LAN netwerk met internet maken.

Pagina: 1
Acties:
  • 207 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-03 14:50

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Hey allemaal, ik wil hier een kleine LAN party houden met 6 lui. Ik had altijd een mooie router daarvoor, voor 6 UTP kabels maar die is meegenomen naar Leeuwarden.

Nu heb ik hier al een netwerk liggen via een Linksys router en we hebben internet allemaal goed dus, alleen heeft die router maar 4 UTP kabels, dat is dus helaas 2 te weinig. Nu heb ik beneden nog een Speedtouch Router staan waar dus nog 4 UTP kabels in kunnen maar die staat ook direct aangesloten op het internet dmv een ADSL lijntje.

Ik heb de Linksys op de Speedtouch aangesloten om te kijken of het netwerk lukte, dit werkte prima maar ja, geen internet. Ik heb ook nog een oude oranje modem van Speedlinq (die oranje).

Nu had ik het zo in gedachten, daar de ADSL lijn in voor het internet en dan een kabel doortrekken naar de Linksys router boven (op zolder) en die router weer aansluiten op de Speedtouch router die ook op zolder staat. Zo gezegd, zo gedaan.

De Linksys router zegt wel dat 'ie een internet signaal krijgt maar de computers hebben geen internet. Zou dat zijn omdat er een Crosslink kabel tussen moet ipv een UTP? Of moet ik dan ergens met de instellingen prutsen.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:12

VisionMaster

Security!

Hoe heb je die Linksys op je speedtouch aangesloten, via welke aansluiting? Via de WAN of 1 van de LAN porten?
Wat ik zou doen (anders krijg je er last mee tijdens het gamen), is een LAN port van de linksys op de LAN port op de Speedtouch met een netwerkkabeltje verbinden (al dan dien een crosskabel als die de pinnetjes niet automagisch omgooit). Een heel aantal spellen werken beter, als je alle PC's in 1 subnet heb zitten. Dat mag ook anders, maar dan zeker niet achter een NAT routing port. Verder zou ik de DHCP van de Linksys via zijn webmenu uitschakelen om alleen de ADSL router de DHCP te laten doen.

I've visited the Mothership @ Cupertino

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
VisionMaster schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 20:07:
Hoe heb je die Linksys op je speedtouch aangesloten, via welke aansluiting? Via de WAN of 1 van de LAN porten?
Ik heb (had) de Linksys router via een UTP kabel op de Speedtouch aangesloten, gewoon van poort 1 naar poort 1. Netwerk werkte wel.
Wat ik zou doen (anders krijg je er last mee tijdens het gamen), is een LAN port van de linksys op de LAN port op de Speedtouch met een netwerkkabeltje verbinden (al dan dien een crosskabel als die de pinnetjes niet automagisch omgooit).
Dat had ik al.
Een heel aantal spellen werken beter, als je alle PC's in 1 subnet heb zitten. Dat mag ook anders, maar dan zeker niet achter een NAT routing port. Verder zou ik de DHCP van de Linksys via zijn webmenu uitschakelen om alleen de ADSL router de DHCP te laten doen.
Het netwerk werkte goed, mijn pa had beneden op de laptop nog verbinding met de draadloze router(s) boven, ook hier werkten de pc's goed op het netwerk. Ik heb ze allemaal in het netwerk "Boomsma" gezet en ze kunnen elkaar vinden.

Maar we hebben geen internet op het netwerk, wat wel nodig is voor mijn vader.

Ik had dus mijn Speedlinq modem aangesloten op de ADSL lijn uit de muur. Vanuit de Ethernet poort van de Speedlinq modem had ik een UTP kabel naar zolder getrokken en in de Internet poort van de Linksys router gedaan. Het internet lampje op de router ging aan.

Toen van de Linksys router Poort 1 naar de Speedtouch (niet Speedlinq) router gegaan via een kleine UTP kabel. Alle computers zaten nu op het netwerk (Boomsma).

1 : Draadloos, mijn vader.
2 : LAN, peter - via Linksys router.
3 : LAN, raymond - via Speedtouch router.

Maar we hebben geen internet, terwijl er wel een ADSL verbinding is in de Speedlinq modem en dat het lampje voor "Internet" ook opbrand op de Linksys router.

//Edit, zoals het er nu voorstaat zijn er 2 pc's met een draadloze verbinding (1tje via een USB en 1tje via een draadloze netwerkkaart). Ik heb die pc met de kaart hier staan en aangesloten op het netwerk. Die heeft ook internet en is ook aangesloten op het netwerk "Boomsma". Ben benieuwd of die ook enige lag heeft oid doordat ie draadloos is.

