Windows Vista - activatie procedure

Pagina: 1
Acties:
  • 2.145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• rntfuture
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-12-2025
Onlangs heb ik een Windows Vista Home Premium x64 - BOX versie aangeschaft en succesvol geïnstalleerd.

Nu is mijn vraag alleen hoe het nu in z'n werk gaat als ik besluit om mijn computer systeem te upgraden (bijv. een nieuwe harde-schijf of een upgrade setje te installeren). Wat gebeurt er dan met mijn activatie, kan ik dan gewoon weer mijn Windows Vista DVD erbij pakken en het zorgenloos opnieuw installeren? Of krijg ik dan een melding dat ik geen originele software gebruik omdat deze al eerder is geregistreerd bij Microsoft?

Meer info over de door mij aangeschafte versie:
http://www.informatique.n...?M=I&A=900290&V=microsoft

Wat betekent "BOX"
Een BOX versie is bestemd voor particulieren en bedrijven die zelf een nieuw systeem bouwen of een bestaand systeem upgraden met nieuwe hardware. Het upgraden van een oudere Windows versie is niet mogelijk, er kan uitsluitend een volledig nieuwe installatie worden uitgevoerd. Bij het openen van de verpakking kan dient u akkoord te gaan met de licentievoorwaarden en verklaart u een systeembouwer te zijn. U krijgt geen software ondersteuning van Informatique of van Microsoft, omdat wij ervan uitgaan dat u zelf over de juiste kennis beschikt.

Ik heb écht geen idee hoe dit in z'n werk gaat. Heb jaren lang onder "illegale" windows versies gedraaid waar dit (probleem) nooit aan de orde kwam :P

Alvast bedankt voor de reacties,

Vr. groeten,
M. de Boer

[ Voor 31% gewijzigd door rntfuture op 17-08-2007 23:01 ]

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02 19:43

Pogostokje

* twiet *

De versie van windows die je hebt gekocht is de OEM versie, box genoemd in jouw voorbeeld.

Deze licentie is goedkoper in aanschaf, maar is onlosmakelijk verbonden aan de PC waarbij deze is gekocht. De licentie is niet over te dragen bij een nieuwe PC. Ook als je niet totaal opnieuw gaat installeren zal windows bepalen wanneer je huidige PC een nieuwe PC is geworden na een upgrade van losse componenten. Een enkele harde schijf zal dit niet met zich meebrengen, maar ga je meerdere dingen vervangen en met name bijvoorbeeld het moederbord (bios) of de processor dan krijg je al snel de melding dat er iets niet meer klopt omdat er teveel hardware is gewijzigd sinds de situatie waarmee je hebt geactiveerd. Je moet dan opnieuw activeren. Feitelijk moet je dan een nieuwe licentie kopen, want je oude is gekoppeld aan je oude hardware en is niet meer te gebruiken voor activatie. Je kan op dat moment contact op nemen (telefonisch) met Microsoft en uitleggen waarom jij vind dat die upgrades niet een totaal nieuwe PC zijn of iets dergelijks... ze kunnen je daar namelijk een code geven om evengoed weer te kunnen activeren (wederom eenmalig).

[ Voor 6% gewijzigd door Pogostokje op 18-08-2007 02:27 ]

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Verwijderd

Je kan rustig je processor, geheugen, DVD/CD rom en/of branders, hardschijf(en), videokaart enz enz. vervangen/upgraden/toevoegen of verwijderen. Je moederbord wordt een probleem, inverband met het nummer van je BIOS. (Updaten van je bios kan ook problemen veroorzaken met de activering)
Maar als je moederbord defect raakt en je krijgt een nieuwe voor garantie of what ever, dan kan je windows telefonische activeren. Je belt met de activerings lijn van MS en loopt de vragen door die de computer aan je stelt. Je zal zien dat dit mislukt, dan krijg je een medewerk(st)er aan de lijn, je legt je verhaal uit en 99 van de 100 keer wordt je Vista vrijgegeven om hem opnieuw te activeren.
Dit moet je niet elke week doen, het wordt wel bijgehouden. :X

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2007 03:02 . Reden: type voutje ]

• rntfuture
Bedankt voor de opheldering, als ik het dus goed begrijp is het officieel onmogelijk om de door mij aangeschafte Windows Vista versie (OEM) nogmaals te installeren wanneer ik over een jaar besluit om een hardware upgrade te doen maar kan ik Microsoft bellen en uitleggen dat ik bepaalde componenten moest vervangen vanwege een defect?

