verwisselen harde schijf in Acer Aspire notebook

Pagina: 1
Acties:
  • 254 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 214530

Topicstarter
De drie jaar oude Acer Aspire van mijn schoonmoeder is ermee genokt. Na een geslaagde herinstallatie met de Recovery CD kreeg ik de indruk dat het toch weer fout zou gaan omdat de harde schijf steeds slechter reageerde op tests. Die is dus naar z'n grootje.

Nu heb ik er een nieuwe harde schijf in geplaatst (had ik toevallig nog liggen), maar daar werkt die Recovery CD weer niet op. Het zou toch een beetje raar zijn dat ik door een defecte harde schijf ook het hele besturingssyteem kwijt ben? Hebben jullie misschien een tip? Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:25

job

Zo'n recovery cd kan ook een programma bevatten wat eigenlijk niets meer doet dan een verborgen partitie die op de hd staat terugzetten op de c schijf.
Je nieuwe hd moet dan ook deze verborgen partitie bevatten.

Dit kan je eenvoudig bereiken door de complete oude HD over te zetten op de nieuwe.
Dit kan bijvoorbeeld met norton ghost.
Enige probleem is dat je daarvoor beide hd's tegelijk aan een pc moet hebben hangen.
en dan zal je waarschijnlijk 2 2.5" nar 3.5" converters moeten aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:41

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Als het een complete recovery CD is dan zou dat toch moeten werken.
Je geeft alleen niet al te veel info;
Ziet de laptop de schijf wel?
Krijg je een error bij de recovery?
Hoever kom je met de recovery?

[ Voor 17% gewijzigd door remco_k op 17-08-2007 14:01 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
remco_k schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 14:01:
Als het een complete recovery CD is dan zou dat toch moeten werken.
Je geeft alleen niet al te veel info;
Ziet de laptop de schijf wel?
Krijg je een error bij de recovery?
Hoever kom je met de recovery?
Sorry voor de beknopte info. Het is inderdaad zoals job zegt over die verborgen partitie. Het installeren gaat helemaal goed tot op het einde, dan verschijnt er een error waarin zoiets staat van 'couldn't find partition' of zo. Op die oude harde schijf stonden twee partities (de tweede heette Acerdata), maar op de nieuwe schijf zijn drie partities aangemaakt.

Ik had ook bedacht om de hele reutemeteut over te zetten middels Norton Ghost (nooit gebruikt overigens), maar ik kan beide schijven inderdaad niet aan m'n kast hangen. Is er geen andere manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:04
Je moet toch gewoon met een normale Windows CD kunnen installeren en dan gewoon de drivers erbij zoeken? Je hebt niet echt die recovery nodig, meer een optie voor de leken die "Druk op een toets als je windows wilt installeren..." oid al eng vinden om te zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou ook gewoon Windows installeren, ben je ook van al die extra meuk af die tegenwoordig standaard meekomt. Drivers zijn bij de meeste laptops vrij eenvoudig van de website van de fabrikant te halen. Enige lastige is dat je een OEM licentie hebt, maar als je het vriendelijk vraagt krijg je Windows misschien wel geactiveerd met die licentie.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dribibu
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-06 06:40
ik had ook bedacht om de hele reutemeteut over te zetten middels Norton Ghost (nooit gebruikt overigens), maar ik kan beide schijven inderdaad niet aan m'n kast hangen. Is er geen andere manier?
ik weet niet hoe groot die partities zijn, maar als je een ingebouwde dvd-brander hebt kun je met Ghost ook de backup's op (RW) dvd's zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Anoniem: 214530 schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 09:24:
Ik had ook bedacht om de hele reutemeteut over te zetten middels Norton Ghost (nooit gebruikt overigens), maar ik kan beide schijven inderdaad niet aan m'n kast hangen. Is er geen andere manier?
Je kan ook 1 schijf per keer doen :)
Eerst de bronschijf, waarmee je een kloon van de volledige HD op je pc zet.
Daarna de doelschijf, waar je de kloon opzet.

Moet je wel aardig wat vrij ruimte hebben op je pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Aha, dat is misschien het proberen waard. Die schijf is 40GB groot, maar staat lang niet vol. Moet ik dan 40GB vrij hebben op m'n schijf of volstaat minder ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Lang geleden dat ik voor het laatst heb zitten ghosten, maar minder moet kunnen.
Probeer het eens uit, ghost geeft vanzelf aan als er te weinig ruimte is voor een image.

[ Voor 36% gewijzigd door job op 18-08-2007 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Anoniem: 214530 schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 15:52:
Aha, dat is misschien het proberen waard. Die schijf is 40GB groot, maar staat lang niet vol. Moet ik dan 40GB vrij hebben op m'n schijf of volstaat minder ook?
nee heb je niet 40 gig nodig, sterker nog ghost kan het ook comprimeren, wat een hoop ruimte kan schelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Perfect, bedankt voor de antwoorden! Ik hoop dat het lukt, want die oude harde schijf loopt niet echt lekker meer. Ik ga het vanavond eens proberen en zal mijn ervaringen met jullie delen. :)
Pagina: 1