Een speaker met een gat in de konus/cone repareren?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.748 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133097

Topicstarter
Gisteren heb ik de knoop doorgehakt: ik heb een nieuw stel speakers gekocht voor in de auto om van het waardeloze volkswagen geluid af te komen. In een enthousiaste bui schroefde ik de oude speakers uit de auto, plaatste ik een nieuwe speaker en probeerde deze vast te schroeven. Echter drukte ik te hard op de schroef en schoot de schroevendraaier van de schoef af zo de konus van de speaker in. Oftewel.. ik heb met een schroevendraaier een gat in de konus geprikt. Het gevolg is dat de speaker 50% van de lage tonen niet meer weergeeft:

Afbeeldingslocatie: http://politie-lips.nl/valeo/images//image_006.jpg

Nu heb ik e.e.a. gelezen over reconen van speakers (deze speakerset kostte 180 euro dus nieuwe kopen is geen optie :P), maar is het niet gewoon mogelijk om het gat te dichten met lijm of een ander materiaal. Weet iemand waarmee ik het gat zou kunnen afdichten voor een zo optimaal mogelijke reparatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:34
Ik heb er totaal geen verstand van.. maar ik zou iets van kit proberen.. Dat is nog een beetje flexibel.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50893

Ik zou gewoon wat keuken afwerk siliconen kit er netjes vlak opsmeren, is een niet al te stijf materiaal en tevens vochtwerend. Maar breng het zo aan dat het gat zich netjes vult en dat je een kleine uitloop heb op zowel de voor en achterzijde waardoor de vulling er nooit kan trillen, aangezien het word tegengehouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee ik heb al eerder google afgestruind. Je kunt inderdaad bij verscheidene bedrijven je speaker laten reconen/een nieuwe cone aanschaffen zelf reconen. Maar aangezien dat tientallen euro's kost wil ik eerst proberen het gat te dichten. Mocht dat helemaal niks zijn dan kan de speaker nog reconed worden. Misschien iets van acrylkit ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 50893 schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 20:36:
Ik zou gewoon wat keuken afwerk siliconen kit er netjes vlak opsmeren, is een niet al te stijf materiaal en tevens vochtwerend. Maar breng het zo aan dat het gat zich netjes vult en dat je een kleine uitloop heb op zowel de voor en achterzijde waardoor de vulling er nooit kan trillen, aangezien het word tegengehouden :)
Ok. Ik kan alleen niet bij de achterzijde van de cone, dus ik kan daar geen uitloopje maken. Maar ik ga het eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Jezus dat is minder voor je, zeker als ze net nieuw zijn. Ik kan je absoluut niet vertellen wat wijsheid is, maar ik zou idd proberen het op te vullen met kit, wel acryl gerbuiken want die is nog over te verven en siliconen niet. Evt. opvullen met purschuim en netjes afwerken/schuren kan natuurlijk ook maar dat spul is niet elastisch.

Misschien kan je het beste ff zo'n bedrijfje bellen wat customspeakers maakt en je situatie uitleggen. Ik denk als je netjes vraagt of hun misschien tips hebben hoe het op te vullen, ze je best wat tips willen geven (ook al koop je niks bij ze). Suc6

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 5800X, 32GB @ 3600cl16, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 09:05

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Bandenplak setje?

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-05 16:39

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Als je niet bij de achterkant kan wordt het nogal lastig, ik zou het proberen op te lossen met een stukje op maat geknipt tape.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:58

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

*auw! Dit is pijnlijk!!!

Ehm,. hoe fix je dit snel en redelijk...

Druk de resten van je gat weer terug en maak een dik papje van gele papiersnippertjesvezeltjes (heel fijn) en pva/houtlijm, dat erop smeren en laten drogen. Bijschuren en evt bijtippen met gele verf.
Alternatively: ducktape aan 2 kanten.

[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 18-08-2007 23:19 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:42
das wel mooi klote, maar moet een cone wel elastisch zijn? ik dacht dat die juist star moest zijn, en dat die aan d rand zeg maar verend was opgehangen. en dat de magneet in het midden dan de cone in trilling brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:59

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Lijkt me stug dat de speaker nu ineens 50% van de lage tonen niet meer weergeeft. De conus is namelijk niet primair verantwoordelijk voor het gebuid maar de spreekspoel en magneet (die dus de conus laten bewegen). Een klein gaatje zal m.i. weinig impact hebben op de bewegingen van de conus.
Wat je zou kunnen doen is het gaatje gewoon afdichten met een stukje van dat electro plakband. Simpel en eenvoudig :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-05 23:25
Microkid schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 23:25:
Lijkt me stug dat de speaker nu ineens 50% van de lage tonen niet meer weergeeft. De conus is namelijk niet primair verantwoordelijk voor het gebuid maar de spreekspoel en magneet (die dus de conus laten bewegen). Een klein gaatje zal m.i. weinig impact hebben op de bewegingen van de conus.
Wat je zou kunnen doen is het gaatje gewoon afdichten met een stukje van dat electro plakband. Simpel en eenvoudig :)
Primair komt het geluid jusit vanuit de conus, de spreekspoel verplaatst amper lucht.

Het feit dat 50% van de lage tonen weg is komt dan ook niet door de bewegingen maar door de akoestische kortsluiting die je maakt, en laat die bij de omnidirectionele lage tonen het ergst zijn.

Ik zou inderdaad net wat teacher zegt iets met lijm en papier doen. Desnoods verf je het papier mee (=coaten) om het starheid mee te geven, doen fabrikanten immers ook.

En dit zijn dan echt reacties waarvan ik denk: :X
Ik heb er totaal geen verstand van.. maar ik zou iets van kit proberen.. Dat is nog een beetje flexibel.
Als je er totaal geen verstand van hebt, waarom reageer je dan? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Het z.g. "reconen" gaat vooral om het vervangen van de vergane schuimranden van speakers van zo'n 20 jaar oud.

Wat je ook gebruikt: het is belangrijk dat je conus niet of zo weinig mogelijk zwaarder wordt. De massa van de conus is een van de belangrijkste factoren in de weergave karakteristieken.

Opvullen met allerlei materialen en kit's zou ik dus zeker nooit doen.

Om de akoestische kortsluiting op te heffen zou ik alleen een zo klein mogelijk stukje van dat plakband er overheen plakken wat gebruikt wordt in de medische wereld, om verband bij elkaar te houden en wat ook direct op de huid gebruikt wordt.

Dat ademt weliswaar een beetje maar niet genoeg om de weergave te beinvloeden, het plakt overal vreselijk sterk op en het is erg licht.

Duct tape is te zwaar, pvc tape plakt niet goed en valt er binnen een paar dagen weer vanaf, zeker als het wat warmer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-05 15:15

mace

Sapere Aude

Met boven ^^

Gebruik dus niet de rode leukoplast, maar de bruin/gele leukopor.
Verkrijgbaar bij de drogist.

Afbeeldingslocatie: http://www.tefa-portanje.nl/productimages/2472_l.jpg

Afbeeldingslocatie: http://shop.covarmed.be/catalog/images/2471-2472.jpg

[ Voor 36% gewijzigd door mace op 19-08-2007 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-05 00:08
mijn tip sporttape, heb ik hier ook al zovaak gedaan:P

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8819

tja ik gebruikte ruite kit voor een dikke 450watt woofer te maken .
Ook dit was door een schoevendraaier gebeurt.

Ik smeerde de kit aan de binnen en buitenkant van de speakers en toen laten drogen.
Nu dik 2jaar later speelt de woofer nog steets op volle gang.
Silecone kit heeft geen zin dit laat op den duur gewoon los.
Pagina: 1