Nieuwe PC, fans draaien maar start niet door

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-02 09:46
oké hier het probleem,

ik heb een pc voor mijn (tweeling)broer in mekaar gezet
nu als ik op de pc aanzet gaan alle fans draaien, de harde schijf ook maar ik krijg geen beeld.
merkwaardig is dat als ik de power-switch 5seconde indruk gebeurt er niets en normaal moet hij dan uitgaan, overigens kan ik hem wel met de power-switch aanzetten.
(ja, hij zit goed aangesloten en er zit er ook een op het moederbord die het ook niet doet)

ik heb alles apart gecontroleerd een alles doet het volgens mij (alleen MOBO en voeding heb ik niet gecontroleerd)

geen piepjes (en de speaker zit aangesloten)

alle draatjes opnieuw angesloten, maar heeft geen efect

wel raar is dat als ik mn dvd speler aansluit dat het ledje op de dvd niet gaat branden en de lade niet open gaat als ik op de knopo druk.(samsung SH-S182M)

CMOS reset heb ik al gedaan (op 2 manieren) had geen efect.

ook zonder dvd en hd gebeurt en niets
en ook zonder graka geheugen dvd en hd verandert er ook niets op het moderbord (ook geen ledjes)

als de pc aanstaat brand er alleen één ledje op het mobo dat hij stroom heeft maar die brand ook als hij uit is. (er zit er ook nog een voor het mem maar die brand niet)

veder zit er een soort van tellertje op het mobo die normaal gesproken iets zou moeten weergeven, maar nu dus niet hieruit maak ik op dat hij de bios niet laad.

spekkies:
LC power 550 watt Super Silent
ati hd 2900 xt
dfi LANParty UT ICFX3200-T2R/G
core 2 quat q6600
OCZ 2 GB DDR2-800 Kit (XTC Platinum 2, OCZ2P800R22GK)
Seagate 320Gb barracuda
Samsung samsung SH-S182M

• Avalaxy
  • Laatst online: 00:36
Waarschijnlijk de 4-pins stekker naast de CPU niet aangesloten.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:44

M2M

medicijnman

het lijkt me aan de dingen die je al gestest hebt, dat je óf een voedingsstekkertje niet helemaal goed aangesloten hebt, of je mobo gewoon brak is. Ik zou zeggen, test die voeding van je, het liefst ff in een andere pc. anders je mobo RMA-en

-_-

• Toettoetdaan
die zit wel aangesloten (op dat mobo zite er een 8-pin aansluiting maar op de bovenste 4 mag ook een 4-pin worden aangesloten) (en ik heb hem al een keer opnieuw aangesloten.

ik ga vanavond even de voeding doormeten met een volt-meter

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Toettoetdaan schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 18:48:
550 watt voeding suppersilent (vaag merk)
Waarom dan toch... :X

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:44

M2M

medicijnman

op zich heeftie wel gelijk... wat is het merk van je voeding? ff in de voedingentopic kijken of je voeding een A-merk is, anders kan het echt wel aan je voeding liggen. Sommige processors, zeker een quad-core, hebben nogal een energieslurpende werking. als je Z-merk voeding het niet kan trekken, doettie niets.

-_-

• Toettoetdaan
was redelijk goedkoop , stil en heeft 2 12volt lijnen dus leek me niet zon probleem
ja die q6600 slurpt 120 watt en de graka 210 watt

[ Voor 9% gewijzigd door Toettoetdaan op 16-08-2007 18:58 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Toettoetdaan schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 18:56:
[...]
was redelijk goedkoop , stil en heeft 2 12volt lijnen dus leek me niet zon probleem
ja die q6600 slurpt 120 watt en de graka 210 watt
goedkoop = duurkoop als je componenten kapot gaan doordat je op een belangrijk component hebt bezuinigd. Zie Welke voeding heb ik nodig? Deel 18 en lees de startpost svp goed door.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Toettoetdaan
LC power 550 watt Super Silent is de voeding

en ik weet natuurlijk wel het verschil tussen a-merk en b-merk voedingen.

maar een pc die maar +/- 480 watt nodig heeft (als ales maximaal vebruikt) kan echt wel starten met 550 watt (okal is hhet een z-merk)

en ik heb ook al geprobeert zonder stroom =voor de graka en zelf zonder grake maar dan laad hij de bios nog steeds niet

