Toon posts:

Vista eraf --> XP erop troubles

Pagina: 1
Acties:
  • 736 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hey all,

Er moet iemand zijn die het volgende al eens bij de poot gehad heeft: heb een uurtje lopen zoeken maar nog geen heldere oplossing gevonden.

notebook met vista voorgeïnstalleerd (acer travelmate 5310). Het ding heeft maar 512 intern dus rapido XP erop.

Dacht ik...

Originele XP cdrom erin, bootsequence aangepast. Begint vervolgens goed maar geeft dan aan dat er niet geïnstalleerd kan worden. Harde schijven worden niet herkend en zo...Kan vervolgens alleen maar afsluiten met F3.

Hoe krijg ik het alsnog voormekaar?

Alvast hartelijk dank!

Ps: Vista is geïnfecteerd met trojan, "windows verkenner start niet meer" komt steeds als popup in het scherm, waarmee de notebook nagenoeg onbruikbaar wordt. Virusscanners installeren niet, adaware etc. ook niet. Dit gebeurt ook in de veilige modus. Kan dus weinig uithalen op de notebook zelf, gelukkig heb ik nog een kast staan (met xp!) die gewoon werkt. Een clean install is denk ik het enige wat er te doen is....

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2007 21:11 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Laadt de drivers met F6 tijdens het booten vanaf (USB)floppy. Of slipstream de drivers met nlite.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 21:14:
Laadt de drivers met F6 tijdens het booten vanaf (USB)floppy. Of slipstream de drivers met nlite.
Thx, het eerste (drivers met usbstick) lijkt mij the easy way, maar welke drivers moet ik hebben?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 21:15:
[...]

Thx, het eerste (drivers met usbstick) lijkt mij the easy way,
Dat kan niet, het moet vanaf floppy
maar welke drivers moet ik hebben?
Die van je hdd controller. De schijf is waarschijnlijk via een controller aangesloten die XP niet native support.

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:27
Verwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 21:15:
[...]

Thx, het eerste (drivers met usbstick) lijkt mij the easy way, maar welke drivers moet ik hebben?
Je moet de drivers van de Mobile Intel 943GML Express Chipset hebben die in je laptop zit. Deze vind je hier: http://support.intel.com/support/chipsets/sb/CS-022034.htm (rechtstreeks naar SATA-drivers: http://downloadcenter.int...P%20Professional&lang=eng)

Let wel: met een usb-stick lukt dit niet! Je moet een floppystation aansluiten op je laptop, of deze drivers slipstreamen op een XP-installatie-cd ..

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm...ok. Ga morgen es kijken voor zo'n usb-flop.

Dit is het probleem in Vista: door virus wil vista alleen nog maar opstarten in de veilige modus. Normaal kan ook wel; krijg keurig een startscherm maarrr kan nergens op klikken! Uitzetten moet dus met de aan/uitknop, dan kies ik voor de veilige modus. Dat startscherm heeft de foutmelding: windows verkenner werkt niet meer (er wordt gezocht naar een oplossing) en vervolgens staat er dat windows verkenner opnieuw wordt opgestart. Het enige waarin dit resulteert is dat vrijwel niets kan worden gestart. Any solutions (anders dan cleaninstallXP)?

Dankje!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

Wat je drivers voor je hd controller betreft, deze kan je gewoon op de site van acer vinden.
Je kan daar alle drivers vinden voor zowel vista als xp.

Je vista installatie repareren kan natuurlijk ook gewoon, daar heeft acer gewoon een dvdtje voor meegeleverd.

Verwijderd

Topicstarter
job schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 21:30:
Wat je drivers voor je hd controller betreft, deze kan je gewoon op de site van acer vinden.
Je kan daar alle drivers vinden voor zowel vista als xp.

Je vista installatie repareren kan natuurlijk ook gewoon, daar heeft acer gewoon een dvdtje voor meegeleverd.
Was het maar waar, het is een "kadootje van Telfort"! Gratis bij een nieuw abonnementje, helaas zonder dvd. Is er geen andere mogelijkheid? Keek al even bij systeemherstel maar er is geen recoverypoint ingesteld...

• job

job

Niets is natuurlijk gratis, daar betaal je indirect gewoon voor dmv de abonnementskosten.
Er hoort dan ook een recovery dvd/cd bij te zitten.

Daarnaast kan je wanneer je wilt met de geinstalleerde software zelf een backup branden, maar dat is natuurlijk nu te laat.
Je hebt een legale licentie, dus je kan net zo goed vista weer installeren.
dvd mag je in principe van internet downloaden.

