[WC] over the top WC voor CiP

Pagina: 1
Acties:
  • 623 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Omdat de verf van mijn huidige casebuild aan het uitharden is en ik nog een dag moet wachten tot ik hem kan monteren, ben ik natuurlijk al lang weer bezig met het ontwerp van mijn volgende CiP.... ideen genoeg iig. De naam van het project wordt ICE.

'Leuk,' zal je denken, 'maar waarom post hij dat in TCA?'

Als volgt:
Ondanks dat de naam van het project doet vermoeden dat ik met DICE, phase change of Peltiers aan de slag ga, komt er 'gewoon' WC in de kast. Nee, geen waterchillers, gewoon WC. Maar dat moet dan wel meteen 'over the top'! CPU, GPU, NB, SB, Mosfet(s), RAM, HDD...you name it. Alles moet onder een waterblok. En daar heb ik jullie hulp bij nodig, want ondanks dat ik me het leplazarus lees, weet ik lang niet alles (nee, zelfs ik niet).

Goed, even wat details:
Budget...tja...onbeperkt wil ik niet zeggen. Maar aangezien het een CiP is, die niet morgen af hoeft te zijn, kan ik de elementen stukje bij beetje aankopen. Door die spreiding zit er flink wat rek in het budget (m.a.w. zo ziet mijn vriendin niet dat ik het geld voor de kinderkamer aan een WC setup uitgeef).
Specs staan in mijn sig. S939, Asus A8R32-MVP, 2x X1900(XTX+CF), 2x1GB DDR, 2xWD Raptor.
Het is de bedoeling dat er idd ge-OC'ed wordt.

Wat heb je zelf al gedaan?
Uiteraard zijn de FAQ, policy, ervaringen en 'grote WC' topics t/m nr 23 allemaal doorgelezen. Verder heb ik zo'n beetje de websites van alle fabrikanten van a-merk WC spul gezien, alle NLD en DEU shops, alsmede enkele uit USA en FRA, blogs en zo ongeveer elke WC-link die ik zag.
Gewapend met die kennis heb ik het volgende plan gemaakt...

Flowchart
Het betreft hier een dubbele loop (kring, kreis) die gekoppeld worden aan één enkel reservoir. Het reservoir wordt custom built, en moet een beetje het pronkstuk van de CiP worden.
RES --> Pomp1 --> RAD1 --> Graka1 --> Graka2 --> RES
|
--> Pomp2 --> RAD2 --> CPU --> NB --> SB --> Mosfet --> RAM --> HDD --> RES

Ik realiseer me dat kring 2 een behoorlijk stuk langer is dan kring 1, maar er wordt volgens mij in kring 1 flink meer warmte geproduceerd. Mocht je het beter weten: schiet gerust!

WC specs

Pomp
Dit worden twee Laing DDC pompen. De Pro top (deksel) moet hier zeker op, want ik begrijp dat je dan de aanvoer loodrecht op de pomp kan zetten, wat goed uit zou komen in mijn ontwerp.
Nu lees ik dat je de Laing DDC 12V Pro eenvoudig kan modden naar een LAing DDC 12 Ultra....dat zou weer bijna 25eu per pomp schelen. Klopt het dat je dan idd van 420 naar 500 l/u gaat?

RAD
Hier kom ik toch op de Thermochill PA 120.3 uit. 1 voor elke kring, dus twee in totaal. Ik heb een aantal reviews gelezen, maar er schijnt geen enkel ander RAD tegen deze jongen op te kunnen. Staat wel zo ongeveer vast!
De lamellen van dit RAD zijn volledig koper. aansluitingen 3/8"
Alternatieven: Black Ice GT360 en Extreme, maar worden beide minder gewaardeerd.

CPU
Ik heb naar de Apogee GTX gekeken, maar die is niet geschikt voor S939. Dan heb je volgens mij maar 1 alternatief: de D-TEK Fuzion. Dit blokje is volledig koper en leverbaar met 3/8" koppelingen.
alternatieven: DangerDen TDX, Swiftech Storm.

