Asus Blitz Formula (Special Edition)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.456 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-02 00:20
Asus Blitz Formula (Special Edition)

Er is een nieuw P35 Moederbord uitgekomen van Asus en ik zag dat er nog geen topic van was geopend. Vandaar dit topic. De Asus Blitz Formula lijkt me een zeer interessant moederbord met de mogelijkheden van de Blitz Extreme, maar dan met DDR2 geheugen. Ik vraag mezelf eerlijk gezegd af wat DDR3 voor meerwaarde biedt, daarbij is DDR2 geheugen momenteel een heel stuk goedkoper dan DDR3.

Het leuke is dat er paar dingen op zitten zoals standaard waterkoelblokjes, de Supreme FX geluidskaart en LCD Poster.

Afbeeldingslocatie: http://www.hothardware.com/articleimages/Item1012/small_boxes_2.JPGAfbeeldingslocatie: http://www.hothardware.com/articleimages/item1012/small_asus_blitz_1.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.hothardware.com/articleimages/Item1012/small_asus_blitz_4.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.hothardware.com/articleimages/Item1012/small_asus_blitz_5.JPGAfbeeldingslocatie: http://www.hothardware.com/articleimages/Item1012/small_asus_blitz_3.JPGAfbeeldingslocatie: http://www.hothardware.com/articleimages/Item1012/small_asus_blitz_8.JPG

Specificaties:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~zeelan21/tweakers/specs.png

Links

Link naar fabrikant

Review van Techgage
Review van Hot Hardware
Review van t-break
Review van HardOCP
Review van VR-Zone

Opmerkingen

Wanneer je tips of opmerkingen hebt voor de topicstart of eventuele uitbreidingen weet, DM, meld ze in het topic of stuur een mail. :)

_@/'

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 20:53

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Ben zelf een echte Asus moederborden fanboy, maar ik vind het eigenlijk jammer wat Asus aan het doen is op dit moment. Ik zie het bos niet meer door de bomen met al die verschillende versies. In de periode van de Intel x975 chipset had je heel duidelijk de P5W serie als vlaggenschip. De Intel p965 kwam daar toen bij en toen kon je je al gaan afvragen wat beter was. Nu met die P35 erbij wordt het alleen maar onoverzichtelijker....

Meeste zullen zeggen dat de Intel x975 niet meer interessant zijn, zeker als je wilt overclocken. Echter zul je zien dat in bepaalde gevallen de oudere chipset interessanter is dan de p35. Klein voorbeeld als je veel pci-e 16x sloten wilt, dan is de P5W64 WS interessanter dan de P5K64 WS vanwege de lanes verdeling.

Straks mag je de Intel x38 chipset gaan verwachten, dan wordt wel duidelijk dat dit de betere borden zijn. Maar daaronder blijft het een chaos.

Desalnietemin is dit een leuk moederbord, alhoewel ik persoonlijk op dit moment zou uitkijken voor iets met DDR3.

[ Voor 18% gewijzigd door Dukey op 17-08-2007 21:01 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Steephh
Ik denk niet dat je veel aan pci-e 16x sloten hebt.. Tenzij je een of andere zware RAID controller gaat gebruiken, maar als je daar het geld voor hebt ga je natuurlijk niet besparen op een moederbord maar neem je een degelijk server moederbord.

Verder, qua prestatie is de P35 zowieso een stuk beter en deze moederborden zijn ook weer voorzien van de nieuwe Intel RAID chipset. Maar ik ben benieuwd wat de x38 moederborden dan extra gaan bieden..

Ik vind het trouwens niet zo moeilijk om een versie te kiezen. Je stelt je eisen (bijvoorbeeld, minimaal 4x SATA, 2 PCI-e 16x poorten.) daarna kies je het moederbord wat het beste bij je past. Verder, nieuwere chipsets zijn vaak beter op sommige punten, maar wel duurder.. Ét voila..

En waarom zou je voor DDR3 gaan? Het is duur en schaars.. En de prestaties zijn nog niet echt bewezen, dusja.. Ik zie de meerwaarde er niet van in. Voor 2gb DDR3 kan je 10gb DDR2 halen.. Tsja..