[ Voor 8% gewijzigd door MrVegeta op 17-08-2007 20:24 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Ik snap er niets van ... :)

Je hebt dus 3 routers? Jeetje, dat lijkt me nog eens onhandig om er 1 netwerk van te maken.
Ik zou op geen van de routers de internet/WAN port gebruiken en overal de DHCP uitzetten, behalve op de router die aan de ADSL zit. Dan heb je 1 broadcast domein (=1 subnet) en die kunnen alles doen, dus ook de DHCP regelen voor de draadloze clients en bedrade clients.

Dat je lanpjes op de routers branden en dat je in je Wifi hangt, dat is op zich goed, maar dat betekent dat je bekabeling en verbindingen goed zijn, maar dan kan het nog steeds niet werken op het IP niveau. :)

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik volg het ook amper, maar als je meerdere routers met elkaar verbind, dien je er twee *in jouw geval* op BRIDGED te zetten. Dan functioneren ze als switch, en geven dus gewoon data door en doen er zelf niets mee.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Leg ik het dan veel te omslachtig uit?

Ik heb dus, 2 routers en 1 modem. 6 pc's en een laptop. De 2 routers hebben beide 4 UTP poorten daarom moeten die 2 op elkaar aan worden gesloten, zodat ik 8 UTP poorten heb (waarvan 2 worden gebruikt om verbinding te maken tussen de 2 routers).

Internet komt de Speedlinq modem in via een ADSL lijn. Uit de modem gaat er een UTP kabel naar de zolder in de internet poort van de Linksys router. Vanuit die Linksys router gaat er een UTP kabel van poort 1 naar poort 1 in een Speedtouch router.

Alles zit wel op 1 netwerk aangesloten (Boomsma) en dat werkt maar internet werkt niet. Terwijl er wel een ADSL verbinding is en het "Internet" lampje op de Linksys router brand.

Waarom werkt het internet niet?

Werkt het niet omdat er een Crosslink kabel tussen de Speedlinq modem en de Linksys router moet? Werkt het niet omdat de modem het niet goed aankan dat er 2 routers op die ADSL lijn worden aangesloten?
Werkt het niet omdat er er bepaalde protocollen (oid) moeten worden gewijzigd in de routers/modem/pc's.

[ Voor 13% gewijzigd door MrVegeta op 18-08-2007 00:47 ]

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:13
MrVegeta schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 00:45:
Werkt het niet omdat er een Crosslink kabel tussen de Speedlinq modem en de Linksys router moet? Werkt het niet omdat de modem het niet goed aankan dat er 2 routers op die ADSL lijn worden aangesloten?
Werkt het niet omdat er er bepaalde protocollen (oid) moeten worden gewijzigd in de routers/modem/pc's.
Nee.
Nee (bridged mode, zoals eerder aangehaald).
Nee, voor zover ik het me in kan denken heeft dit niks te maken met protocollen.

Ik schat in dat ergens een router niet op bridged mode staat, en dus zelf verbinding met internet probeert te maken via zijn WAN-poort, wat dus niet gaat. Kijk nog even na of alle routers (behalve die waar internet binnenkomt) op bridged mode staan.

edit:
Of koop een switch voor een tientje :)

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Leg ik het dan veel te omslachtig uit?

Ik heb dus, 2 routers en 1 modem. 6 pc's en een laptop. De 2 routers hebben beide 4 UTP poorten daarom moeten die 2 op elkaar aan worden gesloten, zodat ik 8 UTP poorten heb (waarvan 2 worden gebruikt om verbinding te maken tussen de 2 routers).

Internet komt de Speedlinq modem in via een ADSL lijn. Uit de modem gaat er een UTP kabel naar de zolder in de internet poort van de Linksys router. Vanuit die Linksys router gaat er een UTP kabel van poort 1 naar poort 1 in een Speedtouch router.

Alles zit wel op 1 netwerk aangesloten (Boomsma) en dat werkt maar internet werkt niet. Terwijl er wel een ADSL verbinding is en het "Internet" lampje op de Linksys router brand.

Waarom werkt het internet niet?

Waarschijnlijk zitten ze elkaar in de weg, zet de routers die géén connectie maken met Internet in Bridged modus.

