Slechte prestaties met redelijke goede Set-up

Pagina: 1
Acties:
  • 211 views sinds 30-01-2008

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:48
Dag allemaal,

Dit is 1 van de weinige keren dat ik hulp behoef van iemand anders, en waar kan ik nou beter mijn problemen voorleggen dan bij GOT.

Ik heb een paar maanden een nieuw systeempje aangeschaft, dit is als volgt:

CPU: C2D E6600
Mobo: Asus P5Ne-sli
Geheugen: 2 x 1Gig kingston geheugen 667mhz
Videokaart: Club3D NVIDIA GeForce 8800 GTX
Voeding: Chieftec 650W max

En uiteraard zijn alle drivers kompleet ge-update, OS is windows vista x32.

Nu Heb ik dit systeem aangeschaft voor gamen. Maar de prestaties vallen mij erg tegen.
Daarmee bedoel ik dat ik de games die ik speel niet optimaal draaien en ik hier lage FPS mee heb.

De games die ik speel zijn World of Warcraft, Stalker en fear. Bij deze spellen heb ik ongeveer 30 fps en dit is voor mij veel te laag. Dan heb ik bij World of Warcraft wel alles op vol staan, 1280 x 1024, en verder alles gewoon op vol met vsync en het hele rattaplan. Maar stalker speel ik op een magere 800x600 en alles op medium, wat toch wel veel hoger zou kunnen zijn met deze samenstelling?

Mijn vraag is dan ook bij deze: Wat kan ik eraan doen dat ik deze spellen wel op het maximum kan spelen? Er lijkt mij niets fout met de opstelling van het systeem, ik zat dus te denken aan een driver gerelateerd probleem, maar ook daar kan ik niets over vinden.

alvast bedankt voor het reageren >:)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Draai eens 3dmark06 om te kijken of die score wel goed is.

Verwijderd

Tja begin is met de basic; zorg dat je de nieuwste drivers hebt van bijv. je grafische kaart.. En geen idee wat je verder allemaal op je computer hebt staan, msischien een hoop rotzooi die de CPU ook bezig houden (spyware, virus programma, firewall, etc) en voor zelfde geval is je verbinding met de router gewoon niet al te goed (draadloos? kabel beschadigd? etc)

In andere woorden; het kan van alles zijn, sluit eerst een aantal dingen uit voor jezelf?

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04:27
Draai eens 3Dmark2006 (default settings) en post je score, zo krijg je tenminste een beeld hoe goed of slecht de kaart scoort.

• Tribunus
Goed ik zal nu even een 3dmarkje draaien, en even over het geval dat ik misschien andere zooi op mijn PC had staan, dat is niet het geval, ik heb net vandaag een gehele format gedraait en vista er opnieuw opgezet, enigste wat draait is een virus scanner, die niet bezig is met scannen;)

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05:11
Tjek ook de anti-alias instellingen van de betreffende games even. Hoewel het nog prima zou moeten lopen op 1280x1024 met alles hoog en AA op 6x (loopt op mijn X1950 Pro prima iig.)

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Verwijderd

Janaart schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 18:05:
Goed ik zal nu even een 3dmarkje draaien, en even over het geval dat ik misschien andere zooi op mijn PC had staan, dat is niet het geval, ik heb net vandaag een gehele format gedraait en vista er opnieuw opgezet, enigste wat draait is een virus scanner, die niet bezig is met scannen;)
Vista? Die zal dan wel bezig zijn met indexeren, etc lijkt mij?
En tja, het nadeel van een schone install is dat er ook een grote kans is dat je nog niet alle goede drivers binnen hebt

• Tribunus
Met deze harde waren heb ik een score van 9751 marks. ik heb nu dus echt geen ID of dit wel of niet goed is, ik was nog vergeten dat ik ook DX10 draai, misschien is dit ook van belang?

en ik weet haast wel zeker dat ik mijn Drivers helemaal geupdate hebt, en misschien is het handig te weten waar ik dan misschien kan zien of ik alles uptodate heb, als men denkt dat ik dat niet heb >:)

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Janaart schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 18:30:
Met deze harde waren heb ik een score van 9751 marks. ik heb nu dus echt geen ID of dit wel of niet goed is, ik was nog vergeten dat ik ook DX10 draai, misschien is dit ook van belang?
Draai :P? Dacht het niet :P Iig niet bij 3dmark :P

Goedkoop bellen via VoIP

Verwijderd

Die 3Dmark Score is prima. Rottelt de HDD ook veel in-game?

• Tribunus
nee, de HD is stil tijdens het gamen

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-01 11:33
Chipset drivers ook geïnstalleerd?

• Tribunus
uiteraard, maar deze zijn misschien out of date, heb deze vanaf de CD geinstalleerd aangezien ik niet zou weten wat ik eraan zou moeten updaten, wordt niet echt veel wijs van asus.com

Als ik bijvoorbeeld van de bios een update download krijg ik alleen een .bin bestand en wat dat betreft ben ik nogal een leek en weet ik niet wat ik daarmee moet/kan doen.