[ Voor 11% gewijzigd door Steephh op 17-08-2007 22:50 ]

_@/'

• Dukey

Dukey

Steephh schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 22:48:
Ik denk niet dat je veel aan pci-e 16x sloten hebt.. Tenzij je een of andere zware RAID controller gaat gebruiken, maar als je daar het geld voor hebt ga je natuurlijk niet besparen op een moederbord maar neem je een degelijk server moederbord.
Waaaat???? Onder welk steen kom jij vandaan? Nee aan die tig pci-e 1x sloten heb je wat aan ja.
Ik vind het trouwens niet zo moeilijk om een versie te kiezen. Je stelt je eisen (bijvoorbeeld, minimaal 4x SATA, 2 PCI-e 16x poorten.) daarna kies je het moederbord wat het beste bij je past. Verder, nieuwere chipsets zijn vaak beter op sommige punten, maar wel duurder.. Ét voila..
Met die eisen kun je dus zeker 20 Asus moederborden krijgen (los uit de pols geteld) maar je snapt m'n punt wel ;).

En waarom moet ik een server moederbord kopen als ik een Promise, Areca of whatever wil draaien? Echte server moederborden zijn typisch niet geschikt voor desktop/workstation inzet, meestal vanwege de gebruikte chipset die bijvoorbeeld geen pci-e 16x slot ook 16 lanes kan geven.

En dan kom je bij de Asus workstation moederborden zoals de P5W64 waarin je prima een raid controller kunt draaien op volle snelheid (je raad wel dat ik der ene heb). Bij een typisch Intel P35 bord heb je twee pci-e sloten waar van der ene 16 lanes heeft en der andere maar 4 lanes. Is een Intel 975 bord dan niet interessanter als je crossfire wilt draaien (of SLI met gemodde drivers) aangezien die twee pci-e sloten van elk 8 lanes kan geven?

Ik kom dan ook op m'n eerder opmerking dat het niet zo simpel is om een bord nu uit te kiezen. Komt er echt op neer welke behoeften je hebt en dan nog is je keuze ruim...
En waarom zou je voor DDR3 gaan? Het is duur en schaars.. En de prestaties zijn nog niet echt bewezen, dusja.. Ik zie de meerwaarde er niet van in. Voor 2gb DDR3 kan je 10gb DDR2 halen.. Tsja..
Waarom niet? Weet je nog toen DDR2 werd geintroduceerd? Toen blaatte iedereen precies zoals jij nu over DDR3 blaat. Ik geef toe dat NU direct wat te vroeg is, maar als het geld hebt, waarom niet? We hebben het hier over borden rond de 200 euro, waarom dat dan niet combineren met het allernieuwste? Je gaat toch ook geen E4300 erop duwen of wel soms? En als ik het goed voor heb moet je voor jouw aangehaalde bord percé waterkoeling hebben, dat bord raakt overhit met dat koelblok ongekoeld. Wat kost dat wel niet?

[ Voor 76% gewijzigd door Dukey op 17-08-2007 23:33 ]

• Steephh
Dukey schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 23:17:
[...]

Waaaat???? Onder welk steen kom jij vandaan? Nee aan die tig pci-e 1x sloten heb je wat aan ja.
Die vraag kan ik beter aan jouw stellen.. Als je een beetje rond leest weet je dat de meeste videokaarten niet eens de volle 16x bandbreedte gebruiken. De meeste liggen tegen de 8x aan.. Dus tenzij je het denkt nodig te hebben kan je net zo goed voor een P35 chipset gaan.
[...]

Met die eisen kun je dus zeker 20 Asus moederborden krijgen (los uit de pols geteld) maar je snapt m'n punt wel ;).
Ze zijn echt niet allemaal hetzelfde. Je kiest geen moederbord dat meer heeft dan nodig is.. (tenzij je ECHT geld teveel hebt.) Dude, serieus, ik heb daar echt geen moeite mee.. Er zijn natuurlijk veel moederborden, maar deze hebben naast allemaal verschillende functies én verschillende chipsets.
En waarom moet ik een server moederbord kopen als ik een Promise, Areca of whatever wil draaien? Echte server moederborden zijn typisch niet geschikt voor desktop/workstation inzet, meestal vanwege de gebruikte chipset die bijvoorbeeld geen pci-e 16x slot ook 16 lanes kan geven.
En dan kom je bij de Asus workstation moederborden zoals de P5W64 waarin je prima een raid controller kunt draaien op volle snelheid (je raad wel dat ik der ene heb). Bij een typisch Intel P35 bord heb je twee pci-e sloten waar van der ene 16 lanes heeft en der andere maar 4 lanes. Is een Intel 975 bord dan niet interessanter als je crossfire wilt draaien (of SLI met gemodde drivers) aangezien die twee pci-e sloten van elk 8 lanes kan geven?

