Winkel rekent onderzoekskosten voor defect aan laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 887 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ventusGallus
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-03 09:19
Ik heb een probleem met de winkel waar ik een laptop heb gekocht.

Het problem is dat de voedingsconnector op het moederboord is afgebroken. Het stekkertje van de adapter gaat nog wel in de laptop maar maakt geen contact. Accu wordt dus niet opgeladen en laptop werkt dus niet. Laptop is 2 jaar oud en heeft (dus) geen garantie meer. Fabrieksgarantie was 1 jaar. Ik terug naar de winkel. Zij zeiden al gelijk dat het moeilijk was te repareren en dat de kosten voor reparatie ongeveer 300 euro zouden zijn (nieuw moederboord). Maar dat ze wel een prijsopgave konden maken. Daarvoor moest de laptop opgestuurd worden naar de fabrikant.
De verwachting was dat dit 10 dagen (lees: werkdagen dus twee weken) zou duren. Inmiddels heeft het 8 weken geduurd.

Toen toshiba bevestige dat de kosten idd 350 euro zouden zijn heb ik gezegd dat ze niet moesten repareren. Voor dat geld ga ik zelf wel solderen o.i.d. Maar toen begonnen ze opeens over onderzoekskosten van 75 euro. Ik was hier heel verbaasd over omdat ze daar eerder niets over hadden gezegd. Bovendien had ik al laten weten dat als het ook echt zo'n 250+ euro zou kosten dat ik het niet zou laten repareren.
op hun website zeggen ze ook nog eens het volgende:
Indien u een defect aanmeldt dat buiten de normale fabrieksgarantie of uitsluitingen valt zal er in de meeste gevallen onderzoekskosten in rekening worden gebracht. Wij zullen u van te voren uitleg geven en informeren over de hoogte van de kosten.

Ze willen nu de laptop niet terug geven voordat ik die kosten heb betaald. Ze zeggen: je had wel kunnen weten dat dit geld zou kosten.
wat moet ik nu doen? ik heb tch echt het idee dat ik niet hoef te betalen. bovendien: ze hebben er 8 weken voor nodig gehad en ze zeiden 2!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125679

Wij zullen u van te voren uitleg geven en informeren over de hoogte van de kosten.
Confronteer ze hiermee. Indien ze dit inderdaad van tevoren niet hebben gemeld kunnen ze geen geld van je eisen!

@ hieronder:
Dat is toch gewoon de service waar je voor betaalt? Het zou nog mooi worden wanneer alle winkels kosten gaan rekenen, alleen al voor het feit dat je met een probleem zit. :|

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 125679 op 17-08-2007 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

Ja wat denk jij dan? Dat die mensen jou voor de gein helpen?

"Ja meneer kom maar binnen, hier helpen we iedereen helemaal gratis" ... 8)7

Dan zou die winkel niet lang bestaan.

Daarnaast snap ik niet dat je het hebt laten opsturen naar de fabrikant als je al wist dat dat ongeveer 300 euro zou zijn en je het niet voor 300 euro wilt laten fixen.

Ook het opsturen en terugsturen is natuurlijk niet gratis, waarom zou de computerwinkel dat moeten betalen.

Het is niet zo netjes dat ze het niet gezegd hebben dat zoiets geld kost, maar dat had je inderdaad zelf ook wel kunnen weten..

(Daarnaast heb ik zo'n idee dat ze dat wel gezegd hebben maar jij hier niet zegt dat ze dat gezegd hebben, als je iets laat onderzoeken is het logisch dat je onderzoekskosten moet betalen).

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 17-08-2007 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Dat het 8 weken geduurt heeft ligt meer aan Toshiba dan aan de winkel. Op zich vind ik het redelijk dat je onderzoeks kosten moet betalen. De winkel is er namelijk aardig wat tijd aan kwijt.

75 euro vind ik dan wel weer veel maar het is logisch dat ze er geld voor rekenen. Dat ze dat van te voren niet aangegeven hebben is niet netjes maar dat jij verwacht dat het niets kost is ook niet logisch.

