Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:43
Vaak lees ik berichten over mensen met een ICT opleiding op MBO die vlot een baan vinden bij een detacheringsbedrijf. Nu vraag ik me af of dit net zo makkelijk is voor iemand die de 30 net gepasseerd is.

In het verleden heb ik wel wat opleiding genoten richting ICT, op MBO nivo, echter door de minder goed lopende economie heb ik geen mogelijkheid gekregen aan het werk te gaan in de ICT. Nu het weer wat beter gaat dacht ik, laat ik het nog eens proberen.

Ik lees dan verhalen van MBO'ers die snel een baan vinden maar als ik vacatures zoek, vind ik enkel HBO vacatures. Uiteraard wil ik graag verder leren maar dit doe ik liefst als ik in dienst ben, zodat ik gericht verder kan zonder tijd te verspillen aan een opleiding waar weinig vraag naar is.

Misschien is het niet alleen mijn leeftijd, het zou natuurlijk een probleem kunnen zijn dat ik in Groningen woon en niet in de randstad maar toch had ik verwacht dat het makkelijker zou zijn een baan in de ICT te vinden.

Zijn er nog mensen met tips voor een iets oudere (32 lijkt me niet erg oud btw) MBO'er?

Verwijderd

Zet je ICT ervaring op een blaadje voor het solliciteren.

Termen zoals: Kennis van Windows 2000 / XP / Vista erbij zetten (uiteraard wel de waarheid zeggen)

En uiteraard welke kant wil je op??

Heb je een rijbewijs? (telt ook mee)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2007 15:21 ]

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:14

SeatRider

Hips don't lie

HBO wordt bijna altijd gevraagd, maar ikzelf heb alleen maar HAVO, en het lukt me toch elke keer weer binnen te komen. Ik heb dan wel al 14 jaar ervaring in de IT. Maar ook voor een beginnende YP/voormalig hobbyist moet er wel iets te vinden zijn als je een beetje bluft en snel kunt leren.

Wat kun je allemaal versus wat zou je willen doen? Dingen als testengineer of iets op een helpdesk moet toch wel lukken. Misschien ergens teamleider, mits je die ervaring wel hebt?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Gadgeteer
SeatRider schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 15:21:
HBO wordt bijna altijd gevraagd, maar ikzelf heb alleen maar HAVO, en het lukt me toch elke keer weer binnen te komen. Ik heb dan wel al 14 jaar ervaring in de IT. Maar ook voor een beginnende YP/voormalig hobbyist moet er wel iets te vinden zijn als je een beetje bluft en snel kunt leren.

Wat kun je allemaal versus wat zou je willen doen? Dingen als testengineer of iets op een helpdesk moet toch wel lukken. Misschien ergens teamleider, mits je die ervaring wel hebt?
Helpdeskwerk zou niet mijn eerste keuze zijn, of het moet al voor korte tijd zijn (wel wat ervaring in die richting).
Testengineer lijkt me (in tegenstelling tot veel anderen) wel een baan waar ik voor zou gaan, met de intentie door te kunnen groeien. Ik heb in deze richting echter geen opleiding. Mijn (MBO) opleidingen zijn meer gericht op systeembeheerachtige (= is dat een woord?) banen. Misschien best te omschrijven als algemene ICT opleiding. Ik heb wel 2 ms certificaten en een van CompTIA aan een van deze opleidingen overgehouden maar volgens mij zeggen die vrij weinig. Ik ben daarentegen wel een hobbyist en snelle leerling, dat zou volgens mij ook wat moeten betekenen?
Ook heb ik wat kleine projecten als freelancer gedaan, die waren dan vooral gericht op werkplekbeheer en aanleg.

@msoete, ik heb inderdaad een rijbewijs.

• DPhoenix
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-11 22:05
Ik wil geen reklame maken maar probeer het eens bij detacheringsbureau's. Bijvoorbeeld bij Call2. Deze richt zich oa op mensen die geen HBO-diploma hebben of deze niet hebben afgemaakt (zelfde ;) ). Ik heb daar zelf 2 jaar gewerkt ondanks dat ik wel mijn HBO had afgerond. Alle cursussen/examens zoals ITIL, MCSA/MCSE, Oracle etc worden volledig betaald.

AULXJMHR

Verwijderd

Gadgeteer schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 15:30:
[...]

Helpdeskwerk zou niet mijn eerste keuze zijn, of het moet al voor korte tijd zijn (wel wat ervaring in die richting).
Testengineer lijkt me (in tegenstelling tot veel anderen) wel een baan waar ik voor zou gaan, met de intentie door te kunnen groeien. Ik heb in deze richting echter geen opleiding. Mijn (MBO) opleidingen zijn meer gericht op systeembeheerachtige (= is dat een woord?) banen. Misschien best te omschrijven als algemene ICT opleiding. Ik heb wel 2 ms certificaten en een van CompTIA aan een van deze opleidingen overgehouden maar volgens mij zeggen die vrij weinig. Ik ben daarentegen wel een hobbyist en snelle leerling, dat zou volgens mij ook wat moeten betekenen?
Ook heb ik wat kleine projecten als freelancer gedaan, die waren dan vooral gericht op werkplekbeheer en aanleg.

@msoete, ik heb inderdaad een rijbewijs.
`

Servicedesk medewerker is misschien ook een optie. Ligt er een beetje aan wat je ervan vindt dat je veel op de weg bent. En naar verschillende locaties gaan om bijvoorbeeld hardware te vervangen / software installeren....

Heb je daar al naar gekeken........

ps

Assemblage werk?? (in elkaar zetten of installeren van meerder werkstations) beetje productie werk maar misschien ook een optie??