[ Voor 79% gewijzigd door Toettoetdaan op 16-08-2007 19:04 ]

Verwijderd

Naah, de voeding is goed, heb die zelf ook.. Mensen zouden het een vaag merk noemen omdat het niet "populair" is, is hetzelfde als ASUS voedingen :). hier nooit problemen met mijn voeding. (6,5 maand min 10u per dag on)

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:52
Toettoetdaan schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 18:48:
wel raar is dat als ik mn dvd speler aansluit dat het ledje op de dvd niet gaat branden en de lade niet open gaat als ik op de knopo druk.(samsung SH-S182M)
Als je voeding aansluit op de dvd-speler en de lade gaat niet open als je op de knop drukt dan heb ik toch een zeer sterk vermoeden dat de voedingsspanning niet in orde is. Probeer dus eens een andere voeding in die PC. Of beter nog, meet eens met een multimeter als je die hebt. Waarschijnlijk is de 12V wel aanwezig (= opspinnen HD's en draaien fans) maar is de 5V niet in orde. Indien de voeding wel volledig in orde is, is er veel kans dat het mobo het probleem is.

[ Voor 14% gewijzigd door D-Three op 16-08-2007 19:40 ]

• timbry
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-12-2025
DFI=geduld hebben.

Start op met 1 reepje geheugen in het oranje slot het verst weg van de cpu.

[ Voor 68% gewijzigd door timbry op 16-08-2007 19:41 ]

Never argue with an idiot, he'll drag you down to his level and beat you with experience

• Toettoetdaan
Bron??? ;)

hiedat is het 2e dfi'tje hier in huis (die andere wil nog weleens niet doorstarten als de stekker er uit is geweest maar dan druk je simpelweg de power-knop 5sec in en dan is alles weer goed, kom je ook wel eens tegen bij een asus)

ETIT:

oke ik heb net de voeding doorgemeten en alle lijnen zijn goed en stabiel.
en als het moederbord en allen de processor aangesloten zijn geeft het mobo nogsteeds geen foutmeldeing of rood ledtje/ watdanook.

dus ik ga nu even een e6600 halen om de procesor te testen.

[ Voor 26% gewijzigd door Toettoetdaan op 16-08-2007 20:12 ]

• Avalaxy
;( Een videokaart van 350 kopen en een CPU van bijna dezelfde prijs, en dan bezuinigen op de voeding.

• Toettoetdaan
oke, ik heb net getest met een e6600 erin en hij deet nog steedts nix
(de asus waar we de e6600 uithaalde heeft presies dezelfde synptonen als dit systeem aleen de asus was zonder processor en dit systeem met) :(

duzzz het mobo is ziek.
(even voor de voeding gaste een q6600 vebruikt 120watt en een e6600 65watt dus als het aan de voeding zou liggen dan zou hij het nu ZEKER moeten doen) cpu was 100 euro ballen goedkoper dan graka.

[ Voor 5% gewijzigd door Toettoetdaan op 16-08-2007 21:22 ]

• Avalaxy
Toettoetdaan schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 21:21:

(even voor de voeding gaste een q6600 vebruikt 120watt en een e6600 65watt dus als het aan de voeding zou liggen dan zou hij het nu ZEKER moeten doen).
Wat een onzin, als je met een e6600 in totaal 600 watt verbruikt en je hebt een 550 watt voeding dan doet ie het nog niet hoor. Ok, je systeem zal nooit 600 watt gebruiken, maar je hebt een videokaart die 240 watt ofzo gebruikt, een CPU die 120 watt gebruikt en dan nog een hardeschijf en chipset... Als jouw voeding een C-merk is die maar 70% van het opgegeven vermogen kan leveren (Sweex, Qtec, etc. die geven altijd het piekvermogen op) dan heb je wel een probleem.

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-02 10:59
Ik heb laatst 2x bij iemand hetzelfde probleem gehad. Eerste x was het de voeding tweede x het geheugen. als je zonder geheugen en graka boot, geeft ie dan uberhaubt wel piepjes?
Zoniet, dan zou ik toch die voeding verdenken en anders wat spelen met je rammetjes.

