Shuttle [SS31T] voedingfan blaast, verder niets

Pagina: 1
Acties:
  • 221 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-01 11:31

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Topicstarter
Ik heb een Shuttle SS31T systeem gekocht en deze probeerde ik vandaag in elkaar te zetten in een eenvoudige volgorde:
- geheugen erin (Corsair Value S. PC5300 DDR2 1024MB Kit m/twee identieke Value Select 512MB)
- CPU (Celeron 420) uit de verpakking (plastic bescherming eraf gehaald) en netjes op het mobo plakken, hendeltje dicht
- CPU-fan erop, verbinden met CPU_FAN connector op mobo
- harde schijf aansluiten (SATA)
- DVD-brander aansluiten (IDE)

Ik doe het systeem aan en het enige wat er gebeurt is dat de kastfan keihard gaat blazen - iets wat normaal ook gebeurt om stof weg te blazen bij sommige PC's - maar hij blijft blazen (klinkt als een stofzuiger). De CPU-fan draait op dat moment ook, maar verder gebeurt er niets (30 seconden gewacht). De harde schijf spint wel op. Maar er verschijnt geen beeld/boot-achtig iets en het lijkt alsof er iets verkeerd zit.

Iemand enige idee wat dit zou kunnen zijn? (het Hangen en Opstartproblementopic heb ik doorgelezen, maar dit is een splinternieuw systeem met een kant-en-klaar moederbord erin waar verder naar mijn idee niets verkeerd kan gaan met aansluiten, aangezien het alleen het erin proppen van de CPU is en het geheugen)

[ Voor 23% gewijzigd door Tjeerd op 18-08-2007 19:42 ]

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

• Tjeerd

Tjeerd

Topicstarter
Ik heb een goede vrind gesproken over dit probleem en die heeft ook een Shuttle met hetzelfde probleem (gehad). Wat bij hem hielp is CMOS-batterijtje even loshalen. Ga ik vanavond proberen.

Blijft het vreemd dat hij terwijl hij uit de fabriek komt, nog geen beeld laat zien en keihard blijft blazen met de kastfan. Ik zal laten weten of dit de oorzaak was van het probleem.

Ondertussen heb ik ook contact met de leverancier en hoop daar ook nog reactie van te krijgen.

[ Voor 20% gewijzigd door Tjeerd op 20-08-2007 10:16 ]

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Verwijderd

check toch maar alle kabels nog is 1 voor 1.. CPU kabel enzo...

• Tjeerd

Tjeerd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 10:26:
check toch maar alle kabels nog is 1 voor 1.. CPU kabel enzo...
Heb de CPU en geheugen tot drie-maal toe er opgezet en losgehaald, alle kabeltjes gecontroleerd (van standaard ATX aansluiting op mobo tot die smallere ATX-plug voor extra stroom, CPU -fan naar moederbord). Geheugen idem dito.

Enige wat me nu te binnenschiet. Stel dat er "vreemde" BIOS-instellingen in staan (iets wat gebeurd moet zijn tussen de fabriek en de leverancier in 8)7) en je gooit er een nieuwe CPU in, is het een standaardeigenschap van een Shuttle XPC om dan maar niets te doen tijdens het aanzetten, behalve keihard met de systeemkastfan en CPU-fan te gaan blazen (nogmaals, het klinkt als een stofzuiger zo hard)?

Ook nog een extra check gedaan op de Compatibility List en daar staat de Celeron 420 bij. Ook het Corsair-geheugen lijkt wel te moeten kunnen volgens de RAM support list.

En ik kom nu net dit tegen, één of ander Shuttle probleem wat vaker voorkomt onder de noemer "fans full blast". Iets met een gare condensator of een gare temperatuursensor?

[ Voor 68% gewijzigd door Tjeerd op 20-08-2007 15:18 ]

• Tjeerd

Tjeerd

Topicstarter
Na het avondeten maar eens geprobeerd om de CMOS-clear methode toe te passen, dus contact gemaakt met een schroevendraaier op de twee pinnetjes voor CMOS-clear.

Toen stekker weer in het stopcontact. Ditmaal startte de Shuttle helemaal niet meer op (geen fans die draaien, helemaal niets). Als laatste redmiddel de CMOS-batterij eruit gehaald voor vijf minuten en toen weer teruggestopt. Computer weer aangesloten: niets.

Hij lijkt helemaal gaar te zijn nu :? Ben dus bang dat deze splinternieuw aangeschafte Shuttle gewoon bij aflevering al defect is geweest.

Nu contact via e-mail en er werd aangeraden om ander geheugen/CPU te proberen, maar dat heb ik hier niet. Dus gevraagd of ik de Shuttle-kast terug mag brengen en/of dat ze hem maar bij het bedrijf zelf testen. Dit topic krijgt nog een vervolg.

• Tjeerd

Tjeerd

Topicstarter
Misschien toch nog wel even handig om te vermelden hoe het afgelopen is. Het heeft een paar weken geduurd voordat alles opgelost was (vrij trage afhandeling van de winkelier). Maar het bleek dat mijn acties niet hebben mogen baten. In de winkel hebben ze een BIOS-flash hedaan en toen deed het systeem het weer.

BIOS-flash had ik zelf liever niet willen proberen, mocht het helemaal fout gaan.

Conclusie: semi-DOA-systeemkast, maar uiteindelijk dus opgelost :)

Pagina: 1