Verwijderd

Maak het je makkelijk. Ga een 8 poort switch halen en deel de kosten door 6.
Veel minder problemen en iedereen kan op internet zonder settings te wijzigen.

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 00:52:
Maak het je makkelijk. Ga een 8 poort switch halen en deel de kosten door 6.
Veel minder problemen en iedereen kan op internet zonder settings te wijzigen.
Inderdaad ook een oplossing, een switch kost misschien 15/20 euro, hoef je het niet voor te laten. Maar, zoals gezegd, een router in bridged mode fungeert als switch :).

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Ik denk dat het aan die internet poort van de LinkSys ligt, althans, dat je die gebruikt. Het zit niet allemaal meer in 1 subnet, MITS, je de router in Bridged mode kan zetten. Je moet die niet gebruiken, alleen de LAN poorten (1 van de 4), anders zit je in een ander subnet.

Poort 1 op de Linksys naar poort 1 op de Speedtouch, betekent dit, dat het dus niet de WAN port (ook wel Internet poort) is, maar de LAN1 poort? Dat moeten dus allemaal LAN poort verbinden zijn.

Ow en wat is dat Boomsma netwerk steeds? Dat zegt niet veel, is dat je SSID of je windows Workgroup of iets anders. Eigenlijk doet dat er niet toe. Het belangrijkste is dat je alle IP nummers en reeksen moet vergelijken of het allemaal wel kan.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
adyta schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 00:50:
Ik schat in dat ergens een router niet op bridged mode staat, en dus zelf verbinding met internet probeert te maken via zijn WAN-poort, wat dus niet gaat. Kijk nog even na of alle routers (behalve die waar internet binnenkomt) op bridged mode staan.

edit:
Of koop een switch voor een tientje :)
De 2 routers boven op zolder heb ik niets aan gedaan, ik weet dan ook niet zo goed hoe ik die routers in een bridge functie zet. Moet ik dan op de router inloggen of is het een hardwareachtig iets?
VisionMaster schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 10:34:
Ik denk dat het aan die internet poort van de LinkSys ligt, althans, dat je die gebruikt. Het zit niet allemaal meer in 1 subnet, MITS, je de router in Bridged mode kan zetten. Je moet die niet gebruiken, alleen de LAN poorten (1 van de 4), anders zit je in een ander subnet.

Poort 1 op de Linksys naar poort 1 op de Speedtouch, betekent dit, dat het dus niet de WAN port (ook wel Internet poort) is, maar de LAN1 poort? Dat moeten dus allemaal LAN poort verbinden zijn.

Ow en wat is dat Boomsma netwerk steeds? Dat zegt niet veel, is dat je SSID of je windows Workgroup of iets anders. Eigenlijk doet dat er niet toe. Het belangrijkste is dat je alle IP nummers en reeksen moet vergelijken of het allemaal wel kan.
"Boomsma" is gewoon de naam van het netwerk, niet de SSID. Ik zal het proberen met de internet UTP kabel in Poort 1 op de Linksys router, dan vanuit Poort 2 (Linksys) naar Poort 1 van de Speedtouch router en die beiden in "bridge" functie zetten en kijken of het dan werkt.

Over die bridge functie moet ik dan nog wel het één en ander weten. Als ik in "Netwerkverbindingen" mijn "Lan verbinding 3" in "Verbindings brug" functie zet krijg ik deze melden.

"U moet ten minste twee LAN of Internet-hogesnelheids-verbindingen selecteren die niet door internet verbindingen delen worden gebruikt als u een netwerkbrug wilt maken."

[ Voor 5% gewijzigd door MrVegeta op 18-08-2007 18:12 ]

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

MrVegeta schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 18:09:
[...]
"Boomsma" is gewoon de naam van het netwerk, niet de SSID.
Ok, dit is dan een echt niet interessant gegeven. Ik ga ervanuit dat je Windows Workgroups gebruikt, dat doet niets voor je ;)
Ik zal het proberen met de internet UTP kabel in Poort 1 op de Linksys router, dan vanuit Poort 2 (Linksys) naar Poort 1 van de Speedtouch router en die beiden in "bridge" functie zetten en kijken of het dan werkt.
Dit lijkt me het makkelijkste, tenminste, als ik het goed begrijp. Want je kan alles namelijk eenvoudig geregeld hebben door geen van de WAN/Internet porten te gebruiken op de tweede en derde router (de eerste wel, maar dan is dat je ADSL telefoonkabel port). Dan hoef je ook niets in een bridge stand te zetten of een webinterfaceje van je routers door te ploegen. Je misbruikt die 2de en 3de router dan simpelweg als veredelde Switch, niets meer, niets minder. Dat geeft het beste en eenvoudigste resultaat. Zo heb ik dat ook bij mijn moeder geregeld, die heeft ook twee routers om Wireless voorelkaar te krijgen, wat het zaakje erg onduidelijk maakt ;)
Over die bridge functie moet ik dan nog wel het één en ander weten. Als ik in "Netwerkverbindingen" mijn "Lan verbinding 3" in "Verbindings brug" functie zet krijg ik deze melden.