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

• D-Three
Toettoetdaan schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 21:21:
oke, ik heb net getest met een e6600 erin en hij deet nog steedts nix
(de asus waar we de e6600 uithaalde heeft presies dezelfde synptonen als dit systeem aleen de asus was zonder processor en dit systeem met) :(

duzzz het mobo is ziek.
Waarom dan de conclusie dat het mobo ziek is? Ik zou eerder de voeding verdenken aangezien de DVD-drive niet wil openen! Hoe verklaar je dat dan? Dat heeft niks met het mobo te maken.
(even voor de voeding gaste een q6600 vebruikt 120watt en een e6600 65watt dus als het aan de voeding zou liggen dan zou hij het nu ZEKER moeten doen)
Ah, zelfs al zou je er een CPU in proppen die 200 watt verbruikt, dan nog zou het systeem starten. Het vermelde vermogen is namelijk het verbruikte vermogen onder volledige belasting. Afgezien van een kortstondige piekstroom bij aanleg, verbruiken de CPU en de grafische kaart tijdens het opstarten zeer weinig. Als een voeding te licht is, zal je dat niet merken tijdens het opstarten (tenzij je 20 HD's ofzo hebt die tegelijk opspinnen of een voeding van 100W ;)). Een voeding die te licht is, zal het zwaar krijgen wanneer het systeem zwaar belast wordt (bijvoorbeeld gamen, overclocken, ...). Daardoor zullen de spanningen dalen en instabiel worden waardoor op zijn beurt het systeem instabiel kan worden of in het ergste geval er zelfs hardware en/of de voeding sneuvelen.
Maar dit heeft dus niks te maken met jouw huidig probleem. Nu start jouw systeem niet eens op. Ofwel mobo ofwel voeding. Ik gok op de voeding wegens het "DVD-drive probleem". Probeer een andere voeding.

edit:
Jouw voeding, is dit deze: http://www.teccentral.de/...-LC6550-Power-Silent.html ??
Want die heeft echt wel weinig vermogen op de 12V lijn! 24A piekvermogen. Maar misschien heb je een ander type want blijkbaar bestaan er verschillende versie van die LC Power 550W. Lekker duidelijk :P Als laatste wanhoopspoging kan je misschien de videokaart er uit halen? Aangezien de HD 2900 XT een beest van een videokaart is die ook beestig veel vermogen nodig heeft :D Indien dat niet werkt zal je toch echt een andere voeding moeten proberen. Misschien is die voeding gewoon stuk, kan altijd.

edit 2:
Heb je eigenlijk wel de voedingsconnectoren op de videokaart aangesloten??Afbeeldingslocatie: http://ati.amd.com/products/radeonhd2900/images/pwrconnect.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door D-Three op 16-08-2007 23:12 ]

• Toettoetdaan
dat dvd is wel raar ja maar ik heb met de multi-meter de conector doorgemeten en alle was normaal
ook heb ik alle mobo stekers doorgemeten en daar zitten gewoon de goede voltages op.

ik heb inderdaat een nieuwere verzie van de voeding, met 2 12volt lijnen ieder 18 ampere(moet genoeg zijn)

de garaka zit aangesloten met 2x3-2x3 oftwijl 2pci-e aansluitingen(dus geen oc functie) waarvan 1 regstreeks van de voeding komt een de ander zit aangesloten op een 4pin conector) (heb bijde doorgemeten)

ik heb alle mogelijke opstelingen al geprobeer van voledig tot aleen mobo en cpu, en dan zelf moetten er foutmelingen komen via lampjes of peipjes of het telertje wat op dit mobo zit (die gaat pas aan als de bios is geladen) maar de bios word gewoon niet geladen.
en ik heb een e6600 erin gehad en een q6600 en alebij werte niet.
veder heeft hij dus dezelfde symptonen als een mobo(in dit geval asus p5b) die geen cpu heeft

wat zou het anders moetten zijn... oke voor jou zal ik morge met een andere voeding probeeren, voordat ik hem terugstuur.

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Misschien dat je OCZ geheugen buiten de JEDEC standaard van 1.8V DDR valt. Probeer eens de netstroom stekker uit de voeding van de PC te halen en dan even een minuut te wachten. Doe dan nog even een CMOS clear met jumpertje (of BIOS batterijtje even eruit) en start het systeem op. Als je dan wel beeld krijgt gauw het BIOS in duiken en het geheugenvoltage op 2.1V zetten (daar moet elk DDR2 geheugen wel op kunnen draaien in zijn standaard clocks).

