[Golf 3] Koelvloeistof problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 3.593 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:18

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Topicstarter
Gisteren op de autostrade liep de temperatuur langzaam hoog op dus ben ik langs de kant gestopt.
In het koelvloeistof reservoir zat niets van koelvloeistof meer, dus heb ik uit noodzaak 2 flessen water erbij gegoten, waarna het probleem opgelost leek.
Vandaag weer gekeken en er moest weer een halve liter bij.

Er lekt dus ergens koelvloeistof.

De symptomen :

- ongeveer kwart liter / dag moet erbij
- onder de auto ligt geen koelvloeistof, ook niet na een poosje te hebben gereden
- bij het openen van de koelvloeistofdop bij koude motor ontsnapt wat druk
- motor lijkt me al een tijdje iets 'rauwer' te lopen
- beetje bruine drap onder de oliedop, kan zijn omdat met de auto altijd veel korte ritjes gereden zijn

Oorzaken :

- Lekke koppakking?
- Scheurtje in de vloeistofleidingen?
- ...

Wie o wie weet raad ?

Het betreft een Golf 3 uit 1992
1.4 benzine in CL versie

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:55
Thermostaat nog wel goed? Ik had bij mijn vorige auto dat de thermostaat stuk was waardoor de radiatorfan niet aansloeg en de koelvloeistof verdampte. Kijk anders eens of je fan van de radiator nog wel aanslaat...

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Topicstarter
Ja , die doet het nog, heb ik deze middag nog nagekeken.
Ik begin te vrezen dat de koppakking eraan is helaas..

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-06 22:20
Net precies hetzelfde gehad met onze auto, koppakking is zeker lek, misschien zelfs cilinderkop...

Ik zou zeggen: koppakking lek!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als er witte rook uit de uitlaat komt (ook na een tijdje als ie warm is gelopen) dan kan dat ook duiden op een lekke koppakking. Verder kun je denk ik het best even door de garage ernaar laten kijken. Dan meten ze de compressie enzo en kunnen ze de echte oorzaak achterhalen.

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Topicstarter
Er komt geen witte rook uit de uitlaat, ook niet na een tijdje rijden.

Was daarnet al even langs de garage gegaan, maar die konden er pas aan beginnen binnen 15 dagen, en zolang durf ik er eigenlijk - met een lekke koppakking in het achterhoofd- niet meer mee rijden.

Ik ga proberen iemand te vinden die wat handig is in oude auto's fiksen denk ik.

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:50

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Witte rook == vloeistof in de verbranding. Het kan dus ook iets simpelers zijn. Ik had een tijdje last van vloeistoflekkage als ik de airco aan zette. Door de extra druk op het koelsysteem begon een slangklem te lekken. Bij normaal gebruik deed ie dat echter niet. Kijk dus ook eens gewoon je koelslangen en klemmen na...

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Ok ik heb net problemen gehad met mijn golf 3 VR6 ook koelvloistof...

Je zegt geen water onder de auto... heb je gecontroleerd wanneer de motor draait? Bij mij was de koelwaterpomp kapot: hij lekte water uit de lagers. Dit gebeurde alleen wanneer de motor draaide. Verder duurde het een 10 minuten (plus min) voordat je het zag, omdat het langzaam langs de motor en de stuurbekrachtigingspomp lekte. Oplossing waterpomp vervangen: voor de VR6 kostte die 70 euro incl bij de brezan. Aangezien die motor zo groot is, is het wel moeilijk die te vervangen, maar bij een gewone moet het te doen zijn, mits je een werkplaatshandleiding en de juiste tools (oa momentsleutel) hebt.

Gewoon water in je motor is vragen om problemen: het water wordt 90+ graden en gaat kalk afzetten op de binnenkant van het systeem. Gevolg: veel minder warmteuitwisseling en slechtere stroming. Eigenlijk moet je je systeem nu gaan spoelen met radiatorreiniger. Gebruik volgende keer gedestilleerd water: gewoon te krijgen in de supermarkt... nog beter: houdt koelvloeistof op voorraad... het vergaat niet, dus...

Overigens krijg je bij het warmdraaien van de motor soms ook witte rook te zien: dat is niet erg als het binnen korte tijd weer doorzichtig wordt.
Verder is druk op het reservoir niet erg: kan ook gewoon door de buitentemperatuur komen.

