Toon posts:

Loeihete harde schijven en pc start niet meer op...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb hier een servertje staan draaien, met windows xp pro sp2 en wat lichte programma`s. De computer is een intel celeron d 320 met 512 mb, asus mobo, 40 gig western digital harde schijf voor programma`s en een 120 gig samsung schijf voor data en opslag.
Van de week heb ik de processor koeler schoongemaakt, nieuwe koelpasta erop omdat de oude "loszat" en niet meer hechte. De voeding (normaal 300 watt ding) is vervangen door een nieuwe fsp group 350 watt silent voeding die ik van een computer kennis heb gehad. Voeding was splinternieuw en nooit gebruikt.
Alle hardware heb ik ook overgezet naar een nieuwe kast, eentje waar eerst een pentium 2 computer in heeft gezeten. Dit alles heb ik van de week even geprobeerd en alles deed het gewoon.
Temparaturen van de processor was 38 graden idle, de 1e harde schijf 26, en de kasttemparatuur 28.
De fans die erin zitten zit op de processor, intel stock, en een afzuigende fan van de nieuwe voeding.
Weinig airflow maar lijkt mij genoeg.

Nu is er dus het volgende gebeurd.
Ik heb vandaag de server voor het eerst een 10 uur aan gehad.
Eerste tijd ging het goed, server staat alleen op stroom en draadloos internet dus ik heb geen temparaturen oid gezien. Paar uur terug viel voor de eerste keer het internet uit bij die pc.
Opnieuw aan en uit gezet, geen probleem.
En nu een goed uur terug weer.
Ik beeldscherm en toetsenbord en muis aangesloten. Stond er een melding dat windows geen contact kon maken met voorkeurs netwerk.
Ik pc normaal afgesloten en ik start hem weer op.
Beeld van bios verschijnt en dan helemaal niks meer...

Omdat ik al een tijdje wat rook in de kast, heb ik hem maar uitgezet.(enige ervaring van vorige computers)

De hele kast ligt nu uit elkaar.
Mobo + processor + ram is in gode staat wat ik kan zien, ruikt "normaal"
Harde schijven loeiheet!!!! en zelfs de schroefjes kon ik met moeite vast houden zo heet, zelfs het rack eromheen was heet....
Voor de rest weinig te zien of te voelen, alleen de voeding heeft een klein beetje een ander luchtje...

Dusja, ik durf nu even niks te doen aan/met die computer en ik hoop dat iemand me wat aanwijzingen kan geven. Wat zou er aan de hand kunnen zijn en wat kan ik doen?

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-05 00:25
Ik denk dat die silent voeding indirect de oorzaak is van je problemen. Silent betekend vaak weinig luchtafvoer omdat er maar traag draaiende fans in zo'n type voeding zitten. Warme lucht blijft dan hangen en dan kan de temperatuur snel oplopen.

Dit moet je dan compseren door meer gewone fans in je pc te hangen om de airflow op gang te houden. Ik zou dus een intake fan voor de hdd's hangen als dat kan en achterin een outtake fan. Maak trouwens maar een backup van je data, want waneeer hd's boven de max toegestane werktemperatuur komen, verslijten ze bijzonder snel. Best mogelijk dus dat ze binnen een paar maanden overlijden. Heb dat zelf namelijk ook wel eens gehad tijdens een warme zomer (en teweinig airflow).

[ Voor 35% gewijzigd door Atomsk op 17-08-2007 22:24 ]

_██_
(ಠ_ృ)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Het is eenvoudig, in de oude kast werkte alles goed, in de nieuwe niet. Het zal dus waarschijnlijk zo zijn dat er in die kast te weinig airflow ontstaat.

Terug in de oude kast en dan weer meten geeft hierover zekerheid.
Atomsk schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 22:21:
Ik denk dat die silent voeding indirect de oorzaak is van je problemen. Silent betekend vaak weinig luchtafvoer omdat er maar traag draaiende fans in zo'n type voeding zitten. Warme lucht blijft dan hangen en dan kan de temperatuur snel oplopen.

Dit moet je dan compseren door meer gewone fans in je pc te hangen om de airflow op gang te houden.
Naar mate de af te voeren lucht warmer wordt, zal de ventilator van de voeding meer toeren gaan maken (als deze temperatuur geregeld is)

Zie ook de review hier http://www.madshrimps.be/...3&artpage=718&articID=175 waarbij de PSU goed wordt beoordeelt.