[ Voor 32% gewijzigd door Tribunus op 17-08-2007 18:50 ]

• flippertw
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-11-2021
Heb je je Bios settings al nagelopen? Memory PCIe CPU etc.
Draai ook eens het progje CPUz om te kijken welke snelheid je cpu en memory draait

• TweakerDwayne
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-03-2021
Janaart schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 18:48:
uiteraard, maar deze zijn misschien out of date, heb deze vanaf de CD geinstalleerd aangezien ik niet zou weten wat ik eraan zou moeten updaten, wordt niet echt veel wijs van asus.com

Als ik bijvoorbeeld van de bios een update download krijg ik alleen een .bin bestand en wat dat betreft ben ik nogal een leek en weet ik niet wat ik daarmee moet/kan doen.
Je BIOS flashen. Dat kan heel simpel met de Asus Update Utility maar is niet aan te raden om in Windows uit te voeren vanwege vastlopen. Buiten dat is het niet nodig als er geen echte problemen zich voordoen.

De Chipset drivers is niet hetzelfde als Bios :) Je kunt hier op zoek naar de nForce 650i Sli drivers onder de categorie platform/nForce drivers.

[ Voor 17% gewijzigd door TweakerDwayne op 17-08-2007 19:04 ]

• Tribunus
flippertw schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 18:55:
Heb je je Bios settings al nagelopen? Memory PCIe CPU etc.
Draai ook eens het progje CPUz om te kijken welke snelheid je cpu en memory draait
wat je bedoeld met Bios settings weet ik niet.

CPUz:
core speed 2400
multiplier 9x
bus speed 266.7
rated FSB 1066.7

Geheugen:
Frequency 333.3 mhz

En even over die chispet drivers, wat wordt daar dan wel mee bedoeld? de raid drivers etc?

• TweakerDwayne
Als je geen RAID opstelling hebt hoef je deze drivers niet te downloaden. Dus 2 harde schijven die elkaar exact kopieren (mirroring) of de data verdelen (striping), maar ik denk niet dat je dat draait?

Gewoon bij de link kijken uit de post van mij hierboven. Ik draai trouwens Stalker bijna helemaal op high met Dynamic Lightning aan op 1280x1024, met een 8800GTS 320MB en een E6300. Dit moet dus zeker beter kunnen met jouw systeem.

[ Voor 25% gewijzigd door TweakerDwayne op 17-08-2007 19:26 ]

• abort_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-01 00:06
Je CPU is de bottleneck voor je GFX.

• Tribunus
Ik heb inderdaad geen raid opstelling, bedankt voor de link, ik zal het even proberen ;)

• Tribunus
abort_ schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 19:11:
Ik zat meer te denken aan mijn geheugen, maar nevertheless zou deze opstelling best goed moeten draaien, iniedergeval een stuk beter dan het daadwerkelijk draait.

• NEOeo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-01 17:06
abort_ schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 19:11:
8)7 :X :o

• Tribunus
nadat ik de 650i drivers heb geinstalleerd ben ik nog een 3dmark wezen draaien, die komt er slechter uit nu heb ik namelijk 9624 punten.

nu sta ik dus helemaal in het duister en weet ik echt niet wat er nog aan gedaan kan worden. iemand nog ideeen ?

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Lach maar, maar het klopt dus wel.

Zet je CPU eens op 3,0Ghz (333Mhz fsb), je RAM gaat wel mee.
Vergeet niet de PCI-e te locken :)

Dat verschil merk je wel ;)

Kijk ook eens in je event Log, bij System. en Applications, misschien is je NTFS nr de klote ofzo?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Tribunus
Snake schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 20:20:
[...]

Lach maar, maar het klopt dus wel.

Zet je CPU eens op 3,0Ghz (333Mhz fsb), je RAM gaat wel mee.
Vergeet niet de PCI-e te locken :)

Dat verschil merk je wel ;)

Kijk ook eens in je event Log, bij System. en Applications, misschien is je NTFS nr de klote ofzo?
Hebje misschien een link naar een FAQ waar dit allemaal uitgelegd wordt? het overclocken en PCI-e Locken? ik heb daar namelijk niks geen verstand van.

En ja de mensen die ik ken zeggen allemaal dat ik beter voor windows xp x64 versie kan gaan, maar aangezien ik hier net alles op het staan heb ik daar neit veel zin in, en het is misschien ook niet zon goed idee mijn CPU the overclocken? die draait nu op 44 graden

• flapstaart
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-01 08:07
2gb onder vista is voor de rest van je setup nogal krap, ik zou wel eens willen weten wat voor scores je krijgt onder xp.

• Tribunus
Ik heb eerder met xp nog wel een 3dmark gedraait en dat kwam op hetzelfde neer, dezelfde punten range, maar ook daar zat ik niet aan de top fps van 75 wat bijvoorbeeld de cap is bij world of warcraft

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-01 06:00

Archimond

Lopende Helpdesk

Als de 3Dmark06 score lager wordt, geeft niks. Als de games wat je speelt hoge fps hebben. Dus probeer na elke wijziging je games weer het liefst telkens in een zelfde situatie.

