Data recovery op een laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 912 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• thriller
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-02 22:06
Ik ben gisteren zo dom geweest om wat te gaan spelen met mijn laptop waardoor ik de partition table heb gesloopt. Windows opnieuw installeren ging niet zomaar aangezien hij na de installatie gelijk met een error kwam en opnieuw opstarte (waardoor ik weer dezelfde partition table error kreeg)

Nu heb ik windows er uiteindelijk wel weer op gekregen, maar heb al mijn partities moeten wissen om dit voor elkaar te krijgen. Ik heb nu weer gewoon Windows Vista Ultimate 32bit draaien, maar wil nu wel mijn gegevens terug hebben.

Ik heb get data back geprobeerd en deze vindt mijn gegevens zonder probleem. Ook kan ik de bestanden gewoon bekijken. Echter kan ik de bestanden niet kopieren naar mijn externe harde schijf, omdat ik get data back en windows run vanaf de schijf waar de verloren bestanden op staan. Als het echt niet anders kan is het mogelijk om 1 voor 1 de bestanden te openen en opnieuw op te slaan, maar het zijn er een stuk of 50.000 (heel veel foto's) en dit is natuurlijk amper te doen.

Mijn vraag is nu dus of iemand hier een oplossing voor weet. Op mijn pc heb ik dit ook wel is gehad, maar dan was het gewoon een kwestie van de hardeschijven omwisselen, wat in mijn laptop dus niet kan aangezien ik er maar 1 heb.

Ik heb met get data back ook een .img bestand gemaakt (van 150GB die in stukken van 650MB is opgedeelt), maar het compleet uitlezen hiervan uurt 12 uur. Als ik maar een stukje uitlees kan ik geen bestanden kopieren dus ik vrees dat het ook niet gaat lukken als ik hem helemaal laat uitlezen (ook al staat hij op een externe harde schijf).

Sorry voor het lange stukje tekst, maar ik hoop dat iemand mij een oplossing kan geven (die niet veel geld gaat kosten, want dat heb ik niet). Of zijn er kabels te koop die ervoor zorgen dat ik mijn laptop hardeschijf aan een pc kan hangen?

Verwijderd

Haal de harde schijf er maar eens uit; als het een sata schijf is kan-ie direct aan de pc; als het een pata schijf is, heb je een klein verloopkabeltje nodig. Verder werkt het gewoon als elke andere harde schijf!

• thriller
Verwijderd schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 19:51:
Haal de harde schijf er maar eens uit; als het een sata schijf is kan-ie direct aan de pc; als het een pata schijf is, heb je een klein verloopkabeltje nodig. Verder werkt het gewoon als elke andere harde schijf!
Dan is het denk ik pata, want hij is heel erg klein en heeft geen normale IDE aansluiting of stroom aansluiting.

Ik zal is kijken of ik kan vinden wat het precies voor harde schijf is.

Verwijderd

Een pata connector (vaak ten onrechte 'IDE' genoemd) heeft juist een grote aansluiting: 2 rijen van 20 pinnetjes. Een sata connector heeft een klein stekkertje; plat en nog geen 2 cm breed.

Afbeeldingslocatie: http://www.maadiran.com/persian/IMAGES/sata-pata.jpg
Links een pata aansluiting; rechts een sata connector.

Edit @ hieronder: er worden nog steeds nieuwe laptops verkocht met pata schijf hoor :)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2007 20:01 ]

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Als het een recente laptop is, is het zeker weten een SATA harde schijf. En die kan je gewoon aan je desktop pc hangen.

@hierboven: er worden nog wel Pata laptops verkocht, maar dat zijn oude modellen. Een nieuw model laptop gebruikt echt geen pata meer hoor.

[ Voor 37% gewijzigd door silmaril8 op 18-08-2007 20:15 ]

• thriller
silmaril8 schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 19:59:
Als het een recente laptop is, is het zeker weten een SATA harde schijf. En die kan je gewoon aan je desktop pc hangen.
Hij is een maand oud, het is een dell xps M1710, maar hij gaat echt niet passen. Ik ga hem er nu uithalen en maak er wel even een foto van, dan is het wat duidelijk.

• XthinkZ
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2025

XthinkZ

+3 Geniaal. :p

Koop anders deze:

2,5" IDE. 3.5"IDE, S-ATA naar USB.

Altijd handig, en niet duur.

http://www.prijzenstunter...l%23a1_2197101#a1_2197101

Er eerst weer windows opzetten was niet meest verstandige zet die je kon doen. Maar succes.