Koppakking vervangen is niet even iets wat je doet: distibutieriem moet eraf en weer terug en gesteld worden, kop moet eraf, alle rekbouten (die je kop op je blok houden) moeten vervangen worden, etc. En dan moet je nog geluk hebben dat het alleen de pakking is en dat je kop niet beschadigd is... het is maar aluminium... Je hebt echt iemand met ervaring nodig... een revisie kan zo 1000 euro kosten...

bruine drap klinkt meer alsof nieuwe olie nodig is... witte drap/mayonaise duidt eerder op lekke koppakking...

Het je als gekeken met iemand erbij? het kan dat als je eenmaal hogere toeren maakt en er druk op het koelsysteem komt een lek begint te sproeien...

dat rauwe geluid? is dat hoog zoemen en hakkelend? meestal helpt het wanneer je dan doorschakelt :P

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

Kijk ook eens naar de plek waar je thermostaathuis aan je motor zit. Die wordt broos en brokkelt aan de binnenkant af. Dat komt wel vaker voor bij deze Golfjes. In het begin ligt er dan nog geen water onder je auto omdat het langs je (warme) blok loopt en al verdampt is voordat het de grond raakt. Na verloop van tijd wordt het erger en dan zie je het wel.

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Topicstarter
Ik heb al eens gekeken onder de auto of er wat lekte na een ritje, dus motor al goed warm en druk op het koelsysteem. Hoorde toen niets sissen of iets in die aard. Of er toen iets lekte kan ik niet met 100% zekerheid zeggen eigenlijk , het was toen ook wat aan het regenen. Ik zal morgen nog eens kijken met draaiende motor.

Wat ik wel nog vergeten vermelden was : een aantal maanden geleden heb ik op de autostrade de auto per ongeluk van z'n 4 naar 3 gegooid ipv naar 5. De motor is toen wel heel even diep in de toeren gegaan, en ik rook erna even iets zoets, kan iets van buiten geweest zijn, of misschien de koelvloeistof? De problemen met lekken zijn wel pas enkele maanden erna begonnen dus ik weet niet of het relevant is.

Met 'rauwer' bedoelde ik eigenlijk dat hij precies meer trilt, lawaai maakt, bij het optrekken soms lichte schokjes merkbaar.Beetje moeilijk te omschrijven eigenlijk. Verder rij ik er altijd rustig mee hoor :)

De olie die er in zit is nog maar een goeie twee maand oud en daar is niets speciaals op aan te merken. KM stand is 155.000 dus ook niet bijzonder hoog.

En ja , een koppakking zou ik zeker niet zelf gaan vervangen !

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 22:39:
Kijk ook eens naar de plek waar je thermostaathuis aan je motor zit. Die wordt broos en brokkelt aan de binnenkant af. Dat komt wel vaker voor bij deze Golfjes. In het begin ligt er dan nog geen water onder je auto omdat het langs je (warme) blok loopt en al verdampt is voordat het de grond raakt. Na verloop van tijd wordt het erger en dan zie het wel.
Als je me zou willen vertellen waar ik het thermostaathuis kan terugvinden onder de motorkap zal ik het morgen zeker eens bekijken.

Verwijderd

Die zit aan de (voor de kijkers) rechterkant van het blok vast. Het is een zwart plastic ding waar vier of vijf koelslangen aan vast zitten. Als het al een tijdje aan de gang is dan zie je daar een soort kalk-aanslag zitten (er onder voornamelijk).

Je kunt ook nog kijken als je net gereden hebt. Omdat het systeem onder druk staat loopt er nog wat water uit en zou je daar een 'natte plek' kunnen zien.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2007 23:08 ]

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Topicstarter
ok thanks voor de info !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:23
DatraxZ schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 22:52:
Wat ik wel nog vergeten vermelden was : een aantal maanden geleden heb ik op de autostrade de auto per ongeluk van z'n 4 naar 3 gegooid ipv naar 5. De motor is toen wel heel even diep in de toeren gegaan, en ik rook erna even iets zoets, kan iets van buiten geweest zijn, of misschien de koelvloeistof? De problemen met lekken zijn wel pas enkele maanden erna begonnen dus ik weet niet of het relevant is.

