Met smartphone op het TU/e netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 1.547 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• daniel_ev
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-01 00:20
Ik heb sinds enkele dagen een Nokia E65; een symbian s60 v3 smartphone met wifi. Nu moet het mogelijk zijn om met deze telefoon op het netwerk van de TU/e te komen, maar dit blijkt nog behoorlijk lastig.
Ik heb allereerst het MAC address van mijn telefoon laten registreren, zodat ik daadwerkelijk toegang heb tot het netwerk. Vervolgens geprobeerd met de heren van het NSC op het netwerk te komen, maar dat blijkt nog een hele opgaaf.

Dit zijn de netwerkgegevens zoals opgegeven door het NSC op hun eigen website:

Wlan netwerknaam: tue
Beveiligings mode: 802.1x met dynamische WEP keys
Authenticatie protocol: PEAP met MSCHAPv2
Root certificaat: GTE Cybertrust Global Root

En dit is hoe ik mijn telefoon nu heb ingesteld:

Naam verbinding: tue
Drager gegevens: wireless lan
WLAN-netwerknaam tue
Netwerkstatus: openbaar
WLAN-netwerkmodus: infrastructuur
WLAN-beveiligingsmodus: 802.1x
WLAN-beveiliginsinstelling
> WPA/WPA2: EAP
> EAP plug-in settings:
> > EAP-PEAP
> > > User certificate: (none defined)
> > > CA certificate: GTE Cyber Trust
> > > User name in use: User-configured
> > > User name: studentnummer + p (pda)
> > > Realm in use: User-configured
> > > Realm: tue.nl (geen idee wat het uberhaupt is?)
> > > Allow PEAPv0: Yes
> > > Allow PEAPv1: Yes
> > > Allow PEAPv2: Yes
> > > EAP-MSCHAPv2
> > > > User name: student nummer maar gedaan
> > > > Prompt password: No
> > > > Password: eigen password maar gedaan

Iemand ervaring met het TU/e wireless netwerk, of iemand die me uberhaupt verder kan helpen?

Toch?

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:07

sanzut

It's always christmas time

username moet wss hezelfde zijn als je login voor de pc's, iig zo is het aan de overkant, bij de Fontys.
Dus iets van 123456@student.tue.nl

[ Voor 14% gewijzigd door sanzut op 18-08-2007 16:51 ]

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
> > > User certificate: (none defined)

Je moet toch ook een certificaat lokaal hebben staan?
Alleen je MAC adres registreren is niet voldoende dacht ik.
(Hoewel het alweer ff geleden is dat ik er mee bezig was op mijn (externe) flaptop)

> > > > User name: student nummer maar gedaan

Hier moet je je S nummer invullen bv. s000999

Je s nummer is namelijk je account op de TU, je studentnummer word alleen gebruikt in Owinfo en andere onderwijs gerelateerde rommel. Zodra er ergens een server aanhangt met beveiliging heb je je S nummer nodig.

Het wlan lijkt dan ook op het VPN van de TU, vergelijkbare beveiliging. Kijk dan ook even naar je instellingen die je normaal bij je VPN gebruikt.... dat systeem is namelijk nauw verbonden met je inlog account.

[ Voor 54% gewijzigd door TheGhostInc op 18-08-2007 16:54 ]

• daniel_ev
Weet ik, dat je je s-nummer moet gebruiken - noemde het voor het gemak alleen ff studentnummer. Volgens mij moet het zelfs s-nummer+p zijn, want zo staat het mac address van een telefoon of pda bij het nsc geregistreerd.

Iemand anders nog ideeën of suggesties?

Toch?

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11-2025
ja, certificaat opzoeken. Op TUDelft moet je dat ook installeren (hell op vista) anders kom je niet op WLAN. Eindhoven heb ik alleen ervaring met de tu-eigen flaptops, maar daar kan zeker vanuit de NBS al wat spul opgezet zijn.