[ Voor 120% gewijzigd door XthinkZ op 18-08-2007 20:09 ]

• silmaril8
  • Niet online
thriller schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 20:01:
Hij is een maand oud, het is een dell xps M1710, maar hij gaat echt niet passen. Ik ga hem er nu uithalen en maak er wel even een foto van, dan is het wat duidelijk.
In een XPS M1710 zit gewoon een SATA harde schijf hoor. Die kan je gewoon aan je desktop hangen.

• thriller
Hieronder staat de foto van mijn harde schijf, gezien de uitgangen snap ik niet hoe deze aan te sluiten is op een normale pc???

Afbeeldingslocatie: http://www.marketonline.ro/images/products/full/5180/st910021as.jpg

[ Voor 60% gewijzigd door thriller op 18-08-2007 20:17 ]

• silmaril8
  • Niet online
Dat is dus een SATA schijf... Waarom gaat dit niet passen denk je?

Tegenwoordig hebben alle PC's SATA aansluitingen. Als jouw PC minder dan 4 jaar oud is, zal jouw PC ook wel SATA aansluitingen hebben.

[ Voor 50% gewijzigd door silmaril8 op 18-08-2007 20:20 ]

• thriller
Omdat de stroomkabel in mijn pc een stuk groter is en hetzelfde geld voor mijn kabel, volgens mij is de aansluiting in mijn pc groter dan mijn harde schijf.

• FiXxXeR39
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-02 08:24

FiXxXeR39

FiXxXeR wants to fix things

overduidelijk een SATA aansluiting, gewoon aan je normale PC hangen, data terughalen en klaar ben je

FiXxXeR

• thriller
Oke ik ga het morgen is proberen dan, ben heel erg benieuwd of dit gaat passen :P

• thriller
Oke ik krijg het absoluut niet voor elkaar om mijn harde schijf aan mijn pc te koppelen. Mijn kabel in de pc heeft gaatjes en mijn harde schijf heeft geen pinnen zeg maar. Ik heb hem net helemaal uit elkaar gehaald en het is idd een SATA schijf, maar ipv pinnen zitten er een soort connectors op. Hoe moet ik deze dan aan mijn pc hangen, want iedereen zegt dat het zonder probleem kan? :?

• silmaril8
  • Niet online
Wat voor type moederbord heb je? Geef het merk+type nummer eens.

• thriller
silmaril8 schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 14:27:
Wat voor type moederbord heb je? Geef het merk+type nummer eens.
Ik ga even kijken, wil je hem van mijn laptop of pc?

Laptop:
MODEL: OCF456
CHIPSET: Intel i945PM
Southbridge: intel 82801GHM (ICH7-M DH)

PC: (medion van 4 jaar oud)
Manufacturer: Microstar international
Model: MS-6701
Chipset: SiS 648
Southbridge: SiS LPC bridge

[ Voor 33% gewijzigd door thriller op 19-08-2007 15:01 ]

• Black Piet
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Van je PC natuurlijk!

Houdt er ook rekening mee dat de standaard voedingskabel in je PC ook een aansluiting moet hebben om S-ATA schijven aan te sluiten. De wit/doorzichtige stekker met drie gaatjes gaat uiteraard niet passen op deze schijf.

Daar zijn overigens wel verloopstukjes voor te krijgen...een paar euro

Mooooooeeeee......

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Zucht, waar de HD op aangesloten moet worden, van je PC natuurlijk.
Black Piet schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 14:51:
Van je PC natuurlijk!

Houdt er ook rekening mee dat de standaard voedingskabel in je PC ook een aansluiting moet hebben om S-ATA schijven aan te sluiten. De wit/doorzichtige stekker met drie gaatjes gaat uiteraard niet passen op deze schijf.

Daar zijn overigens wel verloopstukjes voor te krijgen...een paar euro
4 gaatjes, als je tenminste een Molexstekker bedoelt.

[ Voor 79% gewijzigd door Guardian Angel op 19-08-2007 14:53 ]

ARME AOW’er

• Black Piet
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Guardian Angel schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 14:52:
Zucht, waar de HD op aangesloten moet worden, van je PC natuurlijk.

4 gaatjes, als je tenminste een Molexstekker bedoelt.
Ik bedoelde de molexstekker natuurlijk :+ . Maar om een molexstekker te noemen aan iemand die het verschil tussen een S-ATA schijf en een P-ATA schijf niet weet heeft het noemen van deze term geen zin natuurlijk O-)

Mooooooeeeee......

• thriller
Black Piet schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 14:58:
[...]