Misschien een gekke vraag maar ik kan nergens het telefoonnummer vinden waar ik deze activatie procedure kan regelen. Heeft iemand die misschien voor mij, schijf ik het alvast op voor het geval dat :-)

Bedankt Pogostokje & Ali Bahbah voor de snelle reactie.

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:21
Je krijgt het telefoonnummer wel te zijn bij de activatieprocedure. Je kunt dan kiezen om het via internet of telefonisch te doen.
Als je telefonisch kiest, krijg je een mooie wizard te zien waar alles in staat dat je moet weten. Voorbereiden hoeft dus niet :)

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

• rntfuture
Oh, dat is helemaal mooi geregeld :) bedankt voor de informatie Jan_V

Zal mij toch benieuwen wanneer ik besluit om een hardware upgrade te doen :) hoop toch niet dat ik dan weer een nieuwe Windows moet aanschaffen!!

Vr. groeten,
M.

Verwijderd

Bedankt voor de opheldering, als ik het dus goed begrijp is het officieel onmogelijk om de door mij aangeschafte Windows Vista versie (OEM) nogmaals te installeren wanneer ik over een jaar besluit om een hardware upgrade te doen maar kan ik Microsoft bellen en uitleggen dat ik bepaalde componenten moest vervangen vanwege een defect?
Tja dan lieg je dus eigenlijk om onder de regels, die je bent aangegaan toen je een OEM versie kocht, uit te komen. Wettelijk gezien is dat gewoon oplichting van Microsoft, denk niet dat ze dat leuk gaan vinden...

En tja; het is het risico dat je neemt als je een goedkope OEM versie koopt, waarom denk je anders dat er een retail versie is??

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Verwijderd schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 15:17:
[...]

Tja dan lieg je dus eigenlijk om onder de regels, die je bent aangegaan toen je een OEM versie kocht, uit te komen. Wettelijk gezien is dat gewoon oplichting van Microsoft, denk niet dat ze dat leuk gaan vinden...

En tja; het is het risico dat je neemt als je een goedkope OEM versie koopt, waarom denk je anders dat er een retail versie is??
Nee, want je belt met MS en je legt uit dat je een reinstall doet nadat je componenten x, y en z hebt vervangen. Als MS dan een nieuwe code geeft, betekend dat dat MS vind dat het geen nieuwe pc is en de licentie dus geldig blijft.

Edit: Het verschil tussen OEM/BOX en RETAIL zit em niet in de software hoor :) . De OEM/BOX versie mag alleen worden verkocht bij een "nieuwe" pc, dus bepaalde componenten. Stel voor dat de TS bij Informatique een nieuw mobo, cpu, ram en zo had gekocht, dan kan hij de OEM versie legaal kopen. Koopt hij echter alleen Vista, dan is de OEM versie eigenlijk niet legaal en zou hij een RETAIL moeten kopen. De meeste shops vermelden ook dat de OEM versie alleen wordt verkocht bij nieuwe pc's of bij bepaalde onderdelen, alhoewel er ook diverse shops zijn die het niet zo nauw nemen.

[ Voor 29% gewijzigd door jealma op 18-08-2007 15:25 ]

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Verwijderd

jealma schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 15:22:
[...]

Nee, want je belt met MS en je legt uit dat je een reinstall doet nadat je componenten x, y en z hebt vervangen. Als MS dan een nieuwe code geeft, betekend dat dat MS vind dat het geen nieuwe pc is en de licentie dus geldig blijft.
Vervangen wegens een defect is iets heel anders dan een upgrade, vandaag dat het oplichting is imho

• rntfuture
Verwijderd schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 15:17:
[...]

Uhm, als ik de retail prijzen bekijk vraag ik me af wie wie nu eigenlijk oplicht ;) :P

• rntfuture
[...]

Edit: Het verschil tussen OEM/BOX en RETAIL zit em niet in de software hoor :) . De OEM/BOX versie mag alleen worden verkocht bij een "nieuwe" pc, dus bepaalde componenten. Stel voor dat de TS bij Informatique een nieuw mobo, cpu, ram en zo had gekocht, dan kan hij de OEM versie legaal kopen. Koopt hij echter alleen Vista, dan is de OEM versie eigenlijk niet legaal en zou hij een RETAIL moeten kopen. De meeste shops vermelden ook dat de OEM versie alleen wordt verkocht bij nieuwe pc's of bij bepaalde onderdelen, alhoewel er ook diverse shops zijn die het niet zo nauw nemen.
Ja, ik heb deze OEM versie gewoon los bij Informatique gekocht, zonder computer componenten erbij. Maar op hun website staat dat de OEM versie niet los verkocht mag worden maar dat de door mij aangeschafte BOX versie (die inhoudelijk gewoon gelijk is aan de OEM versie) wel. Op de installatie DVD staat ook gewoon dat het om een OEM versie gaat.