• Gadgeteer
Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 15:41:
[...]
`

Servicedesk medewerker is misschien ook een optie. Ligt er een beetje aan wat je ervan vindt dat je veel op de weg bent. En naar verschillende locaties gaan om bijvoorbeeld hardware te vervangen / software installeren....

Heb je daar al naar gekeken........
Kijk daar kan ik wat mee.. Ik vind het absoluut geen probleem om veel onderweg te zijn maar als ik servicedesk lees, denk ik direct aan een helpdesk en lees ik de advertentie vaak al niet verder.. zal er eens naar gaan kijken.

@hierboven ergens.. Call2 zit voor mij nogal een eind uit de richting. Ik hoop op een werkgever waarbij geen voorwaarde is dat ik moet verhuizen of mijn huis bijna nooit meer zie 8)7

Verwijderd

[b]

Kijk daar kan ik wat mee.. Ik vind het absoluut geen probleem om veel onderweg te zijn maar als ik servicedesk lees, denk ik direct aan een helpdesk en lees ik de advertentie vaak al niet verder.. zal er eens naar gaan kijken.
Een servicedesk kan veel meer zijn dan alleen een helpdesk of in iedergeval een ander type dan waar jij nu aan zit te denken (en dan denk ik dat jij denkt aan bijvoorbeeld een helpdesk in de trend van adslproviders etc).

vaak zijn dit soort banen ook wel lekker binnenkomers waardoor je jezelf binnen het bedrijf kan waarmaken en door kan ontwikkelen. In iedergeval kan je dan wel lekker wat werkervaring binnen het beroep op doen waardoor je straks makkelijker aan een andere baan kan komen.

Volgensmij zoeken de meeste bedrijven meer HBO niveau dan HBO afgestudeerde. Althans ik denk dat als een bedrijf denkt dat jij een goeie kandidaat bent zij zich niet strikt aan HBO zullen houden. Alleen denk ik dan wel dat je (wat) werkervaring moet hebben binnen de sector en dat zou iets kunnen zijn wat er bij jou niet of te weining is. daarom zou in mijn mening zo een detacheerder ala call2 of een servicedesk functie wel een uitkomst voor jouw zijn. Waar je alleen rekening mee moet houden is dat deze bedrijven over het algemeen niet veel betalen en ik natuurlijk niet weet of jouw huidige levenstandaard een eventuele val in inkomsten kan verdragen.

Offtopic: waarvoor staat YP eigenlijk? kan het ff niet plaatsen

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-11 20:38
Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 16:30:
[...]
Offtopic: waarvoor staat YP eigenlijk? kan het ff niet plaatsen
Young Professional. Naar mijn weten zijn YP's vooral beginnende HBO'ers.

De 'HBO vacatures' zijn meestal HBO-niveau vacatures. Ik, als mede-MBO'er, ben al een keer eerder (probleemloos) aangenomen voor een HBO-niveau functie. Je ervaring, certificaten en de manier hoe je overkomt/jezelf presenteert zijn bij sommige bedrijf belangrijker dan je HBO diploma.
Wanneer men het echt over HBO'ers heeft, zou ik ook niet zo snel soliciteren. Maar wanneer er HBO-niveau staat, zou het wel proberen.

Wat ik zou doen is een functie zoeken die je interessant lijkt. Zoek wat op internet, hoe het betreffende bedrijf om gaat met niet-HBO'ers en stuur gewoon een solicitatie brief.

Wat mij interessant lijkt in jouw positie is een werkgever die niet te moeilijk doet over cursussen en het betalen van examens voor je certificeringen.

[ Voor 63% gewijzigd door Abom op 16-08-2007 16:54 ]

• Hugo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:03
Zoals KINGHufter zegt als men HBO vraagt dan gaat dat in de meeste gevallen over het niveau. Meestal bereik je dat niveau door als MBO'er ervaring op te doen. Zo is het mij ook gelukt. Heb nu al meerdere HBO functies gehad.

TREQ Formula Rig || Fanatec CSL DD 8NM || MCLaren GT3 V2 || CSL Elite Pedals || 3x LG 27GL63T Ultragear || The Paddock Crew

Verwijderd

Abom schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 16:43:
[...]

Het is ook een onwijs jaren negentig-woord.

Verwijderd

Abom schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 16:43:
[...]

THNX!

Verwijderd

MBO-ers werken met name bij de kleinere MKB-ers en die adverteren meestal niet via Monsterboard maar wel weer via Nationale Vacature Bank of de lokale websites en kranten. Ook werven die vaak informeel via de voetbalclub enzovoorts (met andere woorden: "het netwerk").
Young Professional, Trainee enzovoorts zijn allemaal trendy woorden voor starters en voegen weinig inhoudelijks toe. Uiteindelijk moet iedere persoon zijn eigen niche vinden, met uitzondering van echte high potentials, maar die werken toch bij Berenschot enzovoorts.

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-10 10:47
Zet je CV eens op monsterboard.nl, toen ik dat deed had ik binnen een dag tenminste al 20 reacties waarvan ongeveer 5 interresant leken. Ik ben momenteel ook gewoon gedetacheerd aan het werk, en ik blijf gewoon vacatures en aanbiedingen die ik krijg in de gaten houden voor het geval mij iets beters geboden word.

Voordat ik aan het werk ging was ik ook weleens aan het rondzoeken naar vacatures en toen dacht ik ook dat ik als mbo'er niet aan de bak zou komen omdat je over hbo vacatures tegenkomt, en toch was ik binnen een maand aan het werk via een detacheerder. Via een detacheerder kom je weer snel aan het werk en dan kun je ondertussen altijd nog verder kijken naar iets beters / anders.

Verwijderd

ook als je niet voor een detacheerder werkt ;)
Pagina: 1