welke HiFi-way inslaan?

Pagina: 1
Acties:
  • 203 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• antipode
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-12-2025

antipode

-=Got is in the details=-

Topicstarter
Binnenkort ben ik jarig en hoop ik om en nabij de 200-250 euro op te halen. Hiermee wil ik iets doen aan het geluid wat uit mijn pc komt die aan een oud (ca. 15 jaar) jvc minitower is gekoppeld (jvc mx-s20). Het geluid komt uit de bijbehorende 30 watt boxjes.
Mijn doel: om met het relatief kleine budget mijn mp3 collectie beter te laten klinken. Dus alleen muziek en geen films (surround sound valt wat mij betreft dus af).

Ik heb jullie hulp nodig om twee vragen te beantwoorden en voor eventuele suggesties.
1 Is het uberhaupt mogelijk om met 200-250 euro een beter geluid te produceren dan wat nu uit mijn redelijk klinkende minisetje komt? Ofwel, liggen mijn verwachtingen niet te hoog?

2 Als antwoord op vraag 1 bevredigend is, wat kan ik dan het beste kopen? Daarvoor heb ik natuurlijk zelf al wat voorwerk verricht. Tot zover ben ik op de volgende opties uitgekomen.
  • [A]. Logitech Z-2300 icm de Creative X-fi Xtrememusic-geluidskaart. Deze 2.1 speakerset komt goed uit de reviews en samen met de geluidskaart hoop ik dan de zoveel mogelijk geluidskwaliteit uit de mp3's te halen. De Creative geluidskaart kan eventueel ook voor een M-audio 2496 vervangen, maar is dat echt de paar tientjes waard?
  • [B]. Het kopen van een versterker, daarop mijn huidige boxen aansluiten en gaan sparen voor betere boxen en een geluidskaart. Probleem is dat er voor deze prijs maar weinig kwaliteitsversterkers te koop zijn. Je hebt de marantz pm4001s, de denon pma-700ae en de Onkyo a-9211. (meer alternatieven zijn welkom)
Bij mogelijkhied a. heb ik waarschijnlijk in één keer beter geluid dan nu, maar zonder de mogelijkheid door te groeien. Bij mogelijkheid b. ligt waarschijnlijk nog beter geluid dan bij a. in het verschiet, maar duurt dat door het sparen ook aanzienlijk langer en maak ik in die tussentijd nog gebruik van onboard-geluid. Jullie zien, ik verkeer in dubio.

Een laatste opmerking: een echte audiofiel ben ik absoluut niet en kan ik ook niet zijn voor dit budget. Het gaat mij om te komen tot een kleine, maar merkbare verbetering in luistergenot.
----------------
Now playing: Miracle Fortress - Poetaster
posted with FoxyTunes

Verwijderd

Ik zou gaan voor een aparte stereo versterker waar je voorlopig je huidige boxen op aansluit en dan verder sparen voor andere boxen. Zo heb ik het ook gedaan (ik heb een Yamaha versterker gekocht en binnen een jaar of zo komen er andere boxen).

Btw, Denon of Marantz zijn heel goede versterkers.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2007 12:46 ]

• heracles
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
Leuk dat je eens verderkijkt dan alleen pc-speakers! :)

Je zegt dat er weinig topmerken voor dat budget te koop zijn, maar een degelijke Pioneer of Kenwood stereo versterker is natuurlijk ook al goed.

Als ik zo vrij mag zijn om wat voor te stellen:
Speakers:
Afbeeldingslocatie: http://www.order.conrad.com/m/3000_3999/3400/3400/3406/340682_LB_00_FB.EPS.jpg
Eltax Concept 400 ( €99,95 per paar)

En daarbij als versterker een degelijke versterker zoals bijv: Pioneer versterker op Marktplaats in Groningen

Die speakers klinken heel erg goed voor hun geld(loopt hier ook wel een topic over ergens), en die Pioneer versterker voldoet voor het aansturen van die prima.

• antipode

antipode

Topicstarter
Kijk daar kom ik al wat verder mee. Bedankt. Alleen ziet die tweedehands versterker er wel erg tweedehands uit. Maar ik merk op dat de voorkeur dus duidelijk uitgaat naar optie B. Is optie A dan echt zoveel minder?

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-02 09:09
Met weinig geld zou ik eerst andere speakers kopen, bij voorkeur een leuke 2e hands set. Op marktplaats is genoeg te vinden.

De speakers maken voor een groot deel het geluid. Pas als deze op enig niveau zijn ga je ook verschillen horen bij aanschaf van een betere versterker en bron.