Maar als ik over een jaar besluit om een upgrade setje te kopen dan bel ik Microsoft wel gewoon, merk 't wel. Misschien is dit niet helemaal volgens de regels maar als het 200euro uitspaart dan pas ik de regels wel wat aan :+ En zoals gezegt als MS hier akkoord mee gaat doe ik niks illegaals. Ik heb er toch ook 90euro voor betaald :)

[ Voor 22% gewijzigd door rntfuture op 18-08-2007 15:32 ]

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:32

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Verwijderd schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 03:00:
Je kan rustig je processor, geheugen, DVD/CD rom en/of branders, hardschijf(en), videokaart enz enz. vervangen/upgraden/toevoegen of verwijderen. Je moederbord wordt een probleem, inverband met het nummer van je BIOS. (Updaten van je bios kan ook problemen veroorzaken met de activering)
Hmm, toch maar even reageren, want de onzin die hier verkocht wordt is echt misleidend voor de TS.

Een box versie zoals jij beschrijft heet officieel gewoon OEM. Ali bahbah omschrijft dat je prima alles kunt vervangen behalve moederbord: dit is absoluut niet correct. Als jij geheugen, proc en videokaart veranderd, wordt jouw hardware ID dusdanig anders dat jouw activatie niet langer meer geldig is. Moederbord vervangen levert inderdaad ook een probleem op (je activatie wordt ongeldig), maar dit heeft niks te maken met het nummer van je bios: dat is gewoon onzin. Microsoft ziet een moederbord vervangen als een dusdanige verandering van het systeem, dat je hardware ID gelijk niet meer geldig is voor de eerder gemaakte activatie. Voor geheugen is dit bijv niet het geval: plaats er 1 reepje geheugen bij en de kans is groot dat je activatie goed blijft. Meerdere veranderingen in hardware zorgt er wel weer voor dat de activatie ongedaan wordt gemaakt. En volgens de OEM voorwaarde moet je dan een nieuwe licentie kopen

Je kunt prima je bios updaten. Mocht je een probleem hebben na het updaten van je bios, dan kan je gewoon MS bellen en krijg je zonder gezeur een nieuwe activatiecode. Je moederbord vervangen zorgt wel voor problemen qua activatie en daardoor is je OEM licentie niet meer geldig.
Maar als je moederbord defect raakt en je krijgt een nieuwe voor garantie of what ever, dan kan je windows telefonische activeren. Je belt met de activerings lijn van MS en loopt de vragen door die de computer aan je stelt. Je zal zien dat dit mislukt, dan krijg je een medewerk(st)er aan de lijn, je legt je verhaal uit en 99 van de 100 keer wordt je Vista vrijgegeven om hem opnieuw te activeren.
Dit verhaaltje is wel compleet correct :)
En dit klopt ook niet (meer). Je mag prima een OEM los kopen. Sommige winkels hebben dat nog niet door en kunnen soms het tegenovergestelde beweren, maar dat komt omdat het vroeger niet mocht. Kortom, winkels die het wel verkopen zijn gewoon beter geinformeerd over de nieuwe regels in tegenstelling tot wat jealma beweerd. Tegenwoordig mag je zelf wel los een OEM kopen: je hoeft er totaal geen hardware bij aan te schaffen. Wel moet je je uiteraard houden aan de licentievoorwaarden. Je OEM licentie is dan ook gewoon legaal en je hoeft dus helemaal geen RETAIL te kopen, ALS je maar akkoord gaat met het feit dat je OEM licentie gekoppeld is aan je huidige hardware. Wil je vaak upgraden en je licentie meenemen, koop dan retail

[ Voor 34% gewijzigd door We Are Borg op 18-08-2007 15:35 ]

• rntfuture
We Are Borg schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 15:30:
[...]

Hmm, toch maar even reageren, want de onzin die hier verkocht wordt is echt misleidend voor de TS.