• Tribunus
Heb ik gedaan, en het gaat er helemaal niets op vooruit, ik snap er dan ook niet veel meer van, en zit nu aardig vast met wat ik nog doen kan, ja eigenlijk niets anders dan mijn systeem over te clocken, maar dit moet helemaal NIET nodig zijn, en doe ik dus ook liever niet.

het moet gewoon kunnen draaien op max settings met een betere fps als 20, een vriend van mij draait het op max met een gelijke setup, alleen dan met de 8800GTS320 en wel op de maximale fps, dus dan weet ik nietmeer wat er aan de hand is?

• Remco Kramer
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02-2018
Misschien moet je deze 2 patches van Microsoft eens proberen: Prestatie en compatibiliteitspatches voor Vista

Ze hebben bij mij een hoop problemen met Battlefield 2 verholpen, onder andere crashes to desktops en distorted sound na alt-tabben heb ik niet meer. Misschien dat het wat helpt... niet geschoten is altijd mis toch?

[ Voor 33% gewijzigd door Remco Kramer op 17-08-2007 21:12 ]

• dragonballz
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-02-2025
Check even of je PCI-E wel op 16x draaien met bijvoorbeeld cpu-z of everest:
Afbeeldingslocatie: http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=221193

• Tribunus
PCIe staat op 16x ja, dat had ik al eerder gechecked.

ben ik dan nu toch genoodzaakt weer windows xp x64 te installeren?

Verwijderd

nou dan moet er iets goed mis zijn,want mijn systeem e6420 8800gts320mb en 2gb pc5300,draai hier stalker op 1400x1050 en alles op max draaiet als een zonnetje,je kan wel eens je voeding controleren als die ook de goede spanning geeft

• Tribunus
Ik vind het erg fijn dat jullie me proberen te helpen, maar als er gezegt wordt je moet je voeding controleren, kan er dan aub bij worden verteld hoe en waarmee ik dit kan doen?

[ Voor 4% gewijzigd door Tribunus op 17-08-2007 21:40 ]

• Tribunus
Remco Kramer schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 21:09:
Misschien moet je deze 2 patches van Microsoft eens proberen: Prestatie en compatibiliteitspatches voor Vista

Ze hebben bij mij een hoop problemen met Battlefield 2 verholpen, onder andere crashes to desktops en distorted sound na alt-tabben heb ik niet meer. Misschien dat het wat helpt... niet geschoten is altijd mis toch?
Geprobeerd, geen succes merk geen enkel verschil

• dragonballz
Bios update doe ik met het programma 'Asus update'. Werkt goed. Mijne is 0608 en bevalt prima. Chipset driver gebruik ik altijd die van Nvidia ipv Asus.
Ook de audio gebruik ik die van Realtek ipv Asus.

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-01 08:41

Nik

Zo, wat een hoop onzin in dit topic :/ Ten eerste, een clean install van Vista heeft de eerste weken nodig om alles op een rijtje te krijgen (indexeren, readyboost en andere tools die je systeem draaiende houden). Hou je systeem vooral een paar dagen aan staan, en laat Vista lekker met je HDD spelen (je zult merken dat wanneer je de pc niet gebruikt, je HDD ineens onwijs veel gebruikt gaat worden). Wat betreft de drivers zit je (voor zover ik lees) al goed. Als je netjes alle updates hebt, dan zou ik me daar geen zorgen over maken, Bios flashen is leuk, maar ook niet zonder gevaar. Als het werkt, dan werkt het, en is het (vaak) niet nodig om te flashen.

Wat betreft je overclocken van je CPU, je zult er inderdaad wel iets op vooruit gaan, maar of het de moeite is? Warmere CPU, snellere slijtage, kans op een onstabiel systeem. Lees eerst wat tutorials door voordat je hier uberhaupt aan begint. In het subforum /11 (tweaking) vind je alles wat je moet weten: Tweaking.

De GTX draait (normaal) zo'n 10% meer FPS dan een GTS versie. Je hebt het erover dat hij wél goed draait met dezelfde setup? Heeft hij ook dezelfde CPU, geheugen, enz? Want dan is het wel vreemd.

Daarnaast zou je je kunnen verdiepen in 3Dmark scores van jouw specifieke videokaart, en daaruit de conclusie trekken of deze wel of niet goed draait.

• Tribunus
Chipset heb ik ook van nvidia
Sound heb ik niet nodig, heb een headset met geintergreerde kaart.

en het updaten van de bios, ik zie niet hoe dat mijn probleem kan verhelpen?

