Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Volgende stap in de carriere van een software ontwikkelaar

Pagina: 1
Acties:
  • 362 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-11 13:49
Hallo, mede tweakers

Ik ben 37 jaar en ondertussen al 10 jaar werkzaam als programmeur, eerst in VB6 en tegenwoordig in Java en C#. Ik verdien aardig, en heb redelijk goede arbeidsvoorwaarden. Tot zover alles goed. Echter wil ik niet mijn hele leven blijven programmeren, ik heb het nu na 10 jaar eigenlijk wel gehad. Daarom ben ik al een tijdje aan het kijken wat ik verder nog zou kunnen gaan doen. Omdat ik er al snel achter was dat werkgevers graag een papietje zien, ben ik toen ook een avondopleiding HBO Informatica gaan doen, deze hoop ik zomer 2008 af te gaan ronden. Nu ben ik eens aan het kijken wat de volgende stap zou kunnen zijn, en probeer ik niet alleen naar de mooie / leuke kant te kijken maar ook naar de mindere kant. Ik heb dan ook een aantal verschillende functies bekeken, en ik zal deze van mijn idee hierover voorzien: (wellicht overdrijf ik soms een beetje, maar dat is om het effect wat beter over te laten komen)

Software analist / ontwerper:
+ Je kan de problemen uitzoeken en hier de beste oplossing voor verzinnen. Je laat het uitwerken zelf en de details, puntjes op de i enzo, over aan anderen.
- : je mag ook ontwerpen van 10 kantjes volschrijven om aan te geven dat ergens in de software een woord vervangen moet worden van “de” naar “een”

Projectleider:
+ Je geeft leiding aan mensen, en je probeert samen een resultaat te behalen. Als het lukt is het nog mooi meegenomen ook
- je bent het pispaaltje van een ieder. De directie zeurt naar je, de medewerkers zeuren, en jij kan alles opknappen..

Applicatie consultant:
+ Je bent een autoriteit op het gebied van een een bepaalde applicatie. Wanneer een ander iets wil weten, wordt je er bij gehaald, en kan je de beste oplossing voor het probleem geven, of een dusdanige uitbreiding van het pakket voorstellen dat het probleem hiermee opgelost wordt
- iedereen belt je om te vragen hoe iets werkt, voor je het weet ben je een soort van helpdesk. Je mag 100x aan 100 verschillende mensen uitleggen hoe iets werkt binnen het pakket

zoals je ziet heeft alles zijn pro’s en zijn cons. Natuurlijk geldt: wat de een als iets vervelends ziet, ziet de ander als iets leuks. Zo vindt ik niets leuker dan echt moeilijke problemen uiteindelijk op weten te lossen en projecten die zijn vastgelopen weer vlot te trekken. Zo zijn er andere mensen die het prima vinden de rest van hun leven programmeur te blijven.

Ik heb ook wel eens een test gedaan op internet om te lijken wat nu voor mij geschikt zou zijn… daar kwam uit : zakenman (???)

In het kort: ik ben 37, en ik weet nog steeds niet wat ik nou wil worden. Ik denk er wel eens aan om iets geheel anders te gaan doen, maarja, ik verdien nu toch ook wel leuk, en ik heb veel ervaring, zonde om (een van) beide op te geven, en ik ben ICT-er in hart en nieren…

Vragenrondje: Wat zou een andere leuke stap zijn vanaf software ontwikkelaar, en wat zijn daar de pro’s en cons van? (wel ongeveer het zelfde salarisniveau of daarboven)
Hebben andere ICT-ers soortgelijke problemen of ben ik hier uniek in?
Hoe bevalt het als je al eens bent overgestapt?

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-11 16:08

beany

Meeheheheheh

Begin voor je zelf? Kan je leiding geven aan mensen, zonder gezeur van 'boven af' te krijgen. En je bent dan ook nog eens zakenman! :)

[ Voor 17% gewijzigd door beany op 17-08-2007 13:25 ]

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• elhopo
beany schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 13:25:
Begin voor je zelf? Kan je leiding geven aan mensen, zonder gezeur van 'boven af' te krijgen. En je bent dan ook nog eens zakenman! :)
wel eens aan gedacht, maar wat moet je dan beginnen? ik kan niet zomaar een bedrijf beginnen zonder een gedegen plan. Buiten dat, ontbreekt me de tijd ervoor. Als laatste vindt ik het risico voorlopig te groot (maar mocht ik ooit iets bedenken / tegen het lijf lopen sluit ik het zeker niet uit)

