PC boot uit zichzelf (wake up staat uit)

Pagina: 1
Acties:
  • 446 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• magel725
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-04 20:04
Ik heb een eigenaardig probleem met een pc. Zodra de stekker in het stopcontact gaat start de pc meteen op. Als Windows XP geladen is en je kiest voor afsluiten, dan probeert de pc dat te doen en krijg je het blauwe XP scherm waarop staat dat de pc bezig is met afsluiten. Na een paar seconden loopt de pc vast en hij gaat niet meer uit. Als de pc aan staat draait deze stabiel.

De pc is nu dus alleen nog maar aan en uit te zetten d.m.v. de stekker of de knop op de voeding. De aan/uit knop op de kast kun je 4 seconden ingedrukt houden maar de pc blijft dan gewoon aan. Reset knop werkt wel. Dit probleem is ontstaan nadat de pc ongeveer een jaar probleemloos heeft gewerkt. Sinds enige tijd kwam er wel een ratelend geluid uit de voeding (leek op versleten fan lagers maar achteraf kan het misschien ook knetters van vonkjes geweest zijn?)

Wat heb ik allemaal gedaan om het probleem op te lossen?

1) Alle "Wake up on blabla" functies in de bios uitgezet; geen effect
2) Voeding verwisseld voor een goed werkende uit een andere pc; geen effect alleen geen ratel meer
3) Aan/uit knop losgekoppeld van het moederbord (Asus A7S8X); geen effect, pc start nog steeds zodra de stekker naar de voeding erin gaat.
4) Opstarten FAQ gelezen en alle onderdelen één voor één losgekoppeld; geen effect.
5) Verse Windows XP install uitgevoerd; geen effect.

Zelf dacht ik dat er misschien een kortsluiting op het moederbord zit of in de aan/uit knop, maar na het loskoppelen van de knop blijkt dat het niet de knop is. Bovendien lijkt me dat wanneer er constant sluiting is dat de pc dan 4 seconden opstart en daarna weer opnieuw op zou starten. De aan/uit knop continue 4 seconden ingedrukt houden (zelfde als kortsluiting) zou dat immers ook veroorzaken. Of is het zo dat wanneer het contact niet ophoudt dat de pc dan toch gewoon doorstart ook na 4 seconden?

Wie ziet het verband tussen het automatisch opstarten als er stroom is en het niet meer kunnen afsluiten?

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Specs?

Verder lijkt het verband in je moederbord te zitten. Heb je de boel al zonder kast (op je bureau) getest?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:36
Afsluitprobleem weet ik niet, automatisch opstarten wel. Er is een instelling in je BIOS die er voor zorgt dat je PC automatisch weer opstart, nadat de stroom eraf is geweest.

Die functie ziet er ongeveer zo uit als op dit screenshot:

Afbeeldingslocatie: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf-JAVA/Doc/images/c00506020.jpg

• rauzer
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-04-2024
reset de bios eens naar defaults, kan best dat er een probleem met 'wake up on power failure' is. Probeer ook eens ander stopcontact en stroomkabels, kleine spanningsvariaties kan de bios best aan zien voor een power failure ofzo.

edit: veel te laat :D :'( frankie is te snel

[ Voor 9% gewijzigd door rauzer op 17-08-2007 23:19 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik weet niet of je ACPI in je BIOS aan hebt staan, maar wellicht kun je ees proberen of je dat uit kunt zetten. Dan moet je weliswaar je PC handmatig afzetten (hij zal niet meer automatisch uitgaan), maar het is iig een oplossingsrichting. Als dat namelijk wel werkt zit er mogelijk een probleem in je drivers :)

Ook kan het zomaar eens lonen om SP2 opnieuw te installeren. Gewoon even de drivers verversen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• magel725
Alle BIOS Power functies zijn het niet, deze heb ik al allemaal op disabled staan net als de After AC powerloss. (Deze staat op Stay Off). De pc stond bij anderen waar hij dit probleem heeft en bij mij thuis doet hij dit nog steeds. Het ligt dus niet aan de netspanning in huis.

Bios reset zal ik meteen uitvoeren.

De specs heb ik niet gepost omdat ze me niet van belang leken, m.u.v. het moederbord, maar bij deze:

-AMD Sempron, 256MB (merkloos), Asus A7S8X-MX mobo, noname kast en voeding, Windows XP SP2 (2e clean install is al uitgevoerd). Het is een goedkoop kastje van kennissen waar enkel wat op geinternet en gemaild wordt, dus niets high-tech maar het moet wel werken..

• rauzer
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-04-2024
als bios reset niet werkt kun je hem ook nog opnieuw flashen.

• magel725
Ik heb de BIOS gereset, wat niet hielp en daarna is de nieuwste bios erop gezet en dat hielp ook niet.

Kan het een kortsluiting op het mobo zijn, of zou de pc dan na 4 seconden weer opnieuw aan gaan?

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:01

Milmoor

Footsteps and pictures.

Het lijkt me niet het probleem, maar kan je het geheel met een andere voeding testen? Dan weet je het zeker.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• magel725
Ik heb de pc met twee voedingen getest en bij alletwee hetzelfde resultaat. Stekker in het stopcontact -> meteen booten en niet meer af te sluiten...
Pagina: 1