"U moet ten minste twee LAN of Internet-hogesnelheids-verbindingen selecteren die niet door internet verbindingen delen worden gebruikt als u een netwerkbrug wilt maken."
Uhm, vergeet deze mogelijkheid en stel het in om de standaard instellingen, zoals het was. Met deze optie kan je een netwerk brug maken tussen twee netwerken. Dat is leuk als je er echt twee hebt, maar jij heb er geen twee :)

Ok, met al die routers heb je er eigenlijk zelfs drie! maar je wil er maar 1 en dat kan je gewoon doen door de Internet poorten te vergeten en alleen de LAN poorten als switch simpel te gebruiken. :)

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Ben net weer even bezig geweest, helaas nog geen succes. Zat er wel dichtbij.
Ik had nu uit de modem van speedlinq (waar de DSL lijn in gaat) een UTP kabel naar "Poort1" van Linksys router, maar toen had ik al geen internet meer. Terwijl ik dat wel heb als ik de DSL lijn op de Speedtouch router aansluit.

Dus ik gok dat daar het probleem ligt. Vanavond komt er een jongen met wat meer netwerk verstand even het één en ander doorkijken.

Iig bedankt voor alle hulp zoverre.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik heb het niet helemaal doorgelezen. Volgens mij moet je het volgende doen.
Vanaf je moden een kabel naar de WAN poort van je 1e router.
Vanaf een LAN poort van je 1e router een kabel naar een LAN poort van je 2e router. Deze kabel moet mischien een cross zijn.
DHCP op je 2e router moet je uitzetten.
Dit zou voldoende moeten zijn en dan hoef je je ook niet druk te maken over allei gekken Bridge instellingen enzo.

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Wat ook nog kan gebeuren is dat je 1 of meer routers per ongeluk hetzelfde IP-adres voor hun interne kant gebruiken. Twee dezelfde ip-adressen gebruiken in een netwerk is verboten, dus wellicht moet je alle IP-adressen van alle apparaten eens in kaart brengen, anders kom je nooit van de rommel af. Daarna kan je dat eens automagiseren met DHCP.

Maak een tekening en zet erbij welke porten wat doen op je router, want de aanduiding, port 1 kan betekenen of je externe port/WAN/Internet port of je eerste interne LAN port. En dat moet ik elke keer maar weer gaan raden. En dan kan niemand je met 100% zekerheid helpen om je netwerkprobleempjes te verhelpen.

Maar ik hou altijd wel van een puzzel met een open einde ;)

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Zo maar weer een even een post maken. Gisteravond zijn we dus bezig geweest met het netwerk en daar kwamen we er achter dat we aan 8 poorten genoeg hebben voor 6 computers en 2 om de Linksys router met de Sweex (nieuw te leen) switch te verbinden.

Dus de optie om het hele netwerk internet te geven wordt nu wel erg lastig. Maar ik zal de situatie nu even uitleggen ;).

Op zolder hebben we dus een Linksys en een Sweex router op elkaar aangesloten via LAN poort 1. De Sweex router geeft geen DHCP gegevens door en krijgt ze dus van de Linksys router, hierdoor werkt het netwerk helemaal goed en alle computers zijn bereikbaar voor elkaar. Dat was doelstelling 1 en die is gelukt.

Maar dan zit ik nog steeds zonder internet en daar moet ik dus een oplossing voor vinden. Is het mogelijk om een netwerkkaartje in mijn computer te installeren en dan via een UTP kabel daarmee verbinding te maken met de Speedtouch router waar de ADSL2 lijn in komt?

Zo dus,

Afbeeldingslocatie: http://img250.imageshack.us/img250/2800/lanjq3.th.jpg

Denken jullie dat het mogelijk is om voor mij internet te regelen en zelfs misschien via mijn computer te delen?