Graka
Ik heb het hier uitdrukkelijk niet over de GPU, want we gaan uiteraard voor twee full cover blokken. Hier loop ik echter wel tegen het eerste dilemma aan.
De DangerDen Tyee crossfire wordt geleverd met 3/8" koppelingen en lijkt volledig koper, maar is niet van huis uit full-cover. De uitbreidingen om ze wel full-cover te maken heb ik nog nergens te koop gezien en de DD is erg duur!
De EK FCX1900 lijkt een redelijk alternatief, maar hun website spreekt slavisch en ik niet. Wel een goede review gelezen, maar specs zijn me onbekend.
De Innovatek Cool-matic x1900 heeft waarschijnlijk mijn voorkeur, maar lijkt gedeeltelijk alu te zijn. Volgens de fabrikant is dit wel bescherd tegen corrosie, maar wat is waarheid?

Chipset
Hier loop ik echt tegen een blok aan. Zo ongeveer alle WC blokken voor mobo's zijn gemaakt voor Nforce4 chipsets en die heb ik niet. Ik moet eerlijk bekennen dat ik hier gewoon geen geschikte blokjes voor heb gevonden...

RAM
Ook hier is de keuze reuze... Er lijkt niet veel verschil te zitten tussen de verschillende koeloplossingen. Op één van de Duitse sites las ik dat het dubbelzijdig koelen van dubbelzijdige chips niet echt beter was dan enkelzijdige koeling. Verder ziet het er naar uit dat alle blokjes alu delen hebben, waar ik niet echt happy van wordt.

HDD
Om mijn twee Raptortjes koel te houden heb ik de [b]Watercool Silentstar HD-Dual[b] gevonden. Volledig koper.
alternatieven: geen

Conclusie
Ik ben best een eind gekomen voor iemand die nooit WC hheft toegepast, maar toch nog enkele vragen:
- Commentaar op de flowchart?
- Is de Laing DDC 12V pro nog steeds te modden?
- Wat is de beste optie voor mijn graka?
- Is er wel een oplossing voor mijn mobo?
- Kan het kwaad dat alle RAM koelers van alu zijn, en zijn er ook koperen oplossingen?
- klopt het dat ik nu 3/8" ID slangen kan gebruiken?

God, het is een hele lap tekst geworden, maar ik wilde het wel goed duidelijk maken. Ik hoop dat de ervaren WC'er mij de laatste tips voor een mooie setup kan geven. Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor je mobo zou ik hiervoor gaan:
http://www.aquatuning.de/...P5N32-SLI-Set-Acetal.html

En voor je graka ook een

Als je deze 2 neemt heb je overall een en dezelfde look, mooie zwarte blokken op mobo etc.
EK heeft prima blokken die weinig flow beperking hebben :)
Zelf heb ik een blok voor mn 8800GTS en mn CPU en ben er dik tevreden over!

Innovatek werkt eigenlijk altijd met alu blokken, niet echt mijn ding.
Maar zijn zeker geen slechte blokken...

- Is de Laing DDC 12V pro nog steeds te modden?
Zou kunnen maar niet perse nodig, zeker niet icm de alpacool top.

- Wat is de beste optie voor mijn graka?
fullcover van EK, alleen dan met acetal bovenkant (das dus zon zwarte)

- Is er wel een oplossing voor mijn mobo?
http://www.aquatuning.de/...P5N32-SLI-Set-Acetal.html
Mooie zwarte blokjes die bij de rest van het spul passen.

- Kan het kwaad dat alle RAM koelers van alu zijn, en zijn er ook koperen oplossingen?
Nee niet als je bv tec protect gebruikt als vloeistof.

- klopt het dat ik nu 3/8" ID slangen kan gebruiken?
Kan, maar ik zou het niet doen...Ik zou voor 10/8 slang gaan dit is namelijk wat makkelijker.
Zeker omdat je een hoop blokken heb op een kleine oppervlakte is dit makkelijker.
Die dikke slangen worden namelijk lelijk als je ook al je cpu, mofsets, nb, sb en 2x graka gaat koelen.
Als in erg druk en 10/8PVC slang is wat makkelijker te buigen etc...