Ik kom dan ook op m'n eerder opmerking dat het niet zo simpel is om een bord nu uit te kiezen. Komt er echt op neer welke behoeften je hebt en dan nog is je keuze ruim...
Overigens, je argument geldt TOTAAL niet want dit topic gaat over de Asus Blitz Formula en die kan op 2x 8x draaien. ;)
[...]

Waarom niet? Weet je nog toen DDR2 werd geintroduceerd? Toen blaatte iedereen precies zoals jij nu over DDR3 blaat. Ik geef toe dat NU direct wat te vroeg is, maar als het geld hebt, waarom niet?
Tsja.. Veel mensen hebben geen geld zat en geven het liever ergens anders aan uit. ;) Er zijn meer dingen dan alleen computers en over een jaar is het een STUK goedkoper.

_@/'

• Dukey

Dukey

Owke nu begrijp ik dat met jouw in dicussie gaan geen nut heeft, want je weet niet genoeg van de materie af helaas NOFI. De Asus handleiding vermeld idd op pagina 11 dat beide sloten 8x worden.

Echter de Intel P35 chipset kan zijn 16 lanes van de northbridge helemaal niet splitten in 2x 8 lanes zoals de x975 dat wel kan. De Intel P35 is namelijk een afgeleide van de P965 en die kon het ook niet. De X38 hoeft dit niet te kunnen want die heeft 32 lanes op de northbridge, waardoor twee sloten netjes ieder 16 lanes krijgen.

Wat dit bord geeft is 16 lanes op het eerste pci-e 16x slot en op het tweede krijg je 4 lanes. Deze configuratie zie je vaak terug op Intel P965 en Intel P35 borden.

Afbeeldingslocatie: http://www.intel.com/products/i/chipsets/975x/975x_diagram.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.intel.com/products/chipsets/P35/P35_Block_Diagram.jpg

Zie ook deze quote van een Tweakers review van de MSI P35 NEO:
Het ontbreken van twee pci express x16-sloten is echter geen grote verrassing. De northbridge van de P35-chipset heeft 16 pci express lanes die niet opgedeeld kunnen worden in tweemaal 8 lanes. Twee videokaarten aansturen kan wel, maar dit moet net zoals bij de P965-chipset: de primaire videokaart krijgt 16 lanes van de northbridge terwijl de secundaire videokaart het moet doen met 4 lanes van de southbridge. Voor een high-end gamesysteem is de P35-chipset daarom niet de ideale optie.
reviews: MSI P35 Neo-FI-moederbord review

Ik snap even je punt niet waarom ik voor dit bord zou moeten kiezen omdat er nog DDR2 op kan? Ik moet wel een waterkoeling aanschaffen, wat kost me dat wel niet extra? En waterkoeling is niet iets wat mensen standaard in een kast hebben, dus dit bord is puur voor de enthousiast waarvoor geld spenderen aan hun pc geen probleem is? Als je op een budget zit kun je dus beter niet voor dit bord kiezen lijkt mij.

EDIT: Wat ik zeg klopt wel, maar dit bord specifiek heeft een crosslinx chip die wel de 16x lanes kan splitten naar 2x 8 lanes (word geen melding van gmeaakt in de handleiding). Dit is trouwens geen optimale config en er zal iets mindere performance zijn. Echter zal dit niet opvallen tijdens normaal gebruik. Wat me dan wel weer opvalt is dat er maar circa 3 lanes van de 6 beschikbare wordt gebruikt van de southbridge. Hadden ze net zo goed een derde pci-e 16x slot erbij kunnen doen.

http://www.hardware.info/...Extreme_met_waterkoeling/

[ Voor 12% gewijzigd door Dukey op 18-08-2007 09:57 ]

• natnek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-02 15:57
Ik snap even je punt niet waarom ik voor dit bord zou moeten kiezen omdat er nog DDR2 op kan? Ik moet wel een waterkoeling aanschaffen, wat kost me dat wel niet extra? En waterkoeling is niet iets wat mensen standaard in een kast hebben, dus dit bord is puur voor de enthousiast waarvoor geld spenderen aan hun pc geen probleem is? Als je op een budget zit kun je dus beter niet voor dit bord kiezen lijkt mij.
Je hebt geen waterkoeling nodig voor dit bord, (mag wel hoeft niet).
Het is gewoon een extra functie die geen kwaad kan als je hem niet gebruikt.
Ik heb hem toevallig wel op waterkoeling aangesloten en schilt toch 5 graden.

