Toon posts:

Compaq Deskpro EN probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb pas van iemand een Compaq Deskpro EN gehad. De link verwijst naar dat systeem alhoewel ik hem daar niet vandaan heb.
http://www.computerstunt..../lan-fdd/cdr-euro-33.html

Het is een leuk klein systeempje wat ook nog eens lekker loopt voor z'n specs. Er zit 2x 128mbPC133 geheugen in en ik draai Windows XP Pro.

Maar er is wel een zeer irritant probleem met dat ding. Om de haverklap stopt hij ermee. Heel vreemd. Druk je dan op de powerknop, dan hoor je wat klikken en zie je de lampjes op de voorkant wat knipperen. Trek ik de stekker eruit en laat ik hem ongeveer 5 minuten zo staan dan doet hij het daarna wee perfect. Ook het indrukken van het Epromknopje op het moederbord wil nog wel eens helpen.

In mijn ogen dus duidelijk een hardwareprobleem. Ik heb eigenlijk weinig ervaring met dit soort computertjes, ik bouw over het algemeen mijn computers zelf.

Overigens heb ik in het apparaat onder de voeding nog wat ondekt. Een soort metalen pin. De behuizing waatr je die pin indrukt zit verbonden met 2 draadjes aan het moederbord. Druk je die pin in en start je de computer weer op, dan hoor je hem er wer uit schieten. Waarvoor dient die pin? Een soort transport beveiliging ofzo? Ik heb hem toen zo achter in de auto gelegd zonder die pin in te drukken. Zou dat dan kwaad kunnen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die pin is de zogenaamde chassis intrusion. Daardoor kun je het ding niet opstarten als je kast open ligt. Zie je heel veel bij dat soort OEMbakken (Compaq heeft ze ook vaak in de zijkant zitten van de kasten.

Voor wat betreft het opstartprobleem, neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door.