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2007 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Bedankt tot zover! Ik been eens naar die P5N32 set gaan kijken, maar de blokken die in die set gebruikt worden zijn EK Asus NB/SB 1 blokken. Volgens de site van aquatuning geschikt voor socket775 mobo's, wat ik dus niet heb. Ik kan nergens terugvinden dat die blokken op mijn RD580 en ULI m1575 zullen passen... jij weet er schijnbaar meer van?

Verder ben ik blij dat je erg tevreden lijkt over EK, dat geeft meer ruimte. Als ik voor EK blokken fa, worden het iig niet de acetal uitvoeringen. De CiP wordt voornamelijk wit, dus dat zou er echt ellendig uitzien.

Is er een reden dat er geen koperen RAM blokken bestaan?

edit: verder heb ik volgens mij maar 1 mosfet blokje nodig gezien de layout

edit 2: ik lees hier dat de full cover blokken van EK ook alu delen voor de spanningsregelaars hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door Edmin op 18-08-2007 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 430xlkod
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-07 23:11
Over de pomp kan ik al zeggen dat de mod werkt ;).
Zelf getest hier en hij is van 3800 RPM naar 4400RPM gemod nu.

Over de rest zou ik het niet weten, srry .

EDIT:

Op Aquatuning staat wel Alphacool top, maar er zit een OCLabs top op die beter presteert dan Petra's top. Het is maar dat je het weet ;).

[ Voor 31% gewijzigd door 430xlkod op 19-08-2007 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kijk ff zelf ook beetje naar bv het blok.
Dan zie je zelf dat er geen water in contact komt met het alu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Kijk, fdat was mij niet opgevallen. Ik heb weldegelijk naar de blokjes gekeken, maar kon het niet zien. Eens zien of dat ook voor de RAM modules geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Aan het einde van de middag een mailtje terug gekregen van EK (mocht even duren):

I suggest you NB/SB1 and NB/SB2 blocks and also Mosfet ASUS 3 block.

ipv de P5N32-SLI-Set-Acetal die bestaat uit 2x NB/SB1 en 2x ASUS 1 block.

...begint al aardig compleet te raken zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
MIPS heeft ook erg mooie blokjes voor het moederbord.
Afbeeldingslocatie: http://www.mips-computer.de/images/p5b_p5n_set.jpg

Dit setje hier boven is voor jouw moederbord. Ik heb zelf mijn P5W DH laatst voorzien van een setje MIPS blokken. Ik vind het persoonlijk erg mooi spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi koper :9~ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Right, de plannen beginnen nu steeds vastere vorm te krijgen. Ik ben er wel achter dat die Pa120.3 rads erg groot zijn (duh). In het ontwerp komt het beter uit om voor 2x 120.2 te gaan. Moet niet zo'n ontzettend probleem zijn.
De mobo koeling lijkt een probleem te worden, omdat de 2 graka's behoorlijk in de weg zitten. Voorlopig begin ik iets kleiner, zodat ik in de loop van de CiP kan uitbreiden.

Mijn startset zal bestaan uit:
2x Pa120.2 rad
1x D-Tek Fuzion
2x EK FCX1900 (full cover graka blocks)
1x Laing DDC (600l/u)
slangetjes, klemmetjes, enz.

schema:
Res
pomp
Rad1
gpu
gpu
Rad2
cpu
res

Op of aanmerkingen? Ter verduidelijking: De pomp zit laag in de kast, de rads bovenin.

Ook heb ik het idee opgevat om de slangen tussen pomp en rad weg te werken in het voorste deel van de kast, langs de drivebays. Nou zat ik eraan te denken om dan geen slangen te gebruiken voor dat deel, maar pijpen. De pijpen zelf zijn wel in koper te krijgen, maar de fittingen ed. zijn allemaal messing. Geen goed idee dus? Bij een waterleiding werkt dit toch ook? Heb je hier ervaring mee, tips zijn welkom!