• heracles
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
antipode schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 13:37:
Kijk daar kom ik al wat verder mee. Bedankt. Alleen ziet die tweedehands versterker er wel erg tweedehands uit. Maar ik merk op dat de voorkeur dus duidelijk uitgaat naar optie B. Is optie A dan echt zoveel minder?
Voor muziek wel ja :) .

Ja, die Pioneer was ook maar een voorbeeld(alhoewel het volgens mij meer een kwestie van eens goed schoonmaken is) , er staat ook nog wel een Rotel voor 150 euro te koop in jou woonplaats volgens mij, als je het over topmerken hebt ;) . Samen met de speakers kom je dan ook uit op 250 euro.

[ Voor 12% gewijzigd door heracles op 17-08-2007 13:48 ]

Verwijderd

Ik gebruik nu al jaren een aparte versterker en boxen op mijn laptop. Echt super voor muziek, film en games. Ik zou nooit meer terug willen gaan naar computerboxen.

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:41
Als je geen bezwaar hebt om tweedehands apparatuur aan te schaffen zou ik met je budget zeker de weg van tweedehands inslaan. Op marktplaats staan tal van mooie spullen voor relatief weinig waarmee je heel veel luister plezier in huis kunt halen.
Voorbeeld NAD 302 versterker icm een set Mission 750 spealers

• keluwak
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-05-2025
antipode schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 13:37:
Duurdere apparatuur is vaak beter behandeld, en kan er nog als nieuw uitzien. En de prijs kan ook afhangen van hoe je de verkoper benaderd. Sommige mensen vinden het belangrijk dat hun apparatuur een goede nieuwe eigenaar krijgt, en gaan dan niet direct alleen voor de hoogste bieder.

Verwijderd

Wellicht kan je eens kijken bij de hificorner, www.hificorner.nl ze hebben daar ook een grote occasion afdeling.
Zit immers in Groningen.

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Zelf heb ik m'n pc ook aangesloten op een sony versterker (al wat ouder model) met daaraan B&W speakers. Het verschil is gewoon zo groot als ik bij een kennis luister naar muziek met z'n Logitech X-530. Een versterker klinkt gewoon veel helderder en heeft veel warmer geluid. Kijk trouwens ook eens naar M-Audio voor een geluidskaart. Zelf heb ik zojuist de 2496 aangeschaft en ik ben echt onder de indruk.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

heb zelf ook die maudio in combinatie met een losse versterker en speakers. Op marktplaats is inderdaad genoeg te vinden. Ik heb een poosje een leuke sony gehad voor € 60,-- die discreet was opgebouwd en best wel aardig klonk. Ook zijn er voor rond de € 200,-- soms best wel leuke dynaudio monitors te vinden op MP en dan heb je echt een leuke combinatie. Als je dan weer wat gespaard heb kan je altijd nog verder met de Maudio geluidskaart (die inderdaad erg mooi is)
Als je trouwens een beetje handig bent kan je van mij de sony wel overnemen. Hij is niet helemaal jovel meer maar vast weer goed te krijgen. Ik moet er eigenlijk nog even een topic over openen voor hulp :)

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Koop geen pc boxen want het klinkt niet. Ik heb hier nog in de kast liggen:
Logitech X-230, Logitech X640, 2 x Creative Cambridge 4.1 boxen en nog een paar oude Creative (subwoofer) stuk. Allemaal redelijk boxen maar stuk voor stuk bijna opgeblazen met een SB X-Fi kaartje (of de woofer is stuk of de tweetertje of de speaker zelf). Mijn oude STR 215 versterker met oude boxen van Sony (met subwoofer) werken 10x beter en het geluid is ook 10x beter. Ben nu aan het sparen voor mijn STR 780 om daar JBL E100 of de studio versie op aan te sluiten. Het geluid is digitaal nog veel beter. Maar je kan beter een goede versterker kopen met wat oude boxen en dan doorsparen voor veel betere boxen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• antipode

antipode

Topicstarter
Maar je kan beter een goede versterker kopen met wat oude boxen en dan doorsparen voor veel betere boxen.
De speakers maken voor een groot deel het geluid. Pas als deze op enig niveau zijn ga je ook verschillen horen bij aanschaf van een betere versterker en bron.
Thanx iedereen: ik heb echt het gevoel dat ik met al jullie opmerkingen verder kan. Dat het optie B wordt lijkt me dus wel duidelijk. Of ik het geld ga inzetten op betere speakers of op een betere versterker is nog even onduidelijk (zie bovenstaande quotes ;) ) maar daar moet ik wel uitkomen. In ieder geval zijn marktplaats en de occasions van hifi-corner a good place to start. Antipode uit...
Pagina: 1