Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

KPN Telefoonlijn emuleren/intercom systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 461 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FatalZero
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:20
Beste tweakers,

Ik probeer een intercom systeempje te bouwen tussen diverse DECT telefoons.
Tot zover begrijp ik dat KPN vanuit de centrale +/- 60v gelijkspanning levert. Zodra je de telefoonlijn activeert (hoorn van de haak) zakt de voltage terug naar 6~13 volt. Dit om gevaarlijke situaties te voorkomen heb ik begrepen.

Dus mijn eerste idee was ik zet er een 12 volt accu op 2 DECT toestellen. Nou krijg ik dus tussen de 2 toestellen geluid maar dat is extreem zacht en niet te gebruiken.

Heb al op verschillende dingen gegoogled maar er is extreem weinig te vinden over dit soort zaken.

Het is de bedoeling dat het uiteindelijk een portable oplossing wordt.

Wie heeft nog een lumineus idee waar ik naar kan kijken?

Opper-prutser

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Je hebt DECT telefoons met meerdere handsets die intercom functies hebben.

Verder zou 12V prima moeten werken, heb zelf het eens gehad met 5V, en dat was niet heel zacht ofzo.

Heb ook nog een schema hier van een simpele huiscentrale en dat is letterlijk een 9v batterij en een 120ohm weerstand:
- De a/b draden van de telefoons aan elkaar, 9V batterij met de weerstand in serie eraan, polariteit boeit niet.

Werkt prima, al is de batterij naar een paar uur leeg :P

Heb er ook een ander schema bij waarbij telefoons ook kunnen rinkelen, maar voor de spanning is dat 12V met een 120ohm in serie.

Weet niet of die 120ohm zoveel verschil maakt, maar dat zou je kunnen proberen.

Edit:
Die weerstand wordt wel warm, een telefoontoestel trekt een mA of 50, met 2 toestellen moet je dan rekening houden dat je weerstand toch wel 150mA moet kunnen overleven:
P = I x I x R = 0.15 * 0.15 * 120 = 2.7W
Dus een 3W of 5W weerstand is wel aan te raden.

[ Voor 16% gewijzigd door SA007 op 16-08-2007 22:13 ]

• FatalZero
DECT toestellen met intercom is niet de bedoeling. Hij moet ook niet gekoppeld worden aan het telefoonnet.

Zou je dat schematje van die huiscentrale kunnen posten?

Opper-prutser

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Nou, dat schematje staat in een boek (van Electuur) uit 1989 (ISBN 90-70160-70-6) en volgens het boekje mag je dit auteursrechtelijk beschermd werk niet plaatsen zonder toestemming van de uitgever.

Dus helaash, kan het schema niet posten.

• FatalZero
Iets als een deurtelefoon zou dat iets zijn? Die je dan kan uitbreiden, of gaat dat op de zelfde wijze als de wat eerder vermeld werd?

Opper-prutser

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dude waarom meld je niet beide telefoons aan op dezelfde centrale ???????

dan heb je geen telefoonlijn/spanning nodig (behalve de adapter voor je centrale)

de andere centrale fungeert dan alleen als lader

[ Voor 48% gewijzigd door Fish op 16-08-2007 22:29 ]

Iperf

• FatalZero
@fish: Het probleem is dat er een groepsschakeling/groepsgesprek tussen 3 of meer toestellen te gelijkertijd. Dat is dan weer niet mogelijk op pak en beet99 van de 100 centrales.

@SA007:
De voeding moet dus parallel staan aan alle toestellen?

Opper-prutser

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nee niet een vaste voeding, er moet wat tussen .. anders kan de lijn niet fatsoenlijk moduleren
probeer eerst maare een gewoon een weerstand van (600/totale aansluitfactor) ohm in serie met een voeding van c.a. 16 v (cheap ass solution)

moah bij mij werkt het wel een groepsgesprek ... :P

[ Voor 16% gewijzigd door Fish op 16-08-2007 22:36 ]

Iperf

• FatalZero
Wat maakt de weerstand anders dat de lijn wel op eens moduleert?