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

elhopo schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 13:51:
[...]

wel eens aan gedacht, maar wat moet je dan beginnen? ik kan niet zomaar een bedrijf beginnen zonder een gedegen plan. Buiten dat, ontbreekt me de tijd ervoor. Als laatste vindt ik het risico voorlopig te groot (maar mocht ik ooit iets bedenken / tegen het lijf lopen sluit ik het zeker niet uit)
offtopic (nouja, misschien ook niet)
Weet je wat JIJ zou moeten doen, even naar de Kamer van Koophandel. ;)
http://www.kvk.nl/
Starters: http://www.kvk.nl/sectie/sectie.asp?sectieID=1

[ Voor 5% gewijzigd door Kixtart op 17-08-2007 13:56 ]

☻/
/▌
/ \

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-11 10:41

T-8one

take it easy, take a sisi

elhopo schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 13:51:
[...]

Gewoon gaan freelancen?
Volgens mij zijn de risico's van freelancen redelijk beperkt, er is genoeg aanbod voor klussen.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
elhopo schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 13:22:
Nu ben ik eens aan het kijken wat de volgende stap zou kunnen zijn
Software analist / ontwerper:
Projectleider:
Applicatie consultant:
M.n. voor de eerste: is dat waar jij werkt dan zo strak gescheiden? Zit je nu alleen maar code te kloppen a.d.h.v. technische ontwerpen?

Je de pro's en con's per functie zeker nog dieper uit kunnen werken: voor alle drie geldt dat je (veel) klantcontact krijgt en dus commerciële vaardigheden nodig hebt.
Analist/Ontwerper heeft de sterkste technische binding: je moet een goed overzicht hebben van de mogelijkheden/onmogelijkheden van de architectuur, begrijpen wat je klant wil hebben (en dat is niet altijd hetzelfde als wat hij zegt), mee kunnen denken en dit allemaal uitwerken.
Als projectleider heb je vooral te maken met de commerciële kant, je hebt verantwoordelijkheid over de planning, het aansturen van de mensen. Je moet zorgen binnen budget te blijven en budgetoverschreiding (letterlijk of figuurlijk) zien te verkopen aan de klant.
De applicatieconsultant zit dan weer helemaal aan de functionele kant. De inhoud is dan vaak erg applicatie-afhankelijk. Bij implementaties zal je mogelijk ook opleidingen gaan geven aan gebruikers. Maar ook zal je ondersteunen in de inrichting van de applicatie.

Alle drie de functies zijn volgens mij erg verschillend, analist/ontwerper is m.i. de meest logische doorgroei vanuit programmeur. Maar als de andere twee je interessant lijken moet je voor jezelf nagaan welke aspecten uit die functie je zo aantrekken. Waarom zou je dat willen doen? Alleen omdat je niet meer (zoveel) wil programmeren? Dan kan je beter wel breder gaan kijken...

Kijk eerst naar wat je 'mist' in je huidige werk en ga dan kijken wat er aansluit bij je wensen. Je kan dan misschien wel uitkomen bij iets als gaan zoeken naar een kleinere organisatie waar het werk afwisselender is, minder strak gescheiden functies.

• elhopo
cowgirl schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 15:01:
[...]

M.n. voor de eerste: is dat waar jij werkt dan zo strak gescheiden? Zit je nu alleen maar code te kloppen a.d.h.v. technische ontwerpen?

Je de pro's en con's per functie zeker nog dieper uit kunnen werken: voor alle drie geldt dat je (veel) klantcontact krijgt en dus commerciële vaardigheden nodig hebt.
Analist/Ontwerper heeft de sterkste technische binding: je moet een goed overzicht hebben van de mogelijkheden/onmogelijkheden van de architectuur, begrijpen wat je klant wil hebben (en dat is niet altijd hetzelfde als wat hij zegt), mee kunnen denken en dit allemaal uitwerken.
Als projectleider heb je vooral te maken met de commerciële kant, je hebt verantwoordelijkheid over de planning, het aansturen van de mensen. Je moet zorgen binnen budget te blijven en budgetoverschreiding (letterlijk of figuurlijk) zien te verkopen aan de klant.
De applicatieconsultant zit dan weer helemaal aan de functionele kant. De inhoud is dan vaak erg applicatie-afhankelijk. Bij implementaties zal je mogelijk ook opleidingen gaan geven aan gebruikers. Maar ook zal je ondersteunen in de inrichting van de applicatie.