Dus het hoeft je niks extra te kosten i.v.m aanschaf van een waterkoeling.
Voor de rest is het een toppie bord.

Verwijderd

Als ik de Asus Blitz Formula bekijk lijkt het een beetje op de opvolger van de asus commando die ik heb alleen met wat nieuwe dingetjes erin

• Steephh
Dukey schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 09:36:

Owke nu begrijp ik dat met jouw in dicussie gaan geen nut heeft, want je weet niet genoeg van de materie af helaas NOFI. De Asus handleiding vermeld idd op pagina 11 dat beide sloten 8x worden.
Uit één topic haal je meteen dat ik niet genoeg van hardware weet? Snelle conclusie. Juist mensen die geen gelijk kunnen krijgen proberen vaak anderen op zo een manier de grond in te werken. Zo werkt dat niet bij mij. Ik ben al vanaf mijn kindertijd bezig met computers, dus ik weet er meer dan genoeg van.

Verder, waarom kijk je in de handleiding als het gewoon tussen de specificaties staat?
Echter de Intel P35 chipset kan zijn 16 lanes van de northbridge helemaal niet splitten in 2x 8 lanes zoals de x975 dat wel kan. De Intel P35 is namelijk een afgeleide van de P965 en die kon het ook niet. De X38 hoeft dit niet te kunnen want die heeft 32 lanes op de northbridge, waardoor twee sloten netjes ieder 16 lanes krijgen.

Wat dit bord geeft is 16 lanes op het eerste pci-e 16x slot en op het tweede krijg je 4 lanes. Deze configuratie zie je vaak terug op Intel P965 en Intel P35 borden.
Vaak, maar dus niet altijd.. Blijkt maar weer..
[afbeelding]
[afbeelding]

Zie ook deze quote van een Tweakers review van de MSI P35 NEO:

[...]

reviews: MSI P35 Neo-FI-moederbord review
En deze heeft inderdaad een 16x en een 4x bus, maar de Blitz Formula ondersteund 2x PCI-e 8x.. Waarom haal je nu dit MSI Moederbord erbij, dit heeft toch niets met de Asus Blitz Formula te maken? :?
Ik snap even je punt niet waarom ik voor dit bord zou moeten kiezen omdat er nog DDR2 op kan?
Dat is goedkoper ;) Je kan nu wel DDR3 geheugen aan gaan schaffen maar het is weggooien van je geld (of je moet echt geld teveel hebben of het alleen maar aan je pc uit willen geven. Lees deze review maar eens:

http://www.anandtech.com/memory/showdoc.aspx?i=2989

Conclusie: Je merkt het verschil bijna niet en pas als de prijzen naar beneden gaan wordt het interessant.
Ik moet wel een waterkoeling aanschaffen, wat kost me dat wel niet extra? En waterkoeling is niet iets wat mensen standaard in een kast hebben, dus dit bord is puur voor de enthousiast waarvoor geld spenderen aan hun pc geen probleem is? Als je op een budget zit kun je dus beter niet voor dit bord kiezen lijkt mij.
Zoals hierboven al wordt vermeld, het is niet nodig om hem persé te watercoolen, maar als je al een watercoolingssetup hebt dan is het een leuke toevoeging.. Wat is dan het probleem?
EDIT: Wat ik zeg klopt wel, maar dit bord specifiek heeft een crosslinx chip die wel de 16x lanes kan splitten naar 2x 8 lanes (word geen melding van gmeaakt in de handleiding). Dit is trouwens geen optimale config en er zal iets mindere performance zijn. Echter zal dit niet opvallen tijdens normaal gebruik. Wat me dan wel weer opvalt is dat er maar circa 3 lanes van de 6 beschikbare wordt gebruikt van de southbridge. Hadden ze net zo goed een derde pci-e 16x slot erbij kunnen doen.

http://www.hardware.info/...Extreme_met_waterkoeling/
Ik heb geen 2 Pci-e 16x sata-controllers dus ik heb er geen problemen mee. Tsja, ik geef toe, wanneer je 1 Pci-e 16x sata-controller of meer hebt is een 975X een betere keuze, maar hoeveel mensen zijn er nou die dat hebben? Ik ken er weinig. ;) Jij praat er over alsof bijna iedereen die minstens één heeft en het vanwege het PCI-e lane probleem een slecht moederbord is.