Ik bedoelde de molexstekker natuurlijk :+ . Maar om een molexstekker te noemen aan iemand die het verschil tussen een S-ATA schijf en een P-ATA schijf niet weet heeft het noemen van deze term geen zin natuurlijk O-)
Dat heeft idd geen zin nee :), ik heb hierboven de info over het moederbord staan, hoop dat het is wat bedoelt wordt.

• silmaril8
  • Niet online
Helaas, je moederbord heeft geen SATA aansluitingen. Daar is deze iets te oud voor. En als de chipset wel ondersteuning voor een SATA controller had, dan had medion waarschijnlijk deze toch weggelaten :P
Dus enige wat je nu nog kan doen, is een converter PATA-->SATA kopen. Of je koopt een externe behuizing voor een laptopschijf (kost zo'n 15-20 euro) en dan sluit je de laptopschijf via de USB poort op je pc aan.

• thriller
[
silmaril8 schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 15:09:
Helaas, je moederbord heeft geen SATA aansluitingen. Daar is deze iets te oud voor. En als de chipset wel ondersteuning voor een SATA controller had, dan had medion waarschijnlijk deze toch weggelaten :P
Dus enige wat je nu nog kan doen, is een converter PATA-->SATA kopen. Of je koopt een externe behuizing voor een laptopschijf (kost zo'n 15-20 euro) en dan sluit je de laptopschijf via de USB poort op je pc aan.
Oke bedankt, maar even voor de duidelijheid.

Mijn laptop hardeschijf is een SATA? en mijn pc ondersteund alleen maar PATA?

Moet ik dan niet een converter hebben voor SATA naar PATA?

http://www.picco.nl/product_info.php?products_id=2016
Is dit een goede oplossing of niet?

[ Voor 6% gewijzigd door thriller op 19-08-2007 15:28 ]

• FiXxXeR39
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-02 08:24

FiXxXeR39

FiXxXeR wants to fix things

Ja, met dat apparaat kun je je laptopschijf via USB aan je gewone PC 'hangen'

FiXxXeR

• XthinkZ

XthinkZ

Die site die ik je gaf werkt met cookies.

http://www.prijzenstunters.nl

Even zoeken op "USB SATA" en klik die tweede aan. 14,71 Euro.

Die link die jij geeft werkt met een aparte 2,5"naar 3,5" adapter die je eerst op de IDE/SATA aansluit en die weer in de PC steekt. Niet erg handig.

En anders inderdaad een externe laptschijf behuizing volgens mij zo'n 15 euro bij de mycom.

[ Voor 7% gewijzigd door XthinkZ op 19-08-2007 21:25 ]

• thriller
XthinkZ schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 21:22:
Die site die ik je gaf werkt met cookies.

http://www.prijzenstunters.nl

Even zoeken op "USB SATA" en klik die tweede aan. 14,71 Euro.

Die link die jij geeft werkt met een aparte 2,5"naar 3,5" adapter die je eerst op de IDE/SATA aansluit en die weer in de PC steekt. Niet erg handig.

En anders inderdaad een externe laptschijf behuizing volgens mij zo'n 15 euro bij de mycom.
Oke heel erg bedankt, ik ga deze gelijk kopen.

• silmaril8
  • Niet online
Die van XthinkZ is beter ja:
Klik

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:29

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

thriller schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 20:16:
Hieronder staat de foto van mijn harde schijf, gezien de uitgangen snap ik niet hoe deze aan te sluiten is op een normale pc???

[afbeelding]
Dat is een normale P-ATA harde schijf voor een laptop (2,5 inch). Voor een desktop PC heb je een verloopstukje nodig omdat daar normaal 3,5 inch schijven ingaan (zowel P-ATA als S-ATA).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Freee!! schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 21:57:
[...]

Dat is een normale P-ATA harde schijf voor een laptop (2,5 inch). Voor een desktop PC heb je een verloopstukje nodig omdat daar normaal 3,5 inch schijven ingaan (zowel P-ATA als S-ATA).
Er even vanuit gaande dat je het hebt over die Seagate schijf waarvan het plaatje in dit topic staat...
Da's dus echt S-ATA hoor, voor alle duidelijkheid.
Is dus in een recente PC rechtstreeks op S-ATA voeding en S-ATA Data aan te sluiten in een PC, niets geen verloopstekkers meer nodig.

Edit: En mocht je met verloopstukje bedoelen dat hij beugeltjes nodig heeft om de schijf fysiek passend te krijgen, voor alleen een data recovery zou ik die moeite niet nemen, gewoon even los er naast hangen...

[ Voor 15% gewijzigd door Brede P op 19-08-2007 22:06 ]

• silmaril8
  • Niet online
Brede P schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 22:05:
[...]