• Tribunus
proller schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 21:58:
Zo, wat een hoop onzin in dit topic :/ Ten eerste, een clean install van Vista heeft de eerste weken nodig om alles op een rijtje te krijgen (indexeren, readyboost en andere tools die je systeem draaiende houden). Hou je systeem vooral een paar dagen aan staan, en laat Vista lekker met je HDD spelen (je zult merken dat wanneer je de pc niet gebruikt, je HDD ineens onwijs veel gebruikt gaat worden). Wat betreft de drivers zit je (voor zover ik lees) al goed. Als je netjes alle updates hebt, dan zou ik me daar geen zorgen over maken, Bios flashen is leuk, maar ook niet zonder gevaar. Als het werkt, dan werkt het, en is het (vaak) niet nodig om te flashen.

Wat betreft je overclocken van je CPU, je zult er inderdaad wel iets op vooruit gaan, maar of het de moeite is? Warmere CPU, snellere slijtage, kans op een onstabiel systeem. Lees eerst wat tutorials door voordat je hier uberhaupt aan begint. In het subforum /11 (tweaking) vind je alles wat je moet weten: Tweaking.

De GTX draait (normaal) zo'n 10% meer FPS dan een GTS versie. Je hebt het erover dat hij wél goed draait met dezelfde setup? Heeft hij ook dezelfde CPU, geheugen, enz? Want dan is het wel vreemd.

Daarnaast zou je je kunnen verdiepen in 3Dmark scores van jouw specifieke videokaart, en daaruit de conclusie trekken of deze wel of niet goed draait.
Ja de setup van de andere persoon is precies hetzelfde, het enigste verschil hier is dat die een zahlman voeding heeft en ik een chieftec, en een andere kast, verder is alles hetzelfde.

En over die 3dmarks, dat heb ik gedaan, en dit verschilt nogal aangezien er veel mensen zijn die veel clocken met het systeem dat ik heb, en dat maakt dat dus onbetrouwbaar, wat mij betreft dan.

• Remco Kramer
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02-2018
Janaart schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 22:02:
[...]

Ja de setup van de andere persoon is precies hetzelfde, het enigste verschil hier is dat die een zahlman voeding heeft en ik een chieftec, en een andere kast, verder is alles hetzelfde.

En over die 3dmarks, dat heb ik gedaan, en dit verschilt nogal aangezien er veel mensen zijn die veel clocken met het systeem dat ik heb, en dat maakt dat dus onbetrouwbaar, wat mij betreft dan.
Heb je misschien de mogelijkheid om zijn videokaart in jouw systeem te testen? Als die het in jouw systeem ook niet goed doet weet je in ieder geval zeker dat het niet aan de videokaart ligt...

Misschien een domme vraag, maar toch effe voor de zekerheid... je hebt toch wel de PCIe voedings connector op de videokaart kaart aangesloten? Ik weet dat sommige kaarten gewoon draaien zonder deze connector, alleen niet op vol vermogen.

[ Voor 14% gewijzigd door Remco Kramer op 17-08-2007 22:29 ]

• TweakerDwayne
@proller

Gelukkig iemand die wat van de onzin zegt. Ik las dat iemand overclocken suggereerde? :? Dat hoeft niet een vereiste zijn om een goede FPS te behalen, die lager is in vergelijking met andere slechtere setups.

@Janaart

De mensen die zeggen dat x64 een betere keuze is, waar baseren die het op? Bij een andere bekende hardware site is bewezen dat het pas nut heeft bij meer dan 4GB aan werkgeheugen.

@Remco Kramer

Daar dacht ik ook al aan van die PCI-E connector :P Maar dan krijg je een melding van Windows als het goed is dat de kaart niet op het volle vermogen werkt vanwege stroomtekort.

[ Voor 18% gewijzigd door TweakerDwayne op 17-08-2007 22:35 ]

• Tribunus
Goed als het dan niet aan de OS ligt, het kan dan wel zo wezen dat vista eerst nog een paar dagen nodig heeft om alles op een rij te zetten, moet het toch wel zo zijn dat ik er beter uit kom dan 20-30 FPS op een game dat niet echt grafisch erg hoog ligt. met stalker bijvoorbeeld zou ik dit niet zo gek vinden maar met WoW vindt ik dit erg apart.

waar kan het dan aan liggen, zou het kunnen dat er iets mis is met mijn videokaart? hoe kan ik bijvoorbeeld checken of de videokaart ook draait zoals die hoort? op 575 mhz bijvoorbeeld.

• TweakerDwayne
Janaart schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 22:48:
Goed als het dan niet aan de OS ligt, het kan dan wel zo wezen dat vista eerst nog een paar dagen nodig heeft om alles op een rij te zetten, moet het toch wel zo zijn dat ik er beter uit kom dan 20-30 FPS op een game dat niet echt grafisch erg hoog ligt. met stalker bijvoorbeeld zou ik dit niet zo gek vinden maar met WoW vindt ik dit erg apart.

waar kan het dan aan liggen, zou het kunnen dat er iets mis is met mijn videokaart? hoe kan ik bijvoorbeeld checken of de videokaart ook draait zoals die hoort? op 575 mhz bijvoorbeeld.
Met een programma als Rivatuner. Ookal heeft vista tijd nodig om alles op een rij te zetten, dat is geen excuus voor zo'n lage FPS rate met een monsterkaart als deze.

