SBS2003 std Systeem volume -> raid

Pagina: 1
Acties:

• sniek
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-07-2025

sniek

Got root?

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik zit met een issue. Een klant van mij draait SBS2003 std. Echter, gewoon op een single disk installatie. Niet echt top dus.

Even googlen bood geen soelaas dus wellicht zijn er hier mensen die ooit een single disk Windows install hebben overgezet naar een RAID installatie.

Mijn plan is om een RAID opstelling in zijn server te bouwen en daar vervolgens de huidige installatie van windows op te pompen. Een echte whitepaper is hier niet voor dus misschien hebben jullie nog tips. Is het überhaupt mogelijk?

Bij voorbaat dank,
Tommie

Irrelevant by default - rm -rf /

Verwijderd

Als die array gewoon vernoemd word naar het station waarop je 2003 geinstaleerd hebt
is het misschien wel te doen. Dus b.v. als je single drive c:\ is. (wil nog wel eens voorkomen ;) )
Moet je array ook c:\ gaan heten voor dat W2003 wil gaan booten.

Beste is natuurlijk de boel backupen waar nodig, en een verse install.

• KoeKk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:07
Dit is niet zo heel moeilijk:
  1. Plaats de Raid controller in de machine, hang er geen schijven aan.
  2. Installeer de controller in windows
  3. Herstart de machine, plaats de schijven er in, maak de raidset. Zorg ervoor dat je windows niet start.
  4. Start de favoriete disk imaging programma (Ik gebruik zelf altijd Ghost). Deze moet wel onder dos of een eigen OS starten. Kloon nu de bronschijf naar de doelschijf.
Voor sommige controllers moet je een DOS driver gebruiken, die moet je dus wel in je kloon omgeving kunnen laden.

• thund3rball
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-07-2025
Heb dit een aantal maal eerder gedaan. Kwestie van de nieuwe raidcontroller (zonder disks) bij plaatsen in de server, booten naar windows, de drivers installeren zodat de controller werkt, daarna server uit.

disks toevoegen aan raidcontroller, raidset (R5) laten opbouwen vanuit de controller (zonder windows) en daarna een boot-cd met ghost gebruiken (bartpe + F6 + xp raidcontroller driver) en met ghost alle data van de oude disk 1 op 1 naar de nieuwe raidset blazen. je kunt evt. de groottes van de volumes binnen ghost nog wel aanpassen.

daarna oude disk eruit, booten en een schietgebedje.. O-)

pas op, laat onder windows niet de oude disk en de nieuwe raidset gelijktijdig zien, anders krijg je problemen met foute drive-letter toewijzingen!

[edit] 2 minuten te laat......

• sniek

sniek

Got root?

Topicstarter
Beste responders,

Dit zijn allemaal bijzonder nuttige reacties. Het is een productie server dus ik ga eers mijn schijf ghosten voor ik er ook maar iets mee ga doen! ;) Ik houd jullie op de hoogte.

Gr.Tommie

• sniek

sniek

Got root?

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 19:35:
Beste is natuurlijk de boel backupen waar nodig, en een verse install.
Verse install? Dan mag ik al die postvakken en dergelijke gaan migreren! :) Liever dit dan een Exchange migratie,... ;)

• bakkerl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-01 20:59

bakkerl

Let there be light.

sniek schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 12:34:
[...]

Verse install? Dan mag ik al die postvakken en dergelijke gaan migreren! :) Liever dit dan een Exchange migratie,... ;)
Met deze opmerking neem ik aan dat de hele SBS server nooit gebackupped wordt?
En dus een verse install met een restore van het geheel geen optie is.

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-02 13:32
sniek schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 12:34:
[...]

Ueh zou een restore niet werken? Of zit je dan met al je SID's die verschillend zijn en dat soort ellende.

• sniek

sniek

Got root?

Topicstarter
Een restore is niet echt wenselijk. Moet eigenlijk alle useraccounts en dergelijke opnieuw gaan instellen, of migreren. Voor een migratie wil ik eigenlijk een server er naast zetten zodat je altijd je lopende server draaiende kan houden. Ik ga dit truukje morgen uitproberen.

Eerst ghost ik de huidige disk naar een identieke disk. Die wordt mijn halleluja backup,....

Daarna ga ik het truukje als hierboven beschreven uitproberen. Het klinkt logisch en zou moeten werken. Toch enigszins huiverig voor het resultaat. :)

• thund3rball
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-07-2025
veel suc6 morgen, zou een eitje moeten zijn :-)

Murphy
http://www.murphys-laws.com/

Verwijderd

Meldt de TS ook terug wat het resultaat is? Ik ben nu toch benieuwd!
Trouwens: een volledige restore zou toch moeten resulteren in 0% settings lost?
Kost hooguit wat meer tijd dan ghosten...

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:43

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 09:59:
Meldt de TS ook terug wat het resultaat is? Ik ben nu toch benieuwd!
Trouwens: een volledige restore zou toch moeten resulteren in 0% settings lost?
Kost hooguit wat meer tijd dan ghosten...
Maar ghosten/acronissen ;) is zooooooooo veel makkelijker.....

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Pagina: 1