Toon posts:

Isdn-probleempje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Waarschijnlijk een simpel vraagje.
We hebben isdn met 4 lijnen maar nu wil ik op 1 lijn internetten. Ik heb de kabel van het modem ingestoken in de NT1 box.
Het internet werkt.
Maar we hebben ook 4 nummers. En nu wil ik
dat hij de telefoonkosten van mijn internet naar 1 nummer, namelijk dat van mij wegschrijft.
Maar hoe stel ik dat in?????

Verwijderd

Welke ISDN kaart heb je?

Ik zelf gebruik de oude PTT TELES kaart, en bij het installeren van dat ding moest ik volgens mij een telefoonnummer opgeven, waar de kaart op reageert, en wat dan ook als uitgaand nummer fungeert.
Gespecificeerde rekening doet de rest....

Verwijderd

Je kan MSN nummers instellen. Hier moet je het nummer van de lijn invullen die jij wil gebruiken.

Verwijderd

Bij de nieuwste drivers voor Dynalink kaarten kan je het ook instellen...

Maareh... ISDN met 4 lijnen?
Er zijn twee soorten ISDN, namelijk PRI en BRI (prime rate interface en basic rate interface). BRI heeft twee B-kanalen van 64kbps per stuk en een D kanaal voor de signalering (16kbps). PRI heeft (in Europa) 30 (soms 31) B-lijnen van 64kbps en 1 D-lijn.
Om dus 4 lijnen te krijgen moet je 2 BRI-verbindingen hebben liggen en KPN biedt dat zeker niet aan... Overigens geeft KPN je wel 4 telefoonnummers, maar je kan maar 2 lijnen tegelijk gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Kan ook dat we maar 2 lijnen, hebben, ik heb d'r niet veel verstand van. We hebben we 4 telefoonnummers dus dat zal het dan wel zijn. Maar waar kan ik dat nummer invoeren???
Is dat bij bureau accesoires/communicatie/isdn-configuratie (of zoiets) en moet ik dan ook een spid invoeren???

Verwijderd

SPID (service profile ID) wordt alleen in de VS gebruikt, dus die kan je leeg laten.
Het is afhankelijk van je kaart waar je de MSN nummers in kan stellen. Bij een Dynalink kaartje kan dat met het tray-icoontje, bij andere kaarten wisselt het nogal. Je kan proberen te kijken naar de ISDN-kaart in apparaatbeheer (rechtsklik deze computer > eigenschappen > tabblad apparaatbeheer) of er is een util bij de kaart geleverd. De ISDN-wizard zou misschien ook wel werken (ik gebruik die wizard nooit :)).

Verwijderd

er zit meestal 9/10 keer een util proggie bij waar bij je de uitgaande lijn van je isdn (modem) kan instellen ..!!
:)

of geinteregeert in de driver :)

Verwijderd

Topicstarter
het is overigens een safeway isdn modem.
Maar als ik hem op mijn nummer zet, (poort 3) moet dan ook het lampje gaan branden als ik internet van poort 3 op de quatrovox, of hoeft dit niet omdat ik hem in de nt 1 heb gestoken???

• LawnMowerMan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-08 13:27

LawnMowerMan

Wat een baggerfilm btw...

Klik Start > Programma's > Bureau-accesoires > Communicatie > Wizard ISDN-configuratie. Daar kun je je tel-nr invullen.

Your ass is grass and I'm the lawnmower!

Verwijderd

De lampjes op de quatrovox geven aan welke analoge poorten op de quatrovox in gebruik zijn. Als je met een ander ISDN-apparaat (zoals een ISDN-telefoon of ISDN-modem) bezig bent, zal er geen extra lampje op de quattrovox gaan branden.

Verwijderd

Topicstarter
dat dacht ik ook al networx maar
hoe kan ik dan toch controleren welk nummer hij als uitgaand gebruikt???
nadat ik het bij de isdn-wizard heb ingesteld???

Verwijderd

1) telefoonrekening afwachten :)
2) een isdn-id programma downloaden (nummermelder voor de computer) en dan met de computer jezelf bellen. Dan verschijnt er op het scherm het nummer waarvandaan de computer je heeft gebeld.

Verwijderd

Topicstarter
thnx networx,
ik wil dat 2e gaan proberen met dat id progje, maar heb je daar ook een naam van of een link???

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een id progje, namelijk Caller-id.
Nu alleen nog de laatste misschien domme vraag. Hoe bel ik mezelf met m'n computer. Kun je dat ff uitleggen????

Verwijderd

Maak een nieuwe inbelverbinding aan en voer als nummer het nummer van je eigen pc in... Het maakt verder niet uit wat je daarbij instelt - het gaat erom dat ie eventjes belt zodat je het nummer weet.

Verwijderd

Topicstarter
ok, thnx voor jullie hulp!!!
Ik ga het maandag allemaal proberen.

Verwijderd

Voor het uitbellen met een Teles ISDN-kaart kan je het uitbellende nummer eenvoudig instellen door op het kleine Teles Icoontje met de twee lijn-ledjes klikken (rechts naast je klok).
Kies dan voor Options -> ISDN settings.
In het nieuwe venster pak je het derde tabblad (enhanced) en bij Fixed Sender Number moet je het MSN (zonder kengetal!) invoeren van je 4 telefoonnummertjes.
Ik gebruik Capi 3.38 (te downloaden op mijn homepage).
Geen ervaring met niet-Teles kaarten...

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb dus een safeway kaart en daar heb je die optie niet.
Maar ik zal je progje proberen.
Maar moet ik dan ook bij de isdn wizard het telefoonnummer zonder netnummer invoeren???

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie net dat het om drivers gaat op je homepage dus die werken toch niet bij mij:(!!
Maar kun je nergens een standaard progje downloaden waar je dat nummer kunt instellen????

Verwijderd

Topicstarter
Weet nou echt niemand of er zo'n standaard progje ergens te downloaden is zodat je het uitgaande nummer kunt instellen?????

Verwijderd

Ja ja kan via je configuratie scherm.
selecteer jemoden via config. scherm, klik op eigenschappen, darna verbindingen en vervolgens op geavanceerd.
Typ in het text vak onder: ATS49=(typ hier het gewenste nummer).
Staat er al een andere code typ dan ; direct achter de code die er al stond gevolgd door een spatie en typ dan de code.
Pagina: 1