Wet kopen op afstand, dus pixel garantie niet nodig?

Pagina: 1
Acties:
  • 373 views sinds 30-01-2008

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 09:56
Een korte vraag.

De wet ‘kopen op afstand’ bepaald dat ik een product zonder opgaaf van reden binnen 1 week mag retouneren.

Sommige winkels bieden een pixelgarantie aan, bijv. 50 euro voor maximaal 1 dode pixel bij een 21 inch scherm.

Deze garantie is toch helemaal niet nodig, ik kan immers het scherm terugsturen (na enkele dagen testen), ongeacht de reden?

[ Voor 3% gewijzigd door honey op 16-08-2007 15:57 ]

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Als ik het zo 1,2,3 simpel bekijk lijkt het me idd niet nodig...

Verwijderd

Dat is correct. De extra garantie is voor veel apparaten dan ook
niet nodig maar - zeker in Nederland - vaak gebruikt. Een luxe
die de winkelier zelf extra geld kan opleveren (assurantiekosten).
Als je iets koopt, of dit nu online of gewoon in de winkel is,
mag je verwachten dat het product goed is. Anders geldt nog
altijd de standaard garantie.

• Spaceman Spiff
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-12-2025
Klopt.

Je draait alleen wel zelf op voor de kosten om het beeldscherm terug bij de winkelier te krijgen.

En dan nog de dooddoener: Gelijk hebben betekent nog niet gelijk krijgen.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Vaak wordt het duidelijk vermeld dat de pixels onder isonorm zoveel en zoveel vallen
dus dat er 2 dode pixels oid aanwezig mogen zijn.

Verwijderd

hjs schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 16:06:
Vaak wordt het duidelijk vermeld dat de pixels onder isonorm zoveel en zoveel vallen
Op deze manier zou dat niks uitmaken en zou je nagenoeg kosteloos een ander scherm (wel dan ander merk) kunnen krijgen :P

• Operations
  • Laatst online: 08-07 15:03
Nu is het dacht ik alleen wel zo dat er een norm bestaat per fabrikant. Dus 1 dode pixel bij bijvoorbeeld DELL, zou zomaar is binnen de norm kunnen vallen.

Nu zou je inderdaad nog steeds zonder opgaaf van reden een nieuwe moeten krijgen, maar als je daar een beetje op zoekt hier is er een duidelijk verschil tussen recht hebben en krijgen.

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-07 09:33

PowerSp00n

There is no spoon

hjs schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 16:06:
Maar er zit een verschil tussen welke defecten er aanwezig mogen zijn en niet voldoen aan mij verwachtingen :P. Het zal vast al vaak besproken zijn maar ik vind heel die dode pixel garantie grote onzin. Kapot is kapot...

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:53
Theoretisch zou je met de Wet koop op afstand je scherm met dode pixel binnen een x aantal dagen terug kunnen sturen. In de praktijk willen webshops daar nog wel is moeilijk over doen. (Zeker ook de shops die hier op Tweakers.net zo'n goeie beoordeling hebben omdat ze na klachten in de shopreview mensen verzoeken dat weer weg te halen)

Daarnaast kan een dode pixel ook later ontstaan, al is de kans wat minder.

Onder garantie valt het naar mijn mening niet. Winkels geven vaak duidelijk aan dat er kans is op dode pixels (bijvoorbeeld door dode pixel garantie aan te bieden). Daarnaast mag je van de consument die zijn weg naar webwinkels via de Tweakers.net Pricewatch weet te vinden verwachten dat zij bekend zijn met het risico.
Een scherm met een dode pixel voldoet dus zeker wel aan redelijke verwachtingen van het product en valt niet onder garantie.