[ Voor 8% gewijzigd door TweakerDwayne op 17-08-2007 22:50 ]

• Tribunus
ik zal het programma even meepakken en kijken of daar misschien iets niet klopt.

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

flapstaart schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 20:50:
2gb onder vista is voor de rest van je setup nogal krap, ik zou wel eens willen weten wat voor scores je krijgt onder xp.
Haha, want Vista gebruikt 2+ GB? :') Laat me niet lachen, ik zit nu op 1,2GB geheugen gebruik met totaal 4GB aan ram op Vista X64. En dan heb je ook nog zoiets als Vista's Superfetch wat 'uit' gaat als je gaat gamen ofzo bv. ;)

Goedkoop bellen via VoIP

• Tribunus
Oke ik heb even met RivaTuner gekeken, en het volgende komt er uit:

Coreclock = 576
shaderdomain = 1350
memory clock = 900
Temp = 80 graden ( en dan doe ik nog niets, dit is met buraublad voor mijn neus)..

dit lijkt mij allemaal normaal en zoals de specs weergeven.

Het wordt allemaal zeer frustrerend, want zowat iedereen hier zegt dat het veel beter zou moeten lopen, maar niets werkt, wat ik ook probeer.

misschien nog meer suggesties?

Verwijderd

Janaart schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 18:30:

en ik weet haast wel zeker dat ik mijn Drivers helemaal geupdate hebt, en misschien is het handig te weten waar ik dan misschien kan zien of ik alles uptodate heb, als men denkt dat ik dat niet heb >:)
Ik heb beetje zon zelfde systeem alleen haal ik 9760 in 3D32006 iets lijkt me toch wel beetje ziekjes dan.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2007 23:07 ]

• dragonballz
Kun je even met Sisoft het geheugen meten, kan een bottleneck zijn:

SiSoftware Sandra
Benchmark Results
RAM Bandwidth Int Buff'd iSSE2 : 7002 MB/s
RAM Bandwidth Float Buff'd iSSE2 : 6795 MB/s
Results Interpretation : Higher index values are better.

Int Buff'd iSSE2 (Integer STREAM) Results Breakdown
Assignment : 6968MB/s
Scaling : 6963MB/s
Addition : 7078MB/s
Triad : 7002MB/s
Data Item Size : 16 byte(s)
Buffering Used : Yes
Offset Displacement Used : Yes
Bandwidth Efficiency : 48% (estimated)

Float Buff'd iSSE2 (Float STREAM) Results Breakdown
Assignment : 6704MB/s
Scaling : 6741MB/s
Addition : 6868MB/s
Triad : 6870MB/s
Bandwidth Efficiency : 46% (estimated)

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-01 22:28
Zet je Vsync uit in games. Dit zal een aardige boost geven.

• Godlikev
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 00:44
De temp van je videokaart lijkt me niet echt gezond 80 graden idle... Ik denk dat je gewoon de videokaart van je maatje in jou systeem moet proberen en die van jou in die van hem. en als dat het niet is lijkt mij de voeding het probleem...

• itons
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Janaart schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 23:02:
Coreclock = 576
shaderdomain = 1350
memory clock = 900
Temp = 80 graden ( en dan doe ik nog niets, dit is met buraublad voor mijn neus)..
80 graden lijkt me geen goede temperatuur voor een GPU. Zit het wel goed met je koeling in je kast en gaat de koeler van je GPU wel draaien?

[ Voor 38% gewijzigd door itons op 17-08-2007 23:15 ]

• Comgenie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-01 20:55

Comgenie

Soms heb je dat

Het lijkt me idd het makkelijkst om de videokaart in de pc van die kennis van je te proberen. Misschien zijn de drivers voor vista nog niet goed genoeg? Verder moet je nooit volledig vertrouwen in 'meldingen' van windows. Kijk in je pc of alle kabels goed zitten. Misschien is er ergens een 'energiebesparings'-iets wat je videokaart limiteert.

No animals were harmed in the making of this comment.

• Tribunus
De koeling lijkt mij geen probleem, ik dacht ook al dat 80 graden veel was en heb met de leverancier gemailed en die zei dat 80 graden normaal was voor deze kaart en dat 120 zijn max bedraagde. en ja de fan van de GPU gaat vanzelf draaien.

@et36s
vsync staat altijd uit bij mij.

van dat programma van sisoft snap ik niet erg veel, misschien een kleine uitleg hoe ik dat moet doen?

Als ik mijn kaart wil proberen in mijn vriend zijn PC moet ik 200 KM rijden, dat laat ik dus liever achterwege ;)

• Tribunus
SiSoftware Sandra

Benchmark Results
RAM Bandwidth Int Buff'd iSSE2 : 4442 MB/s
RAM Bandwidth Float Buff'd iSSE2 : 4365 MB/s
Results Interpretation : Higher index values are better.