Verwijderd

Topicstarter
job schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 21:44:
Niets is natuurlijk gratis, daar betaal je indirect gewoon voor dmv de abonnementskosten.
Er hoort dan ook een recovery dvd/cd bij te zitten.

Daarnaast kan je wanneer je wilt met de geinstalleerde software zelf een backup branden, maar dat is natuurlijk nu te laat.
Je hebt een legale licentie, dus je kan net zo goed vista weer installeren.
dvd mag je in principe van internet downloaden.
waar kan ik die dvd downloaden? licentiesticker zit er idd op; heb telfort al een mail gestuurd waarom ik geen recoverydisc heb gekregen...

• job

job

De bekende plekken: usenet, torrents.. enz..
Zoeken kan ik je niet mee helpen.

Of je leent een vista cd van je buurman ofzo :)

[ Voor 24% gewijzigd door job op 17-08-2007 22:35 ]

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

er zit waarschijnlijk een recover partitie op je laptop van ongeveer 10 gb. Vanuit je BIOS kun je die volgens mij activeren.

Signature van nature

Verwijderd

Topicstarter
Sircuri schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 22:47:
er zit waarschijnlijk een recover partitie op je laptop van ongeveer 10 gb. Vanuit je BIOS kun je die volgens mij activeren.
Nope; helaas. Wel een 2e partitie maar helaas leeg...

Geen recovery-dvd; geen herstelmogelijkheid en geen boot-partitie.

Beetje slordig van de Telfort...

Wijst Nlite zich vanzelf?

Verwijderd

Topicstarter
Ok, updeetje.

Xp pro klakkeloos gekopiëerd naar een map op bureaublad. Driverpack 757-in-één met winrar uitgepakt en er in een submap bijgezet. Met Nlite de XPpro map geselecteerd en vervolgens aangegeven multiple drivers toe te willen voegen. De hele hap geselecteerd en een iso van gebrand. Deze dvd wil niet starten, wat ik ook probeer. F6-en wil ook niet...

Wie kan mij stap-voor-stap vertellen hoe dit nu verder moet?

Thx...

word er n beetje moe van...

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Verwijderd schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 16:32:
De hele hap geselecteerd en een iso van gebrand. Deze dvd wil niet starten, wat ik ook probeer. F6-en wil ook niet...
Heb je met je brand programma aangegeven dat de DVD bootable moet zijn?

Ik heb een XP iso van een tracker gehaald en die cd-rom is nu bootable.

Verwijderd

zet in je bios je schijf op Legacy mode of IDE mode ipv AHCI.
zou zal win XP de schijf wel herkennen en kan je zonder die F6 drivers installeren.

Verwijderd

Topicstarter
Philflow schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 16:37:
[...]

Heb je met je brand programma aangegeven dat de DVD bootable moet zijn?

Ik heb een XP iso van een tracker gehaald en die cd-rom is nu bootable.
Ik gebruik Nero 6. Waar kan/moet ik aangeven dat de te branden dvd bootable moet zijn?

Kan het nl niet vinden...

Verwijderd

Vreemd van die recovery disk, ik heb vorige week nog een andere acer laptop moeten fixen.

Ik kon toen bij de opstart gewoon op f10 drukken en hoppa gaan..., maar acer drukt er altijd andere bestanden mee op.

snel eraf gehaald, maar hoppa weer een crash. ( voor mij nooit acer )

Voor de rest kan je gewoon zoals hierboven al gemeld gewoon een vista iso downloaden en branden. ( je moet gewoon even zoeken op vista bootable . iso ofzo. )

Je hebt namelijk een licentie code, dus geen probleem..

p.s. Waarom wil iedereen vista ??, brak besturingsysteem 8)7

Als je vista dus weer geinstalleerd hebt , dan xp . iso downloaden en die erop zetten. Je haalt tijdens de installatie van xp gewoon de hdd weg en laat je hem opnieuw aanroepen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2007 17:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 17:10:
Vreemd van die recovery disk, ik heb vorige week nog een andere acer laptop moeten fixen.

