Externe harddisk freecom kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.890 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 104832

Topicstarter
Beste tweakers,

Het volgende is het probleem:

Achtergrond informatie:
Freecom (external) mobile 160GB 2,5", zonder adapter, NTFS
Windows XP PRO laptop

Sinds 3 maanden heb ik de externe hd in bezit. Tot nu toe helemaal geen problemen.

Gisteren was ik met een document bezig wat opgeslagen was op de externe hd. Mijn laptop liep vast en met een harde reboot (powerknop 3 seconden ingehouden) starte mijn laptop weer op.

Via de USB port sloot ik de externe hd weer aan op mijn laptop. Maar toen.... problemen!!
- ik krijg in mijn computer geen icon meer van de externe hd
- mijn laptop is dan ook heel traag en programmas lopen vast (tot dat ik de hd los koppelen en werkt alles weer)
- in disk manager komt hij ook niet te voor schijn
- het lampje op de freecom hd gaat om de +/- 40 seconden 1 seconde uit en dan weer aan
- ik hoor de hd gewoon draaien

Ik heb hem ook op een andere laptop aangesloten en de drivers werden geinstalleerd maar daarna hetzelfde verhaal.

Weet iemand hoe ik dit probleem kan oplossen? Ik kan de hd ook niet benaderen met scandisk of iets anders. Ik wil de HD ook niet graag formarteren (als dat kan) want er staat wel belangrijke informatie op.

ALVAST BEDANKT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Prutsor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-07 09:43
Heeft deze externe hard disk 1 of 2 usb aansluitingen?
En doet dit probleem zich voor wanneer de notebook(s) op de accu draait of op netspanning?

Bij een notebook wat op de accu draait kan het namelijk zijn dat de USB poort te weinig vermogen levert om de HD fatsoendelijk aan te kunnen sturen. Als de notebook op de netspanning wordt ingestoken zou dit probleem dan verholpen moeten zijn en dus zou de HD moeten werken.

Werkt dan nog niet, dan kijk eens of de externe HD 1 of 2 USB aansluitingen heeft. De 2e usb aansluiting is voor extra stroom naar de HD te leiden. Zorg er dus voor dat die ook aangesloten is als je 2 aansluitingen hebt.

Werkt het dan nog niet, en je hebt zo te zien al geprobeerd op verschillende notebooks, dan kan het best zijn dat het externe kastje van de HD of de HD zelf kapot is. Hierbij komt dan de volgende vraag:
Zit er nog garantie op? Zo ja is het opsturen en dan is 99% zeker je data weg.
Zit er geen garantie op dan zou je voorzichtig kunnen proberen het kastje open te maken en de HD eruit te schroeven. Die kun je dan vervolgens ergens anders mee proberen uit te lezen. Het komt namelijk wel eens voor dat de aansturing voor de HD kapot is, dus niet de HD zelf. Dit laatste is natuurlijk op eigen risico!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bedankt voor de snelle reactie!

De hd heeft maar 1 usb aansluiting en een adapter aansluiting.
Ik heb het getest met de laptop op stroom en op batterij hetzelfde probleem. Het rare is dat ik voorheen helemaal geen probleem daarmee had.

Ik heb net gesproken met freecom en ik krijg gratis een ac adapter en een usb kabel met 2 usb stekers zodat de hd extra stroom krijgt.

Kan het niet te maken hebben dat de NTFS table of iets anders corrupt is? Zoja hoe kan ik dat controleren en natuurlijk fixen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Prutsor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-07 09:43
Anoniem: 104832 schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 12:07:
Ik heb net gesproken met freecom en ik krijg gratis een ac adapter en een usb kabel met 2 usb stekers zodat de hd extra stroom krijgt.

Kan het niet te maken hebben dat de NTFS table of iets anders corrupt is? Zoja hoe kan ik dat controleren en natuurlijk fixen..
Dat is mooi van ze dat je het gratis krijgt!

Het eerste wat je moet uitzoeken is of dat de schijf echt kapot is.
Het kan zijn dat Windows de HD toch ziet, zelfs als je het het icoon niet meer ziet.
Om dat de controleren ga je naar:
start>configuratiescherm>systeem>(tabblad hardware)>apparaatbeheer. Zorg ervoor dat de externe HD niet is aangesloten!!! Hier staat de hardwarelijst van wat op dat moment op je pc is aangesloten.
Zoek het kopje "schijfstations" en kijk hoeveel HD's er worden weergegeven. Vervolgens steek je de externe HD in. De hardware lijst vernieuwd zich nu. Controleer nu of onder "schijfstations" of er een HD is bijgekomen. Zo niet, kijk dan in de lijst of er een apparaat staat met een geel vraagteken bij.

Staat de HD bij de schijfstation, dan is het waarschijnlijk een softwarefout
Staat de HD niet in de hardwarelijst of met een vraagteken erbij, dan is de HD waarschijnlijk kapot.

Post vervolgens even je resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoi The Prutsor,

Sorry voor de zeer late reactie, maar de vakantie was heerlijk ;)

Als ik naar schijfstations kijk dan is er een nieuwe HD bijgekomen (zonder vraagteken). Ik mag dus nu aannemen dat het een software fout is.

Hoe kan ik nu controleren wat voor een software fout het is en hoe kan ik die fixen.

Alvast bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baexem
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-07 15:23
Ik heb hier exact hetzelde meegemaakt met twee externe HD's van Freecom. Hier bleek de oplossing te zitten in de AC adapter. De adapters waren compleet gaar, en leverde wel nog 12V maar niet meert de benodigde 2A (max.) Een nieuwe adapter eraan, en het zaakje werkte weer normaal. Heb je die nieuwe adapter al binnen?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb alle 1 x een usb kabel gekregen, 1 x een dubbele usb kabel en 1 x een adapter. Ik heb alles geprobeerd maar nog steeds hetzelfde probleem. Ik denk toch dat het te maken heeft met een MTF table. Kan iemand mij een prog. aanraden om de MTF table te repairen.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iglo
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-04 19:43
[quote]The Prutsor schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 10:05:
[...]

Even inhakend op het verhaal van hierboven:
Had hetzelfde probleem. Freecom gebeld die stuurt een adapter ( gratis ) omdat de stroomvoorziening van de USB poort te weinig zou zijn. Nu heb ik net het advies opgevolgd om naar mijn computer/hardware te gaan en dan de harde schijf in te pluggen. Toen kwam er een usb vermelding met een rood kruisje erin. Eigenschappen waren "uitgeschakeld" Toen heb ik ingeschakeld geactiveerd en: hij doet het weer!. Het betreft een Dell Inspiron 6400 met XP pro en de Freecom Toughdrive 160gb.

.

[ Voor 36% gewijzigd door iglo op 04-10-2007 16:54 ]

Pagina: 1