Ik denk dat de winkel gewoon in hun recht staat aangezien het ook in de voorwaarden staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
je kan er ver in gaan.
- hen wijzen op die menselijke fout, waar je gezonde verstand ook had moeten aan denken.
- het voor het gerecht brengen ev. onder de noemer "onrechtmatig achterhouden van laptop"

en wat ben je uiteindelijk verder:

- je bent je laptop nog langer kwijt,
- je gaat hoogstwaarschijnlijk alsnog moeten betalen,
- en je kan je kop niet meer tonen in die winkel en hopen op een vriendelijke dienstverlening.

menselijke oplossing:
wijs hen op die zin, en dat je van niets wist, omdat ze geen indicatie hebben gegeven
(is woord tegen woord)
zeg hen dat je wel vermoedde dat er verzendkosten waren, en dat je die wilt betalen, maar dat je niet verwachtte dat die zo hoog waren. (toshiba heeft wel een service-centrum in Nederland/benelux)
en vraag of er iets regelbaar is...

[ Voor 30% gewijzigd door soulrider op 17-08-2007 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:43
De nieuwe garantieregels zijn niet beperkt tot de garantie periode. Stel dat een laptop een levensduur heeft van 5 jaar zou je als kosten 2/5 mogen betalen van de reparatiekosten (in dit geval). De winkelier is hiervoor verantwoordelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door winwiz op 17-08-2007 16:23 ]

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

@TS: die 2 vs 8 weken hebben niets met het bedrag te maken, die kun je hoogstens gebruiken om extra coulance af te dwingen.

Schrijf ze een nette brief, waarin je de zaak uitlegd en je dus aangeeft dat ze jouw bezit wederrechtelijk inhouden. Je geeft ze dan een week om te reageren en twee weken om de laptop terug te bezorgen.

Edit: zie ook je vorige topic, Wettelijke garantietermijn of fabrieksgarantie?.

[ Voor 12% gewijzigd door gambieter op 17-08-2007 16:25 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ventusGallus
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-03 09:19
ok. ik begrijp dat het geld kost maar:

- ik heb toch geen zaken met toshiba gedaan? ik vraag hen om een prijsopgave te maken en prijsopgaves zijn toch eigenlijk (bijna) altijd vrijblijvend?

- op het ontvangstbewijs dat ze hebben afgegeven toen ze mijn laptop innamen staat bij garantie: "ja". ik moet wel zeggen dat we tijdens het gesprek er allebei van overtuigd waren dat de standaard garantie van 1 jaar reeds verstreken was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

winwiz schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 16:22:
De nieuwe garantieregels zijn niet beperkt tot de garantie periode. Stel dat een laptop een levensduur heeft van 5 jaar zou je als kosten 2/5 mogen betalen van de reparatiekosten (in dit geval). De winkelier is hiervoor verantwoordelijk.
Dat geldt alleen voor nieuwe producten, niet voor alle oude rommel die je nog hebt liggen ;)
guus2 schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 16:26:
ok. ik begrijp dat het geld kost maar:

- ik heb toch geen zaken met toshiba gedaan? ik vraag hen om een prijsopgave te maken en prijsopgaves zijn toch eigenlijk (bijna) altijd vrijblijvend?
Nee je hebt hen gevraagd een defect te onderzoeken en met het resultaat van dat onderzoek een prijsopgave te maken.

Je moet betalen voor het onderzoek en niet voor de prijsopgave.

Daarnaast heb je inderdaad geen zaken gedaan met Toshiba maar met de winkel, de winkel heeft oa de volgende kosten gehad en rekent deze gewoon door aan jou:

- Winkelier/TD medewerker die je geholpen heeft
- Administratief werk rond het onderzoek
- Verzendkosten heen en terug van de laptop
- Onderzoekskosten Toshiba

Je zal deze kosten dus moeten betalen omdat de winkel deze kosten heeft gemaakt in jouw opdracht, waar die kosten verder vandaan komen maakt verder weinig uit, maar je kunt altijd een specificatie vragen natuurlijk.
- op het ontvangstbewijs dat ze hebben afgegeven toen ze mijn laptop innamen staat bij garantie: "ja". ik moet wel zeggen dat we tijdens het gesprek er allebei van overtuigd waren dat de standaard garantie van 1 jaar reeds verstreken was.
Zegt niet zoveel denk ik, in ieder geval niet genoeg om conclusies aan te verbinden. (Kan immers gewoon op fabrieksgarantie slaan en niet op de reeds verlopen winkelgarantie)

[ Voor 62% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 17-08-2007 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 00:25

