Toon posts:

CPU Koeler aansluiten op het moederbord

Pagina: 1
Acties:
  • 538 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,
Ik stuit op het volgende probleem als ik mijn CPU-koeler op het moederbord wil aansluiten:
Mijn CPU-koeler heeft een 4-pins aansluiting (zwart, rood, blauw, geel) en mijn moederbord ondersteund alleen 3-pins aansluitingen voor koeling (dit is ook standaard lijkt me)

Ik heb als processor een AMD 5200+ Dualcore gekocht en als moederbord een MSI K9N Neo.
Deze set heb ik al 2x eerder gekocht omdat ze goed bevielen alleen was de aansluiting van de koeler wel gewoon 3 pins.

Als ik de 4-pins aansluit op de 3-pins aansluiting draait de koeler wel gewoon maar dan is het gele draadje niet aangesloten op het moederbord.

Wat heeft dit als gevolg?

Afbeeldingslocatie: http://img187.imagevenue.com/loc160/th_18416_DSCN3422_122_160lo.JPGAfbeeldingslocatie: http://img23.imagevenue.com/loc667/th_18422_DSCN3426_122_667lo.JPGAfbeeldingslocatie: http://img11.imagevenue.com/loc928/th_18429_DSCN3428_122_928lo.JPG

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2007 12:15 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat je de fan niet kan aansturen zoals de nieuwere moederborden dat kunnen. Hij zal gewoon zonder problemen draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, is het niet zo dat hij via dit gele kabeltje hij de snelheid aanstuurt van de koeler (dat hij ook harder gaat draaien als de processor meer werk verricht)?
Want ik kan namelijk niet het toerental terugvinden in het BIOS van de koeler.

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-05 13:42
Toerental wordt via een van de drie aangesloten draadjes doorgeven. Verder kun je (je moederbord) wel snelheid variëren door het voltage te veranderen, maar niet op de 'nieuwe manier', waarvan ik overigens niks weet.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De "nieuwe" manier gebeurt via PWM
Een ventilator met vierpins aansluiting werkt echter ook perfect op een driepins aansluiting. Je zal alleen geen PWM kunnen gebruiken om de fan trager te laten draaien maar het kan nog wel door de spanning te verlagen (de meeste moderne moederborden ondersteunen dit wel).

Verwijderd

Topicstarter
Maar veranderd hij nu automatisch de spanning of moet ik dit handmatig doen?
Ik neem aan dat als de processor te warm wordt (wat denk ik het moederbord bijhoudt?) dat het moederbord de processor dan harder laat draaien toch?

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Als je zelf, in BIOS Setup, niets hebt veranderd, draait die koeler op zn maximum snelheid. Dan is er geen gevaar voor overhitting of wat dan ook.

Yes, but no.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wel in het BIOS gekeken maar hij loopt niet op z'n maximum. Maar het is toch ook mogelijk om de fan op de koeler te vervangen door een andere 3-pins fan?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Die 4e lijn heb je nodig voor de PWM, zie ook deze wiki. http://en.wikipedia.org/wiki/Pulse-width_modulation

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 18:49:
Ik heb wel in het BIOS gekeken maar hij loopt niet op z'n maximum. Maar het is toch ook mogelijk om de fan op de koeler te vervangen door een andere 3-pins fan?
Tuurlijk, maar waarom zou je? Deze werkt toch ook keurig?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
cybersteef schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 21:39:
[...]

Tuurlijk, maar waarom zou je? Deze werkt toch ook keurig?
Maar ik weet dus niet zeker of hij wel harder gaat draaien op de momenten dat hij harder moet koelen, ik zal het zo even toelichten met foto's In mijn openingspost staan foto's waarin mijn verhaal misschien iets duidelijker wordt.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2007 12:14 ]

• siem123
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:59
kast open.. cpu niet belasten, kijken naar je fan.. cpu wel belasten, weer kijken naar je fan, draait hij sneller, dan werkt het prima.. Eventueel een papiertje tegen je fan aan houden als je t niet kan zien, dan kun je t wel horen.

Ik heb hier t zelfde overigens.. artic freezer met 4 gaten op een epox mobo met 3 pinnen. en die draait perfect sneller en trager aan de hand van de load..

[ Voor 25% gewijzigd door siem123 op 19-08-2007 12:19 ]

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Nou, dat is simpel getest toch. Gewoon ff 15 minuten b.v. Orthos draaien en je temps & fan speeds monitoren (b.v. via Speedfan), die load moet voldoende zijn om je temps flink te doen stijgen en dus zou je fan ook merkbaar harder moeten gaan draaien.

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 12:13:
[...]

Maar ik weet dus niet zeker of hij wel harder gaat draaien op de momenten dat hij harder moet koelen, ik zal het zo even toelichten met foto's In mijn openingspost staan foto's waarin mijn verhaal misschien iets duidelijker wordt.
Geef dat ding dan gewoon even wat te doen zodat hij goed warm wordt. Dan zul je vanzelf merken wat het ding gaat doen en dan zal de koeler ook vlotter gaan draaien.

• siem123
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:59
SKiLLa schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 12:17:
Nou, dat is simpel getest toch. Gewoon ff 15 minuten b.v. Orthos draaien en je temps & fan speeds monitoren (b.v. via Speedfan), die load moet voldoende zijn om je temps flink te doen stijgen en dus zou je fan ook merkbaar harder moeten gaan draaien.
Dat werkt niet altijd.. bij mij laat everest altijd dezelfde rpm's zien.. bij load of idle, terwijl hij wel de rpm's netjes aanpast aan de load..

• Blorgg
  • Niet online
Die 4e connector kan je gewoon zien als een extra feature voor die fan. Heb je geen 4e connector op je moederbord dan gedraagd die fan zich als elke andere 3-pins fan. Als je moederbord het ondersteunt, dan kan deze zelf netjes die fan harder en zachter laten draaien. Of je moederbord dit ook daadwerkelijk doet is een tweede, maar dat heeft niets te maken met de fan die je er op aan sluit en of deze nou 3 of 4 pinnetjes heeft.

Er is dus geen enkele reden om bezorgd te zijn of deze fan wel geschikt is of niet.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

siem123 schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 12:20:
[...]

Dat werkt niet altijd.. bij mij laat everest altijd dezelfde rpm's zien.. bij load of idle, terwijl hij wel de rpm's netjes aanpast aan de load..
Ach, het verschil zul je vast wel horen. Of een fan 800rpm maakt of 2500 dat hoor je zelfs met stille fans wel namelijk. Dus om te testen is dat makkelijk zat gewoon te zien/horen.

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt voor jullie reacties ik was er denk ik vooral bezorgd om omdat het gele draadje niet is aangesloten op het moederbord en bij alle andere 3-pins fans deze wel gewoon is aangesloten maar ik ben blij te horen dat het toch wel goed is allemaal ;).

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voortaan gewoon even opzoeken wat de draadjes doen, dan zie je vanzelf wat er gebeurt als eentje niet aangesloten is. Zoiets opzoeken hoort echt tot de basiszelfwerkzaamheid die we van je verwachten op GoT voordat je een topic opent.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.