Met 'rauwer' bedoelde ik eigenlijk dat hij precies meer trilt, lawaai maakt, bij het optrekken soms lichte schokjes merkbaar.Beetje moeilijk te omschrijven eigenlijk. Verder rij ik er altijd rustig mee hoor :)
Dat verkeerd schakelen moet eens kunnen lijkt me (wat denk je met lesauto's, die maken het alleen iets vaker mee dan 1x denk ik :D )

Dat optrekken met schokjes, houdt je motor dan niet in?

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Topicstarter
De motor houdt soms een heel klein beetje in bij goed optrekken, maar dat kan ook zijn omdat het oliepeil iets over het maximum staat. Met schokjes bedoelde ik dat de motor gewoon een fractie van een seconde een kleine dip heeft in het vermogen.

Morgen ga ik de tips hier in het topic eens afgaan om te kijken of er wat opvalt.

Alvast bedankt voor de reacties !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Je motor is op de snelweg meestal goed warm, dus dan mag die wel even hoge toeren maken. Ik weet niet hoe dat bij jou zit, maar ik kan hem in zijn 2 al tot iets van 120 doortrekken, dus tenzij je boven de 120 van zijn 4 naar zijn 2 ging, moet dat wel goed zitten. Wat je rook weet ik niet, misschien je koppelingsplaat, ook al ruikt dat meer naar verbrand rubber. Waarschijnlijk zat het tussen je oren, (of liet de bijrijder net een scheet :+ ).
Als je echt te hoge toeren maakt gaan de koppen tegen je kleppen slaan oid, dat is in ieder geval zo erg dat dat kans groot is dat je motor gereviseerd moet worden. Aangezien je motor nog gewoon goed loopt, zal dat wel goed zitten.

Ik heb even gekeken hoe de waterpomp in de 1.4 wit, en die zit nogal verstopt. goed kijken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:23
MeMoRy schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 19:44:
Je motor is op de snelweg meestal goed warm, dus dan mag die wel even hoge toeren maken. Ik weet niet hoe dat bij jou zit, maar ik kan hem in zijn 2 al tot iets van 120 doortrekken, dus tenzij je boven de 120 van zijn 4 naar zijn 2 ging, moet dat wel goed zitten. Wat je rook weet ik niet, misschien je koppelingsplaat, ook al ruikt dat meer naar verbrand rubber. Waarschijnlijk zat het tussen je oren, (of liet de bijrijder net een scheet :+ ).
Als je echt te hoge toeren maakt gaan de koppen tegen je kleppen slaan oid, dat is in ieder geval zo erg dat dat kans groot is dat je motor gereviseerd moet worden. Aangezien je motor nog gewoon goed loopt, zal dat wel goed zitten.

Ik heb even gekeken hoe de waterpomp in de 1.4 wit, en die zit nogal verstopt. goed kijken dus.
120 in zijn 2? :X Dude wat voor auto heb je icm welke motor?

mijn vader's opel vectra 1.6i redt 70 hooguit en mijn moeder's Toyota Rav4 trekt het tot...... 90-100 km/h zo uit mijn hoofd.

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:41

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

MeMoRy schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 19:44:
*knip*

Dient daar de toerentalbegrenzer niet voor :?

Ik heb ook een keertje misschakeld.. met erg hard doortrekken van 3 naar 4... enkel gooide ik hem in 2de. Zo tikte ik mijn begrenzer aan. Krijg je wel een slag van iig :P

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-08 21:08

Wok

Dakloos...

Ik durf met enige zekerheid wel te beweren dat je koppakking lek is. Er is geen zichtbare lekkage, dus de vloeistof wordt in het blok 'verbruikt'. In combinatie met de 'mayonaise' onder de olievuldop en het feit dat je motor even inhoudt, lijkt me dat voldoende reden om aan te nemen dat de koppakking is gaan hemelen.

Zoals Palomar al aangeeft, moet je even controleren of er witte rook uit de uitlaat komt bij een warme motor. If so, dan is het vrijwel zeker de koppakking.

Het schakelfoutje zou in principe niet direct fatale gevolgen moeten hebben. Ik weet niet bij welke snelheid gebeurde, maar <120 zou het niet uit moeten maken. Ok, waarschijnlijk ging-ie even maximaal in de toeren (tegen de begrenzer aan), maar een beetje motor overleeft dat wel.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 21:34

B-lennium

Volvo 164 1975!

Jellabie schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 21:33:
[...]