[ Voor 62% gewijzigd door Guardian Angel op 17-08-2007 22:25 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Ok, maar waar ik zelf aan dacht is om de oude voeding terug te hangen en het daarmee te proberen.
De oude kast die was echt zwaar beschadigt en alles dus die is weg, die kan ik dus niet meer gebruiken....
Is het een idee om de "oude" voeding te gebruiken?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Meten=weten. Zoveel werk is dat toch niet? Minuut of 5. :)

ARME AOW’er

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-05 00:25
Kun je doen. Installeer wel een monitorprogramma dat de temperatuursensors van je moederbord en HD's kan uitlezen. Everest bijvoorbeeld. Dan kun je in de gaten houden of de temperatuur binnen de perken blijft. Voor temperatuur in de kast geldt een aanbevolen maximum van 40°C meen ik.

_██_
(ಠ_ృ)

Verwijderd

Topicstarter
Owkeej, nja ik heb zowiezo everest erop staan (als de harde schijven nog werken) waar ik van de week even mee hat gemeten en geprobeerd. Mja, alles bleef koel, dacht ik.... (voor de 10 min dat ik gemeten had)
Maar goed, dan wissel ik als ik van het weekend even de tijd heb de voeding weer om.

Btw, even wat anders snel tussen door.
Van het diskette station blijft constant het lampje branden, of het station werkt heb ik nog niet geprobeerd.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2007 22:36 ]

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-05 01:07
je zegt inderdaad zelf al dat het een P2-era kast is. airflow was toen "of no concern", de fan in de voeding deed het werk met misschien nog een extra fan erbij. neem inderdaad een dual 120mm fan voeding, als het een goedkoopje is schroef je m nog eens fijn open en leid je de fan draadjes naarbuiten (gewoon een weerstandje over de interne headers) en zet je ze daar op 12V, dan zou het het wel moeten houden. en maak een gat voor een fan voor de HDDs, dan zit je gegarandeerd goed. ook heb je never nooit niet een celeron D 320 op volle capaciteit nodig dus onderclock dat ding vrolijk, spaart èn in hitte (en dus levensduur) èn in je stroomrekening.

maargoed, die koeling die ik voorstel is redelijk overdreven dus je zou met minder kunnen. die voeding mod is als je het echt hard aan wil pakken, maar een fannetje voor de disks zou ik zeer zeker wel doen.

zo'n servertje zet je toch in een hoekje weg, daarvan maakt het geluidsniveau neem ik aan niet echt uit? want dan kun je het qua fans zo gek maken als je wilt ;)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 22:35:
Btw, even wat anders snel tussen door.
Van het diskette station blijft constant het lampje branden, of het station werkt heb ik nog niet geprobeerd.
Kabeltje verkeerd om. :)

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Beide heren hierboven ^^

Bedankt :)
En de stilheid van de server maakt wel uit, staat nml hier op mijn kamer, 1 meter van mijn bed af onder mijn bureau :P
Maar goed, deze silent voeding kan een probleem zijn en de bouw van deze pentium 2 kast ook?

Btw, maakt het erg veel uit als die harde schijven een hele tijd zo heet zijn geweest?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2007 22:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Net even die fsp group voeding getest dmv een paperclip en de zwart + groene draad te koppelen, ik rook weer dat ene luchtje... Maar die voeding doet t wel, is stil en blaast niet hard.
Terwijl een oude ever voeding wel hard blaast (die kwam uit deze kast met de pentium 2 spullen)
Maar de vitex voeding die in de vorige kast bij dit moederbord en alles zat, zit geen groene draad :?

Verwijderd

Topicstarter
Nou, gisteravond een hele tijd (tot 2 uur) bezig geweest.
Ik de oude Vitex voeding teruggeplaats en alles weer ingebouwd.
Het goede nieuws dat de harde schijven allebei nog leven, de processor blijft ongeacht hoelang hij aan blijft netjes 36-38 graden.
Maar, de harde schijven gaan van erg koel, begin 20 graden, tot na een uur dik 38 graden en het bleef stijgen onder rustige omstandigheden, niks hard werken oid. Dit heb ik gemeten met everest ultimate en speedfan, bedie gaven dit aan.
Toen ik toen heb gemeten heb ik na een goed uur de pc uitgezet en aan de harde schijven gevoeld, ze waren weer warm...
Wat kan ik hieraan doen? Ik verdenk zelf de airflow langs de harde schijven, dus een fan in de voorkant monteren. Maar is dat alles?
Of kunnen er nog andere problemen zijn?

Verwijderd

heb je de schijven onder elkaar zitten? want dan warmt de onderste schijf de bovenste op,en de onderste kan zijn warmte niet kwijt,je kan er het beste een fan voor zetten zo dat er lucht tussendoor geblazen wordt,ik had eerst namelijk het zelfde probleem mijn schijf werd ook idl 40 graden,

Verwijderd

Topicstarter
Update:
Doordat de harde schijven niet gekoeld werden is de computer gecrasht, dit heb ik nu op de volgende manier opgelost:
Verwijderd in "Computer met koelingsproblemen"
:)

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2007 20:51 ]

Pagina: 1