Toon posts:

Erg lage temperaturen E6750 @ 3.4Ghz met P35-DS3

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn E6750 @ 3.4Ghz, vcore 1.256 blijft wel erg cool. De eerste resultaten zijn gisteravond gemaakt toen het vrij koel was in t huis na de regen en met een raam open (ik heb het snel warm).
De temperaturen zijn echter wel erg laag heb ik zelf het idee.
De boel zit in een Sonata III met 2x 120mm Antec DBB en een Arctic Freezer Pro 7 met een vrij nette airflow.

Na een BIOS update zijn de temps nogsteeds hetzelfde geloof ik. Kan het werkelijk zo zijn dat de processor en het mobo zo koel blijven bij zo een overklok?
Ergens ben ik bang dat de temperaturen veel hoger zijn en dat straks alles de kast uitsmelt, dus dat wil ik liever voorkomen!

Wat denken jullie?

Koele kamer met raam open, BIOS F3:
Afbeeldingslocatie: http://img18.imagevenue.com/loc1198/th_92075_overklok1_122_1198lo.jpg

Iets warmer in de kamer, deze ochtend. Nu met BIOS F4:
Afbeeldingslocatie: http://img138.imagevenue.com/loc203/th_38443_warmer_122_203lo.jpg

Instellingen V-core en overclock in BIOS:
Afbeeldingslocatie: http://img168.imagevenue.com/loc646/th_95614_Afb000_122_646lo.jpg Afbeeldingslocatie: http://img168.imagevenue.com/loc619/th_95626_Afb001_122_619lo.jpg

• frankvdtillaart
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 07:42
Voel eens aan je koeler, is die heet?

Zo nee, dan zullen deze temps wel ongeveer kloppen.

Happy Blessings <3

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:27
De temperaturen zijn inderdaad aardig aan de lage kant, maar de V-core die je gebruikt is ook niet echt hoog. Als ie met Orthos gewoon stabiel blijft draaien is er in ieder geval weinig om je over druk te maken ;)
RedSoniq schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 12:21:
Voel eens aan je koeler, is die heet?

Zo nee, dan zullen deze temps wel ongeveer kloppen.
Daar kan je natuurlijk niet van uitgaan, want het kan ook dat de koeler dan niet goed contact maakt.

[ Voor 42% gewijzigd door Hahn op 17-08-2007 12:22 ]

The devil is in the details.

• Flipjack
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-04 11:04
Je moet er 15 graden bij optellen. De meting gebeurd bij G0 revisies niet goed.

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:46

silitek

Tubes Only

Heel simpel, ja dat kan. Goeie koeler en beste air flow houd je proc op deze temps. Ook met overclock dus maak je geen zorgen!!

Gewoon prima in orde ;)

edit: Check ook eens temp bij load.

[ Voor 11% gewijzigd door silitek op 17-08-2007 12:29 ]

Tubes....It's what make music music!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn koeler wordt helemaal niet warm eigenlijk, de Freezer 7. Maar ja, dat is qua de temps die hij aangeeft ook wel logisch?
De Northbridge is wel behoorlijk warm die is geen kwartier aan te raken zeg maar :)

@Flipjack: die 15 graden. Heb je daar ook een bron of officieel bericht van? Iets met een verklaring of misschien een hard- of software update? Ik vind er zelf niet zoveel over.

Ik heb deze vraag ook op Hardware.info staan en ook daar zijn de meningen verdeeld: klopt het nu wel of niet, kan het nu wel of niet?
Ik wil graag geloven dat het klopt maar ik wil wel zekerheid ivm de gezondheid van mijn hardware! ;)

PS: Bedankt voor de reacties alvast jongens!

EDIT: zie de screens: dit is LOAD! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2007 12:30 ]

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:46

silitek

Tubes Only

Verwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 12:29:
Mijn koeler wordt helemaal niet warm eigenlijk, de Freezer 7. Maar ja, dat is qua de temps die hij aangeeft ook wel logisch?
De Northbridge is wel behoorlijk warm die is geen kwartier aan te raken zeg maar :)

@Flipjack: die 15 graden. Heb je daar ook een bron of officieel bericht van? Iets met een verklaring of misschien een hard- of software update? Ik vind er zelf niet zoveel over.

Ik heb deze vraag ook op Hardware.info staan en ook daar zijn de meningen verdeeld: klopt het nu wel of niet, kan het nu wel of niet?
Ik wil graag geloven dat het klopt maar ik wil wel zekerheid ivm de gezondheid van mijn hardware! ;)

PS: Bedankt voor de reacties alvast jongens!

EDIT: zie de screens: dit is LOAD! :)
Zie het 8)7 ..maak je geen zorgen. heb dezelfde waardes met m'n Freezertje...en ja, met overclock ;)

Tubes....It's what make music music!

• Flipjack
GoT's Core2Duo OC Topic

Gezocht in het forum op 15 graden, je moet even naar pagina 4 gaan, daar begint het geloof ik.

[ Voor 24% gewijzigd door Flipjack op 17-08-2007 12:33 ]

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-05 13:51

DaOverclocker

Overclocker for life...

Die laatste id inderdaad met Intel TAT 100% load. Dan 41 graden stressed, das wel erg cool hoor.:)
Maar hij draait daar ook maar op 1,2v. Je zou eens kunnen kijken hoe warm ie wordt met 1,45v ofzo. Als ie dan wel heter wordt weet je dat je temps wel kloppen. Daarnaast als je cooler niet heet is en je cooler wel goed contact maakt, (pasta is iig lekker uitgesmeerd) dan raakt ie echt niet oververhit.
De processor schakelt ook echt wel uit als hij te heet wordt, niet bang zijn dat er iets verkeerd gaat :)

edit: die + 15 graden is lijkt me niet echt een feit. Het zijn alleen maar wat vermoedens.
Ik zou gewoon proberen de 85 graden te halen, als het goed is gaat ie dan uit :)
Ik heb mijn e2160 ook al 95 graden laten worden, die temp lezing daarvan klopt echt wel.