Verwijderd

Niks aan te merken op setup :)

Koper is wel grappig om te doen, maar ik investeren in mooie slang...

• yni
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-02 14:03

yni

HEY...

ik heb dit jaar ook een wc gemaakt.. dat moest vooral xtreem performance leveren en het water moest 2 meter omhoog omdat het een losse kast is geworden... ik heb toen ook naar die laing pompen zitten kijken maar het bleek dat die mijn setup moeilijk gingen trekken...

zoals jou setup eruit ziet gaat het makkelijk lukken (denk ik dan he;) maar als je nou besluit er toch 1 circuit van te maken omdat dit makkelijker werkt in mijn ogen? dan kan ik je deze pomp erg aanraden.. model MD-20R... pompt met 30l/u met enorm veel kracht en maakt eigelijk geen geluid... super pomp.( op de grafiek is te zien at hoemer tegen druk hoe langzamer het water.. in jou setup zou het water dus allang niet meer met 30 l/u stromen)

het is maar een suggestie voor als je evt besluit er een circuit van te maken...
( mijn setup btw:
D-tek fuzion, 3 vol koperen radiatoren, 2L pvc reservoir, 8 meter slang, [WC] Post je WC systeem topic)

greetz

Verwijderd

Wat voor rads had je erin?!?
Want je kunt bv 2 van die PA120.2 plaatsen en dan zijn ze net zo restrictive als een BIX II...
Denk dat dat ook aardig scheelt...

Iwaki zijn trouwens wel top pompen hoor! Creme de la creme...

• yni

yni

Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2007 @ 23:37:
Wat voor rads had je erin?!?
Want je kunt bv 2 van die PA120.2 plaatsen en dan zijn ze net zo restrictive als een BIX II...
Denk dat dat ook aardig scheelt...

Iwaki zijn trouwens wel top pompen hoor! Creme de la creme...
2 keer mercedes c-klasse en een of andere uit een mazda:) auto radiatoren lekker goedkoop :) 10'tje per stuk :) en die pomp is idd uberrr ik draai atm een c2d @ 1.7v en max temp = 61 graden na 6 uur stress.. :P mijn setup staat onder de jouwe in post je wc :)

[ Voor 4% gewijzigd door yni op 13-09-2007 20:40 ]

Verwijderd

yni schreef op donderdag 13 september 2007 @ 20:39:
[...]

2 keer mercedes c-klasse en een of andere uit een mazda:) auto radiatoren lekker goedkoop :) 10'tje per stuk :) en die pomp is idd uberrr ik draai atm een c2d @ 1.7v en max temp = 61 graden na 6 uur stress.. :P mijn setup staat onder de jouwe in post je wc :)
Pfff dat scheelt al een boel denk ;)
Maar die temps zijn zwaar relaxed!
FF kijken maar weer dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
[message=,noline]yni schreef op donderdag 13 september 2007 @ 20:39[/message]:
[...]

61 graden vind ik eigenlijk vrij veel? Je hebt wel veel volt dus dat zou wel weer een hoop kunnen schelen natuurlijk :) Wel vet gemaakt idd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yni

yni

TEAMIKKE schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 14:07:
[...]

61 graden vind ik eigenlijk vrij veel? Je hebt wel veel volt dus dat zou wel weer een hoop kunnen schelen natuurlijk :) Wel vet gemaakt idd!
61 stressed voor 3.6 ghz op 1.7V???? valt reuze mee, op mijn thermaltake BT kreeg ik throtle, wat gebeurd rond de 80 graden dacht ik?? ik vind het iig nette temp en nu er volgende week een E6750 komt wordt het weer helemaal laggen, kijken wat voor temps daaruit komen...

tnx voor het compliment ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Voor 1.7V vind ik het ook erg netjes. Ik kan zelf niet boven de 1.5V uitkomen met mijn E6600. De stressed temps worden dan echt te hoog. (Nou ik heb dan ook wel een compleet andere setup die voor stilte gemaakt is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:21