Dus het is simpel:

Wil je een PCI-e 16x kaart gaan gebruiken, kies dan niet voor een moederbord met de P35 chipset, maar de 975X.

offtopic:
Overigens, ik heb zelf de Asus P5W DH Deluxe gehad en vond het maar een irritant bordje. Het zag er mooi uit en leek een fantastisch moederbord maar de controllers zijn op een rare manier verdeeld, één controller (J-micron) is zelfs op de PCI bus aangesloten. Dan had je nog een e-SATA poort (2 zelfs, net of je daar wat aan hebt) en ergens midden op je moederbord een verdwaalde SATA poort. Verder liep de bios half vast wanneer je de fan snelheden wilde bekijken en kreeg je in Windows ook nog eens foutmeldingen wanneer je het eenmaal had geinstalleerd. Men zegt ook dat de 975X een betere prestatie levert dan de P965, maar daar heb ik eigenlijk geen vershil in gemerkt. En ik was niet de enige bleek wel uit de vele topics en posts op GOT. Maar goed, dat kwam misschien door de eerdere versies, ik denk dat die problemen nu wel verholpen zullen zijn.

_@/'

• Dukey

Dukey

Tja...

nieuws: Terugwaardse compatibiliteit pci express 2.0 niet perfect

Dit probleem heeft mijn P5W64 WS waarschijnlijk ook omdat die ook een crosslink chip heeft.

[ Voor 20% gewijzigd door Dukey op 19-08-2007 10:48 ]

• Steephh
Dukey schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 10:47:
Tja...

nieuws: Terugwaardse compatibiliteit pci express 2.0 niet perfect

Dit probleem heeft mijn P5W64 WS waarschijnlijk ook omdat die ook een crosslink chip heeft.
Ik las nu net hetzelfde artikel.. :P Denk je dat de P38 chipset wel de 2.0 standaard zal ondersteunen? Niet dat het nu noodzakelijk is maar je zal in de toekomst maar net een pci-e 2.0 kaart kopen, maar op de feiten achterlopen is nu ook niet iets wat je met zo een duur moederbord wil.

[ Voor 7% gewijzigd door Steephh op 19-08-2007 11:03 ]

_@/'

• natnek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-02 15:57
Steephh schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 11:02:
[...]

Ik las nu net hetzelfde artikel.. :P Denk je dat de P38 chipset wel de 2.0 standaard zal ondersteunen? Niet dat het nu noodzakelijk is maar je zal in de toekomst maar net een pci-e 2.0 kaart kopen, maar op de feiten achterlopen is nu ook niet iets wat je met zo een duur moederbord wil.
Ze hebben het hier over het tweede pcie slot wat geen 2.0 slikt.
Dus twee 2.0 kaarten (crossfire zal dus niet gaan)

pcie slot 1 zal dus wel werken met 2.0.

Aangezien ik hier uit mag opmaken dat 1.1 wel overweg kam met 2.0.

Pci express 2.0 blijkt in tegenstelling tot eerdere berichten niet altijd goed samen te gaan met de eerste versie van de standaard. Alleen moederborden die versie 1.1 ondersteunen kunnen ook met de nieuwe generatie overweg.

The PCIEX16_1 slot has been designed based on PCI express 1.1 specification, while PCIEX16_2 slots adopts PCI express 1.0/1.0a specification.
As PCI express 1.0/1.0a standard is not compatible with PCI express 2.0 specification, installing PCI express 2.0 cards onto PCIEX16_2 slot will result in system fail to detect expension cards installed on both PCIEX16_1 and PCIEX16_2 slot.

[ Voor 13% gewijzigd door natnek op 19-08-2007 11:38 ]

Verwijderd

foutje

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2007 14:08 ]

• Dukey

Dukey

Steephh schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 11:02:
[...]

Ja zover bekend is zal de X38 chipset twee pci-e 2.0 16x sloten geven (met elk ook 16 lanes). Vervolgens kun je daar dan zowel 1.1 als 2.0 videokaarten in stoppen. Waar dat artikel idd over ging was of je straks een 2.0 videokaart kunt stoppen in een niet 2.0 moederbord. In veel gevallen wel maar je moet dus ff opletten.

• Steephh
Ok en wanneer zal de X38 chipset dan ongeveer gebruikt gaan worden in moederborden? Ik heb nog even, dus in de tussentijd wacht ik mooi af. :)

_@/'

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-11-2025

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Steephh schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 17:25:
Ok en wanneer zal de X38 chipset dan ongeveer gebruikt gaan worden in moederborden? Ik heb nog even, dus in de tussentijd wacht ik mooi af. :)
Als het goed is zouden ze eind september begin oktober al verschijnen.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-02 22:32

nFo

Ik zou even wachten op die: X38 borden, nVidia komt ook met nieuwe chipsets.
Maar verder lijkt mij dit wel een cool mainboard.

