Stillere cpu koeler voor Medion pc?

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ErwinDoornbos
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-01 03:31
Hallo,

Bij m'n ouders thuis hebben ze een medion pc staan die bij het minste of geringste met een hoop kabaal begint te koelen. Nu heb ik de kast eens opengetrokken om te kijken wat er nou allemaal gebeurde binnen in. Ik ontdekte daar een cpu koeler van Coolermaster met een grote heatpipe die rechtsstreeks naar buiten blaast.

Afbeeldingslocatie: http://img501.imageshack.us/img501/2042/dsc00784un1.jpg

Bovenstaand zie je koeler in actie :P Nu zou ik graag een andere cpu koeler in de kast stoppen, bijvoorbeeld zo'n leuk Scythe ding. Nu vraag ik me alleen of dit wel, of verstandig is. De kast heeft namelijk nauwelijks mogelijkheden voor andere koeling. De kast is gemaakt voor deze cpu koeler, er zit ook geen koeling aan de achterkant:

Afbeeldingslocatie: http://img512.imageshack.us/img512/9602/dsc00785im5.jpg

Ter illustratie, de cpu staat nu dutje te doen op 4%, maar hij is wel 66,5 graden celcius! Tijdens het gamen valt ie daardoor ook nog wel eens uit.

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een andere oplossing voor de koeling van de medion pc. De huidige Coolermaster blaast rechtsstreeks naar buiten door de zijkant van de kast. Als het even kan moet het dus een stille en koele koeling zijn. Wie kan me verder helpen?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Zoek uit wat voor moederbord, processor en socket je hebt. Zoek naar compatibele koelers.
Zoek naar reviews van die koelers. Kies er één die aan jouw persoonsgebonden eisen voldoet.

In ieder geval kunnen wij weinig voor je betekenen zolang je de eerste twee stappen niet eens hebt ondernomen...

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:26

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Ik weet niet wat voor een socket je hebt omdat het daar een beetje lastig te zien is met die airduct ervoor.
Ik gok dat je Socket 775 Hebt omdat ik daar van die pinnetjes zie.
In dat geval zou ik naar een koeler zoeken die ook op je mobo blaast dus geen arctic freezer of een scythe Ninja omdat je verder helemaal geen airflow blijkt te hebben.

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Verwijderd

Dat ding op de koeler heet geen heatpipe maar een airduct ;) Bovendien wordt daar lucht naar binnen gezogen, en niet naar buiten geblazen (wat maar goed is ook).
De reden dat je cpu zo heet wordt is de dikke laag stof die op/in je koelblok zit (onder de fan). Haal het koelblok van je processor af en verwijder het stof, dat meot al een hele hoop schelen. Als dat niet genoeg is kun je er inderdaad een andere koeler op zetten, maar dan moet je nog wel lucht van buiten hebben. Je kun het bestaande gat gebruiken om een intake fan achter te zetten; wellicht kun je er zelf (dremel :> ) een gat bijmaken.

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik denk dat zo'n nieuwe koeler de boel niet veel beter koel gaat houden. De kast is praktisch dicht, dus verse koude lucht kan je niet aanvoeren.

Wat ik denk dat heel er gaat helpen: Schoonmaken! Dat ding ziet zwart van het stof, waardoor je koelblok zn warmte niet goed kwijt kan.

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:26

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Inderdaad , ik zie nu pas hoe stoffig het is :P
Verder lijkt het veel op een stock Intel koelertje , en in de meeste gevallen vind ik die absoluut niet luidruchtig :z

[ Voor 0% gewijzigd door dreameater op 18-08-2007 19:49 . Reden: typO ]

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Verwijderd

dat noem ik nou nog eens een stoffige pc ;)

• ErwinDoornbos
Socket 478
Moederbord: MSI MS 7091
Processor: Intel pentium 4 Prescott, 3,06 ghz
Pc is gekocht in november 2005 bij de Mediamarkt.

Ik weet dat de Scythe Infinity SCINF-1000 er op kan. Ik weet ook uit de reviews dat dit een van de betere en koelere koelers is. Mijn vraag is alleen, kan dit wel. Er zijn namelijk weinig mogelijkheden voor een goede airflow in de kast. Er zit aan de achterkant geen (ruimte voor) een ventilator. Alleen de zijkant heeft een rooster voor de heatpipe van de coolermaster die er nu op zit.

Verwijderd

ErwinDoornbos schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 19:53:
Socket 478
Moederbord: MSI MS 7091
Processor: Intel pentium 4 Prescott, 3,06 ghz
Pc is gekocht in november 2005 bij de Mediamarkt.

Ik weet dat de Scythe Infinity SCINF-1000 er op kan. Ik weet ook uit de reviews dat dit een van de betere en koelere koelers is. Mijn vraag is alleen, kan dit wel. Er zijn namelijk weinig mogelijkheden voor een goede airflow in de kast. Er zit aan de achterkant geen (ruimte voor) een ventilator. Alleen de zijkant heeft een rooster voor de heatpipe airduct ;) van de coolermaster die er nu op zit.
Je kunt aan de achterkant toch een gat maken, waar je een fan achter plaatst (naar buiten blazend)? Met een dremel of een boor (veel gaten boren + geduld) kan dat best. Eventueel aan de voorkant/zijkant hetzelfde doen (met een fan die naar binnen blaast). Je kunt daarvoor ook het huidige gat gebruiken.

• ErwinDoornbos
Jullie zeggen dus eigenlijk dat ik er een gat in de achterkant moet bij boren. Maar zijn er geen cpu koelers die net als deze coolermaster ook naar buiten kunnen blazen via de zijkant? Trouwens, lawaai maakt ie al vanaf de eerste dag, dus stof weghalen zou misschien alleen tegen temperatuur iets helpen.

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:51
ErwinDoornbos schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 20:07:
Jullie zeggen dus eigenlijk dat ik er een gat in de achterkant moet bij boren. Maar zijn er geen cpu koelers die net als deze coolermaster ook naar buiten kunnen blazen via de zijkant? Trouwens, lawaai maakt ie al vanaf de eerste dag, dus stof weghalen zou misschien alleen tegen temperatuur iets helpen.
je moet aan de achterkant een fan plaatsen(gaten boren dus) en dan bijvoorbeeld deze http://www.alternate.nl/h...showTechData=true#tecData
die blaast richting je uitake. ook even kijken of er normaal lucht de pc IN kan komen. (via de voorkant)

-

Pagina: 1