Ik kon toen bij de opstart gewoon op f10 drukken en hoppa gaan..., maar acer drukt er altijd andere bestanden mee op.

snel eraf gehaald, maar hoppa weer een crash. ( voor mij nooit acer )

Voor de rest kan je gewoon zoals hierboven al gemeld gewoon een vista iso downloaden en branden. ( je moet gewoon even zoeken op vista bootable . iso ofzo. )

Je hebt namelijk een licentie code, dus geen probleem..

p.s. Waarom wil iedereen vista ??, brak besturingsysteem 8)7

Als je vista dus weer geinstalleerd hebt , dan xp . iso downloaden en die erop zetten. Je haalt tijdens de installatie van xp gewoon de hdd weg en laat je hem opnieuw aanroepen.
--> huh? je haalt tijdens de installatie van xp de hdd weg...

dat gaat dus niet want ik kom bij xp-installatie simpelweg niet verder dan dat de harde schijven niet vindbaar zijn, druk op f3

ik wil ook helemaal geen vista; graag gewoon xp maar het installeren ervan wil niet.

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Verwijderd schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 17:01:
[...]
Ik gebruik Nero 6. Waar kan/moet ik aangeven dat de te branden dvd bootable moet zijn?
Weet ik niet. ik werk met Magic ISO en die zegt heel duidelijk dat de XP cd bootable is.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 17:15:
[...]
--> huh? je haalt tijdens de installatie van xp de hdd weg...

dat gaat dus niet want ik kom bij xp-installatie simpelweg niet verder dan dat de harde schijven niet vindbaar zijn, druk op f3

ik wil ook helemaal geen vista; graag gewoon xp maar het installeren ervan wil niet.
Aangezien je vista kapuut is, kan je dus 2 dingen doen....

Of je download : xp bootable.iso of vista bootable.iso

Maar aangezien xp je hdd niet ziet komt door vista, dus deze moet je eerst goed herstellen. dus download je vista bootable . iso ( 32 of 64 bit )

• dribibu
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-08-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 16:41:
zet in je bios je schijf op Legacy mode of IDE mode ipv AHCI.
zou zal win XP de schijf wel herkennen en kan je zonder die F6 drivers installeren.
Als je een XP-bootable ISO hebt kun je bovenstaande proberen.
En als je een diskette drive hebt kun je sata drivers hier vanaf installeren

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:52

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Pas wel op.
Ik ken meerdere mensen die een acer laptop geherinstalleerd hebben met XP (stond Vista op) en die hadden onder XP niks dan ellende.
Acer heeft voor die modellen amper drivers voor XP, en de drivers die ze hebben werken amper.

Weet wat je doet ;)

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

• job

job

Spike_wolf schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 17:26:
Acer heeft voor die modellen amper drivers voor XP, en de drivers die ze hebben werken amper.
Nauwelijks XP drivers is complete onzin: http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/tm_5310.html
Daarnaast is het niet zo moeilijk om bij de fabrikant van de componenten drivers vandaan te plukken.

Dat ze niet werken.. zou kunnen, maar lijkt me raar.

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:52

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Met veel moeite zijn er wel drivers te vinden, maar ik ken inmiddels genoeg onderdelen die het gewoon echt NIET of amper doen.
Ik heb bij een Acer repair centre gewerkt, en als we het daar niet aan de praat kregen wil toch wel wat zeggen ;)
Het is niet met alle modellen zo, ik geloof dat er 3 modellen waren die gedeeltelijk niet werkte. waren voornamelijk de videokaarten, geluidskaarten en wifi adapters die het niet deden.

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

De essentie van de vraag is dus hoe je zonder floppy je disk controller-drivers geinstalleerd krijgt.

Daarvoor zijn meerdere mogelijkheden, slipstreamen in een installatieCD is daarvan de meest aangewezen methode. Die vraag is al vaker voorgekomen, en met een beetje effort wat betreft zoeken en lezen kom je denk ik ook wel tot een oplossing.
Wie kan mij stap-voor-stap vertellen hoe dit nu verder moet?
That is not the way to go here.

Wij verwachten op GoT iets meer van onze gebruikers. We zijn niet de persoonlijke helpdesk die je even bij het handje houdt en stap voor stap je uitlegt wanneer je wat moet doen.

De informatie die je nodig hebt staat nu meermaals in dit topic uitgelegd, aan jou nu de schone taak om daarmee verder aan de slag te gaan door middel van zoeken en flink inlezen.
Vergeet daarbij niet in de diverse FAQs en Howtos te kijken als het gaat om een bootable installatieCD te maken.

Rest me nog te zeggen dat de diverse "download maar raak" opmerkingen niet de bedoeling zijn hier, en mede verantwoordelijk zijn voor het hang- en sluitwerk op dit topic.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.