[ Voor 20% gewijzigd door DaOverclocker op 17-08-2007 12:39 ]

systeem specs

• Flipjack
Bekijk de idle temperatuur maar eens op stock snelheid. Je zult zien dat de beide cores een heel aantal graden onder kamertemperatuur liggen, wat onmogelijk is.

Verwijderd

Topicstarter
@Flipjack: ik heb dat inderdaad gezien, de stock idle is nog veel lager. Maar toch, het is hier binnen altijd lekker koel. Die 15 graden optelregel vind ik dus wat vaag zoals anderen ook, in het topic wat je gaf is ook niet iedereen ervan overtuigd.

Ik zal eens kijken wat er gebeurd bij andere voltages om er een beetje zicht op te krijgen wat er wel of niet veranderd.
Toch vreemd dat je bij de producenten hier allemaal niets over terug kunt vinden en dat geen enkel stukje software deze meting goed kan doen. Lijkt me in theorie toch een simpel klusje?

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Ik vind het prima plausibel, je draait 0.1V onder stock :/ ... neem daar nog een beetje vDroop bij en je zit in windows en load situaties zo op 0.15V onder stock. Het is ook nog eens een G0, dus deze temps kunnen best kloppen.

Die +15 graden is inderdaad uit de lucht gegrepen omdat mensen ze zo gelijk stellen met de B3 procs.

De meeste mensen deugen!

• Hahn
Hoe koel het ook is in je kamer, met luchtkoeling kan je cpu niet onder de kamertemperatuur komen. Gebeurt dat wel, dan wijkt de sensor op z'n minst iets af.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even de sensor van ons draadloze weerstation gepakt en ik zit nu op een kamertemperatuur, gemeten op 50cm vd kast van 18.2C @ 80% luchtvochtigheid.

Idle draait de E6750 nu @2Ghz ivm energiebesparingsmodus, zie hier resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://img181.imagevenue.com/loc90/th_48643_stock_122_90lo.jpg

• Hahn
Een temperatuur van 15°C kan natuurlijk nooit als de kamertemperatuur 18°C is en zelfs 21°C vind ik al vrij sterk, dus de sensor zit er sowieso een beetje naast :P

Verwijderd

Topicstarter
Vrij irritant dat het nu een beetj natte vinger werk is. Je kan er zo dus niet van op aan, dat stoort me. Ik hoop dat er snel een BIOS of software update voor komt want zo kom je niet ver natuurlijk.

Maar de overklok is op deze wijze wel veilig?

• Hahn
Laat Orthos een nachtje draaien, als ie dan nog niet gecrasht is ie het wel veilig ja. Desnoods doe je even de kachel aan om 'm nog wat meer te laten zweten ;)

Verwijderd

Topicstarter
:) Thanks!

Nu weet ik in ieder geval zeker dat ik de temperaturen met een korrel zout moet nemen!

• Ritchie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-05 10:49
Bekend probleem, blijkbaar worden bij de G0 stepping van de C2D's de temperatuur niet goed gelezen.

- NAC Breda -

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:52
Ik heb ook een G0 maar geen last van temp afwijking voor zover, beide cores onder load 52 graden @ 3,6ghz @ 1,41 volt :)
Denk dat het verschilt per cpu? :)

• 430xlkod
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-07-2025
Bij de G0 stepping moet je zowel idle als load +10-15°c optellen ;).
Dit is algemeen bekend probleem. En als je 41°c load hebt nu, dan is 56°c nog niet erg hoog voor die overclock ;) .

@ hierboven je zit dus op 62-67°C ;) .

[ Voor 10% gewijzigd door 430xlkod op 20-08-2007 01:31 ]

• Flipjack
voor de P5B Deluxe is onlangs een nieuwe BIOS verschenen (1216), die wat corrigeert in de temperatuur uitlezingen. Beide cores van mijn E6850 zijn nu idle ong. 25 graden, wat voorheen ergens tussen 8 en 15 graden was, de nieuwe BIOS lijkt zijn werk bij mij dus goed te doen.

Verwijderd

Ik gebruik zelf ook de E6750 (overklokt nu naar 3Ghz) met standaard intel cooler maar stressed word hij niet warmer dan 40 graden. (idle rond de 30 graden)

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:28

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Mijn E6750 @stock loopt idle tussen 20 en 25 graden en stressed 25 tot 30 graden op een P5K. Het bord zelf overigens wordt wel 50 graden, maar dat is een bekend probleem

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Verwijderd

Topicstarter
Flipjack schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 01:48:
voor de P5B Deluxe is onlangs een nieuwe BIOS verschenen (1216), die wat corrigeert in de temperatuur uitlezingen. Beide cores van mijn E6850 zijn nu idle ong. 25 graden, wat voorheen ergens tussen 8 en 15 graden was, de nieuwe BIOS lijkt zijn werk bij mij dus goed te doen.
Lijkt me dus dat Gigabyte ook maar met een BIOS-update moet komen... Op het Nederlandse Gigabyte-forum was een beetje suffe feedback van een medewerker die dacht dat je aircooled onder kamertemps kon koelen. Maar goed, ik hoop dat er wat komt, toch makkelijker voor het serieuzere OC werk want ik wil wel hoger proberen te komen eventueel!
Pagina: 1