[ Voor 25% gewijzigd door nFo op 19-08-2007 18:17 ]

• Steephh
Er schijnt een nieuw X48 (eigenlijk een X38) mobo uit te gaan komen.

http://www.hardwareschott...US+ROG+Maximus+Formula+SE

[ Voor 6% gewijzigd door Steephh op 07-09-2007 01:13 ]

_@/'

• Ruizzie
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-07-2025
Iemand enig idee wanneer dit bord eindelijk op de markt komt?

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
X38 is uitgesteld tot 11 oktober, dus voor die datum zou ik niet veel verwachten.... :)

Verwijderd

p35 x38 x48 ,en waar is het allemaal voor nodig? tuurlijk ze willen geld verdienen maar het volgt zich wel heel erg snel op, het lijkt wel of er een stroom versnelling heeft plaatsgevonden in computerland dit jaar :9

Verwijderd

p35 x38 x48 ,en waar is het allemaal voor nodig? tuurlijk ze willen geld verdienen maar het volgt zich wel heel erg snel op, het lijkt wel of er een stroom versnelling heeft plaatsgevonden in computerland marketingland dit jaar

Fixed it for ya :)

• Dukey

Dukey

Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 20:00:
p35 x38 x48 ,en waar is het allemaal voor nodig? tuurlijk ze willen geld verdienen maar het volgt zich wel heel erg snel op, het lijkt wel of er een stroom versnelling heeft plaatsgevonden in computerland dit jaar :9
Nou de X38 is de opvolger van 975 en die is toch al een behoorlijk tijd geweest. Maar ik ben het met je eens wat de P35 betreft want dat was de opvolger van de 965 en die heeft maar heel even geleefd.

De X48 is een soort extreme edition van de X38, wordt dus heel exclusief voor mensen met diepe beurzen. Schijnt dat ook alleen bepaalde fabrikanten de X48 gaan uitbrengen (Asus zowiezo), reken maar op een prijskaartje van rond de 350-400euro als ik zie dat de X38 borden al rond de 300 euro zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door Dukey op 23-09-2007 11:25 ]

• PassieWassie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-03-2025
Mooie startpost ! Morgen krijg ik dit bord in mn bezit en dan zal ik zeker het een en ander qua bevinden posten :*) Een plaatje uit de startpost klopt trouwens niet. De laatste is van een Blitz Extreme met E-sata aansluiting, dit mist de Formula :)

[ Voor 36% gewijzigd door PassieWassie op 25-09-2007 08:49 ]

Specs: http://specs.tweak.to/14936= Nieuwe Spekjes mensen !

• PassieWassie
Effe wat plaatjes dan maar:

1:
Afbeeldingslocatie: http://i104.photobucket.com/albums/m179/passiewassie/SNV30297.jpg

2:
Afbeeldingslocatie: http://i104.photobucket.com/albums/m179/passiewassie/SNV30302.jpg

3:
Afbeeldingslocatie: http://i104.photobucket.com/albums/m179/passiewassie/SNV30300.jpg

Trouwens, crossfire werkt alleen maar met de laatste beta driver, dus waarschijnlijk is AMD hiermee nog aan het sleutelen. Voor de rest is het echt een super bord met ontzettend veel opties. Op verzoek kan ik nog wel wat bepaalde benchmarks draaien voor de liefhebbers !

De geluidskaart vond ik overigens maar matig (af en toe een kraakje tijdens mp3's spelen en veel cpu-load) dus die is er meteen weer uit getrokken en vervangen door een Creative variant ;)

Beide PCI-express sloten lopen trouwens netjes op 8X, dus geen 16x - 4x!

[ Voor 19% gewijzigd door PassieWassie op 29-09-2007 13:07 ]

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ziet er gaaf uit.

Hopelijk ga je alleen wel een blokje op je CPU zetten, of op z'n minst een Arctic Freezer? Is nogal uit verhouding zo :X

• PassieWassie
TheZeroorez schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 13:20:
Ziet er gaaf uit.

