Toon posts:

[VMWare ESX, Win2003]Welke W2K3 licenties nodig bij QC?

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Windows 2003 Server heeft een vrij prettige licentie policy bij multiple core processoren: een dual of quad core processor telt als 1 processor, en dat scheelt een hoop geld vergeleken met een licentie voor een 4x single core processor server.

Maar naar ik begrepen heb (nog niet kunnen testen wegens gebrek aan een multicore server) toont VMWare ESX die 4 cores van een quad core processor als 4 singlecore processoren aan Windows 2003, met als gevolg dat je licenties een stuk hoger uitvallen. Kan iemand dit bevestigen of (bij voorkeur ;)) ontkrachten?

Edit:
Een beetje extra verduidelijking (bleek noodzakelijk te zijn ;)):
In plaats van de 8 single core servers die we nu draaien willen we naar 1 of 2 quad core servers met VMWare ESX en 8 Windows 2003 VM's. VMWare ESX kost wel wat, maar die kosten zijn bekend.
M'n grootste onduidelijkheid zit 'm in die W2003 VM's: kunnen we uit met gewone Standard licenties (max. 1 processor, ook al heeft 'ie 4 cores), of wordt 't dokken voor Enterprise (4 processoren).
't Staat of valt met hoe VMWare de processor aanbiedt aan de W2003 VM's, en hier heb ik nog niet echt een duidelijk antwoord op kunnen vinden. Vandaar dit topic.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2007 22:56 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Lees de licentiefaq van ESX even door, of bedoel je windowslicenties binnen esx. Microsoft licenseert besturingssystemen niet gebaseerd op processoren. Versie X van Server 2003 kan maximaal Y processoren ondersteunen.

Wees verder als je met dit soort info komt met feiten, onderbouwing. Je post is totaal niet duidelijk, en er komt ook totaal niet in naar voren wat je zelf al ondernomen hebt.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 20:25:
M'n grootste onduidelijkheid zit 'm in die W2003 VM's: kunnen we uit met gewone Standard licenties (max. 1 processor, ook al heeft 'ie 4 cores), of wordt 't dokken voor Enterprise (4 processoren).
't Staat of valt met hoe VMWare de processor aanbiedt aan de W2003 VM's, en hier heb ik nog niet echt een duidelijk antwoord op kunnen vinden. Vandaar dit topic.
Dan kijk je verkeerd :)

Als je zoekt op 2003 Server virtualization licensing moet je veel meer resultaten krijgen.

\[ervaringen/discussie] het grote virtualisatie topic is ook nuttig qua info.

In ieder geval: ga voor Enterprise, en wel voor de volgende reden:
Voor Virtualisatie geldt dat je 4 VMs op dezelfde licentie mag draaien als één echte Enterprise install.

[ Voor 5% gewijzigd door alt-92 op 16-08-2007 23:13 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Even een nieuwe post, ik heb het topic heropend.

Je Windowslicentie is bij mijn weten afhankelijk van het aantal aan de virtuele machine toegewezen (virtuele) processoren. Normaalgesproken zal een VM niet zoveel processoren hebben, dus zal je met Standard af kunnen.
Echter als je 2003 Enterprise koopt mag je die virtueel 4 keer gebruiken, zoals in dit document vermeld http://www.microsoft.com/...s/virtualization/faq.mspx
Dit geldt zowel voor VMware als Virtual Server/PC waarbij je ook de host zelf nog mag voorzien van diezelfde enterprise-licentie.

Mijn spoorwegfotografie

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

offtopic:
:w sfj ik was je weer eens voor :P

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
alt-92, die 4 VM's voor de prijs van 1 'echte' Enterprise versie had ik ook gezien, maar dan alleen in combinatie met MS's Virtual Server. Ik heb nergens gevonden of dat ook kan/mag i.c.m. VMWare ESX.

Maar ja, misschien heb ik dan toch verkeerd gekeken. :)
Dit geldt zowel voor VMware als Virtual Server/PC waarbij je ook de host zelf nog mag voorzien van diezelfde enterprise-licentie.
Duidelijk! Dank voor jullie antwoorden.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2007 23:22 ]

• mistercash
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-02 19:11
Dit moet je waarschijnlijk hebben:
http://www.microsoft.com/...licensing/calculator.mspx

Verwijderd

Bij meer dan 8 VM's op 1 ESX is het voordeliger om voor Datacenter ed. te gaan. Daar mag je onbeperkt VM's op zetten zonder extra kosten.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Verwijderd schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 10:01:
Bij meer dan 8 VM's op 1 ESX is het voordeliger om voor Datacenter ed. te gaan. Daar mag je onbeperkt VM's op zetten zonder extra kosten.
ook op esx? je moet toch op de 'host' datacenter draaien en daarin onbeperkt guests

op een ESX Server kun je als host OS geen windows draaien ;)

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Powershell schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 20:17:
[...]

ook op esx? je moet toch op de 'host' datacenter draaien en daarin onbeperkt guests

op een ESX Server kun je als host OS geen windows draaien ;)
Gaat niet om de host install maar om de licentie. Net zoals dat je met 1 Enterprise licentie 4 VM's mag draaien mag je met een Datacenter licentie unlimited VM's draaien op een ESX server. Je hebt wel een licentie per phys. CPU nodig. Dus quad-core's gebruikten. :)

Zie ook: http://www.microsoft.com/...nsing/datacenter.mspx#ETC

Met name:
Windows Server 2003 R2 Datacenter Edition licenses now include unlimited virtualization rights, meaning customers have the use rights to run an unlimited number of virtualized instances of Windows Server on processors licensed with Windows Server 2003 R2 Datacenter Edition without purchasing additional licenses. .... In addition to Windows Server and Microsoft Virtual Server, the use rights apply to any virtualization technology or host operating system, although they may need to be acquired, licensed, and supported separately from third-parties.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2007 10:54 ]

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Naja datacenter kan tot 32 cpu's aan... en inderdaad maakt het niet uit wat de host is, Microsoft benoemt dat expliciet:
Licensing does not depend on which virtualization technology is used. With all processors in a server licensed for Windows Server 2003 R2, Datacenter Edition, you can run one instance of the software in a physical operating system environment and an unlimited number of instances in virtual operating system environments. With VMWare GSX Server or SWsoft Virtuozzo, this means you can run one physical instance plus unlimited virtual instances. With VMWare ESX Server, it means you can run unlimited virtual instances because there is no need for a physical instance.

Mijn spoorwegfotografie

Pagina: 1