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

MrVegeta schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 12:23:
Zo maar weer een even een post maken. Gisteravond zijn we dus bezig geweest met het netwerk en daar kwamen we er achter dat we aan 8 poorten genoeg hebben voor 6 computers en 2 om de Linksys router met de Sweex (nieuw te leen) switch te verbinden.

Dus de optie om het hele netwerk internet te geven wordt nu wel erg lastig. Maar ik zal de situatie nu even uitleggen ;).

Op zolder hebben we dus een Linksys en een Sweex router op elkaar aangesloten via LAN poort 1. De Sweex router geeft geen DHCP gegevens door en krijgt ze dus van de Linksys router, hierdoor werkt het netwerk helemaal goed en alle computers zijn bereikbaar voor elkaar. Dat was doelstelling 1 en die is gelukt.

Maar dan zit ik nog steeds zonder internet en daar moet ik dus een oplossing voor vinden. Is het mogelijk om een netwerkkaartje in mijn computer te installeren en dan via een UTP kabel daarmee verbinding te maken met de Speedtouch router waar de ADSL2 lijn in komt?

Zo dus,

[afbeelding]

Denken jullie dat het mogelijk is om voor mij internet te regelen en zelfs misschien via mijn computer te delen?
Goede tekening! Een plaatje zegt duizend woorden. Ik probeer het nog 1x, want (sorry, maar) het is logisch dat het niet werkt. :P

Dat je de Linksys en Sweex zo hebt door verbonden is goed, doe nu het volgende en dan zal het werken:

- gooi de DHCP van de Sweex en de Linksys uit. Het is onzin om meer dan 1 DHCP uitgevende apparaten te hebben. Die SpeedTouch doet ook al DHCP en die moet je gebruiken, want die heeft internet en die router kan je alle juiste info geven via DHCP om via hem het iNet op te gaan.
- zorg er ook voor dat de ipadressen van de routers niet per ongeluk in je DHCP range zitten (doe dat via de webinterface van iedere router)
- Hier komt de klapper: Verbind de blauwe lijn op je plaatje met een vrije LAN port op de Sweex OF op een vrije LAN port op je Linksys
- Laat je PC's aan de Linksys en Sweex een nieuwe DHCP response opvragen. Eenvoudigste is bij WinXP machines om de verbinding te herstellen of de interface effe uit en aan te zetten.

Je hebt die extra PC aan de zijkant niet nodig om een Bridge/brug te maken, want je hebt al alles wat je nodig hebt in huis zonder die lastige opstellingen. Ja het gaat werken, maar nogmaals, probeer het eerst. Want als je PC vastlastloopt door een spel, dan ligt voor de rest het internet er uit.

[ Voor 6% gewijzigd door VisionMaster op 20-08-2007 15:10 ]

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
VisionMaster schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 15:07:
[...]

Goede tekening! Een plaatje zegt duizend woorden. Ik probeer het nog 1x, want (sorry, maar) het is logisch dat het niet werkt. :P

Dat je de Linksys en Sweex zo hebt door verbonden is goed, doe nu het volgende en dan zal het werken:

- gooi de DHCP van de Sweex en de Linksys uit. Het is onzin om meer dan 1 DHCP uitgevende apparaten te hebben. Die SpeedTouch doet ook al DHCP en die moet je gebruiken, want die heeft internet en die router kan je alle juiste info geven via DHCP om via hem het iNet op te gaan.
- zorg er ook voor dat de ipadressen van de routers niet per ongeluk in je DHCP range zitten (doe dat via de webinterface van iedere router)
- Hier komt de klapper: Verbind de blauwe lijn op je plaatje met een vrije LAN port op de Sweex OF op een vrije LAN port op je Linksys
- Laat je PC's aan de Linksys en Sweex een nieuwe DHCP response opvragen. Eenvoudigste is bij WinXP machines om de verbinding te herstellen of de interface effe uit en aan te zetten.

Je hebt die extra PC aan de zijkant niet nodig om een Bridge/brug te maken, want je hebt al alles wat je nodig hebt in huis zonder die lastige opstellingen. Ja het gaat werken, maar nogmaals, probeer het eerst. Want als je PC vastlastloopt door een spel, dan ligt voor de rest het internet er uit.
Hey VisionMaster het werkt nu prima hoor :) bedankt voor je hulp!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

MrVegeta schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 12:41:
[...]

Hey VisionMaster het werkt nu prima hoor :) bedankt voor je hulp!
W00t! Duurt effe, maar dan heb je wat ;)
Veel plezier.

Pagina: 1