Alle drie de functies zijn volgens mij erg verschillend, analist/ontwerper is m.i. de meest logische doorgroei vanuit programmeur. Maar als de andere twee je interessant lijken moet je voor jezelf nagaan welke aspecten uit die functie je zo aantrekken. Waarom zou je dat willen doen? Alleen omdat je niet meer (zoveel) wil programmeren? Dan kan je beter wel breder gaan kijken...

Kijk eerst naar wat je 'mist' in je huidige werk en ga dan kijken wat er aansluit bij je wensen. Je kan dan misschien wel uitkomen bij iets als gaan zoeken naar een kleinere organisatie waar het werk afwisselender is, minder strak gescheiden functies.
wellicht wat meer achtergrond: ik werkte tot vorig jaar bij een klein bedrijf (iets van 25 man) en werk nu bij een bedrijf waar de ICT afdeling al uit +150 man bestaat, totaal iets van 650 man. Ik ben van een klein naar een groot bedrijf gegaan, omdat de sfeer bij mijn vorige werk mij niet zo beviel, was nogal een machtssfeer (jij doet dat en dat omdat ik dat zeg en anders ...) Bovendien kon ik daar niet veel verder meer groeien, qua functie. Bij dit bedrijf is de sfeer veel beter, relaxter, en meer op de mensen gericht, dus de sfeer is prettiger, maar de functies zijn echt heel strikt gescheiden (en dat voorbeeld van 10 velletjes om een woord te veranderen is echt geen grapje)

aan de ene kant wil ik hier graag blijven vanwege sfeer en voorwaarden, aan de andere kant ben ik mijn vrijheid van mijn vorige werk wel wat kwijt. Ik deed daar meer, eigenlijk alle functies die hier boven staan en meer... Probleem is eigenlijk dat je bij het solliciteren zo'n "manus van alles" functie niet tegenkomt. Het is of programmeur, of dit of dat... De genoemde functies zijn eigenlijk de groeipaden die ik (onder andere) in mijn huidige functie heb.

Ideaal gesproken zou ik in projectmatige vorm een compleet traject doen, waarbij de nadruk meer ligt op het beheren van het traject en de analyse en het ontwerp dan op het programmeren (hoewel ik daar niet vies van ben) en dan liefst wat meer technische projecten, zols koppelen van machines enzo. En dan nog op loop / fietsafstand van huis zou helemaal mooi zijn...

Aangezien ik zoiets waarschijnlijk wel niet zal vinden zal ik toch een keuze moeten maken uit de disciplines die er beschreven staan. al met al vind ik het moeilijk om een goede keuze te maken. Wellicht is een wat kleiner bedrijf een goede keuze, waar de functies inderdaad minder strikt gescheiden zijn... ik ben er echter nog steeds niet uit.

• Sjakskus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-11 09:30
Dit komt me wel bekend voor.....

Wat een van de mensen hierboven ook al zei:

Er zijn legio bedrijven, waar de scheiding tussen programmeur en ontwerper niet zo strak zijn.
Je zou eens goed rond kunnen kijken op vacaturesites of je cv met wensen eens moeten plaatsen op zo'n site

Freelance:
Ik ben van mening dat wel leuk is, maar ik durf daar niet voor de volle 100% in te springen ivm onzekerheden qua werk en toekomst.
Ik probeer nu zoveel mogelijk "erbij" te doen om zo mijn ervaring (ook met alles buiten de core business) en contacten op te bouwen.

Projectleider:
Dat gezeur hoeft niet perse zo te zijn. Inderdaad er komen vragen jouw kant op, daarom moet jij voor duidelijkheid en structuur zorgen.

Beschikbaar voor ontwikkeling van (webbased) applicaties en dataconversies

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-11 10:45

MicroWhale

The problem is choice

Komt me heel bekend voor... ik heb zelf dit jaar de stap van Engineer naar Architect/Ontwerper gemaakt. Dit bevalt me vooralsnog prima en leer enorm veel. Vooral over hoeveel je vooraf over een systeem / applicatie vast kunt/moet leggen zodat deze in het bedrijfsbrede plaatje past zonder dat er hiaten ontstaan. Een behulpzame voorwaarde voor de overstap is dat je geinteresseerd bent in "het grote plaatje".