Int Buff'd iSSE2 (Integer STREAM) Results Breakdown
Assignment : 4288MB/s
Scaling : 4351MB/s
Addition : 4596MB/s
Triad : 4533MB/s

Float Buff'd iSSE2 (Float STREAM) Results Breakdown
Assignment : 4255MB/s
Scaling : 4230MB/s
Addition : 4499MB/s
Triad : 4476MB/s

Performance Test Status
Run ID : JANNETJE on vrijdag 17 augustus 2007 at 23:28:50
Platform Compliance : Win32 x86
Memory Used by Test : 512MB
NUMA Support : No
SMP Test : No
Total Test Threads : 1
Multi-Core Test : Yes
SMT Test : No
Dynamic MP/MT Load Balance : No
Processor Affinity : P0C0T0
System Timer : 25MHz
Page Size : 4kB
Use Large Memory Pages : No

Features
SSE Technology : Yes
SSE2 Technology : Yes
SSE3 Technology : Yes
Supplemental SSE3 Technology : Yes
SSE4 Technology : No
EMMX - Extended MMX Technology : No
SSE4A Technology : No
HTT - Hyper-Threading Technology : No

Chipset 1
Model : Nvidia Corp C55 Host Bridge
Width : 64-bit

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Janaart schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 23:27:
De koeling lijkt mij geen probleem, ik dacht ook al dat 80 graden veel was en heb met de leverancier gemailed en die zei dat 80 graden normaal was voor deze kaart en dat 120 zijn max bedraagde.
Geloof me, dat gaat je GPU echt niet leuk vinden; die 120 graden :') Ik denk dat je hem dan wel weg kan gooien...

80/90 graden stressed zou misschien nog wel kunnen, maar idle totaal niet.

Goedkoop bellen via VoIP

Verwijderd

indd,het mag meschien wel maar hoe lang? en dat kan gewoon niet gezond zijn,mijn 8800gts word maximaal 60 graden,geen gtx maar toch,

• Tribunus
Maar goed, ook al wordt die warm, is het natuurlijk nog geen excuus dat ik zon slechte framerate heb, en is er misschien een manier om de RPM van de fan van de GPU op te schroeven?

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Janaart schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 23:27:
De koeling lijkt mij geen probleem, ik dacht ook al dat 80 graden veel was en heb met de leverancier gemailed en die zei dat 80 graden normaal was voor deze kaart en dat 120 zijn max bedraagde. en ja de fan van de GPU gaat vanzelf draaien.
Die leverancier wilt natuurlijk dat jij gewoon lekker tevreden bent en heeft geen zin om een videokaart te moeten wisselen of koeling problemen met je systeem op te lossen (mits je het systeem kant en klaar gekocht heb).

Nu is mijn videokaart niet zo krachtig maar mijn HIS X1950 Turbo is idle gewoon iets van 30 graden .. en als ik min PC flink op z'n staart trap, dan loopt het op naar 50 graden... naar 60 op warme dagen. Er zit gewoon 50 graden verschil tussen onze beide idle temps!!

Ik zou zeggen, trek eerst die kast van je PC af - kijken of je verschil ziet. Controlleer of de koeling van je videokaart ook werkt / draait. Probeer eerst die idle temp eens flink naar beneden te drukken voor je benchmarks / games gaat draaien.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Tribunus
natuurlijk begrijp ik dat de leverancier mij misschien zou vertellen wat niet waar is, maarja als die toch kapot gaat zitten hun er nog meer mee, ik heb deze pc zelf uitgezocht en door hun in elkaar laten zetten, dus als er wat fout is gegaan, dat is dan mooi hun fout.

Ik speel nu al games met de kast open, anders riskeer ik het risico dat mijn PC "uitvalt" is 2 keer gebeurt, gebeurt niet als de kast los staat, en zoals ik hierboven al zei draait de fan van de videokaart wel, maar draait die ook snel genoeg? hoe zou ik de fanspeed een beetje kunnen opschroeven?

• Tribunus
Ik heb even een ventilator, een 15 cm van mijn vid afgezet die koele lucht blaast, maar na een half uurtje ofzo is het nog steeds 68-70 graden, dusja ik weet niet of dat goed is?

• Mr.B
  • Laatst online: 19-01 21:18
Janaart schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 11:13:
natuurlijk begrijp ik dat de leverancier mij misschien zou vertellen wat niet waar is, maarja als die toch kapot gaat zitten hun er nog meer mee, ik heb deze pc zelf uitgezocht en door hun in elkaar laten zetten, dus als er wat fout is gegaan, dat is dan mooi hun fout.

Ik speel nu al games met de kast open, anders riskeer ik het risico dat mijn PC "uitvalt" is 2 keer gebeurt, gebeurt niet als de kast los staat, en zoals ik hierboven al zei draait de fan van de videokaart wel, maar draait die ook snel genoeg? hoe zou ik de fanspeed een beetje kunnen opschroeven?
Dat je pc uitvalt als je de kast dicht hebt zitten (onder welke omstandigheden? kamertemperatuur á 20ish graden?) en niet wanneer je zijkant eraf haalt lijkt het me meer een koeling probleem. Zoals aangegeven is 80 graden idle niet echt gezond, zelfs voor zo'n kaart. Het ziet er naar uit dat je leverancier niet goed daar koeling heeft gekeken.