Een box versie zoals jij beschrijft heet officieel gewoon OEM. Ali bahbah omschrijft dat je prima alles kunt vervangen behalve moederbord: dit is absoluut niet correct. Als jij geheugen, proc en videokaart veranderd, wordt jouw hardware ID dusdanig anders dat jouw activatie niet langer meer geldig is. Moederbord vervangen levert inderdaad ook een probleem op (je activatie wordt ongeldig), maar dit heeft niks te maken met het nummer van je bios: dat is gewoon onzin. Je kunt prima je bios updaten. Mocht je een probleem hebben na het updaten van je bios, dan kan je gewoon MS bellen en krijg je zonder gezeur een nieuwe activatiecode. Je moederbord vervangen zorgt wel voor problemen qua activatie en daardoor is je OEM licentie niet meer geldig.

[...]

Dit verhaaltje is wel compleet correct :)
Dus volgens jouw kan ik (na installatie van m'n upgrade setje) gewoon MS bellen en zeggen dat ik een biosupdate heb gedaan en dat ik hierdoor Vista niet meer geinstalleerd krijg?

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

[...]

OEM/BOX mag gewoon verkocht worden tegenwoordig, ook zonder componenten, dan ben je namelijk een systembuilder. Maakt niet uit of je er wel of niet wat bij koopt.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• rntfuture
Maar nog even voor de duidelijkheid...

Ik kan dus (al dan niet illegaal :p) over een jaar gewoon m'n PC upgraden en dan deze Windows OEM versie meenemen door MS te bellen en te zeggen dat m'n moederbord het had begeven en ik dus helaas genoodzaakt was om deze te vervangen??

Verwijderd

maakt niet uit ,je kan gewoon ms bellen,en dan zeggen van ik heb een bios opnieuw geflashd,en je krijgt zo een nieuwe code

• rntfuture
Verwijderd schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 15:41:
maakt niet uit ,je kan gewoon ms bellen,en dan zeggen van ik heb een bios opnieuw geflashd,en je krijgt zo een nieuwe code
Bedankt voor de info, dit is een hele opluchting :) ik dacht dat ik min of meer voor niks deze OEM versie had aangeschaft. Anders had ik namelijk beter kunnen wachten op m'n upgrade systeem en nog even door kunnen werken onder Win XP :)

Verwijderd

MS doet over het algemeen nooit moeilijk over OEM meenemen door een hardwarecomponentvervanging ;)

Verwijderd

Dat lukt mischien 1 keer, maar ook een tweede keer ? Anders zou het wel zeer frustrerend zijn voor de mensen die een retail hebben gekocht... Dus als je de pech hebt dat er wat kapot gaat binnen een jaar, dan moet je dus al bellen voor een nieuwe activering. Dan zit er voor een upgrade geen tweede kans in denk ik

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb een XP licentie al 4 keer van PC gewisseld, is geen probleem :)
Zat wel minimaal een jaar tussen overigens .. ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Glashelder op 18-08-2007 16:10 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:32

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
rntfuture schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 15:33:
[...]

Dus volgens jouw kan ik (na installatie van m'n upgrade setje) gewoon MS bellen en zeggen dat ik een biosupdate heb gedaan en dat ik hierdoor Vista niet meer geinstalleerd krijg?
Ja en nee. Ik heb zelf nog nooit gehoord dat een biosupdate er voor zorgt dat je activatie ongeldig wordt, al kan ik wel wat met de theorie. Echter, waarom koop je een legale windows licentie als je hem vervolgens weer illegaal gaat maken? Immers, een upgrade setje installeren, lulsmoes ophangen bij MS, en weer opnieuw activeren maakt jouw licentie niet legaal.

Maar goed, dat zijn keuzes die je zelf maakt. Het kan dus wel: MS doet absoluut niet snel moeilijk weet ik uit ervaring :)
Verwijderd schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 15:57:
Dat lukt mischien 1 keer, maar ook een tweede keer ? Anders zou het wel zeer frustrerend zijn voor de mensen die een retail hebben gekocht... Dus als je de pech hebt dat er wat kapot gaat binnen een jaar, dan moet je dus al bellen voor een nieuwe activering. Dan zit er voor een upgrade geen tweede kans in denk ik
Uiteraard wordt het bijgehouden. Laatste keer dat ik een activatie via de tel moest aanvragen merkte ik dat alles werd ingevoerd in het systeem. Bliksem had wat dingen stuk gemaakt, dus dan mag je ook prima vervangen en opnieuw activeren. Tweede keer kan ook prima, maar je moet niet in week 1 blikseminslag hebben en in week 2 weer een upgrade uitvoeren. Buiten het feit dat je met week 2 illegaal bezig bent qua licentiewerk, gaat dit opvallen bij MS

[ Voor 35% gewijzigd door We Are Borg op 18-08-2007 16:47 ]

• rntfuture
Dus dat maakt een Retail versie min of meer overbodig? Mits je niet bij de telefonische activatie gaat vertellen dat je een upgrade setje hebt gekocht :) Maar gewoon zegt dat het door een defect moederbord komt (bijv. door bliksem inslag)?

