Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Voedinkje voor ventilatortje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Navond,

ben niet zo'n licht in electra, dus wellicht een beginnersvraag. Ik heb een satelliet decoder die in ons huidige klimaat (ik woon in Italie, en de zomer is warm ;-) met regelmaat in de stress gaat doordat ie te warm wordt. Als ik mijn kamer ventilator erop richt, zijn problemen meteen weg.

Ik wil er een PC ventilator op schroeven. Ik zag er een met volgende specificaties:
12V; 0,11A; 1,32W; 2.500 RPM; Noise < 28dB; 1BB
Nu heb ik een adaptortje gevonden bij mijn oude troep (type mobiele telefoon oplader) met de volgende specificaties: AC/DC Power supply. Input 220V, 50Hz 10VA. Output 9V, 500mA

Naar mijn inschatting zou die van goed moeten draaien, alleen wat minder snel, door het lagere voltage. Zolang het vermogen van de voeding (500mA) groter is dan dat van de van (110mA) werkt ie prima. Is mijn inschatting ook volgens de kenners juist?

Bij voorbaat bedankt!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Stroom leveren is inderdaad geen punt voor die adapter. Als je in gedachten houdt dat tweakers soms hun 12V fannetjes laten draaien op 7V (valt makkelijk te maken met de standaard spanningen in de computer) dan zal 9V dus vast ook gaan werken.

Dit kan je volgens mij zonder enig gevaar proberen.

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Die brakke adapters geven sowieso alleen de spanning die erop staat geschreven, bij een bepaalde stroom (de gemiddelde stroom die het apparaat (in dit geval de accu van je telefoon) trekt). Het kan dus best zijn dat die de fan gewoon 12 V of hoger geeft. :)

Verwijderd

Topicstarter
Die fan draait toch op een gelijkstroompje? Ik bedoel, ik krijg toch geen probleem dat ie straks niet draait doordat mijn voedinkje DC levert en mijn fan dat niet lust?

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Gelijkspanning = DC

Je hele pc loopt op DC, net als die adapter.

Op AC zou je ventilator kapot gaan.
Wel de polariteit controleren.

+ aan + en - aan -, anders gaat de fan bijna direct kapot.