Hoe werkt de installatie met SATA?

Pagina: 1
Acties:

• henk99
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-05 18:46
Ik ben nieuw op SATA gebied, dus 'bare with me'.

Ik heb een nieuwe mobo gekocht (met de hele boel erbij hoor). Een Gigabyte GA-P35C-D3RS. Nu heb ik een SATA HD en een SATA DVD speler.
Hoe gaat dit nu met booten? Ik kan me herinneren dat je voor windows XP een diskette moet hebben met SATA drivers voordat windows de sata schijven uberhaubt herkent.
Maar hoe kom ik uberhaubt zover? Mijn pc weet in de bios wel dat de dvd daar zit, maar kan er ook al van geboot worden?
Misschien een domme vraag hoor, maar ik heb nu nog een pc met ide apparaten. Vanavond wil ik de nieuwe spullen inbouwen maar wilde dit eerst navragen.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Je kan zonder problemen booten.

Zelf heb ik nooit een diskette nodig gehad om Windows te kunnen installeren op een SATA schijf, maar sommigen zijn er dagen mee aan het rommelen.

[ Voor 72% gewijzigd door Gunner op 17-08-2007 14:52 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:08
SATA werkt voor de gebruiker PRECIES hetzelfde als IDE.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Van een S-ATA drive kun je gewoon booten, alleen ligt het dus aan het OS of het ook ondersteund wordt of niet. En voor dat geval is er dus de mogelijkheid om 3rd party drivers te laden.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:00
Terw_Dan schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 14:52:
Van een S-ATA drive kun je gewoon booten, alleen ligt het dus aan het OS of het ook ondersteund wordt of niet. En voor dat geval is er dus de mogelijkheid om 3rd party drivers te laden.
Of het laatste SP van je OS gebruiken, dat wil vaak helpen :)

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
jongentje schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 14:52:
SATA werkt voor de gebruiker PRECIES hetzelfde als IDE.
Sata is IDE... Jij haalt Sata en Pata door elkaar.

Je kan snel genoeg zien of je een driver diskette nodig hebt om je windows te installeren. Stop de windows XP cd erin en laat de setup starten. Als hij geen harde schijf kan vinden heb je de driver diskette nodig.

Op de cd die bij het moederbord zit staan de drivers die je op een floppy moet zetten. druk op F6 zodra de windows Xp setup begint, zodra hij vraagt om de diskette stop je die erin en laat je de setup z'n werk doen.

Er zijn ook nog andere mogelijkheden door bijvoorbeeld de driver te slipstreamen in de cd, maar voor een gewone gebruiker is dit te lastig.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

_Apache_ schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 14:54:
[...]

Of het laatste SP van je OS gebruiken, dat wil vaak helpen :)
Mwah, voor zover ik weet zijn er nog niet heel veel OSen die overweg kunnen met bijv een ICH9(R) controller, dus een losse driver laden ontkom je bij nieuwe hardware waarschijnlijk niet aan.
Mishmash schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 14:55:

Er zijn ook nog andere mogelijkheden door bijvoorbeeld de driver te slipstreamen in de cd, maar voor een gewone gebruiker is dit te lastig.
Ach, zo lastig is het niet met nlite. Althans, ik vind het makkelijker dan m'n kast openslopen, 7 floppydrives en 812 diskettes proberen tot ik eindelijk iets werkends heb ;)

[ Voor 36% gewijzigd door TERW_DAN op 17-08-2007 15:28 ]

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 11:00
henk99 schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 14:50:
Ik ben nieuw op SATA gebied, dus 'bare with me'.

Ik heb een nieuwe mobo gekocht (met de hele boel erbij hoor). Een Gigabyte GA-P35C-D3RS. Nu heb ik een SATA HD en een SATA DVD speler.
Hoe gaat dit nu met booten? Ik kan me herinneren dat je voor windows XP een diskette moet hebben met SATA drivers voordat windows de sata schijven uberhaubt herkent.
Maar hoe kom ik uberhaubt zover? Mijn pc weet in de bios wel dat de dvd daar zit, maar kan er ook al van geboot worden?
Misschien een domme vraag hoor, maar ik heb nu nog een pc met ide apparaten. Vanavond wil ik de nieuwe spullen inbouwen maar wilde dit eerst navragen.
Als je nou alles eens inbouwd en het gewoon probeert? Grote kans dat je helemaal geen drivers oid nodig hebt. had ik ook niet met mijn oude P4C800 bordje van Asus.

• Kwastie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-05 12:12

Kwastie

Awesomeness

Dit automatisch opstarten is niet helemaal waar: Oude Moederborden zijn losse drivers nodig namelijk.
Waarschijnlijk hebben nieuwe moederborden daar geen last meer van

[ Voor 24% gewijzigd door Kwastie op 17-08-2007 15:26 ]

When I get sad i stop being sad and be awesome instead

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 11:00
Kwastie schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 15:26:
Dit automatisch opstarten is niet helemaal waar: Oude Moederborden zijn losse drivers nodig namelijk.
Waarschijnlijk hebben nieuwe moederborden daar geen last meer van
Mijn P4C800 Deluxe uit eind 2003 heeft nog nooit om drivers gevraagd. Waarschijnlijk zijn die voor de RAID-controller wel nodig.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Nou OK dan maar Serial ATA FAQ

Beetje zoeken is toch wel een eis op dit forum.

[ Voor 32% gewijzigd door Guardian Angel op 17-08-2007 15:51 ]

ARME AOW’er

Pagina: 1