Opper-prutser

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

je geluid word gemoduleerd over die 2 draden. als je daar een vaste spanning opzet drukt je voeding je modulatie weg. die weerstand zordt ervoor dat je (gestabiliseerde)voeding/accu het singaal niet helemaal wegdrukt

Iperf

• FatalZero
Net geprobeerd, het werkt :)
Nu dus aan het experimenteren van soort weerstanden met aantal toestellen...

Heb net met een potmeter er tussen gezet en de beste resultaat (in geluid) kwam met 750 ohm tussen 2 toestellen.

Opper-prutser

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

FatalZero schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 22:55:
Net geprobeerd, het werkt :)
Nu dus aan het experimenteren van soort weerstanden met aantal toestellen...

Heb net met een potmeter er tussen gezet en de beste resultaat (in geluid) kwam met 750 ohm tussen 2 toestellen.
let op dat je potmeter er niet uit fikt ... er lopen soms behoorlijke stromen

ene als echt een lijn wil simuleren
http://www.tkk.fi/Misc/El...rcuits/teleinterface.html

[ Voor 11% gewijzigd door Fish op 16-08-2007 22:57 ]

Iperf

• FatalZero
Hele gave site, maar deze oplossing zoals SA007 zij is the way to go voor mij, alleen nou nog wat vinden want de weerstanden worden warm. Dus dat is een verspilling van energie.

Hmmm... want om nou 4 auto accus mee te zeulen voor een draagspanning op de lijn is ook overdreven...

Opper-prutser

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

is ook veel te veel .. die dingen werken goed op gemiddeld 8 volt

ff nieuwsgierig waar ga je dat ding dan gebruiken ?

[ Voor 29% gewijzigd door Fish op 16-08-2007 23:14 ]

Iperf

• FatalZero
fish schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 22:34:
nee niet een vaste voeding, er moet wat tussen .. anders kan de lijn niet fatsoenlijk moduleren
probeer eerst maare een gewoon een weerstand van (600/totale aansluitfactor) ohm in serie met een voeding van c.a. 16 v (cheap ass solution)

moah bij mij werkt het wel een groepsgesprek ... :P
Fish, hoe bedoel je die 600/aansluitfactor in Ohm als weerstand?

Wat is hierbij de aansluit factor?

Opper-prutser

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

als ik het goed heb geredeneerd hanteerd kpn 600 ohm voor een aansluitfactor 1

als ik er een beetje 8 volt (gemiddeld) op wil hebben dan is het dus een vervangingsweerstand van je telefoon in serie met een zelfde weersstand (bij 16 volt)

de aansluitfactor staat normaal op je telefoon

[ Voor 9% gewijzigd door Fish op 16-08-2007 23:19 ]

Iperf

• FatalZero
Tot zover heb ik nu een werkende testopstelling. Nou een oplossing vinden voor een zuinige opstelling en dan kan ik gaan knutselen...

Opper-prutser

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

vergeet niet dat je ook nog eens 3 centrales moet voeden ;)

Iperf

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Zuiniger wordt het niet, je belijft een aantal watt's verstoken in die weerstand.

Zelfs kpn zelf doet het zo in de centrales.

• FatalZero
fish schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 23:44:
vergeet niet dat je ook nog eens 3 centrales moet voeden ;)
Ja dat gaat nog eens leuk worden. Dat wordt 3 centrales zoeken met 12v aansluitingen en een reeks 12v accu's. Zolang het maar voor een uur of 3 van de netspanning af werkt. :)

Opper-prutser

• T1psY
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:38

T1psY

Dumo-Technics

offtopic:
SA007 zou je me dat scheme mss effe willen mailen?

http://www.dumo-technics.com

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Mag ik vragen waar je dit gaat gebruiken :P ? Klinkt nogal interessant namelijk.