Ik heb ook overwogen om richting leider/management te gaan, maar dit heb ik niet gedaan. Deze stap kan namelijk altijd nog genomen worden. Het is ook een totaal andere tak van sport.

Bovendien: Ik weet ook nog steeds niet wat ik wil worden, maar ik weet wel dat het vakgebied van de Architectuur me op dit moment enorm interesseert. Vanuit hier kijk ik over een aantal jaar verder naar grotere uitdagingen (als ik hier uitgeleerd ben).

De vraag aan jou is:
Wat lijkt je een reuze interessant vakgebied?
Wat heeft je altijd al geinteresseerd?

[ Voor 27% gewijzigd door MicroWhale op 20-08-2007 11:15 ]

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Verwijderd

Projectleider:
- je bent het pispaaltje van een ieder. De directie zeurt naar je, de medewerkers zeuren, en jij kan alles opknappen..
Hoe kom je hier bij? Dat heb je toch zelf in de hand? Als je over je heen laat lopen ben je mijnziens ook niet geschikt voor een dergelijke functie.

Ik ben zelf ook afkomstig uit de software ontwikkeling en wilde juist wat ik zelf had ervaren verbeteren in projecten. Bovendien trokken andere zaken (marketing, organisatie, beleid) me steeds meer en in mijn huidige functie krijg ik met al die aspecten te maken en kan ik ook veranderingen teweeg brengen.

De directie zeurt niet, de directie wil alleen wel resultaten zien. Lijkt me logisch, maar uiteraard gaat een en ander in overleg. Je kan niet verwachten dat projecten steeds kortere doorlooptijden krijgen als er niet meer mensen bij komen bijvoorbeeld, of als je hogere kwaliteit wilt gaan leveren, enzovoorts. Kortom, stukje communicatie met elkaar. Je zit niet in de kleuterklas, en we zijn allemaal serieus met ons vak bezig, dus behandel elkaar dan ook zo.

Medewerkers zeuren? Je krijgt hier altijd mee te maken als je hoger op de ladder komt in een organisatie. Is het niet een scope die veranderd, dan is het wel project moeheid, of heeft het te maken met het niet mogen of kunnen communiceren van informatie. Dat is een kwestie van communiceren, en als de houding van een medewerker ten koste gaat van een project dan is het bij mij heel simpel; ga maar ergens anders de sfeer verzieken, doei.

Alles opknappen, volgens mij moet je dan meer gaan delegeren. De projectleider is juist de persoon die taken moet verdelen, en zelf het overzicht moet bewaren.

Ik ben blij met wat ik doe, en de functie biedt voldoende uitdaging en doorgroeimogelijkheden; zowel voor in de functie, als voor de toekomst in de vorm van andere functies. Ik merk alleen dat je heel erg moet oppassen om niet in een vast stramien te vallen waarbij je alleenmaar bezig bent met je projecten. Er moet ook ruimte blijven voor het verbeteren van de processen die je werk mogelijk maken. Met drukte is dat nog wel eens lastig, want betaald werk gaat dan voor.

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2007 12:05 ]

• ocmer
  • Laatst online: 14:43
De verschillende richtingen die je noemt zijn behoorlijk verschillend :)
Ik denk dat je eerst voor jezelf duidelijk moet krijgen wat je leuk en belangrijk vind in je werk. Bijvoorbeeld:
- wil je je met de inhoud/techniek blijven bemoeien, of liever daar wat verder van af?
- vind je het leuk/belangrijk om bij een project vanaf het begin tot het einde betrokken te zijn, of liever korte deel-klussen
- wil je van een bepaald onderdeel alle details kennen, of van heel veel een beetje?
- wil je zelfstandig je werk kunnen en moeten doen, of heb je graag hulp/backup van een "meerdere"?
- vind je het leuk om nieuwe mensen te benaderen, of heb je liever een vaste omgeving?

Zelf bevalt het beroep van "informatie analist/business analyst" me erg goed; maar dat hangt helemaal af van wat je wilt.

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:43
T-8one schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 14:45:
[...]

