Toon posts:

Beeld valt weg, computer start niet meer op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik was net vrolijk aan het werk toen plotseling het beeld van mijn laptop (Acer Aspire 1710) wegviel. Vreemd gezien de laptop nog nooit kuren heeft vertoond. Hij is in bijna drie jaar tijd zelfs nog nooit een keer vastgelopen.

Ik heb de laptop vervolgens uitgezet en opnieuw opgestart. Dit lukte een aantal keer niet. Vervolgens kreeg ik eindelijk beeld en de computer leek fatsoenlijk te booten. Vlak voor Windows liep hij echter vast met een BSOD. Er werd iets gezegd over de beeldschermadapter en een biosupdate gevolgd door de foutmelding:
If this is the first time you've seen this stop error screen,
restart your computer. If this screen appears again, follow these steps:

Check to be sure you have adequate disk space. If a driver is Identified in the stop message, disable the driveror check the manufacturer for driver updates. Try changing video adapters

Check with your hardware vendor for any BIOS updates. Disable BIOS memory optioons such as caching or shawing. If you need to use safe mode to remove or disable components, restart you computer, press f8 to select advanced startup options, and then select safe mode

Technical Information:

STOP: 0x0000008E (0xC000001D, 0x8050513F, 0xB12B8C90, 0x0000000)
Uiteraard heb ik de foutmelding ge-googled maar dit gaf geen resultaten. Ik heb geprobeerd een ander beeldscherm aan te sluiten maar deze kreeg net als het gewone scherm geen signaal.

Wanneer ik op 0x0000008E zocht vond ik dat het geheugen wellicht een probleem kon zijn. Dit heb ik een maand of twee terug vervangen, dus geprobeerd te wisselen. Ook dit gaf geen resultaat.

Een andere mogelijkheid zou een virus zijn. Ik probeer in de veilige modus op te starten, maar zover komt hij geeneens. De fans gaan draaien maar er gebeurd helemaal niets verder. Tenzij er een biosvirus of iets dergelijks is ingeladen (als die al bestaan) zou het denk ik dus ook geen virus kunnen zijn.

De videokaart kan ik helaas niet vervangen. Volgens mij zit deze op het moederboard vast (vandaar dat ik het topic hier post). Ik heb ook geen idee hoe ik deze uit kan schakelen zonder dat ik Windows of de bios in kan. Ik zie in ieder geval nergens een sleuf om een eventuele andere videokaart in te stoppen.

Het systeem ziet er als volgt uit
- WinXP pro + Kaspersky (virus lijkt me niet echt mogelijk)
- Intel Pentium 4 - 3GHZ
- Intel 865G (chipset & gpu)
- 2x Kingston 1024MB PC2700 DDR333
- Seagate 120GB 7200RPM

Iemand enige suggesties? Ik vind het in ieder geval vreemd dat het probleem zich plotseling en zo definitief zichzelf voordoet.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2007 14:47 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Laat m 's flink afkoelen, een P4 @ 3 GHz (geen mobile?) wordt erg warm, mijn 2,8 Northwood krijgt het soms ook op zn heupen. Kan een hitteprobleem zijn voor wellicht je CPU/chipset/VGA.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de laptop net even helemaal uit elkaar gehaald en de standaard coolprut vervangen door Artic Silver. Zonder resultaat.

Ik heb overigens heel het moederboard nagekeken en zie nergens een lekkende condensator, brandplekken of iets in die geest. Er zat wel vrij veel stof in de koelers dus die heb ik even goed schoongemaakt.

Wat ik niet kan vinden is de videokaart. Hij zal vast ergens in het board geintegreerd zitten (op zich vreemd want dit exact zelfde model wordt ook vaak met Geforce2Go gereleased) maar ik kan hem niet vinden.

Iemand wellicht een idee welk type moederboard dit precies is? Of hier een AGP sleuf op zit en of dergelijke moederboarden nog te koop zijn? Of zou het iets anders zijn?

Verwijderd

Moederborden voor laptops zijn doorgaans zeer duur en bijna niet terug te vinden in shops..
Heb je al eens je tempertaturen uitgelezen nadat je al dat stof hebt verwijderd?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 16:44:
Moederborden voor laptops zijn doorgaans zeer duur en bijna niet terug te vinden in shops..
Heb je al eens je tempertaturen uitgelezen nadat je al dat stof hebt verwijderd?
Daar was ik al bang voor.. Ik kan de temperatuur overigens niet uitlezen omdat ik niet in de bios of windows kan komen helaas.

Ik heb net in ieder geval naar Acer gebeld. Een nieuw mobo zou +/- 400 euro gaan kosten. Vrij veel geld.. In dat geval kan ik beter een geheel nieuwe computer kopen. Het is alleen wel ontzettend zuur. Ik weet dat kant-en-klare systemen niet erg gewaardeerd worden door Tweakers maar dit was echt een superfijne laptop doordat hij relatief snel is, een 17" scherm heeft en voor het overgrote deel uit desktop hardware bestaat. Helaas gold dat niet voor het moederboard. :(