Ik heb ook een keertje misschakeld.. met erg hard doortrekken van 3 naar 4... enkel gooide ik hem in 2de. Zo tikte ik mijn begrenzer aan. Krijg je wel een slag van iig :P
een begrenzer help alleen als je door het trappen op het gas je motor in de toeren jaagt.
als ik 150 km/h rijd in zn 5 en gooi de auto in 1, dan gaat (ook met toerenbegrenzer) het blok echt toeren draaien die hij niet wil!

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Jellabie schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 21:33:
Moet je eens voor de grap op de snelweg terug in zijn 1 schakelen en de koippeling op laten komen... kijk maar of je toerenbegrenzer je dan red ;) edit: ow, net te laat...

@fouttm: golf 3 vr6 maar het kan ook 100 geweest zijn. doe het niet echt vaak aangezien de auto dan 1 op 4 gaat rijden...

[ Voor 15% gewijzigd door MeMoRy op 19-08-2007 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:41

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

MeMoRy schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 22:12:
[...]

Moet je eens voor de grap op de snelweg terug in zijn 1 schakelen en de koippeling op laten komen... kijk maar of je toerenbegrenzer je dan red ;) edit: ow, net te laat...
Ik krijg hem dan gewoon niet in zijn 1, met bruut geweld wel mss... maar dan doe je het werkelijk expres :P

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pt0x
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-01 13:33

pt0x

Why are we here..

Als je thermostaat niet meer open gaat kan het zo zijn dat je vloeistof via je reservoir naar buiten loopt. dit zie je uiteraard niet als de auto stilstaat maar gebeurt alleen als de auto rijd.

laat je auto eens warm draaien en voel eens aan de warm water slang uit je radiateur. is deze heet, ok, blijft deze redelijk koel. dan zou dit het probleem kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Topicstarter
Daarnet is een vriend die er veel van weet komen kijken. Hij is er zeker van dat de koppakking stuk is.

We hebben ook de tips naglopen hier in het topic, maar geen lekken te zien en aan het termostaathuis zag ik ook niets verkeerd.

Dat wordt dus een retourtje garage helaas...

Bedankt voor de replies !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
dure grap :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Topicstarter
Dat valt nog best mee eigenlijk.
Heb hier in de buurt een garage gevonden die het voor een kleine 300 euro wil doen, wat denk ik nog relatief goedkoop is.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Voor een volgende keer... gooi nooit water in je koelsysteem. Ten eerste mengd dat spul niet met de al aanwezige koelvloeistof waardoor je een oberekenbaar kookpunt krijgt en ten tweede kan je radiateur daar niet tegen, deze gaat hierdoor intern roesten met alle gevolgen van dien.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Topicstarter
Goeie tip !

Volgens de garagehouder was dit geen probleem maar ik hoor van veel mensen hetzelfde dan datgene wat jij zegt , dus ik ga dit weekend de radiator volledig aflaten en opnieuw vullen.

Verwijderd

DatraxZ schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 13:14:
Dat valt nog best mee eigenlijk.
Heb hier in de buurt een garage gevonden die het voor een kleine 300 euro wil doen, wat denk ik nog relatief goedkoop is.
Denk dat 300,- wel ok is. Is ook wel logisch; deze motoren zitten redelijk simpel in elkaar en ze zijn niet al te groot waardoor je makkelijk overal bij kan.

Wat dat water betreft; je kan beter kraanwater bijvullendan niet bijvullen en voor even kan het volgens mij niet veel kwaad. Er zit echter wel vervuiling in dat na verloop van tijd aanslag achterlaat (en slangen verhardt ?).

Radiateur aftappen zou ik dus niet aan beginnen; dit moet sowieso gebeuren als de koppakking vervangen wordt, dus voor die paar dagen zou ik het lekker zo laten.

Daarnaast is het ook nog zo dat ik nog geen aftapplug heb kunnen ontdekken in dit type Golf. Het aftappen moet je dus doen door de onderste radiateurslang los te halen en het water met een teiltje op te vangen. Geheid dat je (flink) wat koelvloeistof morst en als je dit op straat doet is dat (terecht) een milieudelict.

• yassine
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-08 22:06

yassine

Nothing to it but to do it!

Laatst ook radiateur vervangen van me Ypsilon. Zelf gedaan, gewoon met een teiltje onder de auto en het moet goed gaan.