Gewoon gaan freelancen?
Volgens mij zijn de risico's van freelancen redelijk beperkt, er is genoeg aanbod voor klussen.
Helemaal mee eens,

- je verdient( en krijgt (neem ik aan)) meer dan dat je nu verdient.

- Je kan alle 3 de opties een keer proberen, is het niet wat... ja dan moet je de andere optie gaan proberen.

en het is weer een nieuwe ervaring!

• elhopo
Iedereen alvast bedankt voor de reacties. Probleem is natuurlijk dat er zoveel mogelijkheden zijn binnen de ICT. het blijft lastig.
ocmer schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 12:05:
De verschillende richtingen die je noemt zijn behoorlijk verschillend :)
Ik denk dat je eerst voor jezelf duidelijk moet krijgen wat je leuk en belangrijk vind in je werk. Bijvoorbeeld:
- wil je je met de inhoud/techniek blijven bemoeien, of liever daar wat verder van af?
- vind je het leuk/belangrijk om bij een project vanaf het begin tot het einde betrokken te zijn, of liever korte deel-klussen
- wil je van een bepaald onderdeel alle details kennen, of van heel veel een beetje?
- wil je zelfstandig je werk kunnen en moeten doen, of heb je graag hulp/backup van een "meerdere"?
- vind je het leuk om nieuwe mensen te benaderen, of heb je liever een vaste omgeving?

Zelf bevalt het beroep van "informatie analist/business analyst" me erg goed; maar dat hangt helemaal af van wat je wilt.
Het probleem is dat ik in alle functies wel wat zie.
Ik wil me graag ook met de inhoud bemoeien, of ik een deelklus doe of de gehele klus maakt me niet zoveel uit, ik wil meer van veel een beetje weten, ik wil niet vandaag in Groningen werken en morgen in Tilburg, bij wijze van spreken.

Ik denk ook niet dat een bedrijf mij aanneemt met mijn weinige project ervaring (door een vroegere brede functie) omdat ik eens wil uitproberen of het wat voor me is... Ik wil dat zelf ook niet, ik wil ergens gaan werken en dan daar ook voor gaan!

Een vriend van mij werkt freelance, ik heb wel eens met hem gesproken en hij was / is daar altijd erg enthousiast over, maar ik zou zoiets pas willen als ik mijn huidige HBO opleiding heb afgerond.

@gordijnstok: ik zei al dat ik een en ander wellicht wat overdreef. De "negatieve" kanten kunnen ook weer hun positieve gevolgen hebben. Ik ben ook niet vies van een rondje sparren met de directie om het project weer op gang te krijgen, en natuurlijk heb je ook de hulplijn van de medewerkers, en sta ik ze graag ter dienst om ze te helpen met het een en ander, immers het komt het project ten goede.

dat eea een commercieel tintje krijgt vind ik juist een leukere kant, het contact met klanten en proberen daar een en ander verkocht te krijgen vind ik ook wel leuk, ik beschouw dat als een + (niet dat ik ambieer om verkoper te worden, hoor)

Wat vindt ik leuk:
omgaan met mensen / klanten
problemen binnen software / organisaties uitzoeken en mensen daarin adviseren
iets gedaan zien te krijgen, zoals extra mensen regelen, een opleiding voor iemand regelen, toegang tot systemen, enz.
een volgend voorbeeld zie ik bijvoorbeeld wel zitten:

klant x komt met probleem y. Samen met klant x bedenk ik de beste oplossing, en doe (evt samen met anderen) een begroting van de kosten. Klant gaat hiermee accoord. Ik werk precies uit hoe het moet gaan werken. Dit wordt dan ook daadwerkelijk zo gemaakt (door mij of door anderen) en opgeleverd. Klant blij, ik blij... (zeer korte versie)

zoals je ziet zijn hierin alle 3 de vakgebieden vertegenwoordigd.

Ik heb overigens al eens wat advertenties doorgelezen, en het lijkt er haast op dat de definitie van een dergelijke functie per bedrijf verschilt. Zo is bij het ene bedrijf een projectleider meer een meewerkend voorman en bij een ander bedrijf meer een leidinggevende die toevallig ook een project doet. Ik denk dat je er bij een sollicitatie pas achter komt wat het bedrijf nu precies zoekt en of dit is wat jij nou wilt.
al met al denk ik dat de functie applicatie consultant vooralsnog afvalt, zoals ik het nu lees en bekijk heb ik daar het minst affiniteit mee...

