s-vid/component adapter,geen blauw

Pagina: 1
Acties:
  • 1.058 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-10 11:45
Ik heb sinds vandaag een ATI 2600pro om via mijn AV-versterker een beamer van beeld te voorzien (HomeTheater PC). In principe kan dat alleen via een 10m componentkabel (reden zal ik hier niet noemen), op deze manier aangesloten:
- bron 1: DVD comp.kabel > AV (1m)
- bron 2: HTPC comp.kabel > AV (1m)
-->
- AV comp.kabel > beamer (10m)

Nu kreeg ik geen s-vid (7-pin) naar component adapter bij mijn kaart geleverd, maar bij mijn desktopPC 8800GTS heb ik die wel een gekregen dus heb ik die tussen de HD2600 en de componentkabel gezet. Ik krijg echter alleen de kleuren rood en groen te zien in de beamerm ook als ik alleen de 10m kabel gebruik (dus rechtstreeks aan de beamer)

Heb zojuist mijn desktop naast de AV gezet en daar werkt het perfect (beeld van 8800GTS via AV naar beamer). Ook vanaf de DVD is het beeld goed. Nu vermoed ik dat de aansluiting van de 7-pin svideo-zijde van de adapterkabel naar de 7-pin svideo uitgang van de HTPC niet helemaal lekker gaat, dus mogelijk maakt één van de 7 pinnetjes slecht contact.

http://pinouts.ru/Video/svideo_7pin_pinout.shtml

Hier staat een overzicht van de layout van een 7-pin svideo, maar het zegt mij niet echt veel. Welke van de 7 pinnetjes maakt mogelijk geen goed contact, in het geval dat ik geen blauw krijg?

Of komt het doordat ATI een andere layout gebruikt dan de layout van de nvidia 8800GTS, en moet ik dus perse een ATI verloopkabeltje hebben? Zo ja, zijn die los te krijgen?

PS. Als ik met een normale s-videokabel (4 pin) de videokaart via de AV naar de TV stuur is het beld overigens super; k heb nog nooit betere computerweergave op een beeldbuisTV gezien dan deze.

[ Voor 23% gewijzigd door Stefke op 19-08-2007 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Heb zojuist voorzichtig de pinnetjes een fractie van een mm opzij geduwd om te kijken of dat beter of slechter contact gemaakt wordt, maar het maakt helemaal niks uit. Het beeld blijft rood/groen.

Als ik de kabel langzaam verwijderd wordt op het laatste moment het beeld zwart/wit, maar verdere afwijkingen bij het meer of minder goed bevestigen van de stekker krijg ik niet.

Morgen kijken of ik ergens een ander adaptertje kan scoren, en of dat iets uitmaakt. anders gaat de kaart maar retour :|

Bij bijv. een nvidia 8500GT wordt standaard een component-adapter meegeleverd, en gezien de beeldkwaliteit (scherpte etc) van de 8800GTS een stuk beter is dan het beeld van de radeon..

[ Voor 18% gewijzigd door Stefke op 19-08-2007 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:12

Mojo

The Power Within

Ik zit hier mijn eigen ATi Component kabel te bekijken, deze heeft inderdaad ook 7 pinnetjes. Ik kan hier zo geen pinout van vinden.. dit kabeltje heb ik liggen bij een x850XT Afbeeldingslocatie: http://img186.exs.cx/img186/3868/picture015small2if.jpg

Durf verder niet te zeggen of die hetzelfde is als die van een nVidia kaart..

Je hebt anders sowieso adapters die van een VGA of DVI signaal een component YPrPb signaal maken.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Mojo schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 23:04:
Ik zit hier mijn eigen ATi Component kabel te bekijken, deze heeft inderdaad ook 7 pinnetjes. Ik kan hier zo geen pinout van vinden.. dit kabeltje heb ik liggen bij een x850XT [afbeelding]

Durf verder niet te zeggen of die hetzelfde is als die van een nVidia kaart..

Je hebt anders sowieso adapters die van een VGA of DVI signaal een component YPrPb signaal maken.
Volgens mij zijn die 7 pinnetjes nodig om HD-video (via component tot 1080i) weer te kunnen geven, alhoewel dat op dielink boven niet zo beschreven wordt.. Ik heb dus een s-video>composiet (wel 7 pins...) adaptertje bij de HD2600pro gekregen, wel suf om daar op te bezuinigen, tis toch een HD-multimediakaart?