• FatalZero
Gaat gebruikt worden voor de verzorging van een bejaarde vrouw die in een rolstoel zit met gehoor problemen. Dat is makkelijk wanneer je bijvoorbeeld in de keuken staat, dan hoef je niet te schreeuwen maar dan heeft ze gewoon een dect headset op.

Ook makkelijk waarvoor hij ook gebruikt gaat worden is buiten, dan kan je rustig op de markt met elkaar praten zonder dat je hoeft te schreeuwen...

Opper-prutser

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-11 13:17
Is het dan niet eenvoudiger om PMR radiotjes te gebruiken ipv dect?

Moest je toch dect gebruiken: als soals SA007 zegt een telefoon een 50-tal mA trekt kun je met 10 (of zelfs met 8 proberen omdat dat handiger is om per 4 op te laden) AA batterijtjes in serie toch 20 uur bellen vooraleer ze plat zijn. Vergeet ook niet dat een dect telefoonbasis meestal nog een 220V adapter heeft die je ook door batterijstroom moet vervangen...

• FatalZero
Ja maar heleboel basis stations hebben een adapter van 230v naar 12v. En presto we sluiten het basis station aan op de accu. Overigens hoeven de dect toestellen niet opgeladen wanneer ze een paar uur naar buiten gaan. Die laden we wel weer wanneer ze aan de netspanning liggen.

PMR is meteen weer een dure grap, en het is een walkietalkie niet wat ik zoek. Ik wil namelijk een lijn altijd open liggen, een walkie talkie is te lastig voor een oudere van vandaag...

Er hoeven maar max. 4 aangesloten te worden. Zoveel bezoek komt nou ook weer niet om er 8 aan te sluiten.

Opper-prutser

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

je hebt toch een heleboel walkie talkies waar je gewoon tegen praat en hij gaat zenden ....

maar even een inkopperje .. gehoorapparaat ?

Iperf

• FatalZero
Ja weet ik ook wel maar dat werkt niet goed op een drukke markt of over grote afstanden bij de desbetreffende persoon, vandaar. Plus dat walkietalkies over het algemeen geen 2 weg verkeer is...

Opper-prutser

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

Ander idee: Een normale microfoon-voorversterker levert ook netjes +48V op een gebalanceerde lijn (phantom power). De vraag is even wat je precies wil, natuurlijk is de allermakkelijkste manier gewoon een Quadrovox of oude PBX centrale op de kop tikken (een analoge) en die niet aan een buitenlijn hangen. Dan kun je gewoon intern bellen en dan zorgt de centrale zelf voor alle nodige elektronische aanpassingen.

Edit: Ik hoor dat je ook een en ander buiten wil gaan doen. Kun je dan niet beter met Bluetooth of iets anders werken wat bedoeld is om op een accu te werken? Als je namelijk een DECT basisstation overal mee naartoe moet sjouwen wordt een hels karwei. En anders zijn er makkelijker RF-gebaseerde oplossingen te vinden waarin zij gewoon een 'oortje' in heeft en ook terug kan praten. Kijk vooral ook naar de studio- en podiumtechniek, dat mag misschien wat duurder uitpakken maar dan heb je een oplossing die gegarandeerd werkt (bv. een in-ear monitoring system)

[ Voor 40% gewijzigd door Stoney3K op 24-08-2007 23:39 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• FatalZero
Zo'n stage/podium installatie kost meteen weer een enorm bedrag. Wel een goed idee maar overstijgd het budget enorm. Het systeem wordt toch onder een rolstoel gemonteerd dus vervoer is niet direct een probleem.

Maar hoe knoop je dan meerdere bluetooth headset aan een laptop en laat je dat met elkaar verbinden. Een headsetje koppelen is geen probleem. Maar is er software om die allemaal aan elkaar te koppelen?

Opper-prutser

Pagina: 1