Want of het nu een legale licentie is of niet, zodra je van MS weer een nieuwe activatie code krijgt krijg je toch gewoon alle nieuwe SP's en normale updates binnen?? En kom je toch door alle MS Genuine check's heen? Dan maakt het mij namelijk niet uit of mijn ge-upgrade PC niet meer een legale licentie heeft :)

- Behalve dan natuurlijk voor bedrijven waar ze misschien zo nu en dan checken of de computer configuratie overeenkomt met de licentie :p Die hebben dan nog wel een Retail versie nodig.

Of zie ik dit verkeerd?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

rntfuture schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 17:29:
Dus dat maakt een Retail versie min of meer overbodig?
Nee, dat doet het niet.
Lees de licentievoorwaarden van OEM en Retail na, en leg de verschillen eens naast elkaar.
Retail geeft je (naast support) meer bewegingsvrijheid voor het wisselen van hardware of zelfs de hele PC.
Uiteraard is het wel zo dat je de licentie maar op één PC met één installatie (aan of niet, ook niet Dualboot) mag gebruiken.

De OEM versie wordt 'gebonden' aan de hardware van je PC en geacht bij die PC te horen.
Verkoop je de PC dan mag je volgens de licentievoorwaarden niet je OEM weer gebruiken op een nieuwe PC maar moet je een nieuwe kopen (logisch ook, want de oude OEM hoor je volgens diezelfde voorwaarden mee te leveren bij je oude PC dus heb je op dat moment géén licentie ;) ).

[ Voor 26% gewijzigd door alt-92 op 18-08-2007 18:01 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

alt-92 schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 17:58:
[...]

Nee, dat doet het niet.
Lees de licentievoorwaarden van OEM en Retail na, en leg de verschillen eens naast elkaar.
Retail geeft je (naast support) meer bewegingsvrijheid voor het wisselen van hardware of zelfs de hele PC.
Uiteraard is het wel zo dat je de licentie maar op één PC met één installatie (aan of niet, ook niet Dualboot) mag gebruiken.

De OEM versie wordt 'gebonden' aan de hardware van je PC en geacht bij die PC te horen.
Verkoop je de PC dan mag je volgens de licentievoorwaarden niet je OEM weer gebruiken op een nieuwe PC maar moet je een nieuwe kopen (logisch ook, want de oude OEM hoor je volgens diezelfde voorwaarden mee te leveren bij je oude PC dus heb je op dat moment géén licentie ;) ).
Kort gezegd, als je hebt slim speelt ga je er net zo snel de bak van in als het kopieren van 2 CD'tjes, of het downloaden van een filmpje. 8)7

• rntfuture
Verwijderd schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 00:23:
[...]

Kort gezegd, als je hebt slim speelt ga je er net zo snel de bak van in als het kopieren van 2 CD'tjes, of het downloaden van een filmpje. 8)7
Hmz, die kans is te verwaarlozen :D Gewoon MS bellen dus O-)

• rntfuture
Glashelder schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 16:09:
Ik heb een XP licentie al 4 keer van PC gewisseld, is geen probleem :)
Zat wel minimaal een jaar tussen overigens .. ;)
Een glashelder antwoord :) bedankt! -> gewoon bellen dus! :*)

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-02 16:40
Verwijderd schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 03:00:
Het hier bovenstaande klopt dus ook niet. Heb op mijn PC Windows Vista Home Premium OEM geïnstalleerd staan. Heb dit weekend m'n ATI videokaart gedeïnstalleerd, en een nVidia videokaart in de PC geplaatst, en kreeg dus gewoon vrolijk een heractivatie procedure aan m'n broek! Online heractiveren ging niet omdat de licentie al geregistreerd was!
Gelukkig ging heractivatie via de telefoon wel goed, anders was ik wel zwaar pissed off met Microsoft geweest!

• dynax
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-12-2025
Never Mind...
rntfuture schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 03:21:
[...]

Een glashelder antwoord :) bedankt! -> gewoon bellen dus! :*)

[ Voor 14% gewijzigd door dynax op 07-03-2008 16:41 ]

mijn systeem.

Pagina: 1