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Het is niet netjes van de winkel dat ze niks over kosten hebben gezegd, maar voor defecten buiten de garantie (ga ik even niet in op het verhaal dat je recht hebt op meer dan 1 jaar, dat ligt juridisch niet zo simpel) gebeurt bijna altijd het volgende:

Prijsopgave van kosten aanvragen met 3 opties, (je betaalt onderzoekskosten bij bv de MediaMarkt betaal meteen vooraf):

1) Zie je af van de reparatie dan betaal je onderzoekskosten en krijg je apparaat terug
2) Zie je af van de reparatie, betaalt niks aan onderzoekskosten en doet afstand van het apparaat
3) Je laat reparen, bij die kosten zitten dan de onderzoekskosten inbegrepen

Voor niks gaat de zon op..... nog wel

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125122

Een prijsopgave is (natuurlijk) alleen gratis als ze bv daarvoor in lijst kunnen kijken om te zien hoe duur het gaat worden. Als jij een prijsopgave vraagt voor een kapot apparaat, dan moeten ze om dat goed te doen dat apparaat uit elkaar halen en dan zijn ze dus al halverwege wat betreft de de werkzaamheden: Open maken en diagnose stellen. De andere helft bestaat uit onderdeel vervangen en weer dichtmaken.

Ik ben wel van mening dat 75 euro ontzetten veel geld is. Dan moet je van te voren eigenlijk al bijna zeker weten dat je je laptop gaat laten maken, maar als je dat weet hoef je ook geen onderzoek te laten doen...

Verder raad ik je aan om toch iets te doen aan die garantie. De economische levensduur van een laptop is 3-4 jaar. Als ie nu kapot is zonder dat jou iets te verwijten valt, dan zou de winkelier minstens de helft van de reparatie moeten betalen. Dan hadden ze het apparaat maar beter moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:52
Het is toch logisch dat het opsturen en onderzoeken geld kost? Lijkt mij evidentie zelve. Dacht het 8 weken duurt is echt wel bagger maar je had toch niet serieus verwacht dat ze die laptop gratis zouden opsturen en onderzoeken?

Het is wel hun fout dat ze niet hebben gezegd hoeveel deze kosten ongeveer zouden zijn maar op zich wel logisch dat je dit moet betalen.

[ Voor 23% gewijzigd door FragileM64 op 17-08-2007 16:50 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Met garantie maak je overigens heel weinig kans in dit geval, een afgebroken voedingsstekker is vrijwel zeker een kwestie van user abuse. Die dingen kunnen wel kleine scheurtjes gaan vertonen na heel veel normaal gebruik, maar echt afbreken gebeurt vrijwel alleen als de stekker erin zit en het ding een ram krijgt (laten vallen, struikelen over de kabel etc).

Je hebt alleen nog de mogelijkheid op fabrieksgarantie (de winkelgarantie van 1 jaar was reeds verlopen) en de fabrikant kan aantonen dat bij normaal gebruik die stekker niet afbreekt en daarom garantie weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Wat ik wel slecht vind van de winkel is dat de laptop uberhaupt opgestuurd is naar Toshiba. De aansluiting van de voeding zit voor zover ik weet altijd vast op het moederbord, dus van te voren was al te zeggen dat er voor reparatie een nieuw moederbord in moest. Zonde om iets dat je al weet door Toshiba te laten bevestigen voor veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rafler
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-06 14:07
Het is vrijwel logisch dat ze kosten berekenen maar ik vind 75,- gewoonweg asso. Met 30/40,- zou ik akoord gaan, het lijkt er nu meer op dat ze je gewoon een poot uit willen draaien. Want wat hebben gedaan heb opgestuurd beetje administratie werk en voorderest?

EDIT
PilatuS schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 17:00:
Wat ik wel slecht vind van de winkel is dat de laptop uberhaupt opgestuurd is naar Toshiba. De aansluiting van de voeding zit voor zover ik weet altijd vast op het moederbord, dus van te voren was al te zeggen dat er voor reparatie een nieuw moederbord in moest. Zonde om iets dat je al weet door Toshiba te laten bevestigen voor veel geld.
Hier ben ik het dus ook mee eens, als ze eerlijk waren geweest. Hard maar waar, meneer het is niet de moeite waard om hem optesturen we noemen dit economish totallos :).

[ Voor 55% gewijzigd door rafler op 17-08-2007 17:17 ]

Pagina: 1