi degelijk uiterlijk, niet duur en een voeding aanwezig
Moederboard:
Gigabyte GA-P35-DS3 € 91,61
misschien een beetje overkill met de Raid optie, maar dat hebben de meeste in deze lijn voor zover ik kon ontdekken. Wat ik nodig heb zit erop: LAN, SPDIF/out, 4 plekken voor geheugenmodules. En niet onbelangrijk, er is veel informatie op het forum te vinden over dit bord. De 965 stond eerst op het menu, maar viel af na het lezen over updates ed. De p35 schijnt meteen goed te werken.
Processor:
Intel Core 2 Duo E4400 (S775, 2x2.0GHz, 2MB, 800MHz FSB, Boxed) € 105,01
Grofweg even duur als de 4300 maar net iets sneller. Een snellere processor lijkt me niet nodig.
Geheugen:
Kingston KVR667D2N5K2/2G € 74,95
What need I say more?
Hardeschijf:
Samsung SpinPoint T166, 500GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ) € 90,90
Stil, snel, groot
Videokaart:
Sapphire HD2600XT € 123,95
Komt goed naar voren in de benchmarks van Tomshardware.com en hardwareinfo.nl. Ook ondersteunt deze kaart HD materiaal waardoor de processor ontlast wordt. En uiteraard weer de goede prijs.
Totaal € 569,94 (goedkoopste tweakers.net prijzen)
EMPC prijs: € 614,12 incl btw/verzendkosten/verzekerd verzenden
Waar het systeem voor moet dienen is het volgende:
- Windows Vista
- Office2007
- SolidWorks 2007 en CosmosWorks (eventueel ook latere versies)
- af en toe een spel zoals BF2 of COD2 en gelijkertijd downloaden met nieuwsgroepen
- HD 1080p films probleemloos afspelen
Voor zover ik de informatie heb kunnen verzamelen moet dit allemaal makkelijk lukken. Het HD gedeelte moet goedkomen met de 2600XT en de 4400. Ik ben niet van plan te gaan overklokken, dus een extra 92mm fan voorin de kast lijkt me niet nodig (de kast heeft plaats voor 2x 92mm fans voorin).
Nu mijn vraag:
Ziet iemand problemen met de plaatsing van de videokaart? Omdat het moederboard en de videokaart vrij nieuw zijn heb ik er niets over kunnen vinden. Hopelijk heeft iemand dus dezelfde componenten en kan mij dus vertellen of het gaat passen of niet.
Mocht het op de een of andere manier toch te achterhalen zijn zou ik graag horen hoe ik dit moet uitvinden, voordat er een slotje dit topic wordt gegooid.
Behuizing:
Antec NSK6500 (ATX, 430W, Zilver/Zwart) € 84,73
Mooi degelijk uiterlijk, niet duur en een voeding aanwezig
Moederboard:
Gigabyte GA-P35-DS3 € 91,61
misschien een beetje overkill met de Raid optie, maar dat hebben de meeste in deze lijn voor zover ik kon ontdekken. Wat ik nodig heb zit erop: LAN, SPDIF/out, 4 plekken voor geheugenmodules. En niet onbelangrijk, er is veel informatie op het forum te vinden over dit bord. De 965 stond eerst op het menu, maar viel af na het lezen over updates ed. De p35 schijnt meteen goed te werken.
Processor:
Intel Core 2 Duo E4400 (S775, 2x2.0GHz, 2MB, 800MHz FSB, Boxed) € 105,01
Grofweg even duur als de 4300 maar net iets sneller. Een snellere processor lijkt me niet nodig.
Geheugen:
Kingston KVR667D2N5K2/2G € 74,95
What need I say more?
Hardeschijf:
Samsung SpinPoint T166, 500GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ) € 90,90
Stil, snel, groot
Videokaart:
Sapphire HD2600XT € 123,95
Komt goed naar voren in de benchmarks van Tomshardware.com en hardwareinfo.nl. Ook ondersteunt deze kaart HD materiaal waardoor de processor ontlast wordt. En uiteraard weer de goede prijs.
Totaal € 569,94 (goedkoopste tweakers.net prijzen)
EMPC prijs: € 614,12 incl btw/verzendkosten/verzekerd verzenden
Waar het systeem voor moet dienen is het volgende:
- Windows Vista
- Office2007
- SolidWorks 2007 en CosmosWorks (eventueel ook latere versies)
- af en toe een spel zoals BF2 of COD2 en gelijkertijd downloaden met nieuwsgroepen
- HD 1080p films probleemloos afspelen
Voor zover ik de informatie heb kunnen verzamelen moet dit allemaal makkelijk lukken. Het HD gedeelte moet goedkomen met de 2600XT en de 4400. Ik ben niet van plan te gaan overklokken, dus een extra 92mm fan voorin de kast lijkt me niet nodig (de kast heeft plaats voor 2x 92mm fans voorin).
Nu mijn vraag:
Ziet iemand problemen met de plaatsing van de videokaart? Omdat het moederboard en de videokaart vrij nieuw zijn heb ik er niets over kunnen vinden. Hopelijk heeft iemand dus dezelfde componenten en kan mij dus vertellen of het gaat passen of niet.
Mocht het op de een of andere manier toch te achterhalen zijn zou ik graag horen hoe ik dit moet uitvinden, voordat er een slotje dit topic wordt gegooid.
Nikon D70 | Nikkor 18-70mm F3.5-4.5G | Nikkor 50mm F1.8 | Micro Nikkor 60 F/2.8 | Tokina AF 12-24mm F/4 | Crumpler Pyjama Pride (L)