Hopelijk ga je alleen wel een blokje op je CPU zetten, of op z'n minst een Arctic Freezer? Is nogal uit verhouding zo :X
Komt zeker goed ! Had geen mounting kitje voor de swiftech storm, dus heb gelijk maar een blokje besteld die wat minder flow-killend is. ;)

• Trunks81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-08-2022
Hallo

Ik ben nu ook in bezit van dit mooie bord maar snap het volgende even niet.
nu zit op dit 2*atx 12 volt waarvan 1 standaard is afgedekt met een zwart dopje !
Maar moet je nu tweede nu ook aansluiten of is 1 voldoende ?

• Dukey

Dukey

Trunks81 schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 13:46:
Hallo

Ik ben nu ook in bezit van dit mooie bord maar snap het volgende even niet.
nu zit op dit 2*atx 12 volt waarvan 1 standaard is afgedekt met een zwart dopje !
Maar moet je nu tweede nu ook aansluiten of is 1 voldoende ?
Zwarte kapje kun je er vanaf halen als je een EPS voeding hebt. Aangezien je die niet hebt (anders had je deze vraag niet) kun je de normale P4 stekker daar inpluggen. Staat ook het boekje vermeld allemaal...

• Trunks81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-08-2022
ik heb een coolermaster real power 550w
Zat zo,n stekker op maar waar is dat eps dan voor ?
Nu heb ik ook geheugen van kingston hyperx 1066 sli ready.
Maar krijg dit geheugen totaal niet aan praat, ik heb de dram vast gezet op 1066
en de voltage verandert, maar na reboot blijft systeem zeggen overclocking failed.

[ Voor 55% gewijzigd door Trunks81 op 02-10-2007 09:13 ]

• PassieWassie
Trunks81 schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 22:31:
Nu heb ik ook geheugen van kingston hyperx 1066 sli ready.
Maar krijg dit geheugen totaal niet aan praat, ik heb de dram vast gezet op 1066
en de voltage verandert, maar na reboot blijft systeem zeggen overclocking failed.
Waarschijnlijk staan de timings niet helemaal goed. Dit bord heeft de neiging ze standaard te krap in te stellen, daarom zul je dit even handmatig in moeten voeren met de door Kingston bijgeleverde specs.

• krakbracket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-07-2024
Het is een rustig topic, zeker door de intro van de Maximus,
maar toch heb ik nu ook een Blitz op de kop getikt. Helemaal blij ben ik er vooralsnog niet mee; ik heb problemen met de frontpanel aansluiting op het moederbord. Ik heb deze plank, heel ouderwets in een kast zitten en regelmatig blijft hij hangen in de boot als ik hem start met de powerknop van deze Stacker 830.
Ook het HD ledje van de kast geeft geen leven, maar ik heb inmiddels begrepen dat dit komt door de kleur van deze led; bij blauw (wat hij is) en wit licht heeft dit bord moeite om voldoende stroom door te geven aan het onboard ledje én die van het bord.
Dat ik niet kan zien wat mijn disk's doen vind ik tot daar aan toe, maar dat ik het systeem iedere keer moet starten met de knop op de voeding vind ik wat irritanter...

Het bord is inmiddels een keer rma geweest maar weer netjes teruggestuurd met de melding dat het niet stuk was. ("waarschijnlijk onkundig handelen" echt iets om te horen voor een tweaker...)

Zijn er hier, in dit ingedutte topic, misschien nog meer gebruikers met deze ervaringen? En misschien wel oplossingen?

PC gameplay geen multiplatform!

Verwijderd

krakbracket schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 22:26:
Zijn er hier, in dit ingedutte topic, misschien nog meer gebruikers met deze ervaringen? En misschien wel oplossingen?
Was het niet zo dat er problemen waren met de delay opstarttijd compatibiliteit tussen de mobo en de voeding? Ik heb zoiets gehoord (de klok en de klepel, helaas).

• krakbracket
Ga hem zo maar weer eens in elkaar zetten, ben benieuwd. Ik heb op xtreme wel een lijstje settings gevonden die zouden moeten helpen; het verhogen van het voltage op een paar punten.
Ik hoop dat dit gaat helpen en anders gaat hij gewoon weer rma, maar dan direct naar Asus.
Want in mijn optiek werkt dit bordje niet, zelfs niet als alleen maar de HD led niet wordt doorgegeven aan de kast.