[ Voor 18% gewijzigd door Nijn op 16-08-2007 16:13 ]

• donzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-06 11:54
ik heb laatst via een webshop een lcd tv gekocht, en specifiek deze vraag gesteld.. volgens de meneer waar ik hem bij ophaalde zou ik inderdaad binnen ?8? dagen kosteloos kunnen retourneren, als het om dode pixels ging zou het onder garatie moeten vallen, maar dat regelt de fabrikant, en heb ik niet getest.

alles kan kapot; beter dat ik het nu test dan dat er straks iemand komt klagen

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:53
Dat regelt de fabrikant helemaal niet. Jij hebt helemaal niets te maken met de fabrikant. De winkel sluit met jouw een contract en de winkel is dan ook de enigste bij wie jij officieel kan aankloppen voor garantie. (En ook kan dwingen garantie te verlenen)

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Je kunt hoe dan ook binnen 8 dagen dat ding terugsturen. Maakt niet uit wat voor reden, hij bevalt je gewoon niet, voldoet niet aan JOUW verwachtingen van het produkt. Je hoeft geen reden op te geven.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

De winkel mag daar volgens die zelfde wet ook weer administratiekosten voor rekenen. Dus ze kunnen ook lastig gaan doen.

Er zijn bovendien in het verleden al een hoop topics langs gekomen met dezelfde vraag. Misschien dat je daar nog wat tips in kan vinden.

[ Voor 36% gewijzigd door fsfikke op 16-08-2007 16:42 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Nee hoor, alleen verzendkosten:
Consumenten hebben recht op een afkoelingsperiode van 7 werkdagen na levering van het product. Zij mogen een product binnen die periode terugsturen, waarbij ze alleen de portokosten voor het terugsturen hoeven te betalen. De verkoper mag dan geen verzend- of administratiekosten in rekening brengen. De verkoper mag wel voorwaarden verbinden aan het retour zenden. Wanneer de verkoper het product heeft gefinancierd, bijvoorbeeld door het verstrekken van een lening, wordt de financieringsovereenkomst automatisch ontbonden wanneer de consument gebruik maakt van de afkoelingsperiode.
FF gauw gekwoot van vergelijk.nl

• Compusmurf
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-08-2024
Dit heeft me ook al n tijdje bezig gehouden n.a.v. vragen uit mijn omgeving. Dus erg handig dat dr eens een topic over is.

Het is zo, dat je in alle gevallen het scherm mag retouneren naar de leverancier van het product. Als deze zich beroept op de voorwaarden van de fabrikant heb jij daar niks mee te maken omdat je een koopovereenkomst hebt gesloten met je leverancier. Het contact tussen deze 2 mogen ze zelf verzorgen.

Waar vele leveranciers zich echter op beroepen en wat voor problemen zorgt is dat je en product conform product koopt. Welke inhoud, dat de leverancier mits aangegeven dat dit kan gebeuren zich hierop kan beroepen.

Uiteindelijk blijft het dus een kwestie tussen garantie en conformiteiten. Hoe dit in de praktijk uit zal gaan werken als je dit hogerop uit wilt spelen is bij mij niet bekend, maar ik weet wel, dat je beter vriendelijk kunt vragen of je een nieuw scherm krijgt dan dat je direct met wetten en weet ik allemaal gaat gooien.

http://Compusmurf.xs4all.nl

• Mighty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Mighty

Brains & Steel

Wat ik ook ben tegengekomen is dat veel winkeliers erg moeilijk doen over het terugsturen van een scherm als de verpakking open is gemaakt. Vaak staat in hun voorwaarden dat producten alleen ongeopend retour mogen worden gezonden. Dat dit in strijd is met de wet kopen op afstand dat deert hun niet. Hiermee willen ze inderdaad voorkomen dat consumenten een scherm kopen kijken of er dode pixels zijn en ze dan terug sturen. Hierdoor blijven zijn met de kapotte pixels zitten want de fabrikant zal op zijn beurt wel naar de norm verwijzen.

Ergo, je staat wel in je recht om het terug te sturen maar helaas doen veel winkels er moeilijk over. Anders zou er natuurlijk ook geen dode-pixel-garantie nodig moeten zijn (alleen na verloop van tijd misschien).

|| The harder you fall the more it hurts - be awesome ||

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-07 19:17

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Hier is stukken vaker over geschreven, waarvan Heb jij pixelgarantie gekocht en er evt. iets aan gehad? er een van is. Ik denk dat dergelijke vragen/stellingen het best daar kunnen, maar ik weet zeker dat dit daar al genoemd en besproken is.

Wat in dat topic op "Koop op afstand" zoeken levert al een hoop op.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.