Zoek anders eens naar de instellingen om een laptop op het tu/e netwerk te krijgen. Dat komt wat vaker voor en zal dus makkelijker te vinden zijn, terwijl het qua probleem/instellingen wel op jouw probleem lijkt.

succes

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:24

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Bij de login moet je wel inloggen op het domein. Dus username = TUE\s..... met bijbehorend wachtwoord.

Verder heb je het over WPA, terwijl het WEP moet zijn :?

[ Voor 27% gewijzigd door Orion84 op 20-08-2007 11:57 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• daniel_ev
Goed punt, Orion, heb er nu inderdaad TUE\s-nummer+p van gemaakt. Verder kan ik voor vier verschillende beveiligingsmodi kiezen: open, WEP, 802.1x en WPA/WPA2. Als ik kies voor WEP moet ik een sleutel opgeven; terwijl deze dus dynamisch is. Geef ik geen sleutel op dan krijg ik sowieso de mededeling dat het niet gaat werken. Kies ik voor 802.1x dan krijg ik geen foutmelding, maar onder WLAN beveiligingsinstellingen krijg ik vervolgens toch WPA/WPA2 instellingen, waarbij ik kan kiezen tussen een EAP of vooraf gedefinieerde sleutel. Vandaar die WPA.

Maar ik begeef me hier op nogal onbekend terrein, en als ik iets over het hoofd zie moet je het maar zeggen.

Toch?

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-03 16:29
Door nog eens goed te kijken naar de post van dweeda (Verwijderd in "Het Symbian S60 3rd Edition Discussie To...") is het me gelukt mijn E61 (S60v3) op het tue netwerk aan te loggen.

Ten eerste moet je het GTE CyberTrust Global Root certificaat hebben. Die had ik al eerder geïnstalleerd, ik denk dat je deze file kunt gebruiken:
http://www.instantssl.com...n/GTECyberTrustRootCA.crt
Als dat niet lukt, moet je even reageren dan zoek ik dat nog even verder uit. Verder moet het wlan MAC adres van je telefoon natuurlijk geregistreerd staan bij de TU/e (dat kun je bij het NSC in de Hal doen). Toets *#62209526# om het MAC adres te zien op je scherm.

Dan de instellingen, zo heb ik het staan en zo werkt het, misschien zijn een paar opmerkingen overbodig, maar ik zou hiermee beginnen ;):
Bij Instrum./Instell./Verbinding/Toegangspunten moet je een toegangspunt hebben met de volgende gegevens:
Naam verbinding: verzin maar iets, bijvb TUe
Drager gegevens: Wireless LAN
WLAN-netwerknaam: tue
Netwerkstatus: Openbaar
WLAN-netwerkmodus: Infrastructuur
WLAN-beveil.modus: 802.1x
WLAN-beveil.instell.:

WPA-modus: EAP
Instell. EAP-plug-in:

EAP-PEAP (zet deze bovenaan en met een vinkje, de rest zonder vinkje)

klik dan als EAP-PEAP geselecteerd is op Opties, dan Configureren
Gebruikerscertificaat: (niet gedefinieerd)
CA-certificaat: GTE Cyber Trust Global Root (is alleen beschikbaar als je dat certificaat zelf geïnstalleerd hebt)
Gebruikte gebr.naam: Gebruikersconfiguratie
Gebruikersnaam: TUE\s0xxxxx (vul voor de x'en je eigen s-nummer in)
Gebruikt realm: Gebruikersconfiguratie
Realm: (leeglaten)
PEAPv0 toestaan: Ja
PEAPv1 toestaan: Ja
PEAPv2 toestaan: Ja

(dan het volgende tabblad EAP)
zet EAP-MSCHAPv2 bovenaan en met een vinkje, bij de rest geen vinkje
klik dan als EAP-MSCHAPv2 geselecteerd is op Opties, dan Configureren
Gebruikersnaam: TUE\s0xxxxx (vul voor de x'en je eigen s-nummer in)
Vragen om wachtwoord: Nee
Wachtwoord: vul hier het wachtwoord dat bij je s-nummer hoort in

Hiermee lukt het bij mij, succes ermee!
Pagina: 1