• MeMoRy
zorg wel dat die garage een beetje betrouwbaar is: als ze maar even niet weten wat ze doen en het verkeerd doen, kan je die motor helemaal vervangen.

Verder is koelwater vervangen juist wel een goed idee. In de werkplaatshandleiding staat eigenlijk dat je dat elke 2 jaar moet doen. Die handleiding vertelt daarbij idd dat bij de 4-cyl motoren de onderste slang losgemaakt moet worden.

Is de kleur nou wat bruiner geworden, dan heb je roest: gebruik dan radiatorreiniger. Dan moet je je koelsysteem legen (zet je verwarming in je auto helemaal op warm en blaas na met luchtdruk, zodat echt alles eruit is. Ik heb wel eens een luchtbedpomp gebruikt) en vullen met water en dat middeltje. Dan 10 minuten motor (op bedrijfstemperatuur=90 graden) laten lopen....
Dan motor erg lang af laten koelen (mag nooit koud water in hete motor gooien!!!) en weer leeg laten lopen.
Dan veel spoelen (liefst met tuinslang) totdat het water wat eruit komt helder is. Dan weer helemaal droogblazen met lucht en koelvloeistof erin.
Er gaat in totaal 5.5 liter in de ACC (1.8 liter) motor, dus waarschijnliujk minder in de jouwe (er ging 10 liter in de mijne! (VR6) )
Let ook op dat de meeste 5 liter containers al 50/50 voorgemengd zijn, dus geen water meer bijgooien!!!
edit: en nog belangrijker: gooi nooit rode vloeistof (G12) bij blauwe (G11): dat gaat vlokken en reageren, wat je hele koelsysteem vern**kt. Er hoort officieel G11 in de auto.
Verkopen ze op veel plekken niet meer. Bij de brezan hebben ze nog SP11 van kroon (15 euri voor 5 liter) en anders de VW dealer...

Aangezien je toch een nieuwe koppakking krijgt, kan je misschien van G11 naar G12 stappen: bespreek het met de garage waar je het laat doen... G12 is even goed, zo niet beter en vooral goedkoper...

[ Voor 16% gewijzigd door MeMoRy op 23-08-2007 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Topicstarter
Auto is inmiddels terug van de garage (heeft zeer goede reputatie hier in de buurt). 297€ rond. Er is ook volledig nieuwe koelvloeistof in gedaan, dus op dat vlak is het ok. De radiator hoeft dus denk ik niet meer doorgespoelt te worden.
Wat me wel opvalt nu is dat de temperatuur nu rond de 70° blijft hangen, tenzij ik lang in de file sta, dan gaat het iets omhoog. De 90° haalt ie net niet. Wss is de temp. sensor versleten.

Bedankt voor de goeie tips allemaal !

[ Voor 10% gewijzigd door DatraxZ op 24-08-2007 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-06 22:20
DatraxZ schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 15:49:
Auto is inmiddels terug van de garage (heeft zeer goede reputatie hier in de buurt). 297€ rond. Er is ook volledig nieuwe koelvloeistof in gedaan, dus op dat vlak is het ok. De radiator hoeft dus denk ik niet meer doorgespoelt te worden.
Wat me wel opvalt nu is dat de temperatuur nu rond de 70° blijft hangen, tenzij ik lang in de file sta, dan gaat het iets omhoog. De 90° haalt ie net niet. Wss is de temp. sensor versleten.

Bedankt voor de goeie tips allemaal !
Lijkt me toch juist goed dan dat ie niet warmer wordt? Precies wat je kon verwachten eigenlijk! Let wel op je temp. ik heb dit geintje ook gehad en na een jaar bleek dat de waterpomp aan het kapot gaan was, wat volgens mij ook de oorzaak was van de 1e keer warmte problemen... Zo gauw de temp. raar gaat doen gelijk laten checken, ik heb nog 3 maanden doorgereden (zat in het buitenland en was toch oude auto) en dat heeft hem uiteindelijk de das om gedaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-08 21:08

Wok

Dakloos...

70° is erg weinig, 90° is een vrij normale koelvloeistoftemperatuur in normale omstandigheden. Je zou inderdaad de temperatuursensor na kunnen kijken, maar kijk ook je thermostaat na. Het kan zijn dat deze nu altijd 'open' staat, waardoor de motor veel langzamer op temperatuur komt.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Pagina: 1