Woon je toevallig in de buurt van Tilburg? Ik moet snel uit zien te vinden of het aan dit ding ligt of niet, want dan kan ik de kaart indien nodig nog binnen de 7 dagen retour sturen en inruilenvoor een kaart waar er één bijgeleverd is, zodat ik zeker weet dat het werkt. Geen idee waar ik hier in de buurt zo'n ding kan krijgen.
Maybe kan ik dan de jouwe even uitproberen?

Tis een Club3d trouwens, de enige 2600pro passive die in mijn HTPC kast past

[ Voor 11% gewijzigd door Stefke op 19-08-2007 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Een S-Video naar composiet kabel heb je inderdaad geen ruk aan. Ik woon helaas niet in de buurt, dus ik ben bang dat je het niet kan proberen. Ik zou de kaart gewoon terugsturen, je hebt het recht dit terug te sturen zonder opgaaf van reden. Daarnaast, het ding voldoet niet aan je verwachtingen. Neem er eentje die een kabeltje heeft, dan ben je als het goed is gewoon van het gezeik af.

Nou zijn er verschillende opties.
- nVidia kabel is gaar
- nVidia kabel heeft andere pinout
- ATi kaart output is gaar

Kortom, nieuwe kaart, dan zou het probleem opgelost moeten zijn.

Je kan altijd nog een andere cooler op je kaart zetten, die ook passief gekoeld is, mocht dat een struikelblok zijn. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Mojo op 19-08-2007 23:34 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Mojo schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 23:34:
Een S-Video naar composiet kabel heb je inderdaad geen ruk aan. Ik woon helaas niet in de buurt, dus ik ben bang dat je het niet kan proberen. Ik zou de kaart gewoon terugsturen, je hebt het recht dit terug te sturen zonder opgaaf van reden. Daarnaast, het ding voldoet niet aan je verwachtingen. Neem er eentje die een kabeltje heeft, dan ben je als het goed is gewoon van het gezeik af.

Nou zijn er verschillende opties.
- nVidia kabel is gaar
- nVidia kabel heeft andere pinout
- ATi kaart output is gaar

Kortom, nieuwe kaart, dan zou het probleem opgelost moeten zijn.

Je kan altijd nog een andere cooler op je kaart zetten, die ook passief gekoeld is, mocht dat een struikelblok zijn. :)
Die nvidia kabel is niet gaar, gezien het beeld perfect is met de 8800GTS. En de ATI output is ook niet gaar - denk ik - aangezien de het beeld met een s-vid (4p) -> s-vid (4p) aansluiting op de TV goed werkt.

Nja, ik probeer vandaag of morgen een ander kabeltje te scoren en anders gaat ie inderdaad terug.

Hoe stil is een 2600pro standaard (met koeler dus), toevallig enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Die 7-pins Mini-DIN poort heeft niks met S-Video te maken als je die component adapter erop aan sluit. Het is gewoon een 7-pins poort waar die je ook als S-Video aansluiting kunt gebruiken.

Er is dus ook geen standaard die bepaalt wat de functie van die pinnen is.. waarschijnlijk moet je voor je ATi kaart dus gewoon een ATi kabeltje hebben.. als je kaart al component output ondersteunt that is. Want dat schema dat jij laat zien bevat geen component signalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
I see

Handige links, maar een beetje te technisch voor mij (zeker als het gewoon meot kunnen met de juiste adapter)

Volgens de specs ondersteunt de kaart het:
http://www.club3d.nl/index.php/products/graphics/item/287
http://www.club3d.nl/index.php/download/pdf/CGAX_HP262DD.pdf

Met name op de PDF datasheet wordt het expliciet genoemd. Ik vermoed inmiddels ook dat ik een specifiek ATI-adaptertje nodig heb. Ik zal de winkel eens mailen of ze die kunnen leveren en bevestigen dat het ook gaat werken.

[ Voor 9% gewijzigd door Stefke op 20-08-2007 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik heb bij Mediamarkt een VGA naar component kabel gehaald, maar ook daarmee geen geluk. Ook niet als ik van de VGA output van mijn laptop rechtstreeks naar de component van de beamer ga: helemaal geen beeld.
Die moet ik dan aansluiten met een DVI-VGA adaptertje overigens.

Onder Vista wordt wel gedetecteert dat er dan een niet PnP monitor aanhangt, maar hij mist alle overige info die normaal gedetecteerd wordt (wordt natuurlijk niet meegestuurd op deze manier) en kan er niks mee. Het enige dat ik zie is dat soms beeld weergegeven wordt, echter nu alleen rood en blauw...