Er even vanuit gaande dat je het hebt over die Seagate schijf waarvan het plaatje in dit topic staat...
Da's dus echt S-ATA hoor, voor alle duidelijkheid.
Is dus in een recente PC rechtstreeks op S-ATA voeding en S-ATA Data aan te sluiten in een PC, niets geen verloopstekkers meer nodig.

Edit: En mocht je met verloopstukje bedoelen dat hij beugeltjes nodig heeft om de schijf fysiek passend te krijgen, voor alleen een data recovery zou ik die moeite niet nemen, gewoon even los er naast hangen...
Lees allebei even het hele topic :)
Het is dus een SATA schijf en TS heeft geen SATA aansluitingen op zijn moederbord (desktop pc). Dus heeft hij een verloopstukje nodig om de SATA laptop schijf aan te sluiten op het moederbord.

[ Voor 13% gewijzigd door silmaril8 op 20-08-2007 09:54 ]

• XthinkZ

XthinkZ

silmaril8 schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 22:18:
[...]

Lees allebei even het hele topic :)
Het is dus een SATA schijf en TS heeft SATA aansluitingen op zijn moederbord (desktop pc). Dus heeft hij een verloopstukje nodig om de SATA laptop schijf aan te sluiten op het moederbord.
Je vergeet een woord :P.

• XthinkZ

XthinkZ

Dat is niet die ik bedoelde.

Deze: SATA/IDE naar USB adapter (Triple 3.5, 2.5 & SATA)

Lol, prijzen zijn excl. BTW, maar 17,50 Euro Incl. BTW. is ook niet echt duur.

[ Voor 10% gewijzigd door XthinkZ op 19-08-2007 23:23 ]

• thriller
XthinkZ schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 23:21:
[...]

Dat is niet die ik bedoelde.

Deze: SATA/IDE naar USB adapter (Triple 3.5, 2.5 & SATA)

Lol, prijzen zijn excl. BTW, maar 17,50 Euro Incl. BTW. is ook niet echt duur.
Dan heb ik gelukkig de goede besteld :), ik twijfelde al even gezien de prijs, maar ben er maar vanuit gegaan dat je deze bedoelde.

Dus allemaal heel erg bedankt voor jullie hulp. Ik ben weer wat wijzer geworden en ga nu wachten op mijn bestelling. Als het dan nog niet lukt horen jullie het wel weer ;)

• silmaril8
  • Niet online
Als je die USB hebt gekocht, houd er dan wel rekening mee dat de data overdracht veel langzamer gaat dan bij dat andere verloopstukje. Maar het zal waarschijnlijk wel gewoon werken.

• XthinkZ

XthinkZ

silmaril8 schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 14:18:
Als je die USB hebt gekocht, houd er dan wel rekening mee dat de data overdracht veel langzamer gaat dan bij dat andere verloopstukje. Maar het zal waarschijnlijk wel gewoon werken.
Zijn mobo ondersteund USB 2.0 Als die gewoon goed werkt, dan valt het wel mee.

• silmaril8
  • Niet online
Aansluiten op je IDE poort is wel veel sneller. Wel eens met een USB harde schijf 100GB overgezet naar je desktop/laptop? Duurt echt heeel lang (ondanks dat het USB2.0 is).

Daar komt bij dat zijn PC dus al 4 jaar oud is. Misschien zijn de USB poorten op zijn moederbord maar 1.1.....

• XthinkZ

XthinkZ

silmaril8 schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 15:07:
Aansluiten op je IDE poort is wel veel sneller. Wel eens met een USB harde schijf 100GB overgezet naar je desktop/laptop? Duurt echt heeel lang (ondanks dat het USB2.0 is).

Daar komt bij dat zijn PC dus al 4 jaar oud is. Misschien zijn de USB poorten op zijn moederbord maar 1.1.....
Daar heb je gelijk in. Maar dat is niets vergeleken met een USB 1.0 poort.
Zijn moederbord heeft 6 USB 2.0 poorten. Had net ff opgezocht.

• thriller
Ik heb idd usb 2.0, en daarbij hoop ik het maar 1x nodig te hebben dus dan maakt het mij niet zoveel uit als het wat langzamer gaat.

Met dat andere apparaatje heb ik trouwens ook het probleem dan ik de harde schijf nergens kwijt kan aangezien hij te klein is om in een bestaand slot te passenl. Dus heb ik hem liever via usb zodat ik hem extern gewoon netjes kan weg leggen.

• thriller
Laat maar heb pakje vandaag binnen gehad, vanavond ga ik kijken of het gaat werken.

[ Voor 81% gewijzigd door thriller op 22-08-2007 15:03 ]

Pagina: 1