[Ubuntu] Draadloos internet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds gisteren Ubuntu weer eens op mijn PC geinstalleerd. Ik ben aan het proberen om draadloos internet voor elkaar te krijgen. Ik ben opzich al een heel eind gekomen. Ik heb een "Siemens Gigaset USB Adapter 108". Deze heb ik nu, na een hoop google'en eindelijk werkend.

Ik werd erop gewezen dat "Network Manager" een goede tool is om je netwerk in te stellen. Alleen NM vindt helemaal geen draadloze netwerken.

Als ik - iwlist scanning- doe in de terminal krijg ik wel een lijst van netwerken.

Ik wil eigenlijk NM gebruiken omdat ik een WPA encryptie op heb zitten. En in de standaard netwerktool van Ubuntu kan je alleen WEP invullen.

Ik heb Google en GOT afgezocht....maar ik kom niet zoveel verder meer.

Verwijderd

Voorzover ik weet kijkt netwerkmanager naar /etc/network/interfaces. Als daar netwerken geconfigureerd zijn dan blijft dan blijft de netwerkmanager ervan af. Wat je zou kunnen proberen is om het wireless netwerk uit te commentariseren (alle entries van eth1 of wlan0 of hoe die ook heet laten voorlopen met een #).

#auto eth1
#iface eth1 inet static
#address 192.168.10.170
#netmask 255.255.255.0
#network 192.168.10.0
#broadcast 192.168.10.255
#gateway 192.168.10.10
#dns-nameservers 192.168.10.10
#wireless-essid aquarius
#pre-up /sbin/wpa_supplicant -B -w -D wext -i eth1 -c /etc/wpa_supplicant.conf
#post-down killall -q wpa_supplicant

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-06 17:09

wzzrd

The guy with the Red Hat

Voor zover ik weet doet NetworkManager helemaal geen WPA, is dat nieuw?
* wzzrd heeft zelf een piepklein bash scriptje gemaakt voor draadloze verbinding

Of werkt het wel als je wpa_supplicant gebruikt? Mijn kaart doet native WPA en dat lust NM niet.

[ Voor 23% gewijzigd door wzzrd op 16-08-2007 23:20 ]

Verwijderd

Zover ik weet ook niet. Het enige wat ik doe is via pre-up en post-down wpa-supplicant met een configuratie starten, die handelt vervolgens het wpa-gebeuren af. Heb ik niet zelf verzonnen, maar ergens van een howto afgeplukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oke bedankt. Ik zal eens kijken of ik wat kan configureren in die "interfaces"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik gooi de handdoek in de ring. Ik ben een heel eind gekomen. Maar de WPA blijft een probleem bij deze USB adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:46

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Networkmanager ondersteunt wel WPA indien wpa_supplicant wordt gebruikt. Wpa_supplicant installeren en NetworkManager regelt alles verder zelf.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou je het zegt, ik geloof dat ik toen fiesty net uitkwam met netwerkmanager-gnome bezig geweest ben. (met zo;n grappig staaf diagrammetje in de systray). En die werkte inderdaad met wpa/wpa_supplicant maar de wpa-key werd geloof ik in de keyring opgeslagen.
Vervolgens moest je elke keer het wachtwoord voor die **** keyring opgeven. Maar goed dat tot daar-en-toe, de reden dat ik het niet gebruik is omdat het geen statisch ip ondersteunde. Het werkte alleen met een dhcp-configuratie, en dat haalde weer wat andere zaken onderuit op m'n thuis-net-werkje.

( als je bijvoorbeeld een mysql draait, en daar op basis van host/ip toegang hebt geregeld, en dhcp geeft een ander ip uit, dan kan je niet meer in de mysql-server, oke dan kan je die wel verder open zetten, of een ander manier van toegang bedenken, maar daar had ik geen zin in. Ik heb gewoon een standaard /etc/host file-tje met de ip's die ik gebruik).

Ik hoop dat als gudsie uitkomt, dat het dan wel statische ip ondersteund, want een grafische instelling van een wireless netwerk is natuurlijk handig als je meerdere netwerken mobiel benaderd.
Pagina: 1