Ik vind dit overigens wel vreemd: de beamer heeft een Y PbCB PrCr ingang, de kabel is VGA > Y Cb Cr en ik krijg helemaal geen beeld vanaf een VGA uitgang. Wat heeft zo'n kabel voor nut, en wat kan er nou mankeren aan mijn spullen dat dit niet werkt.

Morgen maar vast RMA aanvragen, deze kabel kan ook weer retour.

Zit er toch over te denken om een DVI-kabel van 10m maar te leggen, dan maar een goot ernaast (zo'n kreng is een cm dik!), dat is ook handiger tegen de tijd dat ik een LCD-tv aanschaf (ooit) en die ook met DVI ga aansturen.
Of een VGA kabel, dat schijnt beter te werken op langere afstanden (lange DVI kabels zijn toch wat gevoeliger voor verdwijnende data)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Die VGA-naar-'component' kabel zal nooit uit zichzelf het RGB signaal naar YPbPr converteren. Daar heb je dus alleen iets aan als je je videokaart daarnaar kan omzetten (nog nooit gezien). Dus logisch dat dat niet werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indy911
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:25
Bigs schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 21:05:
Die VGA-naar-'component' kabel zal nooit uit zichzelf het RGB signaal naar YPbPr converteren. Daar heb je dus alleen iets aan als je je videokaart daarnaar kan omzetten (nog nooit gezien). Dus logisch dat dat niet werkt :)
op mijn projector kan ik instellen welk signaal hij op de VGA poort kan verwachten - component of VGA. component via zo'n verloopstekkertje aansluiten zou dan moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Dat doet het ook, alleen blijkbaar niet de nvidiaverloopstekker op de ATI kaart.
Nou nog mooier; niet alleen werkt op mijn nividia 8800GTS (die zit niet in mijn HTPC) de bijgeleverde component adapter perfect (zie boven), ook deze VGA-component adapter levert strak beeld!! met een resolutie van 1920x1080 op de beamer!! (deze is native 1280x720)
edit: Ho wacht, ik lieg, ik zat op de svid-componentadapter, die VGA-componentkabel werkt ook niet met de 8800GTS

m.a.w:
8800GTS:
- svid-componentadapter: werkt
- VGA-componentkabel: werkt (met DVI-VGA adapter, ook geen VGA poort op de 8800GTS)
- VGA-comonentkabel: werkt niet (met DVI-VGA adapter)

2600pro
- svid-componentadapter: werkt niet
- VGA-comonentkabel: werkt niet (met DVI-VGA adapter)

ehh..ik ruil m wel voor een 8500GT :( dan maar een wat hogere processorbelasting bij HD video
oke

Van Club3d.com:
Connections:
- 2x DVI-I out (Dual Link 2560x1600 digital)
- 2x CRT out (2x max Res. 2048x1536 @85Hz)
- S-video and Composite video Out (1024x768)
- HDTV; YPrPb Out (1080x720p, 1920x1080p)

Even terug dan: het gaat ws. alléén werken met een svid-componentadapter van ATI zelf.

Ik vraag RMA aan, koop een Asus 2600pro (daar zit een componentadapter bij als het goed is), en als dat ook niks is ga ik alsnog naar Nvidia

[ Voor 47% gewijzigd door Stefke op 21-08-2007 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Als ik bij de specificaties van HIS kijk, zie ik iets aparts:

http://www.hisdigital.com/html/product_sp.php?id=320

- HDTV (YPrPb component output) No

Terwijl hij wel HDTV moet ondersteunen tot 1920x1080 wat volgens mij alleen met component kan. Of is er ook nog component RGB?? (dus niet YPrBr)

Aan de andere kant zie ik ook:

- Video-in Yes

Die kaart heeft geen videoingang? Kloppen de gegevens wel... :|

Op ATI staat bij de specs van een 2600 kaart:
Integrated AMD Xilleon™ HDTV encoder
Provides high quality analog TV output (component/S-video/composite)

Hier nog een heel technische uiteenzetting van alle soorten http://www.syncblaster.com/gtmfytv.htm#RGB

Ik volg t niet meer...

Ik kan toch geen buil valleen als ik een 2600pro aanschaf MET een componentadapter erbij?

[ Voor 33% gewijzigd door Stefke op 22-08-2007 11:36 ]

Pagina: 1