• ocmer
  • Laatst online: 14:43
elhopo schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 13:32:
een volgend voorbeeld zie ik bijvoorbeeld wel zitten:

klant x komt met probleem y. Samen met klant x bedenk ik de beste oplossing, en doe (evt samen met anderen) een begroting van de kosten. Klant gaat hiermee accoord. Ik werk precies uit hoe het moet gaan werken. Dit wordt dan ook daadwerkelijk zo gemaakt (door mij of door anderen) en opgeleverd. Klant blij, ik blij... (zeer korte versie)
Dit klinkt als een typische informatie analist/business analyst functie. Je zou die richting eens kunnen bekijken. Bij het bedrijf waar ik werk, worden de zaken uit jouw voorbeeld vaak door een koppel projectleider/business analyst samen uitgevoerd. De eerste doet de formaliteiten/administratie/tijdslijnbewaking/etc; de tweede doet de inhoud en de leuke discussies.

Als ik de rest van je verhaal lees raad ik je aan eens bij de wat kleinere bedrijven te kijken. Daar zijn de functies vaak minder strak gescheiden en kan je denk ik eenvoudiger verschillende functies uitproberen.
Succes!

• JKVA
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JKVA

Design-by-buzzword fanatic

ocmer schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 14:16:
[...]

Dit klinkt als een typische informatie analist/business analyst functie. Je zou die richting eens kunnen bekijken. Bij het bedrijf waar ik werk, worden de zaken uit jouw voorbeeld vaak door een koppel projectleider/business analyst samen uitgevoerd. De eerste doet de formaliteiten/administratie/tijdslijnbewaking/etc; de tweede doet de inhoud en de leuke discussies.

Als ik de rest van je verhaal lees raad ik je aan eens bij de wat kleinere bedrijven te kijken. Daar zijn de functies vaak minder strak gescheiden en kan je denk ik eenvoudiger verschillende functies uitproberen.
Succes!
Hmm, het nadeel is alleen dat de business analist er na het voortraject vaak vandoor is. Dan mis je een aantal inhoudelijke uitdagingen. Tenslotte worden er tijdens het project vaak interessante kwesties aangesneden. En dan is het fijn als je nog steeds betrokken bent bij het project (of niet, als er allemaal problemen naar jou toegeschoven worden die gisteren opgelost moesten zijn).

Bij mijn werkgever (6000 mdw, Java unit van 200-250 mdw) hebben we ook een interessante functie, namelijk consultant ICT. Je krijgt doorgaans door je ervaring de rol software architect op jou projecten, je doet mee in innovation boards en zo, af en toe een uitdagende consultancyklus om een bedrijf uit de brand te helpen met een specifiek probleem. En je programmeert ook nog wat af, als senior developer/architect op een project.

Dat is de rol waar ik heen wil, want het zorgt voor veel inspraak op technisch/strategisch vlak (meer dan ik nu heb), het is afwisselend en je doet meer dan alleen programmeren.

Ik heb zelf ook weleens gedacht om eerst projectmanager te worden en daarna programma-/lijnmanagement, want van buiten lijken dat doorgaans leuke afwisselende rollen. Echter, ik heb ondertussen al zo vaak gestresste projectleiders gezien dat ik mijn doelen heb bijgesteld en lekker technisch bezig blijf. Misschien ooit nog.
[...]
Projectleider:
+ Je geeft leiding aan mensen, en je probeert samen een resultaat te behalen. Als het lukt is het nog mooi meegenomen ook
[...]
Ik zou hier nog een partij aan willen toevoegen om het nog onaantrekkelijker te maken, namelijk de klant. Medewerkers en directie kun je wel te vriend houden, maar als een klant met een wens komt gaan er tegengestelde belangen spelen, namelijk die tussen 'ons' (directie + mdw) en de klant.

Overigens is het voor een groot deel een kwestie van communicatie. Als je eerlijk, open, tijdig en helder communiceert naar alle partijen, ben je doorgaans geen pispaal. Plus, je moet vriendelijk zijn tegen iedereen en er speelt nog vanalles... De goede balans vinden kan moeilijk zijn, zeker bij korte doorlooptijden en beperkte resources (alle vormen, mdw, geld, kennis, etc).

Fat Pizza's pizza, they are big and they are cheezy

Pagina: 1