BTU_Natas

Superior dutchie

Voor de rad's zou ik eventjes kijken naar Fesser radiatoren, ze gebruiken gewoon G1/4 schroef draaden ipv G3/8, en ze zijn nog beter dan Thermochill, er zit dan ook een iets hoger prijs kaartje aan. En ik vind ze persoonlijk een stuk mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Dankjewel, maar ik heb deze case al anderhalf jaar geleden afgebouwd ;) Overigens heb ik er niet erg lang van genoten, want ook snel weer doorgegeven aan een maatje. Met name de full cover graka blokken zaten me wat in de weg, aangezien ik vaker van graka wissel dan van onderbroek (so to speak).
Overigens ben ik wel weer zelf in de weer met het inbouwen van een WC setup in mijn 'oude' P180. Voorlopig bestaat het uit een Laing DDC+ XSPC top, D-tek GFX2, Apogee GTZ, Thermochill PA120.2. Ik denk dat er nog een 2e (120mm) rad bij wordt gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 01:32
Ik ben wel erg benieuwd wat je ontwerp voor je reservoir word en hoe je het gaat maken. Mijn reservoir heb ik ook zelf gemaakt, van een 50mm plexiglas buis en 10mm dik plexiglas. Foto's heb ik hier staan. Bedenk dat het niet persé goedkoop is om zelf een reservoir te maken, je moet bijvoorbeeld ook een tapset en de juiste boor kopen, ik meen 10,2 mm voor de boor en 1/2" BSP voor de tap.

Ik zit er aan te denken om zelf een ander reservoir te gaan maken. Mijn huidige vind ik wel mooi, echter zit hij in de weg als ik langere videokaarten in mijn systeem zou willen zetten. Bovendien kan ik zo niet bij de sata aansluitingen. Wellicht wil ik een reservoir maken met een halve of hele bol van plexiglas, het is alleen erg lastig om een bol te vinden die niet van al te dun plexiglas is gemaakt.

Verder vind ik het idee van deze wc setup wel gaaf. Ik zou alleen nooit zoveel geld uitgeven aan GPU blokken voor GPU's die al redelijk veroudert zijn. Ik heb er ook aan zitten denken om mijn GPU's te waterkoelen, maar de blokken zijn dan al bijna net zo duur als mijn graka's.

Ow lol, had ook even niet gezien dat dit een tamelijk oud topic was, vond sommige dingen al een beetje vreemd :+

[ Voor 4% gewijzigd door Aapenootjes op 26-04-2009 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Aapenootjes schreef op zondag 26 april 2009 @ 16:24:
Ik ben wel erg benieuwd wat je ontwerp voor je reservoir word en hoe je het gaat maken. Mijn reservoir heb ik ook zelf gemaakt, van een 50mm plexiglas buis en 10mm dik plexiglas. Foto's heb ik hier staan. Bedenk dat het niet persé goedkoop is om zelf een reservoir te maken, je moet bijvoorbeeld ook een tapset en de juiste boor kopen, ik meen 10,2 mm voor de boor en 1/2" BSP voor de tap.
Het was ook absoluut niet goedkoop. Het reservoir was in mijn case geintegreerd in het zijpaneel. Blauwe vloeistof doet het erg lekker tegen geborsteld alu en hoogglans wit gelakt metaal. :Y Helaas heb ik nooit de moeite genomen om er foto's van te maken 9was niet bedoeld als showcase).
Verder vind ik het idee van deze wc setup wel gaaf. Ik zou alleen nooit zoveel geld uitgeven aan GPU blokken voor GPU's die al redelijk veroudert zijn. Ik heb er ook aan zitten denken om mijn GPU's te waterkoelen, maar de blokken zijn dan al bijna net zo duur als mijn graka's.
Eens, daarom ben ik nu over op GPU-only blokken. Probleem is dan wel dat de resultaten minder zijn. Zo leveren de digitale VRM's op mijn 4870 wat problemen op bij hoge OC en furmark.
Ow lol, had ook even niet gezien dat dit een tamelijk oud topic was, vond sommige dingen al een beetje vreemd :+
;)
Pagina: 1