• krakbracket
Nu drie dagen verder durf ik wel met enige zekerheid te zeggen dat het bordje weer redelijk stabiel doorboot, als ik hem met de knop van mijn kast start.
Het HD- ledje doet het nog steeds niet; maar het verhaal over het niet kunnen doorgeven van het signaal aan twee ledjes (1 onboard en 1 van de kast) klinkt redelijk geloofwaardig.
Wel heeft de Blitz nog af en toe moeite met usb tijdens het booten, soms doet mijn usb tobo het niet goed. Dan doen de F- toetsen het niet in de Bios, of dan kan ik geen OS selecteren in het dualboot scherm (draai Vista64bit en XPpro).

maar ben allang blij dat dit plankje van 220 euries (nieuw) het weer doet...

Maar hoe komen ze er toch telkens bij om die 8 pins op zo'n rotplek te plaatsten? Kan dat ding niet gewoon naast de 24pins?

Afbeeldingslocatie: http://i198.photobucket.com/albums/aa141/krakbracket/P1010025Custom.jpg

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Dat HDD-LED'je, moet je dat stekkertje niet gewoon omdraaien?

Verder zou ik eens kijken in je BIOS of Legacy USB oid wel aan staat, als dat niet het geval is zal je toetsenbord niet (altijd) werken voordat je in je OS beland bent.

De reden dat die 8-pins zo 'onbereikbaar' zit (vooral als je CPU onderin de kast zit), is dat het de stroom direct voor de CPU en mosfets eromheen levert. Wanneer dit nog via allerlei lijntjes over je moederbord moet is dat gewoon heel duur, lastig en ingewikkeld om te maken, en zelfs dan is het nog maar de vraag of het even stabiel is als deze oplossing.
Je hebt trouwens nog mazzel, op sommige budget-planken zit die stekker aan de kant van het I/O shield, tussen de socet en het PCIe-slot in :X

• krakbracket
TheZeroorez schreef op donderdag 08 november 2007 @ 17:07:
Dat HDD-LED'je, moet je dat stekkertje niet gewoon omdraaien?

Verder zou ik eens kijken in je BIOS of Legacy USB oid wel aan staat, als dat niet het geval is zal je toetsenbord niet (altijd) werken voordat je in je OS beland bent.

De reden dat die 8-pins zo 'onbereikbaar' zit (vooral als je CPU onderin de kast zit), is dat het de stroom direct voor de CPU en mosfets eromheen levert. Wanneer dit nog via allerlei lijntjes over je moederbord moet is dat gewoon heel duur, lastig en ingewikkeld om te maken, en zelfs dan is het nog maar de vraag of het even stabiel is als deze oplossing.
Je hebt trouwens nog mazzel, op sommige budget-planken zit die stekker aan de kant van het I/O shield, tussen de socet en het PCIe-slot in :X
Was het maar zo simpel als het omdraaien van + en - voor de HD led, dan had ik mezelf een sukkel genoemd, maar was alles in orde geweest,
dat de 8 pins in de buurt van de cpu moet zitten snap ik, maar doe hem dan, net als bij het DFI bordje dat ik laatst had, aan de andere kant; niet in de uiterste hoek. Dat zou het een stuk makkelijker maken met de hedendaagse, uit de kluiten gewassen high end koelers.

Ik ga zo wél nog eens kijken naar de de usb settings in de bios, misschien dat daar nog wat halen valt, bedankt voor de tip!

• PassieWassie
Wat betreft het ledje, hier werkt het gewoon hoor, beide branden ze. Zowel die op het mobo als die van de kast :)

• krakbracket
Wat voor een kleur led is dat?
Ik heb me laten vertellen dat een witte of een blauwe led meer stroom vraagt dan een rode, groene, etc. Endat het bord daarom moeite heeft met het doorgeven van het signaal naar de blauwe led van mijn kast en de gele van het bord.
(ik laat me wel meer wijs maken...)

• PassieWassie
krakbracket schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 13:20:
Wat voor een kleur led is dat?
Ik heb me laten vertellen dat een witte of een blauwe led meer stroom vraagt dan een rode, groene, etc. Endat het bord daarom moeite heeft met het doorgeven van het signaal naar de blauwe led van mijn kast en de gele van het bord.
(ik laat me wel meer wijs maken...)
Een blauwe, behoorlijke felle LED. Maar goed, misschien is het waar, maar persoonlijk heb ik nergens last van. :?

Verwijderd

heeft iemand dit board al aan de praat gekregen met Windows 7

Vista wijgerd ook dienst met installeren

heb nu al ontelbaar combinaties geprobeerd wat betreft drivers
maar hij blijft zeuren om hardware drivers

geen idee wat te doen hier
snap het niet
en het moederboard wil niet booten me AHCI enabled dus da kan ik niet proberen
Pagina: 1