Laptop met willekeurig vastlopers

Pagina: 1
Acties:

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-02 19:24
Ik heb een vastloop probleem met mijn Acer Aspire 5024. De laptop loopt willekeurig vast. Zelf kan ik er niet uit wijs worden wat het veroorzaakt omdat het vaak gebeurt wanneer ik een langere tijd bij de laptop weg ben (bijv ben een middagje weg).

Op het moment dat de laptop vastloopt staat mijn scherm uit (Na 10 minuten geen activiteit gaat het scherm automatisch uit, hou niet zo van screensavers). Als ik dan na 2 uur weer achter mijn laptop zit, reageert hij niet meer. De num,caps, scroll lock lampjes blijven dan ook hangen. Vaak als ik na een half uurtje weer terug ben kan ik zo weer inloggen op de laptop.

Ik heb ook de vastlopers als ik er achter zit.
  • Heb een keer mee gemaakt dat hij binnen een uur, 2 keer tijdens het gamen (Battefield 2142) vastliep. Het beeld staat dan stil en het geluid is dan weg.
  • Tijdens het surfen
  • Tijdens film kijken of video/geluid bewerking
Wat ik tot nu geprobeerd heb is:
  • Bij systeembeheer in de logboeken gekeken. Er staat geen vermeldingen in het logboek over programma's/drivers die problemen/foutmeldingen veroorzaken
  • Videokaart driver meerdere keren verwijderd en geupgrade/gedowngrade. (Catalyst 7.7->7.8->7.6)
  • Realtek AC 97 geluids driver verwijderd en gedowngrade (A4.00-> A3.96)
  • 12 uur lang memtest86+ v1.70 gedraaid. Geen fouten gevonden.
  • 6 uur lang prime95 gedraait. Hier ook geen fouten gevonden.
  • Seagate Diagnostic tool uitgevoerd, geen fouten op de harde schijf gevonden.
Bij het verwijderen van de drivers heb ik driver sweeper gebruikt om de overige driver resten nog te verwijderen.

Specificaties Acer Aspire 5024
AMD Turion64 MT-34 1,80 GHz
ATI Mobile x700 128MB
2GB RAM Value ram kingston
120GB Seagate Momentus 5400.3
Windows XP Professional

Verwijderd

waarschijnlijk gaat hij in hibernation en komt hij er niet uit.
kijk op de Microsoft site voor de oplossing

[ Voor 7% gewijzigd door Thandor op 16-08-2007 20:30 ]

• Statix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-02 23:44
Het blijft natuurlijk wel een beetje gissen naar het probleem; het beste is om zoveel dingen uit te sluiten.

Het zou een warmte probleem kunnen zijn. BF vraagt natuurlijk erg veel van je laptop. Dat de laptop crashed/niet reageert na standby zie ik heel vaak. Maar dat is ook vaak random. Misschien een BIOS update oid zoeken?

• THE_FIREFOX
Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 13:33:
waarschijnlijk gaat hij in hibernation en komt hij er niet uit.
Bij energiebeheer heb ik alleen afsteld dat het scherm uit gaat na 10 minuten. Hardeschijf uitschakkelen/standby/slaapstand staan op nooit.

Ik gebruik de laptop vrijwel altijd op netstroom en op de tafel/bureau
Statix schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 13:36:
Het blijft natuurlijk wel een beetje gissen naar het probleem; het beste is om zoveel dingen uit te sluiten.

Het zou een warmte probleem kunnen zijn. BF vraagt natuurlijk erg veel van je laptop. Dat de laptop crashed/niet reageert na standby zie ik heel vaak. Maar dat is ook vaak random. Misschien een BIOS update oid zoeken?
Het warmte probleem zou kunnen. Hij word zonder undervolten tijdens stressen 78 graden.
Met undervolten op 1.1 volt wordt hij maximaal 53 graden tijdens het stressen (Prime95)

Met undervolten heeft hij op 1,8Ghz 1.1 volt nodig. Hij draait dan ook prime meer dan een dag stabiel. Met prime95 op 1.075 en op 1.050 volt geeft hij geen fouten. Op 1.025 volt geeft hij pas na een paar uren een foutmelding, maar de laptop crash dan niet. Op 1.000 volt geeft hij binnen 15 minuten een melding, laptop loopt dan vaak ook gelijk vast. Op 0.975 loopt hij menteen vast.

Op 800 Mhz heb ik hem op stock voltage (0.900 volt) draaien. Hij wordt dan zo 30 graden.

Battlefield 2142 draait wel erg lekker met 2GB in je laptop, accepteerbare fps (50~75 fps op medium met 4x AA). Temperaturen zijn ook wel acceptable 56 graden. Het vasten lopen onder een game heb ik maar 4 keer mee gemaakt. Hij loopt vaker vast als hij aan het niksen is (Okay msn staat dan nog open als ik weg ben :+).

Ik denk dat mijn laptop moederbord het probleem veroorzaakt, maar hoe kan je dat aantonnen bij het aanmelden voor garantie? (Heb aanvullende garantie genomen, 3 jaar)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:31

Thandor

SilverStreak

CSL Beleid
Probleemtopics hebben niets in CSL te zoeken. >> Overige Hardware omdat de probleemveroorzaker (nog) niet aan te wijzen is.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• THE_FIREFOX
Ik heb 3 dagen geleden het undervolt programma RMClock geuprade naar versie 2.30.0 RC4. Tot nu heb ik geen vastlopers meer gehad.

Edit: Laptop zat vanavond weer vast :(

[ Voor 14% gewijzigd door THE_FIREFOX op 20-08-2007 23:41 ]

Pagina: 1