Ik zou zeggen post wat meer temps (m.b.v. speedfan bijv.) van bijvoorbeeld je hd/kast/cpu en dan weten de kenners hier ongetwijfeld wat voor temps je zou moeten hebben (mits goed gekoeld) want ik draai zelf nog een athlon 3500+ :P

PS het is gebruikelijk als je de laatste post hebt gedaan en weer wat wilt posten je de 'edit' knop gebruikt ;)

Maakt soms wel eens een foto ...

• Waster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-04-2025
Ik heb ongeveer exact dezelfde problemen gehad met alleen een 8800GTS 320MB als videokaart wat toch ook geen kinderachtige kaart is. De prestaties onder FEAR vielen me ook zwaar tegen, maar heb kwam allemaal gewoon door de vsync. Zet deze eens uit. Ik zal je de standaard benchmark van FEAR geven en je ziet het verschil en ENORME fps drops met vsync.

Alles max (1280x960) vsinc off:
min: 40
avg: 75
max: 202
98% above 40 fps

Alles max (1280x960) vsinc on:
min: 29
avg: 49
max: 61
21% between 25-40fps, 79% above 40 fps

Dus zet vsync eens uit en neem de eventuele tearing voor lief en kijk eens of er bij hevige vuurgevechten dan minder framedrops zijn. Ik vind het ook lastig dat ik moest kiezen voor tearing of lage fps terwijl ik zo'n dure kaart heb. Ik heb trouwens nVidia driver 162.18, ik weet niet welke jij hebt?

• Tribunus
Mr.B schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 11:48:
[...]

Dat je pc uitvalt als je de kast dicht hebt zitten (onder welke omstandigheden? kamertemperatuur á 20ish graden?) en niet wanneer je zijkant eraf haalt lijkt het me meer een koeling probleem. Zoals aangegeven is 80 graden idle niet echt gezond, zelfs voor zo'n kaart. Het ziet er naar uit dat je leverancier niet goed daar koeling heeft gekeken.

Ik zou zeggen post wat meer temps (m.b.v. speedfan bijv.) van bijvoorbeeld je hd/kast/cpu en dan weten de kenners hier ongetwijfeld wat voor temps je zou moeten hebben (mits goed gekoeld) want ik draai zelf nog een athlon 3500+ :P

PS het is gebruikelijk als je de laatste post hebt gedaan en weer wat wilt posten je de 'edit' knop gebruikt ;)
Dat mij PC uitvalt is inderdaad onder normale omstandigheden, laten we zeggen 22 graden kamer temperatuur, en dan de kast dicht uiteraard, mijn CPU is boxed, dus daar zit de standaard fan op ik heb achterin de kast een 120mm FAN, welke fabrikant weet ik niet, de kast is: een AOPEN Midi H500E, en ook in de voeding zit een 120MM fan.

En weer vraag ik aub er bij te vertellen hoe ik bijvoorbeeld de fanspeed van de fans in mijn kasten kan zien, ik bedoel dan software gerelateerd, het kan wel in de bios maar dat is zo'n verschrikkelijke omweg.

@ waster
zoals ik al eerder opgemerkt had staat mijn Vsync, altijd uit.
Nvidia drivers 7.15.0011.6222 (met dxdiag)

[ Voor 4% gewijzigd door Tribunus op 18-08-2007 11:58 ]

• bcd87
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
flapstaart schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 20:50:
Zou goed genoeg moeten zijn toch? Ik heb ook 2GB PC6400 (underclocked zelfs) met een soortgelijke setup, nergens problemen mee..

Verwijderd

Ik zou toch echt even het systeempje retouren naar de leverancier en dan mogen hun het zelf allemaal even testen. Waarom je videokaart zo warm word is mij een raadsel aangezien je verder niets in je case heb zitten en een 120mm fan in de tower. Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat je casefan naar binnen zuigt inplaats van naar buiten. Hou je hand er eens voor en check het eens, je zal niet de eerste zijn :)

Het kan ook gewoon zijn dat je uit de doos een slechte videokaart hebt en de enigste oplossing is dan omruilen. Ik zou er niet heel veel tijd meer aan besteden aangezien je op een clean install zit en er niets op staat die een idle temp. van 80 graden van je graka rechtvaardigen. Ook de uitvallen in idle van je tower zeggen niet veel goeds en het lijkt mij allemaal te duiden op een hardwarematig probleem.

