[XP] 2e harddisk uitschakelen om energie te besparen

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Topicstarter
Ik heb een laptop met XP erop, en twee harde schijven erin.

Eigenlijk heb ik de tweede harddisk maar zelden nodig, dus die zou ik graag willen uitschakelen.

Ik heb het geprobeerd met Notebook Hardware Control 2.0. Deze biedt wel alle opties, maar in de praktijk merk ik dat de 2e harddisk nog regelmatig loopt te spinnen. Terwijl er geen programmas opstaan, alleen wat backup.

De powermanagement van XP kan alleen ingesteld worden voor alle hardeschijven, niet individueel.

Wie weet hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Thanks

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
Volgens mij spint je schijf altijd op zodra hij power krijgt. Ik vermoed dus dat het iets hardwarematigs is. En als dat het geval is word uitschakelen al een stuk lastiger...

Is het geen optie als je hem echt nooit gebruikt om hem gewoon uit je notebook te halen?

[ Voor 42% gewijzigd door _AuToMaTiC_ op 17-08-2007 11:26 ]

• Philflow

Philflow

Topicstarter
_AuToMaTiC_ schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 11:25:
Is het geen optie als je hem echt nooit gebruikt om hem gewoon uit je notebook te halen?
Ja dat is zeker een reele optie. Ik heb er alleen nog geen zin in. Is niet eenvoudig bij deze laptop en hij is net nieuw.

Dus eerst zou ik het graag software matig proberen, eventueel later er gewoon uthalen.

• DarkTemple
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-02 09:10
Je schijf spint al op als je bijvoorbeeld met windows verkenner iets wil gaan openen/zoeken.
Of als je bijvoorbeeld een bestand wil opslaan, en kiest voor opslaan als en dan wil gaan browsen.
Je hoeft hiervoor trouwens niet eens naar de betreefende schijf te gaan.

[ Voor 16% gewijzigd door DarkTemple op 17-08-2007 14:37 ]

Verwijderd

Weet je zeker dat je twee fysieke harde schijven in je notebook hebt zitten? Misschien is je schijf gewoon gepartitioneerd. Een notebook hardeschijf is meestal erg makkelijk uit te bouwen. Raadpleeg je handleiding even om te kijken waar de schijf precies geplaatst is.

Tummie.

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:05

World Citizen

FreeReef.nl

Zie onderstaande !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Verwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 14:56:
Weet je zeker dat je twee fysieke harde schijven in je notebook hebt zitten? Misschien is je schijf gewoon gepartitioneerd. Een notebook hardeschijf is meestal erg makkelijk uit te bouwen. Raadpleeg je handleiding even om te kijken waar de schijf precies geplaatst is.

Tummie.
En anders kun je misschien via Device manager gewoon de disk niet beschikbaar zetten.

FreeReef.nl

• Philflow

Philflow

Topicstarter
Ja ik weet het zeker. De een is namelijk SSD, de tweede gewoon HDD.

SSD is nogeens zuiniger ook, dus het zou mooi zijn als ik die HDD uit kan zetten.
Decon Frost schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 16:06:
En anders kun je misschien via Device manager gewoon de disk niet beschikbaar zetten.
Dat ga ik eens proberen.

[ Voor 43% gewijzigd door Philflow op 17-08-2007 16:12 ]

• Philflow

Philflow

Topicstarter
Decon Frost schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 16:06:
Dit heeft niet gewerkt.

Notebook Hardware Control 2.0 kan het dus wel, maarja nogal een logge applicatie.
En dan schiet ie af en toe nog aan.

Kent iemand nog een andere app? Google heeft me geen uitkomst geboden.

• Philflow

Philflow

Topicstarter
Heb nu een redelijk goede oplossing gevonden: gewoon in good old windows power mangement heb ik alle hardeschijven uitgeschakeld na 3 minuten.

Op de een of andere manier blijft de SDD gewoon werken, de HDD schakelt uit.
Pagina: 1