Krijg je nog steeds geen beeld dan zou ik aan de voeding gaan twijfelen. Dit omdat je zegt dat de DVD drive niet open wil na booten. Je kunt de DVD drive ook even testen in een andere PC om te kijken of ie daar wel open gaat, kun je dat iig uitsluiten.

En als je al met een andere voeding geprobeerd hebt zou ik gaan twijfelen aan je moederbord.

Goud is geen geld

• timbry
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-12-2025
Heb je al geprobeerd om met de powerknop op het moederbord te starten. Haal eerst de andere stekkertjes even los.

[ Voor 23% gewijzigd door timbry op 17-08-2007 00:03 ]

Never argue with an idiot, he'll drag you down to his level and beat you with experience

• D-Three
Toettoetdaan schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 23:43:
dat dvd is wel raar ja maar ik heb met de multi-meter de conector doorgemeten en alle was normaal
ook heb ik alle mobo stekers doorgemeten en daar zitten gewoon de goede voltages op.
Als alle spanningen (3.3V, +/-5V, +/-12V) aanwezig zijn, dan zou de voeding zijn werk moeten doen. Eigenaardig dat de DVD speler dan niet reageert op de eject-knop. :?

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-02 14:01

sjirafje

No inspirational quotes here

Voeding al in een ander systeem geprobeerd? Dit systeem al met een andere voeding geprobeerd?

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

• Toettoetdaan
oké, ik heb vanmorgen de 550watt voeding aangesloten op mijn eigen pc en alles deed het gewoon (zelfs de harde schijf deed het terwijl ik die niet had aangesloten [sata?] )

en de 480watt(wat precies genoeg moet zijn voor het systeem) uit mijn eigen pc heb ik aangesloten op de nieuwe pc en hij startte niet (ook de power-knop deed het niet als ik hem 5sec inhield, maar ik kon hem wel gewoon met dezelfde knop aanzetten)

ik heb ook getest met alleen mobo+cpu maar hierbij gebeurde ook niets, overigens had de 480watt voeding een 8pin-cpu-conector en een 4pin-cpu-conector, je begrijpt natuurlijk dat ik beiden heb getest, zonder resultaat.

ow ja ik heb zelf dezelfde dvd drive en die gaat niet open als hij wel stroom heeft maar geen signaal van het mobo krijgt echter als het mobo de bios heefd geladen gaat de drive wel open. (ik heb beide natuurlijk even apart getest)

aan het geheugen kan het niet liggen want de pc zou ook moeten starten zonder geheugen (tenminste de bios kan dan gewoon geladen worden)

ik heb ook afwisselend gebruik gemakt van de power-knop op het mobo maar ook die reageert niet op 5 seconde ingedrukt.
:'(

EDIT:
ik heb dus om alles uit te sluiten net tog nog even mijn lieve 6600GT erin gepropt(6600GT + q6600 wat een combinatie ) de 6600gt heeft geen extra stroom nodig maar er verander echt niets, teoretiesch zou hij het ook moetten doen zonder grakka, dan gaan er vast wel wat letje/telertjes knipperen.

ik heb de pc-speaker aangesloten en het mobo heeft zelf een speakertje maar geen van mijde doen het (ik heb natuurlijk ook getest zonder system speaker en dr zit ook nog een jumper op het mobo om die aan uit te zetten en daarmee heb ik natuurlijk ook nog alle mogelijke opstelingen getest.)

ik denk dat het cpu/ram gedelte ziek is want hij doet precies hetzelfde als een pc zonder cpu en normaal moet eer een lampje gaan branden over de status van het mem en dat gebeurt ook niet.

dus ik moet het mobo rma/doa en.

[ Voor 26% gewijzigd door Toettoetdaan op 17-08-2007 11:23 ]

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Duidelijke zaak:

- DVD drive werkt
- Voeding werkt in andere PC
- Geheugen werkt goed
- Andere voeding werkt ook niet in de 'probleem-PC'

Gevalletje mobo RMA, jammer maar het is niet anders.

Goud is geen geld

Pagina: 1