Maar goed, check je fan eens met je hand :)

• Mr.B
Janaart schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 11:55:
[...]
En weer vraag ik aub er bij te vertellen hoe ik bijvoorbeeld de fanspeed van de fans in mijn kasten kan zien, ik bedoel dan software gerelateerd, het kan wel in de bios maar dat is zo'n verschrikkelijke omweg.
Het staat in de post, al dan niet tussen haakjes. Maar Speedfan wordt vrij vaak gebruikt. Enige lastige is soms uitvissen waarvan een tempsensor de temperatuur aangeeft.
Edit: beetje scheef gelezen, maar speedfan geeft ook de snelheden (rpm) van je fans weer

[ Voor 7% gewijzigd door Mr.B op 18-08-2007 12:08 ]

• Tribunus
@parabellum
Mijn case fan blaast de warme lucht gewoon naar buiten(had dit al gechecked ;) )

Speedfan:
Ik heb het programma even meegepakt, en deze geeft aan dat Temp2(god mag weten wat dit is) te warm wordt(55 graden), iig dat denk ik want daar staat een vlam voor. maar ik weet dus niet waar ik kan zien wat Temp2 inhoud.

er staat iig niet mijn videokaart tussen, want er staat niet tegen de 80 graden in dit lijstje, die 80 graden heb ik gemeten met everest evenals met Rivatuner.

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12-2025

ScSi

Belg.

Janaart, stuur dat systeem retour naar de winkel waar je die gekocht hebt. Zij hebben die geassembleerd en jij bent niet tevreden met de prestaties, dus zij moeten het maar oplossen. Je hebt al veel geprobeerd dat niet mocht baten, dus nu is het aan hun.

• Mr.B
Een van de temps (meestal de 1e) is die van de cpu, maar dat durf ik ook niet met zekerheid te zeggen. Je kan bij 'Configure' meestal bij de temperaturen wel afleiden wat ie meet als je naar de bus kijkt (ISA bijv. door het moederbord, SMART van je hd, ...nvidia... de videokaart), bij mij tenminste.
ScSi schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 12:33:
Janaart, stuur dat systeem retour naar de winkel waar je die gekocht hebt. Zij hebben die geassembleerd en jij bent niet tevreden met de prestaties, dus zij moeten het maar oplossen. Je hebt al veel geprobeerd dat niet mocht baten, dus nu is het aan hun.
Ik sluit me bij ScSi aan. Stuur (of breng) het systeem terug en leg uit dat de pc uitvalt (en met de kast open niet) en vertel ze van de matige prestaties. Het is nu aan hun om het op te lossen, zeker aangezien zij het systeem inelkaar hebben gezet.

• Tribunus
Goed, ik heb een mail gestuurd naar de leveranciers waarin staat dat ik vanalles heb geprobeerd, ook met behulp van anderen en dat ik met verschillende programma's heb gechecked of de factory settings ook in het echt zo waren. Wat dus wel het geval was.

Ook heb ik mijn ontevredenheid geuit over de betrouwbaarheid van het geheel, nu is het dus afwachten op hun antwoord.

Ik wil jullie bij deze allen bedanken voor de hulp die jullie mij hebben gegeven, ik ben er iniedergeval wijzer van geworden, ik zal dit topic nog even updaten als ik een mail terug heb, en wat de levenrancier hier over te zeggen heeft.

Nogmaals bedankt allemaal. _/-\o_

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-01 06:00

Archimond

Lopende Helpdesk

Het is ook handig om de link van deze topic te geven zodat de leverancier kan lezen wat je allemaal al hebt geprobeerd.
Geen enkele pc mag bij load binnen 24 uur uitvallen. Als de leverancier goed had geassembleerd EN getest dan moesten zij het al ontdekt hebben voordat het naar jou gestuurd werd.

Installeer eens ntune, daarbij zit nvidia monitor, om de temperaturen te bekijken van je moederbord, GPU core, processor en je nvidia chipset op je moederbord als je dat hebt,
Nvidia stability test en de mogelijkheid om fanspeed te veranderen is dan ook zichtbaar.

Als je Ntune hebt geinstalleerd moet je met je rechtermuisknop op een lege plek op de bureablad klikken > Nvidia- configuratiescherm,
ga dan naar menu > Beeld > Geavanceerd aanklikken.
Daarna klik je op de + van Prestatie en klik je op GPU-instellingen aanpassen,
daar kun je klokfrequenties en zelf de ventilator aanpassen.

Met rivatuner kun je ook de ventilator snelheid aanpassen:
Klik op onderste driehoek die naar rechtsonder wijst bij Forceware detected.
Daarna moet je op de icon klikken dat op een PCI kaart lijkt, de meest linkse van de hele rij.
Op de 2e tabblad zie je al "Fan" daar kun je fan snelheden in 2D (wanneer je in windows bent), Low power 3D en Performance 3D (wanneer je 3D spellen speelt) veranderen.

Ik hoop dat het duidelijk is, op internet zijn nog meer handleidingen te vinden incl plaatjes van hoe je fansnelheden kunt aanpassen bij nvidia forceware of rivatuner.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:00

Thandor

SilverStreak

CSL Beleid
Probleemtopics horen niet in CSL thuis :o. Stuur het systeem terug indien het gekocht is als compleet systeem. Wil je het alsnog zelf onderzoeken dan denk ik dat je beter richting de software kant moet kijken, ofwel Softe Goederen :).

[ Voor 59% gewijzigd door Thandor op 23-08-2007 20:50 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.